بررسی تاریخچه برند می‌باخ از ابتدا تا کنون

بررسی تاریخچه برند می‌باخ از ابتدا تا کنون

برای بیشتر ما مرسدس‌بنز یکی از معتبرترین برندهای خودروسازی در جهان است که نامش با محصولاتی لوکس و بادوام گره خورده است. اما برند لوکس دیگری که سرنوشت آن به نحوی دیگر با مرسدس‌بنز عجین شده، می‌باخ است. با آن که می‌باخ این روزها برای همه علاقمندان شناخته شده، ولی برای مدتی مدید از صحنه دور بود و بیش از پنجاه سال محصولات تولید نکرد تا آن که مجدداً به لطف تلاش‌های مرسدس‌بنز به عرصه بازگشت. در ادامه «باما» باشید تا مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب این برند آلمانی داشته باشیم.

  • 1907

    جدایی یک نابغه و آغازی می‌باخ

    ویلهم می‌باخ به عنوان مدیر مهندسی دایملر، نقشی مهم در تثبیت جایگاه این شرکت داشت. شرکتی که بعدها به مرسدس‌بنز بدل شد. می‌باخ در سال 1907 به خاطر پاره‌ای اختلاف‌ها دایملر را ترک کرد و در سال 1909 کمپانی خودش را به کمک پسرش تاسیس کرد که هدفش تولید پیشرانه‌های بنزینی و دیزل قوی و کاربردی بود.

  • 1919

    آغاز خودروسازی

    اولین محصول می‌باخ با نام W1 معرفی شد. این نقطه عطفی پس از یک دوره تولید پیشرانه‌های احتراقی برای کشتی‌های هوایی و قطارهای عظیم بود.

  • 1921

    ورود جدی به عرصه خودروسازی

    اولین محصول واقعی می‌باخ که راهی خط تولید شد، W3 نام گرفت. این مدل در نمایشگاه برلین رونمایی شد و از یک پیشرانه شش سیلندر 70 اسبی بهره می‌برد.

  • 1926

    رقابت با مرسدس

    حجم پیشرانه 6 سیلندر مدل بعدی می‌باخ با کد W5 معرفی شد، به 7 لیتر افزایش یافت تا بتواند 120 اسب‌بخار قدرت تولید کند.

  • 1930

    حرکت با تمام قوا

    پس از ساخت پروتوتایپ 12، در سال 1929 مدلی دوازده سیلندر با پیشرانه 7 لیتری مشهور به DS7 Zeppelin معرفی شد. این خودروی سوپرلوکس، 150 اسب‌بخار قدرت داشت و در زمان خود رقیبی سرسخت برای محصولات لوکس مرسدس‌بنز بود. در همان نمونه ساده‌تری از آن با نام DSH با پیشرانه 6 سیلندر نیز معرفی شد. همچنین سال بعد مدل جدید 12 سیلندر با نام DS8 Zeppelin با پیشرانه 8 لیتری 200 اسب‌بخاری معرفی شد.

  • 1935

    بازگشت به 6 سیلندر

    مدل‌های جدید SW35 و SW38 با پیشرانه‌های 6 سیلندر خطی 3.5 و 3.8 لیتری عرضه شدند که تنها 140 اسب‌بخار قدرت داشتند. تمرکز می‌باخ در این دوره بیش از پیش روی فرم‌های جذاب بدنه و البته کابین فوق لوکس بود.

  • 1939

    آستانه جنگ

    با آغاز لشگرکشی‌های آلمان نازی، می‌باخ نیز همانند سایر خودروسازان به ساخت تجهیزات نظامی و تانک مشغول شد. آخرین محصول پیش از جنگ، SW42 با پیشرانه 4.2 لیتری بود.

  • 1945

    پایان راه

    پس از پایان جنگ جهانی دوم، می‌باخ نیز وضعیت چندان خوبی نداشت. در این دوره تنها مدل JW61 براساس سری‌های شش سیلندر قبلی با پیشرانه 3.8 لیتری 145 اسبی معرفی شد که در تیراژی محدود عرضه شد.

  • 1960

    خریداری توسط مرسدس‌بنز

    دایملر بنز برند می‌باخ را خرید تا این فرزند فراری نزد پدر دلسوزش برگردد. با این حال فعلاً مرسدس‌بنز برنامه‌ای برای احیای این شرکت نداشت.

  • 1997

    بازگشت در آستانه هزاره سوم

    در حالی که همگان می‌باخ را به دست فراموشی سپرده بودند، مرسدس‌بنز در نمایشگاه توکیو 1997 کانسپت می‌باخ را معرفی کرد. این سدان فوق لوکس با رنگ قرمز  جذاب و ظاهر دلربایش، نویدبخش بازگشتی باشکوه برای می‌باخ بود.

  • 2002

    تولید مجدد

    می‌باخ برپایه پلتفرم دگرگون شده مرسدس‌بنز S کلاس و در دو مدل 57 و 62 (با طول 5.7 و 6.2 متر) با پیشرانه‌های 12 سیلندر 5.5 لیتری عرضه شد. انبوه امکانات و فناوری‌های معرفی شده در می‌باخ، همگان را انگشت به دهان کرد!

  • 2005

    کوپه دست نیافتنی

    کانسپت اگزلرو در حالی معرفی شد که کمتر کسی انتظار یک سوپرکوپه را از این برند تازه احیا شده داشت. این خودروی زیبا بعدها فروخته شد.

  • 2005

    می‌باخ اسپرت می‌شود!

    مدل 57S در این سال معرفی شد تا پاسخی به نیاز بسیاری به خودرویی با مشخصات فنی برتر باشد. این مدل از پیشرانه حجیم‌تر 6 لیتری 612 اسب‌بخاری بهره می‌برد. سال بعد مدل 62S نیز معرفی شد.

  • 2007

    لذت هوای تازه

    مدل کروکی می‌باخ با پسوند لندوله معرفی شد. این تریم فقط برای مدل 62 قابل سفارش بود. تنها 8 دستگاه از این خودروی استثنائی تولید شد.

  • 2009

    بازگشت به گذشته

    تریم زپلین با الهام از نام محصولات دوران طلایی می‌باخ معرفی شد. این تریم علاوه بر امکانات رفاهی برتر و جزئیات لوکس بیشتر، از نظر ظاهری نیز دارای تفاوت‌هایی با مدل عادی بود. علاوه‌براین قدرت پیشرانه نیز به 641 اسب‌بخار رسیده بود.

  • 2011

    وقتی گلوله‌ها ایستادند!

    مدل ضدگلوله می‌باخ با نام Guard معرفی می‌شود. این نمونه برپایه مدل 62 شکل گرفته بود. سال 2011 آخرین سال تولید می‌باخ بود و در اکتبر این سال، این برند به طور موقت تعطیل شد. فروش پایین علت اصلی بازنشستگی می‌باخ عنوان شده است.

  • 2015

    بازگشت دوباره؟

    در پایان سال 2014 عنوان شد که برترین نمونه مدل S600 نسل جدید کلاس S (W222) با پسوند می‌باخ عرضه می‌شود. فاصله دو محور در این مدل بیشتر بود، ستون عقب نیز دارای تفاوت‌هایی با نمونه کشیده کلاس S است. علاوه‌براین لوگوی می‌باخ نیز در جاهایی روی خودرو نصب شده بود. کمی بعد تریم می‌باخ به مدل‌های کابریو نیز رسید.

  • 2016

    می‌باخ هم برقی می‌شود؟

    مدل مفهومی ویژن 6 می‌باخ در پبل بیچ 2016 رونمایی شد. این کوپه 2+2 فوق لوکس الکتریکی، به نحوی نواده اگزلرو محسوب می‌شود. در نمایشگاه فرانکفورت سال بعد نیز نمونه کابریو این خودرو کانسپت نمایش داده شد.

  • 2017

    شاسی بلند بازی به سبک می‌باخ

    تریم می‌باخ به کلاس G نیز می‌رسد و مدل G650  لندوله متولد می‌شود. این شاسی بلند غول آسا و فوق لوکس، در حقیقت نمونه لوکس و کشیده G 500 4×4² است که با قیمت نجومی 750 هزار یورو عرضه شد.

  • 2019

    ادامه بلندبالایی

    دومین می‌باخ شاسی‌بلند برپایه نسل جدید GLS معرفی می‌شود. رونمایی از این مدل در نمایشگاه‌های خودرو چین نشان از بازار هدف این شاسی‌بلند لوکس دارد.

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما