شروع بازی با بزرگان

7 نکته جالب از لامبورگینی اوروس

1 آذر 1397 13:00
  • شروع بازی با بزرگان

    شروع بازی با بزرگان

    علاقه بازار به خودروهای شاسی‌بلند، حتی لوکس‌سازان جهان را هم ترغیب کرد که به سراغ گسترش محصولاتشان بروند طوریکه آن خودروسازانی که تا چندسال پیش داشتن SUV را فاصله گرفتن از سنت‌هایشان می‌دانستند حالا در صورت نداشتنش، احساس خطر می‌کنند!

    این خطر البته برای برندهای نیمه‌لوکس و لوکس بسیار جدی‌تر است. بنتلی در سال 2015 با رونمایی بنتایگا نخستین کسی بود که پا به این بازار بکر گذاشت. آلفارومئو نیز بعد از 100 سال بالاخره در 2016 به این نتیجه رسید که باید SUV داشته باشد و استلویو را معرفی کرد. جگوار نیز در همان سال با F-Pace، سکوت 8 دهه‌ای خود را شکست. مازراتی هم برای آنکه از بقیه عقب نباشد، شاسی‌بلند خوش‌استایل لوانته را در 2016 به رخ رقبا کشید.

    حتی رولزرویس نیز مشغول ساخت شاسی‌بلندی است که احتمالا در 2019 وارد بازار می‌شود. ولی نوبتی هم که باشد نوبت لامبورگینی است تا آغازگر تحولی هیجانی در بازی بزرگان باشد.

  • 1. اولین SUV لامبورگینی بعد از دو دهه

    1. اولین SUV لامبورگینی بعد از دو دهه

    آخرین‌باری که لامبورگینی، یک شاسی بلند واقعی ساخت به سال 1993 میلادی برمی‌گردد. نام این محصول LM002 بود که بعد از نسخه‌های مفهومی Cheetah (در سال 1977) و LM001 (در سال 1981) در واقع نخستین شاسی بلندی محسوب می‌شود که به خط تولید لامبورگینی آمد.

    LM002 باعث شگفتی هواداران لامبورگینی شد چراکه در آن زمان، لامبورگینی را به‌عنوان سازنده سواری‌های 2 نفره می‌شناختند. به همین دلیل نیز این کمپانی برای جلب نظر طرفدارانش، پیشرانه 12 سیلندر 5.2 لیتری کانتاش را روی LM002 قرار داد. آنهایی که بدنبال قدرت بیشتر بودند نیز امکان سفارش پیشرانه 7.2 لیتری V12 را نیز برای این خودرو داشتند. در نهایت کمتر از 400 دستگاه از این غول ایتالیایی به بازار فرستاده شد.

  • 2. نامش اسپانیایی نیست

    2. نامش اسپانیایی نیست

    اوروس، نخستین محصول لامبورگینی که از فلسفه نامگذاری این شرکت قسر در رفته است! چراکه تاکنون تمامی محصولات تولیدانبوه این شرکت با نام گاوهای نر وحشی مشهور در تاریخ اسپانیا نام‌گذاری شده‌اند.

    اما اوروس، نام یک گاو نیست بلکه نام نژادی از گاوهای منقرض شده است که تا قرن 16 میلادی در منطقه اورآسیا زندگی می‌کردند و در واقع اجداد گاوهای وحشی امروزی بودند. جالب است بدانید که قامت اورس‌ها به 180 سانتیمتر و وزنشان نیز به حدود 700 کیلوگرم می‌رسید.

  • 3. شش حالت رانندگی دارد

    3. شش حالت رانندگی دارد

    حالات مختلف رانندگی در خودروهای لامبورگینی تا قبل از اوروس، 3 حالت بیشتر نبود. حالت اول Strada است که ESP اجازه کوچکترین شیطنتی را به خودرو نمی‌دهد! حالت دوم Sport نام دارد که در آن صدای اگزوز و حساسیت پدال‌ها بیشتر می‌شود ولی همچنان کنترل خودرو در دستان ESP است. حالت سوم نیز Corsa است که در آن زمان تعویض‌ها به کمترین مقدار می‌رسد، حساسیت فرمان کم می‌شود و نهایتا گشتاور بیشتری در اختیار چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیز خودرو در حالت کورسا خیلی راحت دچار کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی می‌شود.

    اما اوروس برخلاف سایر بردارانش، شاسی بلند است و توانایی آفرود دارد. به همین دلیل نیز لامبورگینی، حالات مختلف رانندگی با آنرا به 6 حالت ارتقا داده است:

    1. حالت Strada (معادل ایتالیایی Street) برای خیابان‌
    2. حالت Sport برای رانندگی مهیج‌تر در خیابان‌
    3. حالت Corsa (معادل ایتالیایی Race) برای پی
  • 4. فروش لامبورگینی را 2 برابر می‌کند

    4. فروش لامبورگینی را 2 برابر می‌کند

    سال 2015 میلادی تیراژ سالیانه لامبورگینی 3245 دستگاه بود. سال 2016 نیز با 7% افزایش به 3457 دستگاه رسید. آمار سال 2017 این شرکت هنوز منتشر نشده است اما هرچه باشد قطعا کمتر از 4000 دستگاه خواهد بود.

    حالا با آمدن اوروس، لامبورگینی می‌خواهد این تیراژ سالیانه را 2 برابر کند و به عدد 7000 دستگاه برساند و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اوروس در انتهای سال 2019 میلادی حداقل نصف فروش کل لامبورگینی را به خود اختصاص می‌دهد. این پیش‌بینی هرچند بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد اما با توجه به دو رکورد فروش لامبورگینی در سال 2017 چندان هم دور از انتظار نیست. این‌دو رکورد عبارتند از:

    • فروش 7000 دستگاه اونتادور بعد از 6 سال (از 2011)
    • فروش 9000 دستگاه اوراکان بعد از 3 سال (از 2014)
  • 5. اولین توربوی لامبورگینی است

    5. اولین توربوی لامبورگینی است

    بالاخره زنده ماندیم و توربوشدن لامبوها را هم دیدیم چراکه تاقبل از اوروس، استفاده از توربو در لامبورگینی‌ها ممنوع بود. شاید استراتژی جدید فراری در استفاده از سیستم‌های پرخورانی، از دلایل اصلی در تغییر خط فکری مدیران لامبورگینی باشد.

    قلب اوروس، پیشرانه‌ای 4 لیتری 8 سیلندر است که با کمک دو توربو می‌تواند 650 اسب بخار به همراه 850 نیوتن متر را در اختیار راننده‌اش قرار دهد. حاصل بهره‌گیری از این قلب نیرومند را می‌توان در شتاب 3.6 ثانیه‌ای و همچنین حداکثر سرعت 305 کیلومتر برساعتی‌اش خلاصه کرد.

  • 6. فرمان‌پذیری در چرخ‌های عقب دارد

    6. فرمان‌پذیری در چرخ‌های عقب دارد

    درست همانند اونتادور S، لامبورگینی برای اوروس نیز از سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب دارد بدین معنی که با چرخاندن فرمان، علاوه‌بر چرخ‌های جلو، چرخ‌های عقب نیز به طرفین می‌چرخد تا هم کنترل خودرو دقیق‌تر باشد و هم فرمان‌پذیری‌اش در سرعت‌های بالا بیشتر شود.

    این سیستم به چرخ‌های عقب اجازه می‌دهد تا حداکثر 3 درجه به طرفین بچرخند که البته در سرعت‌های کم، جهت چرخش آنها مخالف چرخ‌های جلو و در سرعت‌های زیاد نیز موافق چرخ‌های جلوست.

  • 7. قیمتش، نصف قیمت اونتادور است

    7. قیمتش، نصف قیمت اونتادور است

    طرفداران لامبورگینی خوب می‌دانند که از سال 2017 نسخه اونتادور S جایگزین اونتادور شد و هم‌اکنون نیز در دو مدل کوپه و رودستر تحویل مشتریان می‌شود.

    قیمت پایه اونتادور S در اروپا 281 هزار یورو و در آمریکا 421 هزار دلار است درحالیکه قیمت اوروس برای اروپا 171 هزار یورو و برای آمریکا نیز 200 هزار دلار اعلام شده که به اختلاف ناچیزی معادل قیمت اوراکان LP610-4 است.

دیدگاه کاربران
مهدوی 1397/9/14
عالی بود
پاسخ
0
0
0