آامگ با تیونینگ خودروهای مرسدسبنز به آنها جلوهای خاص میبخشد.
13 خودرو برتر تاریخ آامگ
برترین تیونر بنز
هانس ورنر آفرخت و ارهارد ملشر روز اولی که همدیگر را ملاقات کردند دعوای مفصلی با هم داشتند، ولی حتی این موضوع هم نتوانست آنها را از کشف استعدادهای یکدیگر بازدارد. آنها در اوایل دهه شصت میلادی کار خود را در شرکت دایملر - بنز شروع و توانستند رابطهای بسیار قوی در مهندسی و طراحی پیشرانههای مسابقهای با هم داشته باشند. ولی تصویب یک قانون جدید مبنی بر این که خودروهای مسابقهای باید نمونهای تولیدی هم داشته باشند، بنز را از اواخر سال 1965 میلادی برای همیشه از مسابقات اتومبیلرانی دور کرد و همین موضوع، سبب شد تا آفرخت و ملشر به فکر تاسیس شرکت مهندسی و تیونینگ خود بیفتند.
در سال 1967، آنها
مرسدسبنز 300SEL 6.8 آامگ (1971)
مرسدسبنز از مدل 300SEL 6.3 در نمایشگاه خودرو ژنو سال 1968 رونمایی کرد. موتور 6.3 لیتری هشت سیلندر خورجینی 247 اسببخاری این خودرو آن را به یکی از سریعترین سدانهای تولیدی دنیا در زمان خود تبدیل کرده بود. با تریم مسابقهای، که دیگر خبری از سپرها و تزیینات کرومی روی بدنه نبود، سال 1969 این خودرو توانست با رانندگی اریک واخنبرگر، برنده مسابقه اتومبیلرانی شش ساعته در ماکائو شود. عملکرد فوقالعاده این سدان آفرخت و ملشر را تحریک کرد تا این پیشرانه را برای استخراج نیروی بیشتر به منظور شرکت در مسابقه 24 ساعته اسپا، تیونینگ کنند. آامگ حجم پیشرانه را از 6.3 به 6.8 لیتر افزایش داد و نتیجه، 422 اسببخار نیرو و افزایش گشتاور از 500 به 607 نیوتنمتر بود. در مسابقه 24 ساعته اسپا، SEL 6.8 توانست در کلاس خود قهرمان شود و در ردهبندی کلی پس از یک دستگاه فورد کاپری رتبه دوم را به خود اختصاص د
مرسدسبنز 300CE 6.0 آامگ (1988)
برند آامگ در دهه 80 میلادی توانست نام خود را بر سر زبانها بیندازد و احترام خوبی برای خود بدست آورد. توجه مردم زمانی بیشتر به سمت این شرکت جلب شد، که آامگ از مدلی جدید که بعدها به لقب چکش گرفت، رونمایی کرد. نخستین مدل این سری نسل W124 بنز E کلاس بود. آامگ در این خودرو به جای پیشرانه استاندارد W124، از یک نسخه تیونینگ شده پیشرانه 5.6 لیتری هشت سیلندر خورجینی W126 بزرگتر استفاده کرد. این پیشرانه 32 سوپاپ 355 اسببخاری توانست مثل بمب در دنیا صدا کند. بعدها آامگ حجم این پیشرانه را به 6 لیتر افزایش داد. تمامی چکشها مدلهایی کاملا افسانهای هستند، ولی مدلهای کوپه مجهز به پیشرانه 375 اسببخاری را شاید بتوان به یاد ماندنیترین سری این خودرو نامید. در کنار کیت بدنه تهاجمی خودرو، رینگهای آامگ، اگزوز سفارشی و ارتفاع پایینتر سیستم تعلیق، موتور این خودرو
مرسدسبنز C36 آامگ (1993 تا 1997)
C36 آامگ اولین خودرویی بود که بعد از امضای یک قرارداد همکاری بین دایملر و آامگ مبنی بر فعالیت به عنوان تیونر رسمی در سال 1990، رونمایی شد. فروش بسیار بالای این مدل در کنار اقبال عمومی مردم و تصویر خوبی که در ذهن مردم از این خودرو ایجاد شده بود، موجب شد مرسدسبنز 5200 دستگاه از این خودرو را بین سالهای 1993 تا 1997 بفروشد. در حالی که نخستین مدل C36 تا سال 1995 وارد بازار آمریکا نشد، ولی پس از ورود، این خودرو نخستین مدل آامگ بود که به صورت رسمی در بازار خودرو این کشور فروخته میشد. از نظر طراحی، رینگهای کلاسیک 5 پره آامگ، اسپویلر کوچک عقب و کیت بدنه زیبا و نشانهای آامگ، همه و همه C36 را به خودرویی فوقالعاده زیبا تبدیل کرده بودند. اگر با فاصله به C36 آامگ نگاه کنید، ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به نسل W202 سی کلاس دارد.
مرسدسبنز CLK-GTR آامگ (1997)
در سال اول مسابقات قهرمانی FIA GT نسخه مسابقهای مرسدسبنز CLK نسل W208 با شش پیروزی در یازده مسابقه توانست برتری خود را در مقابل رقبا به خوبی ثابت کند. این خودرو که فقط در 128 روز طراحی و ساخته شده بود، CLK-GTR نام داشت. شاسی مونوکوک ساخته شده از الیاف فیبر کربنی و کِولار در کنار پیشرانه 6 لیتری دوازده سیلندر خورجینی 622 اسببخاری که وسط خودرو نصب شده بود، ترکیبی رویایی را شکل داده بود. تنها قطعه مشترک بین این خودرو و مدل جادهای CLK، چراغهای خودرو بودند! این نخستین پروژهای بود که آفرخت و تیم او در آامگ یک خودرو را به طور کامل، از بدنه گرفته تا سیستم تعلیق خودشان طراحی کرده بودند و نتیجه کار بسیار موفقیتآمیز بود. تا آن موقع، خودروهای آامگ با اعمال تغییراتی روی مدلهای موجود مرسدسبنز ساخته میشدند.
مرسدسبنز SL73 آامگ (1999 تا 2001)
اگر جز آن دسته از افرادی هستید که با سیستم نامگذاری آامگ آشنا هستند، حتما میدانید که عدد 73 در مدل SL73 به معنی حجم پیشرانه 7.3 لیتری آن است. این مدل رودستر، از پیشرانه بسیار بزرگ 7.3 لیتری دوازده سیلندر خورجینی بهره میبرد. این قلب دوازده سیلندر 518 اسببخار نیرو و 750 نیوتنمتر گشتاور دارد و آامگ ادعا کرده SL73 میتواند صفرتاصد را در 4.8 ثانیه پر کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با داشتن وزنی برابر با 2050 کیلوگرم این خودرو به هیچ وجه سبک نیست و این شتاب صفرتاصد برای SL73 کاملا قابل قبول است. جالب است بدانید که چند سال بعد، زمانی که استارتآپ نوپای پاگانی قصد خرید پیشرانه برای تولید مدلهای زوندا خود داشت، این ابرخودروساز معروف نهایتا پیشرانه M120 با تیونینگ آامگ را انتخاب کرد. در سالهای آخر قرن بیستم میلادی، تبدیل یک SL600 با پیشرانه دوازده سیلندر خورج
مرسدسبنز E55 آامگ (2003 تا 2006)
پس از دیدن این که مدل E55 آامگ نسل W210 با پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 349 اسببخاری خود به راحتی از رقبا شکست میخورد، مرسدس و آامگ تصمیم گرفتند E55 نسل W211 را با پیشرانه مجهز به سوپر شارژر عرضه کنند. کمپانی یک پیشرانه 5.4 لیتری هشت سیلندر خورجینی Kompressor برای این خودرو از SL55 قرض گرفت، که البته خروجی آن کمتر از این مدل کانورتیبل بود. در E55، پیشرانه مذکور 469 اسببخار نیرو و 700 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد و با جعبهدنده 5 سرعته اتوماتیک همراه بود. در آن زمان، این خودرو سریعترین سدان مرسدسبنز محسوب میشد. حتی نمونههای استیشن این خودرو با توجه به وزن بیشتری که دارند، صفرتاصد را در 4.1 ثانیه پر میکنند، که عددی واقعا فوقالعاده است. E55 با طراحی خشنتری که در مقایسه با مدلهای امروزی آامگ داشت، پکیجی کامل محسوب میشد. علاو
مرسدسبنز CLK DTM آامگ (2004)
از زمان پیوستن مرسدسبنز به مسابقات DTM در سال 1988 که با همکاری تیم آامگ انجام شد، مرسدسبنز با تعداد قهرمانیهای دو رقمی در این مسابقات، موفقترین و پرافتخارترین خودروساز DTM به حساب میآید. یکی از قابل توجهترین خودروهای DTM این شرکت مدل CLK آامگ نسل W209 است، که برند اشنایدر در سال 2003 پشت فرمان آن توانست قهرمان DTM شود. مرسدسبنز با الهام گرفتن از خودرو قهرمان آن مسابقات، 180 دستگاه مدل جادهای آن را که 100 دستگاه کوپه و 80 دستگاه کانورتیبل بودند، تولید کرد و همه آنها در اروپا فروخته شدند. این خودرو با داشتن پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 5.5 لیتری سوپرشارژردار 574 اسببخاری، صفرتاصد را میتوانست در 3.9 ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با 320 کیلومتربرساعت داشت. بدون شک، طراحی مسابقهای این خودرو یکی از جذابیتهای آن برای خریداران محسوب میشود.
مرسدسبنز CLK63 Black Series آامگ (2008)
استفاده از محصولات مرسدسبنز به عنوان خودروهای ایمنی رسمی مسابقات فرمول یک با خودرو C36 شروع شد و تا به امروز ادامه داشته است. برای سال 2008، این وضعیت برعکس شد و این CLK63 Black Series بود که با الهام گرفتن از خودرو ایمنی فرمول یک طراحی و ساخته شد. آامگ در طراحی این خودرو از مواردی مانند گلگیرهای فیبر کربنی، قطعات آیرودینامیکی اضافی و رینگهای بسیار پهن از جنس آلومینیوم تقویت شده استفاده کرد. کمپانی حتی صندلیهای ردیف عقب این خودرو را هم حذف نمود. این مدل Black Series، که از آن زمان تاکنون به عنوان یک لیبل برای قویترین مدلهای آامگ استفاده میشود، نخستین بار به پیشرانهای مجهز شد، که کاملا توسط آامگ طراحی شده بود. این پیشرانه 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی
مرسدسبنز SLS آامگ (2011 تا 2014)
در سال 2005 و در طول سالهای همکاری مشترک دایملر و کرایسلر، مرسدس - آامگ تبدیل به زیرمجموعه دایملر شد و همین موضوع، برای مدتی نوع تفکر و نگرش این ساببرند را تغییر داد، اما این موضوع الزاما اتفاق بدی نبود. خودرو اسپرت SLS آامگ اولین محصولی بود که صفرتاصد آن توسط مرسدس - آامگ طراحی شد، که با بهرهمندی از طراحی زیبای درهای گالوینگ، به مدلی فوقالعاده تبدیل شد. به جز طراحی ظاهری که ما را به یاد خودروهای مسابقهای 300SL دهه 50 میلادی مرسدسبنز میاندازد، SLS قادر بود تجربه رانندگی فوقالعاده ای را هم در اختیار راننده قرار بدهد. SL در زبان آلمانی مخفف Sport Leicht، به معنی "اسپرت سبک وزن" است و SLS با توجه به بهرهمندی از یک فریم آلومینیومی و وزن کلی 1700 کیلوگرمی، که 47.5 درصد از این وزن روی اکسل جلوست، به خوبی ثابت کرده که برازنده داشتن این اسم روی خود ا
مرسدسبنز C63 Black Series آامگ (2012 تا 2013)
برای سال 2012، سیکلاس یک فیسلیفت را تجربه کرد و همزمان مرسدسبنز چند نسخه آامگ آن را هم رونمایی کرد. این سدان را میتوانستید با پیشرانه هشت سیلندر 451 اسببخاری سفارش دهید، البته کمپانی یک پکیج AMG Development به قیمت 6050 دلار هم برای این مدل ارائه کرده بود، که خروجی پیشرانه را به 481 اسببخار افزایش میداد. برای مدل کوپه Black Series، آامگ با تیونینگ ویژه توانست 510 اسببخار نیرو و 620 نیوتنمتر گشتاور از این موتور استخراج کند. صدای این پیشرانه تنفس طبیعی به معنای واقعی کلمه گوشنواز بود و سیستم تعلیق سفت آن با تیونینگ ویژه پیست، سواری فوقالعادهای را برای این خودرو به ارمغان آورده بود. نکته دقیقا همین جاست. همه چیز در خودروهای Black Series به گونهای تغییر میکنند، که خودرو عملکرد فوقالعادهای داشته باشد. فاصله بین دو چرخ بیشتر در هر
مرسدسبنز G63 6x6 آامگ (2013 تا 2015)
مرسدسبنز جیکلاس کهنهکار، که اخیرا پس از 40 سال نسل جدیدی از آن رونمایی شد، یک نمونه بسیار خوب از آن دست خودروهایی است که مرگ ندارند. در طول این سالها، این شاسیبلند جعبهای شکل در انواع مدلها و نسخهها وارد بازار شده و مشابه آن را کمتر در میان خودروسازهای دیگر دیدهایم. مدلهای آامگ G65 و G63 بسیار قدرتمند هستند، میباخ G650 لاندالت یک شاسیبلند قدرتمند فوقالعاده لوکس بوده و G550 4x4 خودرویی است که توانایی فوقالعاده بالای این شاسیبلند را به سطحی جدید رسانده است. با این حال، هنوز هم هیچ یک از این خودروهای چند صد هزار دلاری نمیتوانند حتی نزدیک G63 آامگ شش چرخ بشوند!
مرسدس - آامگ GT R مدل (2017)
مرسدس - آامگ GT R که در سال 2017 توانست یک دور کامل پیست بینالمللی ویرجینیا را در 2 دقیقه و 43 ثانیه و 4 دهم ثانیه بپیماید، دومین خودرو سریع در مسابقه Lightning Lap مجله معتبر کار-اند-درایور معرفی شد. البته چندی پیش فورد جیتی با ثبت زمان 2 دقیقه و 43 ثانیه، رتبه اول را از پورشه 918 اسپایدر مدل 2015 با رکورد 2 دقیقه و 43 ثانیه و یک دهم ثانیه پس گرفت و مرسدسبنز را به رتبه سوم فرستاد. ولی از آن جایی که GT R یک ابرخودرو شگفت انگیز است، قطعا شایستگی آن چیزی بیشتر از مدال برنز در این مسابقه است. GT R نیروی خود را از پیشرانه توربو دوقلوی هشت سیلندر خورجینی با 577 اسببخار قدرت و 700 نیوتنمتر گشتاور تامین میکند که در مقایسه با GT S تقریبا 62 اسببخار نیرو و 30 نیوتنمتر گشتاور بیشتری دارد. در تست مجله کار-اند-درایور، مدل 2018 این خودرو صفرتاصدی برابر با 3.2 رقم میزند و مسافت 400 متر
مرسدس - آامگ E63 S استیشن (2018)
مرسدسبنز E کلاسهای استیشن مختلفی تولید میکند و ما فکر میکنیم هر یک از آنها به شیوه خاص خود فوقالعاده هستند، ولی بدون شک، همانطور که قطعا شما هم موافق هستید، بهترین مدل استیشن E کلاس مدل وحشی آامگ است، که همه آن را با نام E63 S میشناسند. این خودرو از پیشرانه 603 اسببخاری 4 لیتری هشت سیلندر خورجینی 4 لیتری، جعبهدنده 9 سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل مشابه با سدان E63 S بهره میبرد. با توجه به طراحی بدنه فوقالعاده زیبا و خشنی که این خودرو دارد، چه کسی میتواند انکار کند که این خودرو با اختلاف بهترین مدل E کلاس مرسدسبنز نیست؟ ما حتی به این نکته اشاره نکردهایم که شتاب صفرتاصد E63 S استیشن با شتاب مکلارن 570GT برابری میکند. با ترکیبی از لوکس بودن، قدرت، چالاکی، اعتبار برند و بهتر بگوییم، به عنوان یک خودرو همه کاره، E63 S استیشن یکی از بهترین خودروهای تاریخ مرسدسبنز محسوب میشود.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران