-
1951
نسل اول (1960-1951)
نسل اول نیسان پاترول با کد 4W و ظاهر مشابه جیپ ویلیز در سال 1951 معرفی شد. 4W60 به پیشرانه 3.7 لیتری نیسان و گیربکس 4 سرعته دستی مجهز بود. چهار سال بعد، 4W61 با پیشرانه 3.7 لیتری NB و تغییراتی در نمای جلو عرضه شد. دو تیپ بعدی این اتاق یعنی 4W65 و 4W66 به نشان Patrol روی کاپوت مزین شدند.
-
1960
نسل دوم (1980-1960):
سری 60 پاترول در سه فرم اتاق با فاصله محوری کوتاه، میانه و کشیده در سال 1960 معرفی شد. این خودرو توانست به بازار استرالیا راه یابد. پس از ورود به ناوگان ارتش هند در سال 1965، مونتاژ آن در این کشور با نام Jonga از سال 1969 آغاز شد.
-
1980
نسل سوم (1993-1980):
سومین نسل پاترول با کد MQ بیش از سایرین برای ایرانیان آشناست. این خودرو با فرم جعبهای همگام با روند طراحی خودروها در دهه 80 میلادی، برای نخستین بار با پیشرانههای L28 , SD33 و P40 قابل سفارش بود. رنگهای مختلف و مواردی شامل فرش کف اتاق، فرمان هیدرولیک و تهویه مطبوع نیز برای تیپ دولوکس ارائه میشد.
پس از بروزرسانی در 1983، چراغهای مستطیلی جلو، گیربکس 5 سرعته و بروزرسانی سیستم تعلیق در محور جلو نیز به این خودرو اضافه شد. نسخه توربوشارژ پیشرانه SD33 با 108 اسببخار قدرت نیز برای این خودرو قابل سفارش بود. فیسلیفت 160 با نام سری 260 هم از سال 1986 و به همراه پیشرانههای L28 , RD28 , RD28T و SD33 روانه بازار شد.
-
1987
نسل چهارم (1997-1987):
با پایان تولید اتاق MK در 1987، GQ به بازار آمد و با استقبال شدید مشتریان روبرو شد. این خودرو که در ایران به پاترول سافاری معروف شد، علاوه بر طراحی جدید و راحتی بیشتر سرنشینان، مواردی شامل ساعت، رادیو، فرمان هیدرولیک و عقربه دورشمار موتور را به همراه داشت. اکثر تریمهای این خودرو به دیفرانسیل لغزش-محدود عقب مجهز بودند. خریدار میتوانست چندین تریم از جمله DX , ST , RX و Ti را انتخاب کند. تریم Ti از اواخر 1989 به سقف بلند و سانروف هم مجهز شد. در طول دوران تولید این مدل، تغییراتی در گیربکس و تعلیق، ترمزها و طراحی صندلیها اعمال شد.
-
1997
نسل پنجم (2016-1997):
نسل پنجم پاترول با کد GU یا Y61، از اواخر سال 97 و با طراحی منحنی مطابق با زبان طراحی دوران خود وارد بازار شد. علاوه بر بهبود آیرودینامیک و کاهش صدای وارد به کابین، ظرفیت سرنشین این مدل به هفت نفر افزایش یافت.
در سال 2001 و همزمان با تغییر در طراحی سپرها، جلوپنجره، چراغهای جلو و رینگها، پیشرانه شش سیلندر 4.8 لیتری به همراه گیربکس 5 سرعته اتوماتیک نیز برای پاترول Y61 عرضه شد. مواردی شامل ترمز فعال لغزش محدود و کنترل دینامیک هم از سال 2012 به این خودرو اضافه شد. تولید نسل پنجم پاترول در سایتهای مختلف نیسان تا سال 2023 ادامه یافت.
-
2010
نسل ششم (2024-2010):
نسل ششم نیسان پاترول با کد اتاق Y62 را میتوان خودرویی متفاوت از تمام نسلهای پیشین این شاسیبلند ژاپنی دانست. نیسان پاترول Y62 به پیشرانه 5.6 لیتری V8 با 400 اسببخار قدرت و 560 نیوتنمتر گشتاور به همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک مجهز شد.
این خودرو در سال 2022 مورد بروزرسانی قرار گرفت، تا فناوریهای جدید شامل مسیریاب، شارژر بیسیم و دستیار صوتی راننده را ارائه کند. تیپ Super Safari با قابلیت 4×4 متغیر نیز امکانات تازهای در بیراههنوردی ارائه میکند. این خودرو در تیپهای مختلف شامل XE , SE T2 , SE پلاتینوم سیتی و SE تیتانیوم با پیشرانه 4 لیتری V6 و 5.6 لیتری V8 عرضه شده است. قیمت این خودرو در امارات متحده از 56 هزار دلار آغاز میشود و تا 94 هزار دلار برای تیپ LE پلاتینوم سیتی بالا میرود. البته حساب نسخه نیسمو با قیمت 107 هزار دلار را باید از دیگران جدا کنیم.
-
2024
نسل هفتم (...-2025):
نیسان پاترول به عنوان نمادی از استحکام، دوام و قابلیت بیراههنوردی، در نسل هفتم نیز به دنبال ادامه موفقیتهای قبلی است.
در هنگام رونمایی از نیسان پاترول 2025 در ابوظبی، مانور تبلیغاتی زیادی بر پیشرانه 3.5 لیتری V6 توئین توربوشارژ انجام شد، اما در برخی از کشورها میتوان پیشرانه 3.8 لیتری V6 تنفس طبیعی با 316 اسببخار قدرت و 386 نیوتن متر گشتاور را سفارش داد.
نیسان پاترول 2025 از ابتدای نوامبر 2024 در امارات متحده عربی، عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به فروش خواهد رسید. عرضه در استرالیا و سایر کشورهای خاورمیانه هم با فاصله نه چندان زیاد، شروع میشود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : dubizzle.com