سریع و خشن به سبک ژرمنها
بهترین باموهای M-Power
سریع و خشن به سبک ژرمنها
بخش Motorsport بامو سال 1972 تشکیل شد تا در راستای تولید مدلهای مسابقهای شرکت فعالیت کند. فعالیت این بخش در سال 1993 با اسم جدید M دستخوش تغییراتی بنیادین شد و این بار رویکرد به بهینهسازی مدلهای شهری با عملکرد بالا تغییر یافت.
تقریباً از ابتدای تاسیس بامو M، مدلهای افسانهای کوپه، سدان، استیشن و بعدها شاسیبلند محبوبی عرضه شدند. چراکه باواریاییها کیفیت بال
E9-3.0 CSL
سال 1972–1975
اولین بامو M در کلاس کوپههای تورینگ مدل 3.0CSL است که در دهه 70 تبدیل به رکورددار پیست نوربورگرینگ شده بود. نه فقط این بلکه خودروی فوق توانسته بود 6 قهرمانی در مسابقات تورینگ اروپا به دست بیاورد. به این خودرو در زمان خودش بتموبیل (خودروی مخصوص بتمن) میگفتند چراکه گلگیرهای برجسته با هواکشهای کناری، آن را تبدیل به خودروهای مخصوص فیلمها کرده بود. این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر خطی میتواند حدود 800 اسببخار قدرت تولید کند. اگرچه این خودرو به طور رسمی یک M به حساب نمیآید ولی میتوان آن را اولین تلاش بخش Mپاور به منظور توسعه خودروهای اسپرت جادهای تلقی کرد.
M1
سال 1978-1981
شش سال بعد از 3.0CSL به دنبال موفقیت در مسابقات تورینگ، بامو وارد گروه 4 مسابقات شد و حتی با لامبورگینی نیز همکاری کرد. ماحصل این مشارکت تاریخساز با غول ایتالیایی تولید بامو M1 رویایی بود. تا قبل از عرضه بامو i8 این اولین و تنها مدل موتور وسط بامو به حساب میآمد. این کوپه زیبا با پیشرانهای به قدرت 278 اسببخار تبدیل به سریعترین خودروی جادهای دهه 70 شده بود. شرکت حتی برای خودش یک نمونه تمام مسابقهای از M1 را ساخت که قرار بود در رقابتهای ProCar شرکت کند. این خودرو اولین محصول بخش موتوراسپرت بود که با نماد M تولید میشد.
E24-M635CSi
سال 1984–1989
پیشرانه شش سیلندر M1 در سال 1984 خانه جدیدی برای خود پیدا کرد. حالا این قلب قدرتمند درون سینه M635CSi آرام گرفته بود، خودرویی که برای اولینبار لقب کوسهماهی برایش انتخاب شد. این محصول به لطف پیشرانه 286 اسببخاریاش میتوانست صفر تا صد را در 6.4 ثانیه بپیماید. این خودرو با سرعت حدود 255 کیلومتر برساعتیاش جذابیتهای بسیاری برای رانندگان حرفهای داشت. وقتی محصول جدید در سال 1987 راهی بازار آمریکا شد بامو آن را به طور خلاصه با سیستم نامگذاری جدید M6 نام داد.
E28-M5
سال 1986–1988
پیش از این بامو موتوراسپرت نسخه M535i از سری 5 تیپ E12 را در سال 1979 معرفی کرده بود. اما مدلی که سال 1985 بر اساس E28 معرفی شد یک پدیده تمامعیار بود و برای اولین بار M5 رسمی نام گرفت. استفاده از یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر خطی با 286 اسببخار قدرت این سدان را اسپرتتر از همیشه نشان داد. البته پیشرانه همان چیزی است که پیشتر روی M1 و M635CSi دیده بودیم. شتاب صفر تا صد 6.3 ثانیهای و سرعت نهایی 236 کیلومتر برساعتی بامو M5 فوق را دستنیافتنی کرده بود.
E30-M3 Sport Evolution
سال 1990
پس از انصراف بامو از مسابقات F1 در سال 1986 شرکت تمرکز بیشتری خودروهای مسابقهای شهری اعمال کرد. شیوه جدید منجر به تولید یکی از بااحترامترین خودروهای M تاریخ شد. این اولین حضور M3 در شرکت بود. یک کوپه استثنایی با پیشرانه 2.3 لیتری 192 اسببخاری که توانست بیش از 1500 مسابقه کوچک و بزرگ را پیروز شود. حتی بامو با این خودرو دو مقام قهرمانی DTM نیز به دست آورده بود. طبق برنامهریزیها قرار شد 5 دستگاه بامو M3 ساخته شود ولی استقبال خیرهکننده این عدد را به 17 هزار دستگاه رساند. کمی بعد نسخه Sport Evo با پیشرانه 2.5 لیتری 235 اسببخاری نیز تولید شد که بهشدت بحثبرانگیز بود.
E31-850CSi
سال 1993–1997
کمتر کسی میداند که بامو مدتها قبل سری 8 را نیز تولید کرده بود. خودرویی که به صورت استاندارد با یک پیشرانه 4 لیتری 282 اسببخاری به دست مشتریان میرسید. کمی بعد مدل 5 لیتری با آرایش 12 سیلندر Vشکل و قدرت 296 اسببخاری راهی میدان شد، اما بیتردید حضور ویرایش M پاور که با پیشرانه 5.6 لیتری 12 سیلندر Vشکل میتوانست 376 اسببخار قدرت تولید کند، یک برگ برنده تمام عیار بود. بخش Mپاور برای نخستینبار سیستم تعلیق و المانهای آیرودینامیک مخصوص را نیز روی این خودرو اجرا کرد. این خودرو آغازگر مسیر رسیدن به یک M8 واقعی بود.
E36/8-M Coupe
سال 1993–2003
با ترمزهایی بزرگتر و قویتر، چرخهای مخصوص و سیستم تعلیق سفارشی و البته طراحی جسورانه، حالا Z3 جدید با حفظ فروتنی قبلی تبدیل به یک کوپه جنگجو شده است. پیشرانه اولیه آن 3.2 لیتری شش سیلندر خطی با 240 اسببخار قدرت بود. این همان پیشرانه M3 سری E36 بود. در سال 2001 نسخه جدید این خودرو با تیونینگ M توانست به قدرت 315 اسببخاری دست پیدا کند. کوپه جدید به لطف همین خروجی خاص میتوانست صفر تا صد را در 4.8 ثانیه بپیماید و در کمال ناباوری به سرعت نهایی 260 کیلومتر برساعتی هم برسد.
E39-M5
سال 2000-2003
سدان M5 قبلاً بهعنوان یکی از سریعترین سدانهای اسپرت قرن بیستم شناخته شده بود. اما نسخه خاصی که سال 1998 رونمایی شد به لطف استفاده از پیشرانه هشت سیلندر توانست به رکورد قدرت 394 اسببخاری در دور موتور 3800 دور در دقیقه دست پیدا کند. این خودرو در یک تست میدانی مقابل مرسدسبنز E55 AMG و جگوار XJR توانست با ثبت زمان 4.8 ثانیهای صفر تا صد، برتری تمام قد خود را به اثبات برساند. نکته جالب درباره این خودرو آن است که از این خودرو هنوز در مسابقات سرعت بهعنوان یک سدان اسپرت قابل اطمینان استفاده میشود.
E46-M3 CSL
سال 2003
سال 2003 بامو یک نسخه خاصتر را روی M3 خود اجرا کرد که با پسوند CSL شناخته میشود. محصول جدید شرکت برای اولینبار با تمرکز روی کاهش وزن تولید شده بود. استفاده از پلاستیکهای تقویتشده و حضور گسترده فیبرکربن روی پنل درها، کنسول مرکزی، سپرهای جلو و عقب و حتی سقف این سری 3 را خاصتر هم کرده بود. نکته جالب درباره این خودرو نازکتر بودن شیشه عقب است. مجموعه این اقدامات وزن خودرو را تا 110 کیلوگرم کاهش داد. بامو با تقویت پیشرانه 3.2 لیتری شش سیلندر قبلی توانست قدرت آن را از 343 اسببخار به 360 اسببخار افزایش دهد.
E61-M5 Touring
سال 2007–2010
اگرچه استفاده از پیشرانههای هشت سیلندر Vشکل از سوی M پاور در سال 1998 رونق گرفت ولی بیتردید نسخه جدید M5 سری E60 بود که تمام نگاهها را به سمت خود جلب کرد. دلیل این خبرسازی استفاده از یک پیشرانه 5 لیتری 10 سیلندر Vشکل با الهام از پیشرانههای مسابقات F1 شرکت بود. استیشن فوق با استفاده از همین قوای محرکه میتوانست 383 اسببخار قدرت را در 7750 دور در دقیقه تولید کند. نکته حیرتانگیز حداکثر دور موتوری بود که حتی به 8250 دور در دقیقه هم میرسید.
E71-X6 M
سال 2010–2014
تا سال 2010 هنوز پای شاسیبلندهای خانواده X به دنیای M پاور باز نشده بود. بامو همزمان دو مدل X5M و X6M را با پیشرانه هشت سیلندر Vشکل رونمایی کرد. تغییر در سیستم اگزوز از یک سو و استفاده از توربوشارژرهای پرقدرت از سوی دیگر این شاسیبلندها را تبدیل به یکی از خوشصداترین محصولات زمان خودش کرده بود. مدلهای جدید M با قدرت 555 اسببخاری این امکان را فراهم میآوردند که شتاب صفر تا صد زیر 5 ثانیه ثبت شود. اگرچه این خروجی یک تحول بزرگ برای X6 به حساب میآمد ولی تردیدی نیست که سرعت نهایی 210 کیلومتر برساعتیاش چنگی به دل نمیزد.
E82-1 Series M Coupe
سال 2011
تا مدتها تصور میشد بامو تنها از بخش Mپاور برای بهینهسازی خودروهای سایز بزرگ خود استفاده میکند. اما سری یک تیپ E82 نشان داد که از قاعده مستثناست. این خودرو اگرچه از M3 همان سال کوچکتر بود ولی ابعادش بیشتر شبیه M3 تیپ E36 شده بود. عجیب اینجاست که شرکت برای این مدل سراغ یک پیشرانه 3 لیتری دو توربو رفته بود تا بتواند به راحتی 335 اسببخار از دل آن بیرون بکشد. این عضو کوچک خانواده M در 4.5 ثانیه میتوانست به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. محصول فوق یکی از اولین مدلهایی بود که سرعت نهاییاش به طور الکترونیکی روی 250 کیلومتر برساعت قفل شده بود.
F82-M4 GTS
سال 2016
سال 2016 یکی از خاصترین اسپرتهای دنیا توسط بامو و بخش تیونینگش معرفی شد. یک کوپه استثنایی که روی سری 4 تازهوارد اجرا شده بود. مدل M4 با پسوند GTS نشان میداد که چیزی بیش از یک اسپرت جوانگراست. این خودرو به لطف استفاده از فناوری جدید تزریق سوخت و البته حضور دو توربوشارژر توانسته بود قدرت نهایی را به 493 اسببخار افزایش دهد. در تست پیمایش پیست نوربورگرینگ مدل GTS توانست 24 ثانیه سریعتر از M4 استاندارد یک دور کامل را طی کند. مدل استاندارد این خودرو قدرتی معادل 425 اسببخار تولید میکند.
F90-M5
سال 2018–کنون
نسل ششم M5 که با کد F90 شناخته میشود سریعترین مدل خانواده در قسمت شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت است. برای این محصول نیز پیشرانه آشنای 4.4 لیتری هشت سیلندر Vشکل با 600 اسببخار در نظر گرفته شده است. این یعنی 40 اسببخار قویتر از مدل قبلی. موقیت این خودرو را نیز باید مدیون سیستم xDrive بدانیم که این سدان را تبدیل به یک هیولای دو محور کرده بود. در آخر بد نیست بدانید که شتاب صفر تا صد M5 فوق فقط 2.8 ثانیه ثبت شده است.
F87-M2
سال 2016-کنون
به عقیده بسیاری از کارشناسان M2 بهترین گزینه در کل خانواده M پاور است. چراکه با قیمت مناسب 60 هزار دلاریاش میتواند بهترین تجربه رانندگی به سبک بامو را فراهم کند. استفاده از یک پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ با قدرت 365 اسببخار در کنار جعبهدنده 6 سرعته دستی و انتقال قدرت RWD این کوپه نهچندان بزرگ را منحصربهفرد کرده بود. خبر خوب اینجاست که ویرایش بعدی M2 توانست به قدرت 405 اسببخار هم برسد و در ادامه به مدل حیرتانگیز M2CS میرسیم که میتواند 444 اسببخار قدرت فراهم کند.
F92-M8 Competition
سال 2019-کنون
احتمالاً نگران بودید که چرا M8 در این لیست حضور ندارد. اما کوپه فوق اسپرت و فوق لوکس باواریاییها اینجاست. خودرویی که آن را پادشاه Mها مینامند. زیر کاپوت این هیولا یک پیشرانه 4.63 لیتری هشت سیلندر Vشکل با 617 اسببخار قدرت جای گرفته است. همچنین شرکت به صورت استاندارد برای آن از تایرهای مسابقهای پیرلی P Zero PZ4 استفاده میکند. در آزمایشهای میدانی، M8 توانسته در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. جالبتر اینجاست که پیمایش 400 متر با آن فقط 10.7 ثانیه با سرعت 208 کیلومتر برساعت طول میکشد.
مترجم : نیما حدادی
منبع : caranddriver.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید