لذت رانندگی زیر سقف آسمان
17 خودروی روباز دوستداشتنی در تمام دوران
لذت رانندگی زیر سقف آسمان
تولد خودروهای روباز به ابتدای تاریخ صنعت خودروسازی گره خورده، مدلهایی که به سرعت راه خود را از انواع عادی جدا کرده و برخی از آنها درمیان مهمترین خودروهای تاریخ جایگاه ویژهای به خود اختصاص دادند. در این مطلب قصد داریم اشارهای کنیم به برخی از مشهورترین و در عین حال قابل توجهترین خودروهای روباز که در کتاب تاریخ صنعت خودرو نام خود را به ثبت رساندند.
1 - مرسدسبنز SL W113
- زمان تولید: 1963 تا 1971
برخلاف بسیاری از خودروهای این فهرست، مرسدسبنز SL سری W113 بیشتر به دلیل طراحی زیبا و خیرهکننده خود مشهور است تا عملکرد آنچنانی پیشرانه. این خودرو که به دلیل فرم سقفش با نام "پاگودا" (نوعی سازه در معماری چینی) مشهور شده، توسط یکی از طراحان مشهور محصولات مرسدسبنز یعنی پل بارک طراحی شد. این خودرو که چند پیشرانه شش سیلندر مختلف برای آن قابل سفارش بود، یک کلاسیک دوستداشتنی و لوکس به شمار میآید و قیمتهایی که این روزها برای خرید و فروش آن تعیین میشود بیانگر محبوبیت این مرسدس روباز است.
2 - هوندا S2000
- سال تولید: 2000 تا 2009
هوندا S2000 نه تنها یکی از دوستداشتنیترین محصولات هوندا بلکه یکی از جالبترین خودروهایی است که یک راننده میتواند تجربه رانندگی با آن را کسب نماید. این مدل ابتدا با پیشرانه 2 لیتری به قدرت 237 اسببخار و سپس با پیشرانه 2.2 لیتری عرضه شد که قدرتی یکسان با نمونه قبلی داشت ولی گشتاور بیشتری تولید میکرد. شاید قدرت این خودرو در آن زمان از برخی رقبا کمتر بود ولی عملکرد خوب پیشرانه، طراحی آیندهنگرانه داشبورد و البته طرح گیرای بدنه، مجموعهای هماهنگ پدید آورده بود که خودروی روباز هوندا را حتی اکنون و پس از گذر سالهای طولانی به گزینهای جذاب در بازار خودروهای دست دوم تبدیل کرده است.
3 - آلفارومئو اسپایدر (Duetto, Veloce) سری یک
- سال تولید: 1966 تا 1969
آلفارومئو اسپایدر آخرین محصولی بود که باتیستا پینینفارینا به صورت مستقیم در روند طراحی آن دخالت داشت. این خودرو براساس شاسی مونوک مستقل با مناطق جاذب ضربه در جلو و عقب ساخته شده و از پیشرانه 4 سیلندر 1557 سیسی به قدرت 108 اسببخار بهرهمند بود. البته در نسخه ولوچه که در 1968 عرضه شد، حجم پیشرانه به 1779 سیسی و قدرت پیشرانه به 118 اسببخار افزایش یافت، علاوهبراین برای بازار ایالات متحده به سامانه تزریق سوخت مکانیکی هم مجهز شده بود.
4 - آستین-هیلی Sprite Mark I
- سال تولید: 1958 تا 1961
به لطف چراغهای دایرهای شکل جلو و جلوپنجرهای به فرم لبخند، آستین هیلی اسپرایت مارک I را میتوان یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای ساخت بریتانیا دانست. این خودروی دونفره که تنها 3.47 متر طول داشت، به پیشرانه 4 سیلندر 948 سیسی مجهز شده بود که 43 اسببخار قدرت در اختیار آن قرار میداد. بخش جلوی خودرو به صورت یک تکه شامل کاپوت، گلگیرها، چراغها، جلوپنجره و سپر بوده درحالیکه برای دسترسی به چرخ زاپاس و محفظه بار، صندلیها باید جمعآوری میشد. آستین هیلی اسپرایت با بدنه سبک و طرح دوستداشتنی این روزها نیز توجه افراد را به سوی خود جلب میکند.
5 - بامو 328
- سال تولید: 1936 تا 1940
بامو 328 به لطف شاسی سبک وزن، بدنه آلومینیومی و پیشرانه 2 لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی مجهز به زمانبندی هوشمند دریچهها و سیستم تعلیق پیشرفته یکی از جالبترین خودروهای اسپرت بهشمار میآید. این خودرو توانست در مدت زمانی طولانیتر از آنچه انتظار میرفت، در بسیاری از مسابقات اتومبیلرانی افتخارآفرینی کرده و نام خود را در تاریخ ثبت نماید. این خودرو را میتوان یکی از محصولاتی دانست که روح برند بامو را در کالبد خود حمل میکند.
6 - بامو 507
- سال تولید: 1956 تا 1959
مدل روباز و البته زیبای 507 که این روزها با ارقام نجومی خرید و فروش میشود هم یکی از خودروهای به یادماندنی برند بامو بوده که نام خود را در تاریخ جاودان کرده است. عرضه این مدل که در دوران سخت پس از جنگ جهانی دوم به بازار آمد ریسک بزرگی بود، اما شرکت بامو برای بازسازی وضعیت مالی خود به انجام آن نیاز داشت. در این میان، چشم امید خودروساز آلمانی به نقدینگی خریداران آمریکایی بسته شده بود تا درعوض مرسدسبنز SL، این محصول طراحی شده توسط Albrecht von Goertz را انتخاب نمایند. علیرغم جلب توجه فراوان به سوی این خودرو، قیمت بالای بامو 507 باعث شکست تجاری آن شد. شرکت بامو بعدها سعی کرد با عرضه خودروهای سدان با قیمت مناسب که تاحدی ویژگیهای اسپرت مدلهایی همچون 507 را در خود داشتند، جایگاه برند خود را در میان علاقمندان تثبیت نماید.
7 - شورولت کوروت C1
- سال تولید: 1953 تا 1962
کوروت نسل اول تحت تاثیر علاقه عمومی مشتریان بازار خودرو در اروپا به مدلهای اسپرت و روباز، توسط Harley J. Earl طراحی شد. البته این خودروی دونفره که به پیشرانه شش سیلندر 235 اینچ مکعبی مجهز شده بود، برخلاف نمونههای نسلهای بعدی کوروت عملکرد فنی چندان ویژهای نداشت. البته در سال 1955 کوروت به پیشرانه 8 سیلندر و جعبهدنده سه سرعته دستی مجهز شد که سطح عملکرد آن را ارتقا داد. این خودرو در سال 1963 با نسل دوم جایگزین شد، خودرویی که در دو نسخه کوپه فستبک و روباز عرضه شد.
8 - لوتوس اِلان
- سال تولید: 1962 تا 1973
لوتوس الان اولین خودرویی بود که براساس شاسی ستون فقراتی این خودروساز انگلیسی ساخته شد. وزن بدنه فایبرگلاس آن در حدود 680 کیلوگرم بود و به کمک پیشرانه 4 سیلندر 1557 سیسی قدرتی بین 108 تا 126 اسببخار تولید میکرد. برهمین اساس، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت الان برابر با 8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 192 کیلومتر برساعت بود. حضور الان در سریال تلویزیونی The Avengers بر محبوبیت آن افزود و بنابر عقیده بسیاری، منبع الهامی برای ساخت مزدا میاتا ایجاد کرد.
9 - لوتوس Seven
- سال تولید: 1957 تا 1972
به جرات کمتر خودرویی را میتوان همچون لوتوس سون واجد ویژگیهای خالص یک خودروی اسپرت روباز دانست. این روزها چندین شرکت محصولاتی با ظاهر مشابه این خودرو تولید کردهاند و کیت قطعات زیادی برای ساخت نمونههای رپلیکا (خودرویی با ظاهر شبیه به خودروی دیگر) نیز عرضه میشود بنابراین میتوان سطح محبوبیت لوتوس سون در میان علاقمندان را درک کرد. بدنه سبک، طراحی ساده و البته لذت رانندگی منحصربهفرد جزء مهمترین ویژگیهای لوتوس سون بوده که آن را در تاریخ صنعت خودرو جاودان ساخته و کار را برای ادامه حیات برندهایی همچون کاترهام هموار نموده است.
10 - میرز منکس
- سال تولید: 1965 تا 1971
بسیاری از خودروهای حاضر در این مطلب واجد ویژگیهای خاص در طراحی و بخش فنی هستند اما میرز منکس (Meyers Manx) تقریباً در نقطه مقابل آنها قرار داد. این خودروی تفریحی که از ترکیب شاسی کوتاه شده فولکسواگن بیتل، بدنه فایبرگلاس، تایرهای بزرگ، قطعات ساده و پیشرانه 4 سیلندر بدون پیچیدگی فنی شکل گرفته، مجموعهای جالب را در اختیار راننده قرار میدهد که همزمان برای راندن در خیابان و روی شنهای ساحل مناسب بوده و حتی توانسته در مسابقه Mexican 1000 نیز پیروزی کسب نماید. اگرچه عمر برند سازنده این خودرو چندان طولانی نبود ولی نام این محصول برای همیشه در تاریخ ثبت شد.
11 - مورگان پلاس 4
- سال تولید: 1950 - ...
عدم اعمال تغییر بر طراحی محصولات در طی سالیان طولانی را باید یکی از مهمترین ویژگیهای برند مورگان دانست تاجاییکه با شنیدن نام این برند، سریعاً یک فرم ظاهری مشخص به ذهن شنونده خطور میکند که البته متعلق به مورگان پلاس 4 است. البته این امر کاملاً طبیعی بوده چراکه خودروی مذکور در طول نیمی از قرن بیستم و سالهای اولیه قرن بیست و یک به حیات خود ادامه داده و تنها چند وقفه بسیار کوتاه در این میان به وجود آمده است.
اصول اولیه ساخت این خودرو شامل شاسی نردبانی و سازه چوبی بدنه همچنان تا به امروز حفظ شده ولی مورگان پلاس 4 در عین حال توانسته خود را با گذر زمان منطبق کند و با حفظ و تقویت ویژگیهای مثبت، جایگاهش را تثبیت نماید.
12 - پورشه باکستر
- سال تولید: 1997 - ...
با وجود آنکه نام خودروهای روباز زیادی همچون 356، 550 و 911 تارگا در فهرست ساختههای پورشه به چشم میخورد، باکستر را باید مهمترین محصول این خودروساز در دوران مدرن بهشمار آورد. در واقع نسل اول باکستر که همزمان با نسل 996 از مدل 911 طراحی شد، شرکت پورشه را از وضعیت نابسامان که در آن گرفتار شده بود، نجات داد.
باکستر در عین حفظ ویژگیهای اسپرت و راننده-محور خود، در طول نسلها بهبود یافته و همچنان به عنوان یک خودروی روباز با لذت رانندگی زیاد شناخته میشود. جدیدترین نسل این خودرو با نام 718 باکستر عرضه شده و علیرغم تجهیز به پیشرانه 4 سیلندر، نسبت به نسخههای پیشین شش سیلندر هیچ کم و کسری در عملکرد اسپرت ندارد.
13 - شلبی کبری
- سال تولید: 1962 تا 1967
پس از نصب پیشرانه هشت سیلندر فورد در بدنه سبک وزن یک خودروی روباز دو نفره، افسانه شلبی کبرا متولد شد. این محصول کارول شلبی که اکنون در میان مجموعهداران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده، در نمونههای اولیه به پیشرانه هشت سیلندر 260 و 289 اینچ مکعبی مجهز شد درحالیکه بعداً پیشرانههایی به حجم 427 و 428 اینچ مکعب در سینه آن قرار گرفت.
در فاصله سالهای 1962 تا 1967 تنها یک هزار دستگاه شلبی کبرا رودستر ساخته شد، خودروهایی که این روزها با قیمت نجومی معامله میشوند.
14 - تسلا رودستر
- سال تولید: 2009 تا 2012
تسلا رودستر را نه به دلیل سرعت و شتاب زیاد بلکه به دلیل ثبت اسم یک خودروساز نوپای آمریکایی در میان سازندگان خودروهای برقی اسپرت، باید محصولی تاریخساز و شایسته توجه دانست. در واقع شرکت تسلا موفقیت فعلی خود را مدیون مدل رودستر است چراکه به واسطه تواناییهایی که این مدل از خود نشان داد، توجه علاقمندان به سوی خودروهای برقی جلب شده و نظر نه چندان خوشبینانه عامه مردم به اینگونه خودروها برای همیشه محو شد.
15 - جیپ ویلیز MB , فورد GPW
- سال تولید: 1940 تا 1945
معروف است که انزو فراری زمانی جیپ را تنها خودروی اسپرت واقعی آمریکا دانسته بود، اظهارنظری که شاید امروز بسیار عجیب به نظر برسد ولی نشانگر تغییر مفهوم خودروی اسپرت در نظر مشتریان آمریکایی در قبل و بعد از جنگ جهانی دوم است.
در واقع نسل اول جیپ که جد محصولات مدرن این شرکت شامل سری CJ و رانگلر محسوب میشود، عملکرد فنی بسیار خوبی داشته و به دلیل عدم وجود سقف فلزی، نسبت قدرت به وزن و عملکرد آفرود بسیار خوبی از خود به نمایش میگذاشت. لازم بذکر است فورد GPW بسیار به این خودرو شبیه بود.
16 - پلیموت Prowler
- سال تولید: 1997 تا 2002
شاید هیچ یک از خودروی روباز تولید شده نتواند در فرم ظاهری با پلیموت پراولر رقابت نماید. طراحی این مدل که با الهام از خودروهای مسابقهای هاتراد شکل گرفته بود، جذابیت زیادی برای علاقمندان ایجاد کرد. اما این فقط یک طرف قضیه بود، چراکه پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری پلیموت با 214 اسببخار قدرت که به جعبهدنده 4 سرعته در محور عقب متصل شده بود، نمیتوانست انتظارات خریداران خودرویی اسپرت با این ظاهر خشن را خوشنود نماید. ولی هرچه باشد، نمیتوان جایگاه مهم پلیموت پراولر را به عنوان یکی از مهمترین خودروهای عرضه شده در دهه 90 میلادی نادیده گرفت.
17 - مزدا میاتا MX-5
- سال تولید: 1990 - ...
با وجود گذشت سه دهه از معرفی مزدا MX-5 میاتا، این خودرو همچنان محبوبیت ویژهای در میان علاقمندان دارد. با ثبت آمار فروش بیش از یک میلیون دستگاه، میاتا رکورد پرفروشترین خودروی اسپرت دونفره را نیز در اختیار دارد.
نسل فعلی این خودرو با کد فنی ND در سال 2016 معرفی شد. میاتا از همان ابتدای تولید تاکنون همواره به صورت یک خودروی روباز ساخته شده و توانسته محبوبیت خود را در بازار خودرو حفظ نماید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید