ممکن است تا چندسال دیگر خط مونتاژ کراساور جدید نیسان در ایران راهاندازی شود.
احتمال تولید نیسان کیکس در پارس خودرو
شاید بیاید، شاید نیاید!
شانزدهم اردیبهشتماه 97 نیسان ایکستریل 2018 برای نخستینبار در ایران رونمایی شد. ایکستریل که حالا با ظاهر اسپرتتر و تجهیزات بیشتر به ایران برگشته، قرار است در تابستان 97 به خیابانهای کشورمان بیاید.
اما ایکستریل نیوفیس، موضوع امروز ما نیست؛ سیروس جوکار (مدیرعامل جهاننوین) در مراسم رونمایی ایکستریل 2018 به رسانهها گفت که شرکتش قصد واردات خودروهای سگمنت سواری از برند نیسان را نداشته اما تمایل دارد که در آینده با شرکت پارسخودرو وارد چرخه تولید شود.
اولین رونمایی در المپیک!
نیسان کیکس نخستینبار در سال 2016 و در کشور برزیل معرفی شد. اما چرا برزیل؟ نیسان در آن سال، اسپانسر اصلی مسابقات المپیک تابستانی 2016 (ریو 2016) بود و به همین دلیل نیز از این فرصت طلایی برای معرفی کراساور جدیدش بهره گرفت.
نیسان در جریان بازیهای ریو 2016 بیش از 4200 دستگاه از مدلهای مختلف خود را در اختیار کمپیه المپیک قرار داده بود که بخشی از آنها نیز از مدل کیکس بودند.
پلتفرم مشترک رنو - نیسان
B-platform از معروفترین پلتفرمهای جهان است که سال 2002 با همکاری مشترک رنو - نیسان طراحی شد. همانطور که از نامش میتوان حدس زد، این پلتفرم برای خودروهای B-segment یا همان خودروهای کوچک ساخته شده.
پلتفرم B نیسان، نسخهای با فاصله محوری بیشتر دارد که آنرا با کد B0 میشناسند و نیسان جوک نیز از همین پلتفرم بهره میبرد. جالبتر اینکه نسخه دیگری از همین پلتفرم در اختیار داچیاست و او هم سه محصول پرفروش خود یعنی لوگان، ساندرو و داچیا را با آن ساخته است.
اما در سال 2010 پلتفرم B نیسان بهروزرسانی شد و نسخه جدیدش را V-platform نامیدند. بعد از آن تاریخ نیز نیسان اکثر محصولات جدیدش را با پلتفرم V ساخت مانند: نیسان میکرا نسل چهارم (K13) و پنجم (K14)، نیسان پولسار نسل هفتم (C13)، نیسان نت نسل دوم (E12) و نهایتا نیسان کیکس.
هند یا ایران؟ دوراهی نیسان در غرب آسیا
برزیل، نخستین بازار هدف کیکس در سال 2016 بود و نیسان بعد از آنجا، کیکس را به مابقی کشورهای (چپفرمان) آمریکایجنوبی فرستاد. هماکنون نیز نیسان درحال برنامهریزی برای فروش کیکس در 80 بازار جهانی است.
تولید کیکس ابتدا در کارخانه نیسان در مکزیک شروع شد. بعد از آن با سرمایهگذاری 192 میلیون دلاری نیسان برای تجهیز کارخانهاش در ریو، دومین خط تولیدش در کشور برزیل بهراه افتاد. اندکی بعد، چین سومین پایگاه تولید کیکس در جهان شد؛ نسخه چینی کیکس با همکاری شریک دیرینه نیسان در این کشور، یعنی دانگفنگ، تولید میشود.
حال اگر از مالزی (بهدلیل مونتاژ CKD کیکس) نیز صرفنظر کنیم، این ژاپنی هیچ خط تولیدی در آسیای غربی ندارد. بنابراین نیسان باید بین هندوستان (که خودروهای سایز کوچکش، فروش بسیار خوبی دارند) و بازار تشنه ایران یکی را انتخاب کند.
سقف رنگی (سفارشی) دارد
کیکس 2018 را میتوان با 7 رنگ بدنه مختلف سفارش داد. اما نیسان برای آنهایی که وسواس بیشتری دارند، امکان سفارش سقف رنگی را هم با ترکیبهای زیر فراهم کرده:
- سقف مشکی با بدنه سفید
- سقف مشکی با بدنه نارنجی
- سقف مشکی با بدنه قرمز
- سقف نارنجی با بدنه خاکستری
- سقف سفید با بدنه آبی
با داشبورد جدید نیسان
کابین نیسان کیکس از زبان طراحی جدید نیسان موسوم به Gliding Wing بهره میبرد. مهمترین ویژگیهای این داشبورد را میتوان بهصورت زیر خلاصه کرد:
- تریم دو رنگ کابین
- مانیتور 7 اینچی لمسی
- روکش چرم داشبورد
- فرمان دیکات
- سیستم تهویه دوگانه اتومات
- استارت دکمهای
- صفحه کیلومتر نیمه دیجیتالی
سیستم صوتی BOSE بهصورت استاندارد
کم پیش میآید که در کلاس کراساورهای کوچک، با سیستمهای صوتی با کیفیتی روبرو شوید، اما نیسان از این بابت خیالتان را راحت کرده است. کیکس، سیستم صوتی Bose Personal Plus را بهصورت استاندارد دارد.
این سیستم صوتی، که بوز آنرا مختص خودروهای کوچک طراحی کرده، باب میل رانندههاست، چرا که علاوهبر 8 اسپیکر با پردازنده دیجیتالی BOSE، دارای 2 اسپیکر 2.5 اینچی از مدل Bose UltraNearfield است که در پشتسری راننده جاسازی شده.
همچنین روی هرکدام از دربهای جلویی خودرو، اسپیکرهای 6.5 اینچی مدل Bose Super65 تعبیه شده. دربهای عقب نیز مجهز به اسپیکرهای 5.25 اینچی هستند. 2 توئیتر نیز درون ستون A وجود دارد.
چه ویژگیهای خاصی دارد؟
کیکس برای آنکه خیال مالکانش را راحت کند، به سطح رفاهی و تجهیزاتی بالایی مجهز شده مانند:
- دوربین 360 درجه یا Around View Monitor
- دوربین عقب یا RearView Monitor
- هفت ایربگ
- هدآپ
- صندلی 6 حالته برقی راننده
- صندلی 4 حالته برقی سرنشین جلو
- صندلی تاشو عقب دوتکه
- فرمان برقی با روکش چرمی
- گرمکن صندلیهای جلو
- هشداردهنده نقطه کور یا BSW
- کنترل پایداری یا VDC
- کنترل کشش یا TCS
- کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
- کنترل هوشمند ترمزها در پیچ یا Active Trace Control
- کنترل هوشمند گشتاور پیشرانه یا Active Engine Brake
- کنترل هوشمند تعلیق یا Active Ride Control
- ترمز اضطراری یا AEB
- پیشگیری تصادف جلو یا FCW
- پیشگیری تصادف عقب یا RCTA
- چراغهای هوشمند با اتولایت و دیلایت
- رینگ 16 اینچی با تایرهای 205/60
- رینگ 17 اینچی با تایرهای 205/55
بزرگترین عیب کیکس را بشناسید
در بازار جهانی اکثر کراساورهای کوچک بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند و نسخه تمام چرخ محرکشان (AWD) سفارشی است. اما نیسان حتی بهصورت سفارشی هم سیستم AWD را در اختیارتان قرار نمیدهد که باید با این موضوع کنار بیایید.
بهغیر از بازار چین، کیکس در سایر کشورها با پیشرانه 1.6 لیتری فروخته میشود که 125 اسببخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس خودرو نیز از نوع ایکسترونیک بوده و مصرف ترکیبی سوختش را به 7.1 لیتر رسانده است.
گرانتر از کپچر و تیوولی
قیمت پایهای کیکس 2018 در امارات حدود 62 هزار درهم است که تفاوتی با قیمت جوک 2017 نداشته و از طرف دیگر تقریبا معادل قیمت کپچر 2018 و تیوولی 2018 است.
اما مسئله اینجاست که آپشنهای خوب کیکس را در نسخه فولش پیدا میکنید که 80 هزار درهم قیمت دارد. این قیمت حدود 8000 درهم گرانتر از فولترین نسخه کپچر و 10000 درهم کمتر از ارزانترین تیپ ایکستریل نیوفیس است!
بیشتر بخوانید:
بنابراین کیکس حتی در صورت مونتاژ در ایران نیز قیمتی بالاتر از رقبای وارداتیاش خواهد داشت. حال اگر بهصورت وارداتی (CBU) راهی بازار کشورمان شود، قیمتش معادل کراساورهای بزرگترش می
نویسنده : مرتضی برجسته
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید