-
1976
نسل اول سری 6 ((E24
سری 6 به نحوی جانشین کوپههای کلاسیک بامو بود که با کد E9 شناخته میشدند. با آن که کوپههای سری کلاسیک بامو محصولاتی ارزانقیمت نبودند، اما در نهایت لوکس نبودند و بیشتر محصولی اسپرت شناخته میشدند. در سری 6 اما بامو سعی کرد تا با افزایش سطح امکانات رفاهی، راحتی سواری و اضافه کردن سایر موارد لازم، خودرویی لوکس بسازد. با این حال هنوز هم سری 6 خودرویی اسپرت بود و خصوصاً در نمونه M6 (در بیشتر بازارها M635CSi) به لطف پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر خطی 286 اسببخاری، سرعت و شتاب از اولویتهای اصلی بودند. این پیشرانه قبلاً در ابرخودرو M1 مورد استفاده قرار گرفته بود. تا سال 1989، بیش از 86 هزار دستگاه از این نسل تولید شد که حدود 4000 دستگاه آن از سری M بود.
-
1989
نسل اول سری 8 (E31)
بامو با توجه به تقاضا و کشش بازار و وضعیت محصولات رقیب اصلی یعنی مرسدسبنز، تصمیم گرفت تا رقیبی جدیتر برای کلاس S کوپه به میدان بفرستد که ظاهری شبیه به خودروهای سوپراسپرت و قیمت و ابعادی به مراتب بزرگتر از سری 6 داشته باشد. به همین دلیل در نهایت جانشین سری 6 با فلسفهای متفاوت و با نام سری 8 راهی بازار شد. ظاهر سری 8 با الهام از ابرخودرو M1 طراحی شد که مطابق با طراحی سوپراسپرتهای دهه هشتادی بود. اما متاسفانه سری 8 بسیار بدشانس بود، چرا که در نهایت اندکی پس از عرضهاش، با بحران مالی اوایل دهه نود میلادی مواجه شد. در نهایت تا سال 1999 نزدیک به 30 هزار دستگاه سری 8 راهی بازار شد و هیچگاه نمونه M این خودرو تولید نشد.
-
2003
نسل دوم سری 6 (E63-E64)
پس از شکست نسبی نسل اول سری 8، بامو مدتی تولید کوپههای لوکس را کنار گذاشت. در این مدت چندین خودرو مفهومی عرضه شدند که همگی نشان از عظم این شرکت در بازگرداندن سری 6 داشتند. در نهایت نسل دوم سری 6 در سال 2003 معرفی شد. این خودرو از نظر ابعاد و جثه کوچکتر از سری 8 بود و ظاهر آن نیز اشرافیتر و بیشتر به محصولات مدرن بامو شباهت داشت. علاوهبراین، بامو نشان M را به گرانترین کوپهاش بازگرداند تا مدل M6 با پیشرانه 10 سیلندر 507 اسببخاری بکه از مدل M5 عاریه گرفته شده بود، یکی از برترینها در کلاس خود باشد. در نهایت تا سال 2010 نزدیک به 117 هزار دستگاه سری 6 عرضه شد که نشان از موفقیت آن در بازار جهانی دارد.
-
2011
نسل سوم سری 6 (F06-F12-F13)
نسل جدید سری 6 در سال 2011 در حالی وارد بازار شد که نسل قبلی توانسته بود از بحران مالی اواسط دهه اول قرن بیست و یکم با سربلندی بیرون بیاید. با تکیه بر این کارنامه موفقیت نسل سوم تضمین شده بود. نکته بارز این نسل برای ما ایرانیان، طراح آن یعنی نادر فقیهزاده بود که برای مدتی در صدر اخبار رسانههای خودرویی کشور قرار داشت. اما در کنار این مساله، عرضه مدل سدان کوپه یعنی سری 6 گرنکوپه در این نسل بسیار جالب بود. نکته قابل توجه دیگر این که فروش مدل گرنکوپه از مدلهای کوپه و کانورتیبل در سالهای اخیر بیشتر بوده است! تا به امروز چیزی در حدود 130 هزار دستگاه سری 6 راهی بازار شده است.
-
2018
نسل دوم سری 8 (G14-G15-G16)
تغییرات سریع در آشفته بازار خودرویی این روزها سبب شد تا بامو در حدود دو سال قبل اعلام کند که قصد دارد سری 8 جدیدی را راهی بازار کند. این به معنای کنار رفتن دوباره سری 6 و بازگشت به دوران یک سوپر کوپه گرانتر و لوکستر بود. نمونه مفهومی این سری در ماه مارس سال 2017 رونمایی و بالاخره در سال 2018 نمونه تولیدی آن معرفی شد، البته با طراحی معمولیتر. کوپه لوکس جدید آلمانها از پاییز امسال وارد بازار آمریکا میشود و اروپاییها میتوانند آن را از نوامبر سال جاری میلادی خریداری کنند.
منبع : باما