مرسدس بنز ایکس کلاس پیکاپ

7 نکته جالب از مرسدس X-class

29 آذر 1396 20:00
  • 1. اولین پیکاپ لوکس اروپا

    1. اولین پیکاپ لوکس اروپا

    وقتی ب‌ام‌و موتورسیکلت می‌سازد چرا مرسدس به فکر فروش پیکاپ نباشد؟! بالاخره در جولای 2017 شاهد رونمایی یکی از خاص‌ترین محصولات مرسدس بنز بودیم؛ خودرویی که مثل مابقی برادرانش لوکس بود اما در کلاس وانت‌ها قرار داشت و از این‌رو آنرا نخستین پیکاپ لوکس اروپایی‌ها می‌دانند.

  • 2. سه تیپ مختلف دارد

    2. سه تیپ مختلف دارد

    X-class با اینکه یک مرسدس بنز است اما با دیدن تیپ پایه‌ای آن شاید به بنز بودنش شک کنید چراکه بسیار از تجهیزات را از روی آن برداشته‌اند! ارزان‌ترین تیپ این خودرو Pure نام دارد که از روی سپرهای مشکی، جلوپنجره مشکی و رینگ‌های فولادی 17 اینچ قابل تشخیص است.

    نسخه نیمه‌فول آن Progressive است که سپر همرنگ بدنه، جلوپنجره نقره‌ای و رینگ 17 اینچ آلومینیومی 6 شاخه دارد. نسخه فول‌آپشن X-class نیز با نام Power شناخته می‌شود که مجهز به سپرهای کرومی جلو و عقب، باربند، چراغ‌های LED و رینگ 18 اینچ آلومینیومی 6 شاخه دوبل است.

  • 3. کج سلیقگی در طراحی عقب

    3. کج سلیقگی در طراحی عقب

    هیچ کسی منکر طراحی بی‌نقص X-class در قسمت جلو و حتی قسمت جانبی آن نیست ولی وقتی از عقب به آن نگاه می‌کنید یکی از بدترین طراحی‌های مرسدس را می‌بینید.

    نمای عقبی این پیکاپ بیش از اندازه ساده و فاقد خطوط طراحی تند و تیز است ضمن اینکه هیچ ارتباطی هم به نمای جلویی آن ندارد طوری‌که انگار مرسدس طراحی نمای جلو و عقبش را به دو طراح مختلف داده باشد!

  • 4. با پلتفرم نیسان ساخته شده

    4. با پلتفرم نیسان ساخته شده

    بازار پیکاپ‌ها هرچند در ایران جایگاه خاصی ندارد اما در کشورهای شمال اروپا، آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، دبی و ... با تنوع وحشتناک مدل‌ها و برندهای گوناگون از بازار داغی برخوردار است.

    اما مشتریان این بازار، خودروهای پیکاپ‌ را برای استفاده‌های آفرودشان یا حمل بار می‌خواهند. حالا تصور کنید که مرسدس، پیکاپی را به این بازارها برده که لوکس‌تر از بقیه است بنابراین هرچقدر قیمت تمام شده X-class کمتر باشد احتمال موفقیتش نیز بیشتر. به همین دلیل آلمانی‌ها به‌جای صرف هزینه برای طراحی یک پلتفرم جدید، از پلتفرم ارتقایافته نیسان ناوارا استفاده کرده‌اند.

    از ما نشنیده بگیرید اما قیمت پایه‌ای X-class در آلمان از 37 هزار یورو شروع می‌شود در حالیکه نیسان ناوارا تنها 27 هزار یورو قیمت دارد که یعنی استفاده از پلتفرم آماده، تاثیر چندانی در کاهش قیمت X-class نداشته است!

  • 5. فقط یک پیشرانه بنزینی دارد

    5. فقط یک پیشرانه بنزینی دارد

    در اکثر بازارهای هدف X-class، پیشرانه‌های دیزلی محبوبیت بالایی دارند هم برای قیمت ارزانترشان و هم برای گشتاور بیشتری که در اختیار راننده قرار می‌دهد. به همین دلیل نیز مرسدس تنها یک پیشرانه بنزینی برای X-class تدارک دیده و 3 پیشرانه دیگرش را دیزلی کرده است:

    1. مدل X200 با پیشرانه 2.0 لیتری بنزینی 4 سیلندر و قدرت 165 اسب
    2. مدل X 220d با پیشرانه 2.3 لیتری دیزلی 4 سیلندر و قدرت 163 اسب
    3. مدل X 250d با پیشرانه 2.3 لیتری تویین توربو دیزلی 4 سیلندر و قدرت 190 اسب
    4. مدل X 350d با پیشرانه 3.0 لیتری توربو دیزلی 6 سیلندر و قدرت 255 اسب

    همگی این مدل‌ها با گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته اتومات و همچنین با سیستم محرکه دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل قابل سفارش هستند.

     

  • 6. رنگ زردش تقلبی است!

    6. رنگ زردش تقلبی است!

    مرسدس بنز هم در روز رونمایی X-class و هم در اکثر تیزرهای تبلغیاتی‌اش از پیکاپی با رنگ زرد لیمویی متالیک (Limonite Yellow) استفاده کرده ولی جالب است بدانید که چنین رنگی برای این خودرو وجود خارجی نداشته و مشتریان X-class حتی به‌صورت سفارشی نیز امکان انتخابش را ندارند.

  • 7. ساخت اسپانیاست

    7. ساخت اسپانیاست

    تولید X-class هم‌اکنون در کارخانه نیسان بارسلونا (همان جایی که ناوارا تولید می‌شود) آغاز شده و نخستین سری تحویلی آن نیز در سه ماهه اول 2018 به‌دست مشتریان اروپایی می‌رسد. از سال 2019 نیز تولید X-class در کارخانه رنو آرژانتین و برای بازار آمریکای لاتین شروع می‌شود.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران