-
2003
کانسپت لمان کواترو
پس از چند نمایش موفق از سوپراسپرتهای مفهومی، آئودی برای بزرگداشت سه مقام اول پی در پی در مسابقات لمان سالهای 2000 تا 2002، کانسپت لمان کواترو را معرفی کرد. لمان کواترو از پیشرانه 610 اسببخاری V10 برگرفته از لامبورگینی گالاردو بهره میجست.
-
2006
نسل اول
پس از موفقیت کانسپت لمان کواترو، مدل خیابانی بر پایه پلتفرم لامبورگینی گالاردو ساخته شد. در ابتدا پیشرانه 414 اسببخاری V8 مدل RS4 روی آن عرضه شد تا از رقابت جدی با گالاردو جلوگیری شود. در سال 2009 اما بالاخره پیشرانه 10 سیلندر 525 اسببخاری قابل سفارش شد.
-
2008
کانسپت V12 TDI
اولین مدل مفهومی برپایه R8 در سال 2008 معرفی شد. آئودی در این مدل سعی داشت سوپراسپرتی پاک ارائه کند و برای همین پیشرانه 12 سیلندر توربو دیزل 500 اسببخاری را روی آن ارائه کرد که توانایی رسیدن به سرعت 300 کیلومتربرساعت را داشت. البته به خاطر هزینه بالا، پروژه R8 دیزلی لغو شد.
-
2009
R8 LMS
مدل مسابقهای R8 برای شرکت در کلاس GT3 با قیمت 350 هزار دلار به تیمهای خصوصی و نیمه مستقل ارائه شد که به پیشرانهای مشابه با نمونه V10 مجهز بود.
-
2009
کانسپت R8 e-tron
دومین کانسپت پاک برپایه R8، در نمایشگاه فرانکفورت 2009 معرفی شد. e-tron به چهار موتور الکتریکی به قدرت 317 اسببخار مجهز بود که توانایی رساندن این خودرو از حالت سکون به 100 کیلومتربرساعت را در 4.8 ثانیه فراهم میکرد.
-
2010
نسخه اسپایدر
پس از شایعات فراوان و حضور در فیلم Iron Man 2، بالاخره مدل اسپایدر R8 با پیشرانه V10 گالاردو راهی بازار شد. یک سال بعد پیشرانه V8 نیز برای آن قابل سفارش شد.
-
2010
R8 GT
نمونه خیابانی مدل مسابقهای در تیراژ تنها 333 دستگاه با وزنی کمتر و قدرت 560 اسببخار. در سال 2011 نمونه اسپایدر این خودرو نیز معرفی و در تیراژی مشابه عرضه شد.
-
2011
e-tron
پیش نمونه تولیدی مدل الکتریکی R8 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 معرفی شد. این خودرو یک سال بعد توانست رکورد 8 دقیقه و 9 ثانیهای در پیست نوربورگرینگ ثبت کند. آئودی اعلام کرد از سال 2014 این خودرو را به طور سفارشی تولید میکند.
-
2015
نسل دوم
در سال 2015 و پس از موفقیت نسل اول و فروش 28600 دستگاه، نسل دوم با پیشرانه V10 مشابه هوراکان با 602 اسببخار قدرت عرضه شد. نمونه اسپایدر نیز یک سال بعد معرفی شد.
-
2016
R8 e-tron
بالاخره در نسل دوم، تولید انبوه رسمی نمونه الکتریکی آغاز شد. این مدل با دو موتور الکتریکی، 456 اسببخار قدرت داشت و میتوانست 450 کیلومتر را با یک مرتبه شارژ طی کند.
-
2016
R8 LMS
سری جدید مسابقهای R8 برپایه نسل دوم آن با پیشرانه V10، این بار به قدرت 577 اسببخار معرفی شد.
-
2017
R8 RWS
تا سال 2017 همه R8ها از سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل مشهور آئودی یعنی کواترو بهره میبردند. مدل دیفرانسیل عقب R8 اما با پسوند RWS در تیراژ 999 دستگاه عرضه شد. این مدل سبک وزن، با نوار قرمز رنگ سراسری قابل شناسایی است.
-
2018
فیسلیفت نسل دوم
چندی پیش آئودی فیسلیفت نسل دوم R8 را معرفی کرد. این فیسلیفت هم تغییرات ظاهری و هم فنی را شامل میشود. روی هم رفته میتوان گفت که فیسلیفت سوپراسپرت ارباب حلقهها، چهرهای خشنتر به آن بخشیده است. پیشرانه مدل استاندارد R8 V10 پس از بهروز رسانی حالا 562 اسببخار قدرت و 550 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
نویسنده : نیما مجتهدزاده
منبع : باما