شورش آرام آفرود ریزاندام

نگاهی به 4 نسل سوزوکی جیمنی

21 مهر 1399 21:30
  • 1981

    نسل دوم

    سال 1981 دومین نسل جیمنی معرفی شد که سوزوکی آن را با تغییراتی عمیق در بحث طراحی و البته توانایی‌های خارج جاده‌ای همراه کرده بود. نکته عجیب درباره این خودرو اقبال آن در بازارهای خارج از ژاپن بود. جیمنی‌های صادراتی با پیشرانه‌های 3 سیلندر 539 سی‌سی بودند اما سوزوکی در اقدامی درخور توجه یک ویرایش 4 سیلندر 970 سی‌سی را نیز به لیست فروش اضافه کرد. این مدل می‌توانست 51 اسب‌بخار قدرت و 80 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

    جیمنی به صورت رسمی و با همین نام سال 1986 وارد بازار آمریکا شد. سوزوکی که از حجیم‌تر کردن پیشرانه دست نمی‌کشید این بار روی آن یک قلب 1.3 لیتری 63 اسب‌بخاری با جعبه‌دنده مدرن‌تر 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت 4WD دایم نصب کرد. تولید و فروش این مدل تا سال 1995 در بازار ادامه پیدا کرد.

    نسل دوم
  • 1998

    نسل سوم

    سال 1998 سومین فرزند خانواده جیمنی‌ها وارد بازار شد. خودرویی که حالا از نظر طراحی به یک امضای مشخص و منحصربه‌فرد رسیده بود. با این حال شرکت هم‌چنان از ساختار شاسی روی فریم استفاده می‌کرد. مانند مدل‌های قبلی سوزوکی یک ویرایش خاص از آن را برای بازار بومی ژاپن موسوم به JDM در نظر گرفت. خودرویی که ژاپنی‌ها به آن Kei می‌گویند و ساختاری مکعبی دارد.

    جیمنی برای اولین‌بار قصد ورود به بازار اروپا را داشت و به‌ همین دلیل در اقدامی اروپایی‌پسند از پیشرانه‌های 1.5 لیتری دیزلی رنو استفاده کرد. این خودرو در بازار اروپا تا سال 2009 فقط به صورت سافت‌تاپ یا سقف پارچه‌ای عرضه می‌شد ولی بعد از آن بود که مدل‌های هارد‌تاپ یا سقف از جنس بدنه نیز به لیست فروش اضافه شد.

    نسل سوم
  • 2018

    نسل چهارم

    چهارمین نسل (در حال حاضر آخرین نسل جیمنی) سال 2018 بازارهای جهانی را به تحرک واداشت. نسخه ژاپنی این خودرو از یک پیشرانه 3 سیلندر 660 سی‌سی توربو که 63 اسب‌بخار قدرت و 96 نیوتن‌متر گشتاور دارد استفاده می‌کند. اما جیمنی صادراتی دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری با 100 اسب‌بخار قدرت و 130 نیوتن‌متر گشتاور است. نسخه جدید این خودرو از سیستم انتقال قدرت 4WD دایم و جعبه‌دنده کمکی 2 سرعته حرفه‌ای بهره می‌برد.

    حالا دیگر داخل کابین سوزوکی جیمنی المان‌های مدرن‌تری وجود دارد. نمایشگرهای لمسی و گیج‌های دیجیتالی این شاسی‌بلند ریزاندام را خواستنی کرده است. اوایل سال جاری بود که سوزوکی به دلیل عدم هم‌خوانی استانداردهای آلایندگی جیمنی مجبور شد آن را از بازار اروپا حذف کند ولی گفته می‌شود نسخه جدید آن بدون صندلی‌های عقب و به‌عنوان یک خودروی تجاری سبک به اروپا باز خواهد گشت.

دیدگاه کاربران