کراس‌اور احتمالی بهمن موتور برای ایران

هشت نکته جالب از مزدا CX-5

13 مرداد 1397 12:00
  • دومین مونتاژی مزدا؟ شاید!

    دومین مونتاژی مزدا؟ شاید!

    با صرف‌نظر از محصولات تجاری، مزدا 3 تنها خودرو سامورایی‌ها در بازار کشورمان است؛ خودرویی که این روزها یازدهمین سال حضورش را در ایران تجربه می‌کند.

    طرفداران مزدا همیشه یک سوال اساسی از بهمن موتور داشتند: چرا مونتاژ CKD یا حتی واردات CBU سایر محصولات مزدا در ایران، انجام نمی‌شود؟

    جواب این سوال بماند برعهده بهمنی‌ها، ولی خبر خوش اینکه در صورت بازشدن مجدد واردات خودرو و

  • 3 - نخستین مزدا با تکنولوژی اسکای‌اکتیو

    3 - نخستین مزدا با تکنولوژی اسکای‌اکتیو

    اسکای‌اکتیو (Skyactiv) در ابتدا نام تکنولوژی اختصاصی مزدا بود که برای کاهش مصرف سوخت در پیشرانه‌های ساخت این شرکت استفاده می‌شد. بعدها مزدا گستره استفاده از این تکنولوژی را بیشتر و بیشتر کرد و این روزها نیز برای هر بهبود یا ارتقا در اجزای فنی خودروهایش، از نام اسکای‌اکتیو استفاده می‌کند. نتیجه این کار را می‌توان در قسمت‌های مختلف CX-5 دید. سه بخش مختلف این خودرو که از تکنولوژی اسکای‌اکتیو بهره می‌برند، عبارتند از:

    • بدنه اسکای‌اکتیو (SKYACTIV-BODY)؛ افزایش 15 درصدی استحکام پیچشی بدنه نسبت به نسل اول و کاهش تاخیر پاسخ بدنه به سیستم فرمان.
    • شاسی اسکای‌اکتیو (SKYACTIV-CHASSIS)؛ بهبود سیستم تعلیق و ترمز برای افزایش پایداری و راحتی بیشتر سرنشینان.
    • 4 - خاص‌ترین رنگ: قرمز کریستالی

      4 - خاص‌ترین رنگ: قرمز کریستالی

      هم در زمان رونمایی و هم در تیزرهای تبلیغاتی CX-5، مزدا از رنگ قرمز متالیک جدیدش برای این خودرو استفاده کرد؛ رنگی با نام Red Crystal Metallic که به اعتقاد طراحان مزدا، تا 20% روشنایی بدنه خودرو را بیشتر جلوه می‌دهد. علاوه‌بر این رنگ قرمز، که در دسترس مشتریان نسل قبل CX-5 نبود، این خودرو با هشت رنگ دیگر نیز قابل سفارش است:

      • سفید صدفی یا Snowflake White Pearl Mica
      • سفید یخچالی یا Arctic White
      • خاکستری متالیک یا Machine Gray Metallic
      • نقره‌ای متالیک یا Sonic Silver Metallic
      • مشکی میکا یا Jet Black Mica
      • تیتانیوم میکا یا Titanium Flash Mica
      • آبی کریس
    • 5 - با چهار آپشن‌‌ ایمنی جدید

      5 - با چهار آپشن‌‌ ایمنی جدید

      نسل دوم CX-5 آپشن‌های جدیدی دارد که در نسل قبل، مشتریان مزدا از آن بی‌بهره بودند. این امکانات تازه عبارتند از:

      • رادار کروز کنترل مزدا یا MRCC؛ این کروز کنترل در نسل قبل فقط با رادارهای جلو کار می‌کرد، ولی در نسل جدید، علاوه‌بر رادار به یک دوربین نیز مجهز شده و امکان توقف کامل و حرکت دوباره (Stop and Go) با کروز کنترل را هم برای راننده، فراهم کرده است.
      • چراغ‌های هوشمند یا AHL با 12 چراغ LED؛ با قابلیت نوربالا اتومات و امکان تغییر در شدت نور چراغ‌های جلو براساس نور محیط یا نور چراغ خودروها.
      • ترمز اضطراری یا SCBS؛ ترمزگیری خودکار در سرعت‌های 4 تا 30 کیلومتر برساعت در صورت تشخیص برخورد از جلو.
      • تابلوخوان یا TSR؛ با قابلیت تشخیص تابلوهای سرعت مجاز، ورود ممنوع و ایست و ارسال هشدار دیداری یا شنیداری به راننده.
    • 6 - اولین مزدا با صندوق برقی

      6 - اولین مزدا با صندوق برقی

      نسل جدید CX-5 نخستین مزدایی است که بازوبستن صندوق عقبش، هم با دکمه و هم با سوییچ خودرو امکان‌پذیر شده. روی صندوق این خودرو، سنسورهایی تعبیه‌شده تا با تشخیص مانع در هنگام بسته‌شدن صندوق، هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد.

      حالا که صحبت از صندوق شد باید اینکه نکته را هم بگوییم که فضای محفظه زیر صندوق از 10 لیتر در نسل قبل، حالا به 30 لیتر افزایش یافته و حجم کل صندوق نیز به 506 لیتر رسیده است.

    • 7 - پیشرانه قوی‌تر برای ایران

      7 - پیشرانه قوی‌تر برای ایران

      بدون لحاظ کردن پیشرانه دیزلی، مزدا برای CX-5 جدید تنها دو پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی تدارک دیده که با نام Skyactiv-G شناخته می‌شوند. پیشرانه اول با حجم 2.0 لیتری‌اش می‌تواند 160 تا 165 اسب‌بخار قدرت به همراه 208 تا 210 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. پیشرانه دوم نیز 2.5 لیتر حجم داشته و قدرتش به 188 اسب‌بخار و گشتاورش به 251 نیوتن‌متر می‌رسد.

      جعبه‌دنده اتومات هردو پیشرانه از نوع 6 سرعته است. مزدا برای هردو پیشرانه، امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک با نام اختصاصی i-ACTIVE AWD را نیز فراهم کرده.

      در مورد بازار ایران، احتمال عرضه آن با پیشرانه 2.5 لیتری بیشتر است چراکه CX-5 در اکثر بازارهای خاورمیانه با همین پیشرانه فروخته می‌شود. در مورد سیستم محرکه آن نیز برای آنکه این ژاپنی پیزی کمتر از رقبایش نداشته باشد، احتمالاً بهمنی‌ها آن را با سیستم AWD به ایران می‌آورند.

    • 8 - هم‌قیمت لکسوس NX

      8 - هم‌قیمت لکسوس NX

      مزدا CX-5 در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور است، بنابراین باید آن را با خودروهایی مانند اسپورتیج، توسان و حتی تویوتا راوفور مقایسه کرد. در بازار آمریکا، قیمت CX-5 تک‌دیفرانسیل از 24 هزار دلار شروع می‌شود درحالیکه قیمت پایه نسخه دو دیفرانسیلش 25.4 هزار دلار است.

      در بازار امارات نیز قیمت پایه‌ای این ژاپنی در نسخه تک‌دیفرانسیل حدود 90 هزار درهم و در نسخه دو دیفرانسیل حدود 110 هزار درهم است. پس با این اوصاف، CX-5 وارداتی باید جای خالی همکلاسان معروفش مانند هوندا CR-V، لکسوس NX و ولوو XC60 را در ایران پر کند. البته اسپورتیج QL و توسان TL نیز از دیگر رقبای ارزان‌تر، ولی معروف این خودرو هستند.

      اگر هم بهمن موتور به فکر مونتاژ آن در ایران باشد، این خودرو قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان نخواهد داشت. باید منتظ

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران