نگاهی به لامبورگینی میورا

لامبورگینی میورا چیست؟

1از16
لامبورگینی میورا چیست؟

لامبورگینی میورا خودرویی از جنس افسانه‌هاست. مدلی که مسیر آینده شرکت لامبورگینی را ترسیم کرد. میورا خودرویی است که نام آن شیوه نام‌گذاری مدل‌های لامبورگینی را تعیین نمود و همچنین سطح توقع مردم از یک خودرو را بالا برد. اگر خیلی با این مدل بسیار مهم تاریخ این شرکت ایتالیایی، یا حتی به نظر برخی افراد، مهم‌ترین ابرخودروی تاریخ آشنا نیستید، در این مطلب «باما» همراه باشید تا شما را با یکی از نمادین‌ترین مدل‌های تاریخ دنیای خودرو آشنا کنیم.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

اولین ابرخودروی تاریخ؟

1از16
اولین ابرخودروی تاریخ؟

سؤال «ابرخودرو چیست؟» ممکن است به ذهن خیلی‌ها خطور کرده باشد. اگر این سوال شما هم هست، باید بگوییم که طبق تعریفی کلی، ابرخودرو معمولاً به یک مدل قدرتمند دو سرنشین موتور وسط گفته می‌شود. اینجا ما دوست داریم سوال بهتری را مطرح کنیم: «اولین ابرخودرو تاریخ کدام بود؟» در شرایطی که فراری و دیگر شرکت‌های سازنده مدل‌های قدرتمند همچنان به طراحی و ساخت مدل‌های GT مشغول بودند، لامبورگینی خیلی آرام و بی‌سروصدا روی یک پروژه کاملاً متفاوت کار می‌کرد. خودرویی که اولین نمونه از یک کلاس جدید و اولین مدلی بود که از آن با عنوان ابرخودرو یاد کردند.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

طراحی در خفا

1از16
طراحی در خفا

در دهه 60 میلادی، فروچیو لامبورگینی علاقه زیادی به طراحی و ساخت مدل‌های جی‌تی و اسپرت داشت. از نظر او، ساخت یک مدل موتور وسط دو سرنشین کاری بیهوده و درعین‌حال بسیار گران‌قیمت بود و می‌توانست شرکت را از هدف و تمرکز اصلی خود دور کند. با اطلاع کامل از این موضوع، سه مهندس ارشد لامبورگینی به نام‌های جیان پائولو دالارا، پائولو استانزانی و باب والاس در اوقات فراغت خود روی طراحی یک مدل جدید دو سرنشین موتور وسط کار کردند. طراحی بدنه میورا توسط مارچلو گاندینی انجام و خودرو تنها چند روز مانده به شروع کار نمایشگاه ژنو 66 آماده شد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

رونمایی پرسروصدا

1از16
رونمایی پرسروصدا

شاسی بدون اتاق میورا سال 1965 در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد و با دیدن آن، بسیاری فکر می‌کردند لامبورگینی در حال طراحی یک خودروی مسابقه‌ای است. سال بعد، این شرکت ایتالیایی در نمایشگاه خودروی ژنو از مدل P400 میورا رونمایی کرد. اتفاقی که در رسانه‌های آن روزها بسیار سروصدا کرد و همه طراحی بدنه زیبا و هنرمندانه آن را تحسین کردند. میورا خودرویی خوابیده، کوچک و سبک بود. یک پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی داشت و به‌گونه‌ای وحشیانه قدرتمند بود. فقط 764 دستگاه از این مدل ساخته شد و بعد از گذشت تقریباً 62 سال از آن روز، میورا هنوز هم یکی از گران‌قیمت‌ترین و کمیاب‌ترین مدل‌های شرکت است.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا وارد خط تولید می‌شود

1از16
میورا وارد خط تولید می‌شود

استقبال از کانسپت P400 در نمایشگاه خودروی ژنو به‌قدری بالا بود که آقای لامبورگینی برخلاف میل باطنی خود و همچنین انتقاداتی که در مورد طراحی بدنه خودرو داشت، آن را وارد خط تولید کرد. لامبورگینی نام «میورا» را که از یک گاو وحشی معروف اسپانیایی گرفته شده بود روی P400 گذاشت و این ابرخودرو بدین ترتیب وارد خط تولید شد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

ترکیب پیشرانه جدید

1از16
ترکیب پیشرانه جدید

درحالی‌که جیان پائولی دالارا ایده موتور وسط بودن میورا را از فورد GT40 گرفته بود، ولی تفاوت‌هایی بین نوع قرارگیری پیشرانه بین این دو وجود داشت. نصب پیشرانه و جعبه‌دنده 5 سرعته به‌صورت طولی می‌توانست علاوه‌بر افزایش بیهوده طول خودرو، تقسیم وزن بین جلو و عقب را به هم بزند. به همین دلیل، مهندسان شرکت تصمیم گرفتند تا پیشرانه 12 سیلندر خورجینی آن را به‌صورت عرضی جلوی محور عقب و جعبه‌دنده خودرو هم پشت آن نصب کنند. لامبورگینی از همان پیشرانه 4 لیتری 12 سیلندر خورجینی مدل 400GT روی میورا استفاده کرد. به لطف تغییر نسبت تراکم پیشرانه و موقعیت قرارگیری کاربراتورها، قدرت آن از 320 به 350 اسب‌بخار افزایش یافت. جالب است بدانید میورا با داشتن حداکثر سرعتی برابر با 273 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی دوران خود لقب گرفت.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

نقص فنی در اولین مدل

1از16
نقص فنی در اولین مدل

اگرچه در تئوری، میورا خودرویی فوق‌العاده و بی‌نقص محسوب می‌شد، ولی در واقعیت، اوضاع کمی متفاوت بود. به دلیل عجله شرکت برای وارد کردن آن به بازار و زمان کمی که روی طراحی و توسعه آن گذاشته شد، رانندگان بسیاری از وجود برخی مشکلات شکایت می‌کردند. شاید بتوان مهم‌ترین ایراد این خودرو را بلند شدن بخش جلویی خودرو در سرعت‌های بالا، به دلیل سنگین‌تر بودن بخش عقب آن ذکر کرد. همین مشکلات سبب شدند تا لامبورگینی در طول عمر میورا، چند مدل مختلف از آن رونمایی کند.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا P400S

1از16
میورا P400S

دراین میان شرکت از میورا P400S در نمایشگاه خودروی تورین 1968 رونمایی کرد. استفاده از یک شاسی تقویت شده و تایرهای پیرلی جدید توانسته بود برخی از مشکلات اساسی مدل قبلی را برطرف کند. قدرت پیشرانه هم با اعمال تغییراتی مانند تعویض میل‌سوپاپ‌ها تقریباً 20 اسب‌بخار افزایش پیدا کرده بود. علی‌رغم این تغییرات، P400S از نظر عملکرد خیلی تفاوتی با P400 نداشت، ولی فرمان‌پذیری آن بسیار بهتر شده بود.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا P400 Jota

1از16
میورا P400 Jota

باب والاس، راننده تست لامبورگینی در سال 1970 میورا P400 Jota را مطابق ضمیمه J مقررات فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی به‌عنوان یک مدل مسابقه‌ای ساخت. این مدل به‌عنوان یک نمونه آزمایشی طراحی و ساخته شده بود. تغییرات زیاد اعمال شده روی آن مانند حذف قطعات فولادی شاسی و استفاده از آلیاژ آلومینیوم به‌جای آن و جایگزین کردن شیشه‌های خودرو با پلاستیک، موجب کاهش وزن تقریباً 400 کیلوگرمی آن در مقایسه با میورا استاندارد شد. پیشرانه Jota هم با اعمال تغییراتی مانند افزایش نسبت تراکم، تغییر میل‌سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی سیستم اگزوز عدد فوق‌العاده 440 اسب بخار قدرت را در 8800 دور در دقیقه تولید می‌کرد. سیستم تعلیق خودرو نیز تغییراتی داشت و میورا Jota به رینگ‌هایی سبک‌وزن مجهز شده بود. تنها یک دستگاه میورا Jota تولید و پس از آزمایش‌های فراوان به یک خریدار شخصی فروخته شد. فروردین سال 1349 این خودرو در اثر تصادف و آتش‌سوزی، به‌طور کامل نابود شد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا P400SV

1از16
میورا P400SV

لامبورگینی میورا P400SV به‌عنوان آخرین نسخه این خودرو، سال 1971 متولد می‌شود و معروف‌ترین مدل این خانواده است. در طراحی آن از تجربیات پروژه Jota به‌خوبی استفاده و تقریباً تمامی ایرادهای مدل استاندارد میورا حل شده است. لامبورگینی مشکل بلند شدن بخش جلوی خودروی را با کمی افزایش ارتفاع بخش عقب و کاهش ارتفاع قسمت جلو حل برطرف کرده است. مانند Jota، شاسی SV تقویت شده است و به اعتقاد خیلی‌ها، این خودرو بهترین فرمان‌پذیری را در میان مدل‌های میورا دارد. با تغییرات اعمال شده، پیشرانه SV اکنون 385 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که 15 اسب‌بخار بیشتر از P400S است. جعبه‌دنده میورا SV همچنین سیستم روان کاری مستقلی از پیشرانه دارد و همین موضوع نگرانی‌هایی مبنی بر امکان ورود براده‌های فلزی از جعبه‌دنده به داخل پیشرانه را از بین می‌برد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا P400SV J

1از16
میورا P400SV J

در کل هفت دستگاه P400SV/J وجود دارد که در کارخانه لامبورگینی ساخته شده‌اند. از این میان، فقط یک دستگاه به‌صورت فابریک ساخته شده و باقی 6 دستگاه، مدل‌هایی هستند که از P400SV به P400SV/J تبدیل شده‌اند. یکی از این خودروها با شماره شاسی 4934 متعلق به محمدرضا پهلوی، بوده است. بعدها بین سال‌های 1983 تا 1987 هشتمین دستگاه P400SV/J با استفاده از یک شاسی میورا S ساخته شد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

میورا رودستر

1از16
میورا رودستر

همانند Jota، میورا رودستر هم یک نسخه تکی از این خودرو محسوب می‌شود. این خودرو مبتنی بر P400 و توسط شرکت برتون طراحی و ساخته شد. نخستین بار، در نمایشگاه خودروی بروکسل 1968 بود که میورا رودستر در معرض نمایش عموم قرار گرفت. به‌عنوان خودرویی که طراحی بخش‌های مختلف بدنه آن تغییرات زیادی در مقایسه با مدل اصلی کرده بود، میورا رودستر با استقبال خوبی در نمایشگاه روبرو شد. یک سال بعد، لامبورگینی این خودرو را به شرکت تحقیقاتی بین‌المللی سرب و روی (ILZRO) فروخت. این شرکت یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی فلزاتی مانند آلومینیوم، روی و انواع آلیاژها در صنعت خودروی دنیا محسوب می‌شد. ILZRO می‌خواست از این خودرو برای نمایش تکنولوژی‌ها و توانایی‌های خود به جهانیان استفاده کند. جالب است بدانید میورا رودستر بعد از بارها دست‌به‌دست شدن در کشورهای مختلف دنیا، هم‌اکنون در آمریکا حضور دارد و عنوان گران‌ترین خودروی تاریخ لامبورگینی با ارزش تقریبی 8 تا 10 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

کانسپت میورا 2006

1از16
کانسپت میورا 2006

روز 5 ژانویه سال 2006، لامبورگینی از کانسپت جدیدی با نام میورا در موزه رادیو و تلویزیون آمریکا و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی کرد. دو هفته بعد، این شرکت ایتالیایی به‌صورت رسمی، در نمایشگاه خودروی دیترویت این خودروی کانسپت را معرفی کرد. این مدل کانسپت به‌منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد تولد میورا، توسط والتر دِسیلوا، سرطراح جدید لامبورگینی طراحی شده بود. استفان وینکلمن، مدیرعامل وقت لامبورگینی در حاشیه نمایشگاه، شایعه بازگشت میورا به خط تولید با این مدل کانسپت را رد کرد.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

لامبورگینی آونتادور Miura Homage مدل 2016

1از16
لامبورگینی آونتادور Miura Homage مدل 2016

به مناسبت گرامیداشت پنجاهمین سالگرد رونمایی از لامبورگینی میورا P400 در نمایشگاه ژنو 1966، این شرکت در سال 2016 از یک نسخه ویژه لامبورگینی آونتادور با نام Miura Homage رونمایی کرد. این خودرو که توسط شاخه Ad Personam شرکت طراحی شده بود، فقط در تعداد محدود 50 دستگاه تولید شد. این آونتادور خاص 700 اسب‌بخار قدرت و 350 کیلومتربرساعت حداکثر سرعت داشت و قادر بود صفر تا صد را در فقط 2.9 ثانیه پر کند.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

لامبورگینی میورا محمدرضا پهلوی

1از16
لامبورگینی میورا محمدرضا پهلوی

یکی از معروف‌ترین مشتری‌های لامبورگینی میورا، محمدرضا پهلوی بود. وی که قبلاً یک دستگاه میورا SV با شماره شاسی 4870 را خریداری کرده بود، دومین لامبورگینی میورا خود را با این درخواست که خودروی جدید باید مدلی فوق‌العاده خاص باشد سفارش داد. در سال 1971، خودروی جدید وی با شماره شاسی 4934 و شماره موتور 30685 توسط خود فروچیو لامبورگینی به محمدرضا پهلوی تحویل داده شد. این خودرو درواقع اولین نمونه رسمی میورا SVJ بود و شش مدل دیگر SVJ بعدازاین خودرو تولید شدند. بدنه آن به رنگی خاص، تضاد بسیار زیبایی با روکش چرم سفید داخل کابین داشت. بعد از اتمام پروژه، خودرو توسط باب والاس تست شد. در ماه دسامبر 1971، بنا به درخواست محمدرضا پهلوی که می‌خواست خودرو به ویلای او در شهر سنت‌موریس سوئیس ارسال شود، لامبورگینی آن را به تایرهای برفی مجهز کرد. قیمت این میورا 13 میلیون لیر بود. در آن زمان شما می‌توانستید یک میورا معمولی را به قیمت 8 میلیون لیر خریداری کنید. این خودرو بعدها با یک دستگاه هواپیمای باربری نیروی هوایی ارتش ایران به تهران فرستاده شد. بعد از انقلاب اسلامی سال 1357، این خودرو در کنار بسیاری دیگر از خودروها، در طول زمان از ایران خارج و به کلکسیونرهای خارجی، معمولاً با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت واقعی فروخته شدند. نهایتاً این میورا در اسفند سال 1997 در حراجی Brooks که در طول برگزاری نمایشگاه ژنو برپا شده بود، به قیمت تقریباً 500 هزار دلار به نیکلاس کیج، بازیگر معروف هالیوودی فروخته شد. طبق آخرین شنیده‌ها، این نسخه خاص از میورا هم‌اکنون در بریتانیاست.

1از16

نگاهی به لامبورگینی میورا

سخن پایانی

1از16
سخن پایانی

در مورد اهمیت لامبورگینی میورا و تاثیری که این خودرو روی دنیای ابرخودروها گذاشت بسیار می‌توان نوشت. ولی شاید مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین اثری که میورا روی صنعت خودرو گذاشت را بتوان شروع یک رقابت بسیار جذاب بین لامبورگینی و فراری دانست. رقابتی که هنوز هم با شدت تمام میان دو شرکت وجود دارد. فراری در سال 1969 با رونمایی از دیتونا 365GTB/4 به نوعی پاسخ لامبورگینی و میورا را داد، خودرویی که موفق شد عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را از میورا پس بگیرد. این جنگ تن‌به‌تن با رونمایی از لامبورگینی کونتاش در سال 1974 ادامه پیدا کرد و هنوز هم ادامه دارد.

1از16

نویسنده : آرش نهندیان
منبع: باما