نگاهی به 50 سال تجربه سوزوکی در ساخت مدل‌های 4x4 آفرود

تاریخچه سوزوکی‌ های دو دیفرانسیل

31 تیر 1397 06:00
  • 1970

    طراحی و توسعه یک مدل دو دیفرانسیل سبک

    اولین مدل 4x4 سوزوکی درواقع نخستین خودروی 4x4 تولید انبوه بازار ژاپن هم بود. با شروع طراحی و توسعه خودرو در سال 1968، اولین سوزوکی 4x4 سبک‌وزن نهایتاً در سال 1970 به‌عنوان یک خودرو با ظرفیت سه سرنشین رونمایی شد. برای انطباق با محدودیت‌های ابعاد بدنه در این کلاس خودرویی، شرکت مجبور بود تا تایر زاپاس را پشت صندلی سرنشین نصب کند. اولین مدل دو دیفرانسیل آفرود سوزوکی یک خودروی ساده با درهای پارچه‌ای زیپ‌دار و فنرهای برگی بود تا بتواند از پس بارهای سنگین برای خودرویی کوچک در این اندازه بربیاید. (این خودرو 600 کیلوگرم وزن و فاصله محوری معادل 1930 میلی‌متر داشت.) استفاده از یک شاسی جدا امکان نصب پنل‌های بدنه سبک‌وزن را برای شرکت فراهم کرده بود. اولین LJ تاریخ قدرت مورد نیازش را از یک پیشرانه دو سیلندر دو زمانه 25 اسب بخاری 0.36 لیتری تأمین می‌کرد.

    طراحی و توسعه یک مدل دو دیفرانسیل سبک
  • 1975

    LJ50 به بازار استرالیا صادر می‌شود

    LJ10 در بازار داخلی ژاپن توانست بسیار موفق ظاهر شود، ولی سوزوکی می‌دانست که بازار کشورهای دیگر به دنبال پیشرانه‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر هستند. استرالیا یکی از همین کشورها بود. LJ50 صادراتی به بازار استرالیا از یک پیشرانه 0.55 لیتری سه سیلندر دو زمانه با قدرت بیشتر بهره می‌برد. در این مدل تایر یدک به بیرون منتقل شده بود و به همین دلیل، امکان نصب دو صندلی در عقب که درست روبروی هم قرار می‌گرفتند وجود داشت. در استرالیا، LJ50 را می‌توانستید در دو نسخه سقف پارچه‌ای یا سقف معمولی هم خریداری کنید. جایی که این خودرو به دلیل تجربه سواری هیجان‌انگیزی که داشت و همچنین توانایی‌های آفرود بسیار خوب توانست خیلی زود محبوب شود.

    LJ50 به بازار استرالیا صادر می‌شود
  • 1977

    تولد آخرین مدل LJ، با نام LJ80

    توسعه نسخه اورجینال این شاسی‌بلند کوچک 4x4 به‌عنوان آخرین مدل LJ، منجر به تولید خودروی LJ80 شد. تغییرات بدنه بسیار کم و قابل‌توجه‌ترین آن‌ها گلگیرهای جلوی بزرگ و تغییراتی در گلگیرهای عقب بودند، موضوعی که ظاهر LJ80 را بسیار زیبا کرده بود. ارتفاع کاپوت خودرو که هنوز هم مانند مدل‌های قبلی LJ با دو گیره در دو سمت خود بسته می‌شد اندکی افزایش یافته بود تا جا برای بزرگ‌ترین تغییر این خودرو باز شود: یک پیشرانه جدید! این یک پیشرانه 4 سیلندر 0.8 لیتری چهار زمانه با 41 اسب‌بخار قدرت بود. LJ80 سال 1978 توانست فروش خوبی را در استرالیا تجربه کند، البته این تازه شروع کار بود. با صادرات LJ80 به هلند در سال 1978 و دیگر کشورهای اروپایی بعدازآن، یک سگمنت جدید در بازار برای خودروهای 4x4 کوچک ایجاد شد.

    تولد آخرین مدل LJ، با نام LJ80
  • 1981

    ورود SJ410 به بازارهای جدید

    در سال 1981 سوزوکی باز هم شرایط فوق‌العاده خوبی را در بازار داخلی ژاپن تجربه کرد، ولی با شروع فروش SJ410 بود که این شرکت توانست وارد بازارهای جدیدی بشود. رونمایی از آن، صنعت خودروی دنیا را با سبک طراحی جدیدی آشنا کرد. البته این تغییرات ظاهری هیچ تأثیر منفی روی بار فنی خودرو نگذاشته بود. SJ410 همچنان به مواردی مانند کمک‌فنر گازی در عقب و زوایای بهتر حمله و فرار مجهز بود. زیر این بدنه جدید، با آن سقف شیب‌دار زیبا، یک طراحی کابین متفاوت و یک پیشرانه کاملاً جدید 1 لیتری 4 سیلندر 4 زمانه با 45 اسب‌بخار قدرت قرار داشتند. شاسی جدا و ابعاد بدنه کوچک در کنار یک پیشرانه بزرگ‌تر، SJ410 را به خودرویی فوق‌العاده برای آفرود تبدیل کرده بودند. سوزوکی SJ410 موفق شد نظر مردم را به سگمنت 4x4 به خوبی جلب کند.

    ورود SJ410 به بازارهای جدید
  • 1984

    SJ413؛ تجربه فروش در بیش از 100 کشور دنیا

    سوزوکی در سال 1984 یک مدل جدید از سری SJ رونمایی کرد. همان‌طور که احتمالاً از نام آن حدس زده‌اید، به یک پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر 66 اسب بخاری مجهز بود. راحتی و آسایش سرنشین داخل کابین SJ413 بسیار بهتر از مدل‌های قبلی سری SJ بود ضمن این که خودرو از یک جعبه‌دنده 5 سرعته بهره می‌برد.

    SJ413؛ تجربه فروش در بیش از 100 کشور دنیا
  • 1988

    رونمایی از مدل کاملاً جدید ویتارا

    خانواده 4x4 سوزوکی با رونمایی از مدل کاملاً جدید ویتارا در حال بزرگ‌تر شدن بود. ویتارا یک مدل سه در دو دیفرانسیل بود که خیلی زود توانست هواداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کند. این مدل جدید از پیشرانه 1.6 لیتری ساخته شده از آلیاژ سبک بهره می‌برد. ویتارا یک شاسی‌بلند 4x4 واقعی با شاسی فولادی جدا، جعبه‌دنده 5 سرعته، سیستم دو دیفرانسیل نیمه‌وقت و جعبه‌دنده کمکی دو سرعته بود. از سویی دیگر، با جایگزینی فنرهای برگی مدل‌های قبلی با فنرهای لول در جلو و عقب، همچنین با استفاده از فرمان برقی و یک کابین بسیار راحت، کیفیت سواری ویتارا در میان خانواده 4x4 سوزوکی در بهترین حد خود قرار داشت.

    رونمایی از مدل کاملاً جدید ویتارا
  • 1991

    رونمایی از مدل جدید 5 در با طول بین دو محور بیشتر

    در این سال، شرکت با رونمایی از مدل 5 در ویتارا با طول بین دو محور بیشتر، خانواده این خودرو را گسترش داد. عرض خودرو ثابت مانده بود ولی طول بین دو محور با افزایشی قابل‌توجه به 2480 میلی‌متر رسیده و طول خودرو هم در این مدل به 4030 میلی‌متر افزایش یافته بود. تا آن زمان، برخی مدل‌ها از سیستم تزریق سوخت انژکتوری برای افزایش قدرت پیشرانه تا 80 اسب‌بخار و همچنین یک مبدل کاتالیزوری به‌منظور کاهش میزان آلایندگی استفاده می‌کردند. عملکرد مدل 5 در ویتارا بعدها با معرفی تکنولوژی 16 سوپاپ در خودروها و تزریق سوخت چندنقطه‌ای بسیار بهتر شده و قدرت پیشرانه تا 95 اسب‌بخار افزایش پیدا کرد. ویتارا به لطف مواردی مانند فضای پا و فضای بار بیشتر و یک نسخه اتومات توانست مشتریان جدیدی هم پیدا کند.

    همچنین در سال 1995، سوزوکی با استفاده از اولین پیشرانه شش سیلندر خورجینی 2 لیتری در یک خودروی 4x4، ویتارا 5 در را به یک مدل پرزرق‌وبرق تبدیل کرد.

    رونمایی از مدل جدید 5 در با طول بین دو محور بیشتر
  • 1997

    خانواده ویتارا کامل می‌شود

    در سال 1996، سوزوکی یک پیشرانه توربو دیزلی معرفی و یک سال بعد، نسخه مجهز به اینترکولر آن را رونمایی کرد. این پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر انعطاف‌پذیری بالایی داشت و گزینه خوبی برای استفاده در آفرود بود. از سویی دیگر مصرف سوخت اندکش، آن را به گزینه‌ای عالی برای رانندگی شهری هم تبدیل کرده بود. استفاده از اینترکولر، 23 درصد قدرت و 29 درصد گشتاور پیشرانه را بیشتر می‌کرد. با رونمایی ویتارای مجهز به این پیشرانه، مجموعه خانواده آن تکمیل شد: فاصله محوری کوتاه، فاصله محوری بلند، 1.6 لیتری، 2 لیتری، بنزینی، دیزلی، دستی و اتوماتیک!

    خانواده ویتارا کامل می‌شود
  • 1998

    معرفی گرند ویتارا

    از یک نقطه نظر فنی، از لحاظ طراحی ظاهری و از نظر کیفی، گرند ویتارا با اطمینان و اعتماد به نفسی مثال‌زدنی خانواده مدل‌های 4x4 سوزوکی را یک قدم فراتر می‌برد. این خودرو هنوز هم نشان از تمرکز زیاد شرکت روی فلسفه خاص بودن و نوآوری در بازار دارد. با طراحی بدنه زیبا و شیک، شاسی قدرتمند و پیشرانه قوی 2.5 لیتری شش سیلندر خورجینی و دیگر پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خود، گرند ویتارا طراحی شده بود تا بتواند در بازار گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی باشد که سبک زندگی فوق‌العاده فعالی دارند. داخل کابین، طراحی زیبا و شیکی را می‌بینیم که در عین راحت بودن، کاملاً کاربردی بوده و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند به‌راحتی 5 سرنشین را در خود جای دهد و تمامی نیازهای سبک زندگی خاصشان را پاسخگو باشد. گرند ویتارای جدید به مشتری‌ها اجازه می‌داد تا افق‌های سبک زندگی خود را گسترش داده و چه در شهر یا در جاده و آفرود، از رانندگی با آن لذت ببرند. پشت فرمان آن، می‌توانستید آفرود با یک مدل 4x4 واقعی را تجربه کنید.

    معرفی گرند ویتارا
  • 1998

    عصری جدید از عملکرد و طراحی

    در سال 1998 بود که خانواده مدل‌های 4x4 کوچک سوزوکی یک عضو جدید که بازطراحی کلی جیمنی بود را پذیرا شد. تغییرات بسیار زیاد روی بدنه و شاسی جیمنی جدید به معنی آغاز یک عصر جدید در دنیای خودروهای 4x4 جمع‌وجور بود. استفاده از کمک‌فنرها و فنرهای لول جدا برای چرخ‌های جلو ارتفاع سیستم تعلیق جیمنی را بسیار بیشتر از خودروهای 4x4 کوچک قبلی کرده بود و نتیجه آن را می‌توانستید به شکل نرم‌تر شدن سواری خودرو به خوبی حس کنید. استفاده از سیستم تعلیق مستقل چند میله‌ای با فنرهای لول در عقب به معنی پایداری بیشتر خودرو در آفرود و چسبندگی بهتر آن به سطح زمین بود. موضوعی که در نهایت اعتمادبه‌نفس راننده را پشت فرمان افزایش می‌داد. از دیگر قابلیت‌های این مدل پیشتاز زمان خود می‌توان به شاسی نردبانی جدید و قفل پلوس ویژه‌ای اشاره کرد که به کمک آن راننده قادر بود حین حرکت یکی از دیفرانسیل‌ها را درگیر یا قفل کند.

    عصری جدید از عملکرد و طراحی
  • 2005

    یک آفرودر همه‌کاره

    نسل جدید گرندویتارا اصالت سری ویتارا را در کنار یک طراحی مدرن و تکامل یافته، به‌گونه‌ای زیبا ارائه کرد و توانست نظر خیلی‌ها را به شاسی‌بلندهای سوزوکی جلب کند. طراحی بدنه آن تغییرات زیادی داشت که از آن جمله می‌توان به عرض بیشتر خودرو، گلگیرهای پهن‌تر و رینگ‌های بزرگ اشاره کرد. همه این موارد در کنار هم ظاهر یک شاسی‌بلند اسپرت، سرزنده و قدرتمند را به گرند ویتارا داده بود. طراحی کابین هم با این سه مورد هم‌خوانی کامل داشت. برای داشتن عملکردی خوب، شرکت سه پیشرانه بنزینی (1.6 لیتری VVT؛ دو لیتری؛ و 2.7 لیتری شش سیلندر خورجینی) و یک پیشرانه دیزلی (1.9 لیتری DdiS) برای آن عرضه کرده بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو می‌توان به استفاده از یک شاسی نردبانی مستحکم اشاره کرد. وجود یک سیستم 4x4 چهار حالته قابلیت سواری با آن در جاده‌ها و شرایط مختلف را فراهم کرده بود و سیستم تعلیق مستقل چند میله‌ای عقب ترکیبی از فرمان‌پذیری فوق‌العاده در آفرود و پایداری بهبود یافته در جاده‌های شهری و بزرگراه را به ارمغان می‌آورد.

    یک آفرودر همه‌کاره
  • 2006

    یک آفرودر لوکس

    طراحی تازه و جدید سوزوکی XL7 در زمان خود یک قدم جلوتر از طراحی شاسی‌بلندهای بازار بود و تفاوت‌های بسیاری می‌شد بین آن و مدل قبلی گرند ویتارا XL7 مشاهده کرد. به‌عنوان اولین شاسی‌بلند هفت سرنشین لوکس شرکت در آمریکای شمالی، XL7 وارد آن بخشی از بازار شد که گرند ویتارا XL7 قبلاً در آن خودی نشان داده بود. یک پیشرانه جدید 3.6 لیتری شش سیلندر خورجینی چنان عملکردی به XL7 داده بود که مشابه آن را در هیچ‌کدام از مدل‌های قبلی سوزوکی نمی‌توانستید بیابید. از سوی دیگر، حذف شاسی نردبانی و استفاده از شاسی یکپارچه به جای آن و استفاده از یک سیستم دو دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی به جای سیستم چهارچرخ محرک موقت علاوه‌بر افزایش کیفیت سواری، فرمان‌پذیری و پایداری خودرو را سر پیچ‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش داده بود.

    یک آفرودر لوکس
  • 2006

    رونمایی از مدل SX4

    در سال 2006، سوزوکی خودروی SX4 را رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه تولیدی کانسپت X-over revolution محسوب می‌شد. خودروی SX4 از یک سیستم 4WD با کنترل الکترونیکی که با نام i-AWD شناخته می‌شود استفاده می‌کرد. این سیستم دو دیفرانسیل با کمک داده‌های دریافتی از سنسورهای مختلف، وضعیت جاده را بررسی کرده و مطابق با آن، خروجی‌های پیشرانه را به چرخ‌ها ارسال می‌کرد. راننده امکان انتخاب بین سه حالت رانندگی مختلف را داشت: 4WD Auto ،2WD و 4WD Lock.

    در سال 2006، سوزوکی خودروی SX4 را رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه تولیدی
  • 2009

    جادوی کیزاشی

    در سال 2009، سیستم i-AWD که کامل‌تر و بهتر شده بود در خودروی کیزاشی مورد استفاده قرار گرفت. اضافه شدن یک قابلیت جدید باعث شده بود تا سیستم بسیار بهتر از قبل گشتاور پیشرانه را بین چرخ‌ها تقسیم کند. این موضوع سبب تیک‌آف و شتاب‌گیری بسیار بهتر و عملکرد نرم‌تر خودرو سر پیچ‌ها شده بود. علاوه‌براین، سوزوکی از سیستمی به نام Synergetic Vehicle Dynamics Control در این مدل استفاده کرده بود. این سیستم با نظارت بر شرایط رانندگی بر اساس زاویه فرمان و سنسورهای میزان انحراف و درعین‌حال کنترل هماهنگ دو سیستم i-AWD و EPS پایداری خودرو در جاده را افزایش می‌داد.

    جادوی کیزاشی
  • 2013

    آزادی جدید اینجاست: SX4/SX4 S-cross

    بعد از رونمایی SX4/SX4 S-cross در سال 2013، سوزوکی با تکیه بر تاریخچه و تجربه غنی طراحی سیستم‌های دو دیفرانسیل، یک سیستم 4WD جدید به نام Allgrip را رونمایی کرد. Allgrip نه‌تنها عملکرد بهتری در مقایسه با سیستم‌های دیگر دارد، بلکه توانسته ترکیبی فوق‌العاده از سه مؤلفه اصلی که این روزها در خودروهای دو دیفرانسیل اهمیت دارند را در یک پکیج ارائه کند: تجربه رانندگی خوب، آرامش خاطر و مصرف سوخت کم! 4WD دیگر فقط سیستمی برای شرایط رانندگی خاص یا استفاده‌های مخصوص نیست و امروزه، به یک فناوری برای افراد مختلف در شرایط آب و هوایی و جاده‌ای متنوع تبدیل شده است.

    آزادی جدید اینجاست: SX4/SX4 S-cross
  • 2014

    نسل جدید ویتارا

    در سال 2014، نسل جدید ویتارا در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی و در کنار SX4 S-cross، ویتارای جدید به دیگر مدل سوزوکی تبدیل شد که از سیستم Allgrip این شرکت استفاده می‌کند. این سیستم دو دیفرانسیل پیشرفته لذت رانندگی و آرامش خیال خاصی را در شرایط رانندگی مختلف به ارمغان آورده و درعین‌حال، با کاهش مصرف سوخت، از آثار مخرب سیستم‌های دو دیفرانسیل روی محیط‌ زیست کاسته است.

    نسل جدید ویتارا
  • 2016

    Allgrip برای همه

    با تقریباً 50 سال تجربه، سوزوکی تکنولوژی 4WD خود را تحت برند Allgrip و در یک پکیج کامل و بدون نقص وارد بازار کرده است. جالب است بدانید شرکت سوزوکی با ارائه سه نسخه به نام‌های Allgrip Auto ،Allgrip Select و Allgrip Pro از این سیستم دو دیفرانسیل، امکان انتخاب نوع سیستم Allgrip که بتواند با سبک رانندگی مشتریان مختلف سازگاری داشته باشد را فراهم کرده است.

    Allgrip برای همه
  • 2018

    نسل جدید جیمنی

    نسل جدید شاسی‌بلند مکعبی محبوب سوزوکی معرفی شد. سوزوکی با کمک شاسی نردبانی و سیستم تعلیق صلب سه کاناله قابلیت‌های آفرود جیمنی را حفظ کرد. سوزوکی برای جیمنی دو پیشرانه 660 سی‌سی و 1.5 لیتری با همراهی جعبه‌دنده‌های چهارسرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی  در نظر گرفت.

    سوزوکی با کمک شاسی نردبانی و سیستم تعلیق صلب سه کاناله قابلیت&zwnj;های آفرود <a href="https://bama.ir/News/5032//%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%88%DA%A9%DB%8C-%D8%AC%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C">جیمنی</a> را حفظ کرد.
دیدگاه کاربران