-
1966
آغاز یک رویا
جنرالموتورز نسل اول پلتفرم F-Body را برای رقابت با ماستنگ عرضه کرد. اولین مدل این پلتفم شورولت کامارو بود که به صورت کوپه و کانورتیبل با پیشرانههای 6 و 8 سیلندر عرضه شد. کوهی از آپشنهای تزئینی و فنی برای کامارو قابل سفارش بودند. مدلهای بیس، RS و SS تریمهای اصلی آن بودند. از همین سال اول واردات کامارو به ایران هم آغاز شد.
-
1967
Z/28
اولین پکیج فوق اسپرت کامارو با کد Z/28 در پایان سال 1966 معرفی و از 1967 عرضه شد. قدرت پیشرانه 290 اسببخار عنوان شده بود، هرچند بسیاری معتقدند رقم واقعی بیش از 360 بود.
-
1969
بلوغ اول
در آخرین سال تولید نسل اول، علاوهبر یک فیسلیفت کلی، تریمهای COPO و ZL-1 به عنوان نمونههای فوق قوی در تیراژی محدود عرضه شدند.
-
1970
دومین کامارو
نسل دوم پلتفرم F جنرالموتورز با نسل دوم کامارو معرفی شد. در این نسل ابعاد بزرگتر شد، ظاهر خودرو به کلی تغییر کرد و به نحوی محافظهکارانهتر شده بود. باز هم پیشرانههای 6 و 8 سیلندر نیروبخش کامارو بودند.
-
1974
دماغه جدید
فیسلیفت اول نسل دوم با افزایش طول 18 سانتیمتری همراه بود. طرح جدید کامارو اندکی سادهتر و به روزتر شد تا با سایر محصولات جنرال موتورز هماهنگ شود. بحران نفتی و قوانین آلایندگی جدید به این معنا بود که 1974 آخرین سال کامارو با پیشرانههای حقیقتاً عضلانی بود.
-
1978
جراحی پلاستیک
دومین فیسلیفت نسل دوم در این سال به معنای پلاستیکی شدن سپرها و هواکش روی کاپوت بود. علاوهبراین آپشن تیتاپ در این سال برای کامارو معرفی شد تا این اولین بار باشد که نسل دوم کامارو به نوعی به سقف بازشو مجهز میشود.
-
1979
پایان راه پارسی
آخرین سریهای کاماروهایی که به طور رسمی به ایران وارد شدند، مدلهای 1979 بودند. پیروزی انقلاب اسلامی و رخدادهای پس از آن، واردات کامارو به ایران را تقریباً منتفی کرد.
-
1982
انقلاب سوم
نسل سوم کامارو با یک طراحی کاملاً متفاوت و منحصربهفرد معرفی شد. عرضه رسمی این مدل در سال 1982 آغاز شد و باز هم پیشرانههای 6 و 8 سیلندر برای آن قابل سفارش بودند.
-
1985
یک Z جدید
برای مدتها مدل Z28 تنها نمونه قابل قبول کامارو بود که باز هم قدرتی بسیار کمتر از نمونههای دهههای قبل داشت. معرفی مدل IROC-Z به این قائله پایان داد و قدرت 215 اسببخاری این مدل، بخشی از شکوه از دست رفته کامارو را احیا کرد.
-
1987
بازگشت روباز
برای اولین بار از سال 1969، مجددا نمونه کانورتیبل معرفی شد.
-
1989
خواب خوش
کانسپت IROC-Z در نمایشگاه دیترویت معرفی شد. این سوپرکامارو با خطوط نرمتر و مدرنش، نویدبخش فرم کامارو در سالهای آتی بود.
-
1993
تولد چهارم
نسل چهارم کامارو با طراحی آیرودینامیک با الهام از کانسپت IROC-Z معرفی شد. در این مدل هم پیشرانههای 6 و 8 سیلندر نیروبخش آن بودند. نکته جالب توجه، استفاده از پیشرانههای فوق مدرن مشترک با شورولت کوروت در بهترین نمونهها بود.
-
1994
فراطبیعی
شرکت کالاوی که همکاری تنگاتنگی با جنرالموتورز در ساخت کوروتهای تیون شده داشت، دستی بر سر و گوش کامارو کشید تا یک نمونه خاص با نام C8 SuperNatural ساخته شود. تنها 18 دستگاه از این نمونه با طراحی خاص و پیشرانههای قدرتمندش ساخته شد.
-
1998
جراحی زیبایی برای هزاره سوم
در آستانه قرن جدید، شورولت یک فیسلیفت اساسی با یک دماغه نرمتر و چراغهای جلو کاملاً جدید ارائه کرد. در این سال پیشرانه جدید LS1 مشترک با شورولت کوروت نسل پنجم روی کامارو هم عرضه شد.
-
2002
سکته ناقص
کمی پس از عرضه نمونهای خاص و تولید محدود برای بزرگداشت 35 امین سالگرد تولد کامارو، تولید این مدل قطع شد. با توجه به کاهش قابل توجه تقاضا برای کوپههای اسپرتی، جنرال موتورز اعلام کرد که فعلاً برنامهای برای عرضه یک کاماروی جدید ندارد.
-
2006
تولد مجدد به کمک استرالیاییها
کانسپتی جدیدی از کامارو در سال 2006 معرفی شد. مدیران جنرالموتورز اعلام کردند این مدل که با الهام از نسل اول ساخته شده، به زودی راهی خط تولید خواهد شد. در این پروسه کمک شایان ذکری از طرف هولدن استرالیا به شورولت شد و پلتفرمی مشترک با هولدن کومودور برای آن انتخاب شد.
-
2007
ستاره هالیوودی
حضور کامارو کانسپت به عنوان مهمترین شخصیت رباتی در فیلم اول سری ترنسفرمرز، یک موفقیت بزرگ برای جنرالموتورز بود. حال دیگر مدیران GM مطمئن بودند که نسل بعدی سود بالایی به شرکت تزریق خواهد کرد. علاوهبراین نسخه کانسپت روباز هم در این سال به نمایش درآمد.
-
2009
نسل پنجم میآید
در این سال بالاخره نسل پنجم شورولت کامارو معرفی شد. این اولین نسلی بود که پلتفرم آن برای ساخت پونتیاک ترنزام استفاده نشد، چرا که دیگر خبری از برند پونتیاک نبود! در ابتدا دو تریم RS و SS با پیشرانههای 6 و 8 سیلندر قابل سفارش بودند.
-
2011
بازگشت کانورتیبل
بعد از چند سال، مجدداً امکان سفارش کامارو به عنوان مدل کانورتیبل (روباز) هم میسر شد.
-
2012
Z مخوف
تریم ZL1 به عنوان ابرکامارو دهه جدید معرفی شد. این مدل از یک پیشرانه 6.2 لیتری مجهز سوپرشارژر با قدرت 580 اسببخار بهره میبرد. علاوهبراین تریم COPO نیز برای علاقمندان مسابقات درگ عرضه شد.
-
2013
اسباببازی در قامت ماشین واقعی
ادیشن هاتویلز در این سال معرفی شد. این نمونه در حقیقت یک SS با پکیج ظاهری ZL1 و لوگوهای هاتویلز بود.
-
2014
فیسلیفت پنجمین کامارو
بالاخره یک بهروزرسانی شامل حال نسل پنجم کامارو هم شد و چراغها و جلوپنجره باریکتر، ظاهری خشنتر به این مدل بخشید. علاوهبراین تریم Z/28 به عنوان یک پکیج مناسب برای پیست معرفی شد. هندلینگ و ترمزگیری این مدل از آن یک اسطوره ساخت.
-
2016
ششمین سرباز شورولت
بالاخره نسل ششم کامارو معرفی شد. با آن که شباهتهای ظاهری زیادی بین این مدل و نمونه فیسلیفت نسل قبل دیده میشد، اما تقریباً هیچ اشتراکی بین قطعات ظاهری این دو مدل وجود نداشت. در ابتدا تریمهای LT و SS قابل سفارش بودند و به تدریج مدلهای RS و ZL1 هم به لیست نمونههای موجود اضافه شدند. این نسل به حضورش در سری فیلمهای ترنسفرمرز ادامه داد.
-
2018
کامارو زشت میشود
یک فیسلیفت اساسی برای کامارو ارائه شد که انتقادات زیادی را از طرف متخصصان و علاقمندان به همراه داشت. قرارگیری لوگو شورولت در بخش پایینی جلوپنجره و ادغام دو بخش ورودی هوا در دماغه، ظاهر کامارو را ناقص و زشت کرده بود.
-
2020
فرار از زشتیها
شورولت در نهایت انتقادات را شنید و تغییراتی اساسی در فیسلیفت کامارو ایجاد کرد. نمونه جدید با یک جلوپنجره عادیتر، مجدداً شکوه از دست رفته را به کامارو بازگرداند. این بهروزرسانی برای کامارو حیاتی بود، چرا که ظاهراً شورولت تا سال 2024 نسل جدیدی از این مدل عرضه نخواهد کرد.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما