تعرفه و شرایط جدید واردات خودرو
4 نکته در مورد تعرفه جدید واردات خودرو
1. شرایط جدید از زمستان 96 اجرایی میشود
درحالی که ابتدای دیماه 96 مهلت 6 ماهه برای تعیین تکلیف وضعیت واردات خودرو به پایان میرسید، در 27 آذرماه میثم رضایی (رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو) در مصاحبه با فارس، شرایط جدید واردات خودرو به ایران را تشریح کرد. طبق گفتههای آقای رضایی، دولت بزودی بستر قانونی لازم را برای شرایط جدید فراهم میکند.
2. قیمت، معیار دوم دولت
تا قبل از این، حجم پیشرانه تنها پیششرط دولت برای واردات بود بدینتریب که خودروهای حجیمتر از 2500 سیسی اجازه ورود نداشتند. اما در شرایط جدید، دولتیها حالا دو پیششرط برای واردات خودرو درنظر گرفتهاند:
- حجم پیشرانه بیشتر از 2500 سیسی نباشد.
- قیمت خودرو بیشتر از 40 هزار دلار نباشد.
3. افزایش تعرفه در همه گروهها
براساس حجم موتور، تا قبل از این سه گروه تعرفهای وجود داشت. در شرایط جدید نیز شاهد همان سه گروه هستیم با این تفاوت که حقوق گمرکی هر گروه، بصورت زیر افزایش یافته است:
- حجم موتور 1000 تا 1500 سیسی: از 40% به 55%
- حجم موتور 1501 تا 2000 سیسی: از 40% به 75%
- حجم موتور 2001 تا 2500 سیسی: از 55% به 95%
برای حجم موتور بالای 2500 سیسی نیز همچنان واردات خودرو ممنوع است مگر در موارد خاص.
4. حمایت غیرمستقیم از فرانسویها
یکی از توجیهات جالب دولتیها برای افزایش تعرفه واردات، ترغیب برندهای خارجی به تولید مشترک در ایران است تا به نوعی از صنعت داخلی نیز حمایت شود. حتی دولتیها برای تولید مشترک، تخفیف 50 درصدی برای واردات قطعات خودرو درنظر گرفتهاند.
اما واقعیت چیز دیگری است. هیچکدام از برندهای مطرح اروپایی و حتی ژاپنی حتی بعد از برجام نیز به سمت داخلیسازی محصولاتشان در ایران قدم برنداشتند بهغیر از فرانسویها که با سه برند رنو، پژو و سیتروئن سرمایهگذاری بلندمدتی را در ایران شروع کردند. از اینرو میتوان افزایش تعرفهها را شبیه باجی به فرانسویها تعبیر کرد تا با بیشترین حاشیه امن، محصولاتشان را در ایران عرضه کنند.
: مرتضی برجسته
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید