سریع‌ترین خودروهای شهری ساخت آئودی

تاریخچه آئودی RS

24 آبان 1399 20:00
  • 1982

    آئودی کواترو

    آئودی کواترو نخستین بار در سال 1980 و با هدف شرکت در مسابقات رالی گروه B متولد شد اما پس از دو سال به بازار آمریکا نیز راه یافت. هرچند این خودرو به نشان RS مزین نبود اما تولید آن را باید به عنوان نقطه شروع حیات بخش خودروهای اسپرت آئودی (Audi Sport) قلمداد کرد، اتفاقی که ساخت مدل‌های RS را به دنبال داشت. کواترو 11 سال در خط تولید باقیماند و پس از آن هم نام خود را برای همیشه در تاریخ مسابقات رالی و صنعت خودروسازی به ثبت رساند.

  • 1994

    آئودی RS2

    RS2 آوانت اولین محصول آئودی بود که به نشان RS مزین شد. این خودرو که تحت کار مشترک مهندسی با پورشه شکل گرفته بود، یکی از مهمترین همکاری‌های این دو خودروساز به شمار می‌­آید. از آنجایی‌که این خودرو به عنوان اولین محصول سری RS براساس آئودی 80 آوانت ساخته شده بود، هنوز این تصور ذهنی برای بسیاری افراد وجود دارد که ارتباط خاصی میان نشان RS و فرم اتاق استیشن‌واگن وجود دارد. به هرحال آئودی  RS2 به پیشرانه 5 سیلندر 2.2 لیتری توربوشارژ مجهز شده بود که 311 اسب‌بخار قدرت و 410 نبوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده دستی به تمام چرخ‌ها ارسال می‌­کرد. ترمزها، رینگ‌های سبک وزن، صندلی‌های اسپرت و نشان کوچک پورشه در بخش عقب این خودرو را باید مرهون زحمات مهندسان پورشه دانست.

  • 1999

    آئودی RS4

    آئودی RS4 (با کد فنی B5) را باید آغازگر مسیر چند مدل دیگر RS4 دانست که بعدها عرضه شدند و البته هیچکدام به ایالات متحده راه پیدا نکردند. آئودی RS4 (B5) به پیشرانه 2.9 لیتری 6 سیلندر توربوشارژ مجهز بود که 380 اسب‌بخار قدرت را از طریق جعبه‌دنده دستی و سیستم 4 چرخ محرک به تمام چرخ‌ها انتقال می‌­داد. نه تنها این مدل بلکه نسخه قوی‌تر آئودی A4 یعنی S4 نیز در آن نسل به ایالات متحده صادر نشد.

  • 2003

    آئودی RS6

    مدت کوتاهی پس از خاتمه تولید RS4، آئودی مدل RS6 را براساس A6 ساخت. این مدل که نیروی خود را از پیشرانه هشت سیلندر 4.2 لیتری توئین توربو به قدرت 444 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 580 نیوتن‌متر دریافت می­‌کرد، اولین محصول نشان RS بوده که به ایالات متحده راه یافت هرچند تنها به مدت یک سال و با فرم سدان. اما در بازار اروپا این خودرو با هر دو اتاق آوانت (استیشن) و سدان بین سال‌های 2002 تا 2004 به فروش رسید.

  • 2007

    آئودی RS4

    دومین نسل RS4 با کد فنی B7، با حفظ سامانه چهارچرخ محرک و جعبه‌دنده دستی، بسیار متفاوت از مدل قبل ظاهر شد چراکه پیشرانه 8 سیلندر 4.2 لیتری تنفس طبیعی در اختیار داشت که 420 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و تا 8 هزار دور در دقیقه چرخش داشت. این خودرو در سه نسخه سدان، آوانت و کوپه روباز به فروش رسید هرچند که تنها نسخه سدان این خودرو به عنوان تنها RS4 به فروش رسیده در بازار آمریکا به این کشور وارد شد.

  • 2007

    آئودی R8

    هرچند نشان RS هرگز روی این مدل نصب نشد، اما حقیقت این است که نسل اول R8 توسط Quattro GMbH طراحی و تولید شد، همان شرکتی که تمامی مدل‌های RS را ساخت. با معرفی نسل اول R8 در سال 2006 به عنوان خودروی سوپراسپرتی که امکان استفاده به صورت روزمره را داشت، هیجانی تازه به بازار خودرو وارد شد. نسل اول از همان پیشرانه 8 سیلندر 4.2 لیتری مورداستفاده در RS4 سری B7 و سامانه چهار چرخ محرک کواترو بهره‌مند شده بود ضمن اینکه خریداران امکان انتخاب از میان جعبه‌دنده‌های 6 سرعته دستی یا نیمه خودکار R-Tronic را داشتند. آشنایی با تاریخچه آئودی R8

  • 2008

    آئودی RS6

    در سال 2008 آئودی نسل جدید RS6 را عرضه کرد که به پیشرانه 5 لیتری 10 سیلندر مورداستفاده در لامبورگینی گالاردو با 572 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده بود. نیروی این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک ساخت ZF به تمام چرخ‌ها منتقل می­‌شد. علیرغم اشتراک این پیشرانه با گالاردو، از 400 قطعه منحصربه‌فرد در ساخت آن استفاده شده بود. این نسل از آئودی RS6 در هر دو نسخه سدان و آوانت تولید شد که البته هیچکدام به ایالات متحده وارد نشد.

  • 2010

    آئودی TT RS

    براساس اظهار آئودی، اولین خودروی جمع‌وجور ساخت این شرکت که مزین به نشان RS شد همین TT RS بود. این مدل که با نام «بچه R8» معروف شد، پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر توربوشارژ در سینه داشت که 335 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می­‌کرد. آئودی TT RS به صورت استاندارد به جعبه‌دنده شش سرعته دستی و سامانه چهار چرخ محرک مجهز بود. مدتی بعد مدل قوی‌تر این خودرو با پسوند پلاس (plus) با 353 اسب‌بخار قدرت و همچنین نسخه رودستر آن البته تنها در بازار اروپا عرضه شد.

  • 2011

    آئودی RS3

    دومین خودروی کوچک از سری RS را باید RS3 اسپرت‌بک دانست که براساس A3 هاچ‌بک ساخته شده و به پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر مشترک با TT RS مجهز شده بود که 335 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. برخلاف مدل A3، نسخه RS3 از این نسل در ایالات متحده به فروش نرسید.

  • 2013

    آئودی RS4

    سومین سری RS4 براساس نسلی از A4 ساخته شد که از سال 2007 روی خط تولید قرار داست. این مدل که با کد فنی B8 شناخته می­‌شد، به پیشرانه هشت سیلندر 4.2 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود که 444 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد و تا 8250 دور در دقیقه دوران داشت. این خودرو اولین محصول RS بود که بدون جعبه‌دنده دستی و تنها با جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک عرضه شد.

  • 2013

    آئودی RS5

    آئودی RS5 پس از شش سال غیبت اعضای خانواده RS، به ایالات متحده وارد شده، درحالی‌که از نظر فنی به RS4 شباهت فراوانی داشت که البته نسبت به نسخه آوانت وزن سبک‌تر و ابعاد کوچکتری داشت. این کوپه 2+2 نفره به عنوان تنها محصول آئودی از این نوع شناخته می­‌شود که به پیشرانه 8 سیلندر مجهز شده بود.

  • 2013

    آئودی RS Q3

    در سال 2013 آئودی با معرفی RS Q3 علاقمندان را شگفت زده کرد چراکه برخلاف مدل‌های آوانت یا کوپه قبلی، این بار یک کراس‌اور به نشان RS مزین شده بود. این شاسی‌بلند کوچک به پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر به قدرت 306 اسب‌بخار و سامانه چهار چرخ محرک مجهز شده بود، اما برخلاف اکثر اعضای خانواده RS، تنها یک خروجی اگزوز در انتهای بدنه خود داشت که عجیب به نظر می‌­رسید. با وجود بازار گرم خودروهای شاسی‌بلند در ایالات متحده، پای آئودی RSQ3 به این کشور باز نشد.

  • 2014

    آئودی RS7

    تقریباً همزمان با دوران عرضه RS Q3، سدان RS7 نیز توسط آئودی معرفی شد. خودرویی که علاوه بر چهره‌ای زیبا و متناسب، پیشرانه نیرومند هشت سیلندر 4 لیتری توئین توربو به قدرت 552 اسب‌بخار نیز در سینه داشت. خبر مهمتر برای علاقمندان این خودرو، ورود آن به بازار آمریکا بود تا به مصاف رقبایی همچون پورشه پانامرا توربو، مرسدس‌بنز CLS63 AMG و ب‌ام‌و M6 گرن‌کوپه برود.

  • 2015

    آئودی RS3

    آئودی RS3 درحالی در سال 2015 به آمریکا وارد شد که برخلاف نسخه هاچ‌بک حاضر در اروپا، امکان خرید آن با فرم سدان فراهم شده بود هرچند که مشتریان آمریکایی باید تا سال 2017 برای دریافت خودروی خود منتظر می­‌ماندند. نسل دوم RS3 نیروی خود را از پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کرد که خروجی برابر با 362 اسب‌بخار قدرت و 465 نیوتن‌متر گشتاور داشت. با وجود ابعاد کوچک، این خودرو در رده سدان‌های اسپرت عملکردی قابل توجه داشت.

  • 2017

    آئودی TT RS

    دومین نسل آئودی TT RS در سال 2016 درحالی معرفی شد که همچون نسل اول به پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر مجهز شده بود، با این تفاوت که قدرت و حداکثر گشتاور به ترتیب به 394 اسب‌بخار و 480 نیوتن‌متر افزایش یافته و با حذف جعبه‌دنده دستی، وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به 4 چرخ برعهده جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک قرار گرفت. هرچند این خودرو به اندازه نسل قبلی خود مورد توجه قرار نگرفت، ولی نباید قابلیت‌های آن را نادیده گرفت.

  • 2018

    آئودی RS4

    در سال 2018 نسل جدید آئودی RS4 آوانت با کد فنی B9 به جهانیان معرفی شد. پیشرانه 2.9 لیتری شش سیلندر توئین توربو در این خودرو، 443 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می­‌کرد. عدم عرضه این خودروی زیبا در ایالات متحده، احساس تاسف علاقمندان را برانگیخت.

  • 2018

    آئودی RS5 و RS5 اسپرت‌بک

    آئودی RS5 در این نسل به عنوان نسخه هیجان‌انگیزتر از RS4 و در دو فرم کوپه و فست‌بک (با نام RS5 اسپرت‌بک) به مشتریان آمریکایی معرفی شد که هردو به پیشرانه 6 سیلندر توئین توربو مشابه با RS4 آوانت مجهز شدند.

  • 2020

    آئودی RS6

    چهارمین نسل آئودی RS6 آوانت که اولین بار در سال 2019 معرفی شد، قرار است بالاخره به ایالات متحده نیز وارد شود. این خودروی استیشن (که تنها در همین فرم اتاق هم عرضه می­‌شود) به پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر توئین توربو مجهز شده که 591 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مطمئناً رانندگی با این خودروی اسپرت هیجان‌انگیز خواهد بود.

دیدگاه کاربران