-
1935
نسل اول
اولین نسل سابربن در سال 1935 و با ساختار تمام فولادی به بازار عرضه شد. در دورانی که استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی ساختار خودرو یک امر معمول بود، استفاده از فلز به عنوان سازه اصلی مزیت بسیار مهمی برای سابربن محسوب میشد. مخصوصاً که شورولت این خودرو را روی پلتفرم نیم تنی کامیونتهای ساخت خود تولید کرده بود تا از دوام و قابلیت اطمینان زیادی برخوردار شود.
-
1941
نسل دوم
نسل دوم سابربن در سال 1941 با ظاهری مدرنتر و ظرفیت حمل هشت نفر معرفی شد. البته نمونههایی از این خودرو در طول جنگ جهانی دوم به عنوان خودروی نظامی بهکار گرفته شد.
-
1947
نسل سوم
سابربن جدید در سال 1947 و مدتی پس از پایان جنگ جهانی دوم با زبان طراحی پیشرفتهتر از قبل و البته جعبهدنده اتوماتیک عرضه شد، اتفاقی که تا آن دوران در خودروهای شاسیبلند سابقه نداشت.
-
1955
نسل چهارم
از سال 1955 امکان انتخاب پیشرانه هشت سیلندر نیز برای مشتریان سابربن فراهم شد، ضمن اینکه سامانه چهار چرخ محرک نیز برای اولین بار به عنوان یک آپشن مطرح شد.
-
1960
نسل پنجم
در دهه 60 میلادی همچون سایر محصولات قدبلند شورولت، سابربن نیز طرحی متمایز با قبل یافت ضمن اینکه استقبال مشتریان از سامانه چهار چرخ محرک بیشتر شد.
-
1967
نسل ششم
سال 1967 نقطه عطفی در طراحی سابربن بود چراکه ظاهر این مدل کاملاً از نسلهای قبل متمایز شده و حتی فرم نسلهای بعدی را تحت تاثیر قرار داد. بدنه سه در با یک در سمت راننده و دو در سمت شاگرد در این سال معرفی شده و علاوهبر شاسی نیم تنی، شاسی 0.75 تن نیز قابل انتخاب شد.
-
1973
نسل هفتم
نسل هفتم سابربن در سال 1973 معرفی شده و تا 18 سال روی خط تولید ماند، اتفاقی که برای هیچکدام از نسلهای این خودرو تکرار نشد. بدنه چهار در، جعبهدنده 4 سرعته اتوماتیک، قفل چرخهای جلو و دکمه فعالساز سامانه چهارچرخ محرک جزء نوآوریهای انجام شده در این نسل بود.
-
1992
نسل هشتم
نسل جدید سابربن پس از نزدیک دو دهه با چهرهای مدرن و سیستم تعلیق مستقل جلو رونمایی شد. سیستم تعلیق مذکور سواری راحتتری برای این خودرو در مسیرهای شهری فراهم میکرد.
-
2000
نسل نهم
نهمین نسل سابربن روی پلتفرم GMT-800 و با امکان انتخاب پیشرانه هشت سیلندر 8.1 لیتری به قدرت 340 اسببخار و 617 نیوتنمتر گشتاور معرفی شد. البته نسخه ضعیفتر این خودرو نیز مدتی بعد وارد بازار شد.
-
2007
نسل دهم
نسل دهم سابربن با فرمی متشکل از خطوط نرمتر و فناوریهای به نسبت پیشرفته همچون دوربین عقب، پایش نقطه کور و دستیار پارک به بازار وارد شد. با عرضه این نسل دوران تازهای از حیات این خودروی مدرن آغاز شد.
-
2015
نسل یازدهم
سابربن با فرمی عضلانیتر از قبل و البته پیشرانههای مجهز به فناوری تزریق مستقیم سوخت به بازار عرضه شد که کاهش مصرف سوخت این شاسیبلند را تضمین میکردند. با معرفی فناوریهایی همچون دوربین دید 360 درجه و سنسورهای راداری در اطراف خودرو برای پیشگیری از برخورد، ایمنی سابربن در سطحی بالاتر قرار گرفت. ردیف سوم صندلیها نیز به جای نیمکت قابل حذف سابق، به صندلیهای جمعشونده تبدیل شد.
-
2021
نسل دوازدهم
جدیدترین نسل سابربن روی تعلیق مستقل عقب و البته به همراه موارد تکمیلی همچون کنترل سواری مغناطیسی و تعلیق تطبیقپذیر بادی عرضه میشود تا نهایت راحتی را برای سرنشینان فراهم نماید. حضور 5 نمایشگر در فضای داخلی و اضافه شدن پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توربودیزل دوراماکس به فهرست پیشرانههای قابل انتخاب را باید جزء سایر ویژگیهای مهم این خودرو دانست.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com