-
1907
جدایی یک نابغه و آغازی میباخ
ویلهم میباخ به عنوان مدیر مهندسی دایملر، نقشی مهم در تثبیت جایگاه این شرکت داشت. شرکتی که بعدها به مرسدسبنز بدل شد. میباخ در سال 1907 به خاطر پارهای اختلافها دایملر را ترک کرد و در سال 1909 کمپانی خودش را به کمک پسرش تاسیس کرد که هدفش تولید پیشرانههای بنزینی و دیزل قوی و کاربردی بود.
-
1945
پایان راه
پس از پایان جنگ جهانی دوم، میباخ نیز وضعیت چندان خوبی نداشت. در این دوره تنها مدل JW61 براساس سریهای شش سیلندر قبلی با پیشرانه 3.8 لیتری 145 اسبی معرفی شد که در تیراژی محدود عرضه شد.
-
1919
آغاز خودروسازی
اولین محصول میباخ با نام W1 معرفی شد. این نقطه عطفی پس از یک دوره تولید پیشرانههای احتراقی برای کشتیهای هوایی و قطارهای عظیم بود.
-
1921
ورود جدی به عرصه خودروسازی
اولین محصول واقعی میباخ که راهی خط تولید شد، W3 نام گرفت. این مدل در نمایشگاه برلین رونمایی شد و از یک پیشرانه شش سیلندر 70 اسبی بهره میبرد.
-
1926
رقابت با مرسدس
حجم پیشرانه 6 سیلندر مدل بعدی میباخ با کد W5 معرفی شد، به 7 لیتر افزایش یافت تا بتواند 120 اسببخار قدرت تولید کند.
-
1930
حرکت با تمام قوا
پس از ساخت پروتوتایپ 12، در سال 1929 مدلی دوازده سیلندر با پیشرانه 7 لیتری مشهور به DS7 Zeppelin معرفی شد. این خودروی سوپرلوکس، 150 اسببخار قدرت داشت و در زمان خود رقیبی سرسخت برای محصولات لوکس مرسدسبنز بود. در همان نمونه سادهتری از آن با نام DSH با پیشرانه 6 سیلندر نیز معرفی شد. همچنین سال بعد مدل جدید 12 سیلندر با نام DS8 Zeppelin با پیشرانه 8 لیتری 200 اسببخاری معرفی شد.
-
1935
بازگشت به 6 سیلندر
مدلهای جدید SW35 و SW38 با پیشرانههای 6 سیلندر خطی 3.5 و 3.8 لیتری عرضه شدند که تنها 140 اسببخار قدرت داشتند. تمرکز میباخ در این دوره بیش از پیش روی فرمهای جذاب بدنه و البته کابین فوق لوکس بود.
-
1939
آستانه جنگ
با آغاز لشگرکشیهای آلمان نازی، میباخ نیز همانند سایر خودروسازان به ساخت تجهیزات نظامی و تانک مشغول شد. آخرین محصول پیش از جنگ، SW42 با پیشرانه 4.2 لیتری بود.
-
1960
خریداری توسط مرسدسبنز
دایملر بنز برند میباخ را خرید تا این فرزند فراری نزد پدر دلسوزش برگردد. با این حال فعلاً مرسدسبنز برنامهای برای احیای این شرکت نداشت.
-
1997
بازگشت در آستانه هزاره سوم
در حالی که همگان میباخ را به دست فراموشی سپرده بودند، مرسدسبنز در نمایشگاه توکیو 1997 کانسپت میباخ را معرفی کرد. این سدان فوق لوکس با رنگ قرمز جذاب و ظاهر دلربایش، نویدبخش بازگشتی باشکوه برای میباخ بود.
-
2002
تولید مجدد
میباخ برپایه پلتفرم دگرگون شده مرسدسبنز S کلاس و در دو مدل 57 و 62 (با طول 5.7 و 6.2 متر) با پیشرانههای 12 سیلندر 5.5 لیتری عرضه شد. انبوه امکانات و فناوریهای معرفی شده در میباخ، همگان را انگشت به دهان کرد!
-
2005
کوپه دست نیافتنی
کانسپت اگزلرو در حالی معرفی شد که کمتر کسی انتظار یک سوپرکوپه را از این برند تازه احیا شده داشت. این خودروی زیبا بعدها فروخته شد.
-
2005
میباخ اسپرت میشود!
مدل 57S در این سال معرفی شد تا پاسخی به نیاز بسیاری به خودرویی با مشخصات فنی برتر باشد. این مدل از پیشرانه حجیمتر 6 لیتری 612 اسببخاری بهره میبرد. سال بعد مدل 62S نیز معرفی شد.
-
2007
لذت هوای تازه
مدل کروکی میباخ با پسوند لندوله معرفی شد. این تریم فقط برای مدل 62 قابل سفارش بود. تنها 8 دستگاه از این خودروی استثنائی تولید شد.
-
2009
بازگشت به گذشته
تریم زپلین با الهام از نام محصولات دوران طلایی میباخ معرفی شد. این تریم علاوه بر امکانات رفاهی برتر و جزئیات لوکس بیشتر، از نظر ظاهری نیز دارای تفاوتهایی با مدل عادی بود. علاوهبراین قدرت پیشرانه نیز به 641 اسببخار رسیده بود.
-
2011
وقتی گلولهها ایستادند!
مدل ضدگلوله میباخ با نام Guard معرفی میشود. این نمونه برپایه مدل 62 شکل گرفته بود. سال 2011 آخرین سال تولید میباخ بود و در اکتبر این سال، این برند به طور موقت تعطیل شد. فروش پایین علت اصلی بازنشستگی میباخ عنوان شده است.
-
2015
بازگشت دوباره؟
در پایان سال 2014 عنوان شد که برترین نمونه مدل S600 نسل جدید کلاس S (W222) با پسوند میباخ عرضه میشود. فاصله دو محور در این مدل بیشتر بود، ستون عقب نیز دارای تفاوتهایی با نمونه کشیده کلاس S است. علاوهبراین لوگوی میباخ نیز در جاهایی روی خودرو نصب شده بود. کمی بعد تریم میباخ به مدلهای کابریو نیز رسید.
-
2016
میباخ هم برقی میشود؟
مدل مفهومی ویژن 6 میباخ در پبل بیچ 2016 رونمایی شد. این کوپه 2+2 فوق لوکس الکتریکی، به نحوی نواده اگزلرو محسوب میشود. در نمایشگاه فرانکفورت سال بعد نیز نمونه کابریو این خودرو کانسپت نمایش داده شد.
-
2017
شاسی بلند بازی به سبک میباخ
تریم میباخ به کلاس G نیز میرسد و مدل G650 لندوله متولد میشود. این شاسی بلند غول آسا و فوق لوکس، در حقیقت نمونه لوکس و کشیده G 500 4×4² است که با قیمت نجومی 750 هزار یورو عرضه شد.
-
2019
ادامه بلندبالایی
دومین میباخ شاسیبلند برپایه نسل جدید GLS معرفی میشود. رونمایی از این مدل در نمایشگاههای خودرو چین نشان از بازار هدف این شاسیبلند لوکس دارد.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما