نکاتی در مورد فروش خودرو دست‌دوم به ارزش واقعی

چطور خودرو دست‌دوم خود را قیمت‌گذاری کنیم؟

22 اردیبهشت 1397 13:51
  • مثل یک حرفه‌ای

    مثل یک حرفه‌ای

    تعریف قیمتی دقیق برای خودرو دست‌ دوم تقریبا یک هنر است؛ ترکیبی از اشراف به بازار و تحقیق. اگر قیمت درست تعیین کنید به‌سرعت خودرویتان با ارزش واقعی به فروش می‌رسد. در عوض اگر قیمتی اشتباه بگذارید، باید هفته‌ها و شاید ماه‌ها منتظر یک تماس یا پیام از طرف خریداران باشید.

    هدف شما باید ثبت خودرو با قیمتی رقابتی باشد؛ البته در بالاترین نقطه محدوده قیمتی. بالاترین نقطه در محدوده قیمتی به شما اجازه چانه‌زنی و مذاکره می‌دهد، که خود شانس فروش رفتن سریع خودرو را بالا خواهد برد. تصمیم‌ بگیرید خودروی‌تان را چقدر می‌خواهید بفروشید و با تعیین قیمت بالاتر تا قیمت پیشنهادی خود عقب‌نشینی کنید. اگر مدنظر شما فروش به قیمت 10 میلیون تومان است، پیشنهاد خود را روی 10 میلیون و 750 هزار تومان آغاز کن

  • بازار را در نظر بگیرید

    بازار را در نظر بگیرید

    تقاضا برای خرید مدل خودرو شما زیاد است؟ می‌توانید به بالاترین قیمت بفروشید؟ الان موقع مناسبی برای فروش است؟ اینجا چند اصل پایه‌ای برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده معرفی می‌شود.

    • خودروهای سواری شاید برای عاشقان ماشین هیجان‌انگیز نباشد، ولی برای برخی مردم که نیازمند خودرویی ارزان و کم‌هزینه برای سفر هستند انتخاب خوبی است.
    • وانت‌ها خودروهایی با کاربری بالا هستند. این خودروها چون برای صاحبانشان ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند زود به فروش می‌روند. ارزش آن‌ها را دست‌کم نگیرید.
  • رقابت را بررسی کنید

    رقابت را بررسی کنید

    سایت‌ها و برنامه‌های فروش خودروهای دست‌دوم را ببینید تا قیمت بازار دستتان بیاید. البته نیازی به بررسی همه خودروها نیست. فقط خودروی خودتان با مشخصات و سال تولید مشابه. بسیاری از سایت‌ها قابلیت جستجو برای مقایسه بین مدل‌های مختلف را دارند. از این قابلیت استفاده کنید تا خودروهای شبیه به خودروی خودتان را بیابید. درخواست‌های خرید خودرو هم درک خوبی از وضعیت تقاضای بازار به شما می‌دهد. وضعیت این خودروها مانند مسافت طی شده، شهر و محل فروش و همچنین امکانات نصب‌شده روی خودروها را ببینید و لحاظ کنید تا به قیمتی مناسب برای خودرو خود برسید.

  • قیمت رقابتی بزنید

    قیمت رقابتی بزنید

    همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مطمئن شوید که در قیمت‌گذاری جایی برای تخفیف هم لحاظ کرده‌اید. قیمت را کمی بیشتر از انتظارتان تعیین کنید. البته نه زیاد: در محدوده قیمتی رقابت‌پذیر تعیین قیمت کنید. اگر به قیمت درخواستی خود فروختید که چه‌بهتر. اگر کمتر فروش رفت هم چیز زیادی از دست نداده‌اید.

  • روانشناسی در قیمت‌گذاری

    روانشناسی در قیمت‌گذاری

    بهتر است به جنبه‌های روان‌شناسانه قیمت‌گذاری و اقتصاد رفتاری هم توجه کنید. اگر قیمت موردنظر شما 10 میلیون تومان است با نوشتن قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان درخواست بیشتری از خریداران خواهید گرفت. اگر 20 میلیون تومان است هم می‌توانید 19 میلیون و 900 هزار تومان قیمت بگذارید. درصدی کاهش ندهید. فقط سعی کنید رقم شما از مبلغ رند کمی پایین‌تر باشد. حواستان باشد که شلوغش نکنید؛ کاهش هزارتومانی یا 10 هزارتومانی تأثیری روی خریدهای مستقیم (بدون دلالی) ندارد.

  • خود را دلال جلوه ندهید

    خود را دلال جلوه ندهید

    به‌عنوان یک فروشنده شخصی نباید رفتارتان مثل فروشنده‌های حرفه‌ای یا دلال به نظر برسد پس سعی نکنید ادای آن‌ها را دربیاورید. تمام موفقیت فروش مستقیم در غیرحرفه‌ای بودن آن و جلب اعتماد به‌عنوان یک فروشنده آماتور و شخصی است. پس خودرو خود را خیلی ریز قیمت‌گذاری نکنید. محدوده قیمت‌گذاری در بازه‌های ارزان بهتر است 500 هزارتومانی بالا برود و بعد کاهش صدهزارتومانی اعمال شود. مثلا قیمت‌گذاری 13 میلیون و 220 هزار تومان به مشتری می‌گوید که شما یک دلال حرفه‌ای ماشین هستید و اکثر مشتری‌ها این را نمی‌خواهند. همان 13 میلیون و 400 هزار تومان یا 12 میلیون و 900 هزار تومان قیمت‌های جذاب‌تری است.

  • دانش خود را نشان دهید

    دانش خود را نشان دهید

    وقتی گفتیم حرفه‌ای نباشید منظورمان این نبود که خود را ناآشنا به مسائل معرفی کنید. وقتی همه اطلاعات بازار را جمع‌آوری کردید از آن‌ها استفاده کنید و تحلیل خود را ارائه دهید. شاید حدس می‌زنید تقاضا برای خرید خودرو شما بالاست یا فصل فروش مناسب است. تحلیل خود از بازار را در آگهی فروش یا مذاکره به کار بگیرید.

  • تحقیق شما پاداش خود را دارد

    تحقیق شما پاداش خود را دارد

    صرف‌نظر از این‌که شما فلان خودرو مدل 83 را می‌فروشید یا بسان مدل سال 96، باید در رابطه با خودرو خود به روش‌هایی که گفته شد تحقیق کنید و سپس قیمت‌گذاری را آغاز کنید. اگر این کار را درست انجام دهید می‌توان گفت خودرو خودش به قیمت خوب فروش می‌رود.

دیدگاه کاربران