از قهرمانان موتوراسپرت تا مدیران برتر

ایرانیان موفق در صنعت خودروی دنیا

7 شهریور 1397 10:00
  • ایرانیان موفق در صنعت خودروی دنیا

    ایرانیان موفق در صنعت خودروی دنیا

    هرچقدر هم که مسایل سیاسی بر چهره دیپلماسی کشور سایه افکنده باشد ولی هم‌چنان کسی نمی‌تواند موفقیت خیره‌‌کننده خیل عظیم ایرانی‌های نامدار را در سطح دنیا کتمان کند. از افرادی صحبت می‌کنیم که در عالی‌ترین جایگاه‌های مدیریتی و مهندسی شرکت‌های بزرگ دنیا جای خوش کرده‌اند. لیست بلندبالایی که در آن پی‌یر امیدیار (Ebay)، فیروز نادری (NASA)، فرزاد ناظم (Yahoo)، علی هراری (Sandisk)، امید کردستانی (Google)، جواد خاکی (Microsoft)، بیژن پاکزاد (Bijan)، بیژن داوری (IBM)، سینا تمدن (Apple)، حسن اسلامبلچی (AT&T

  • 1 - کوروش منصوری

    1 - کوروش منصوری

    اگر نام Mansory را نشنیده‌اید، بهتر است خود را از دایره خودروبازها خارج کنید. نه فقط یکی از ایرانیان موفق در صنعت خودرو است بلکه شهرتش، اعتباری دوچندان به دنیای تیونینگ بخشیده است. در زمانی که کسی جرات تخت گاز رفتن با بوگاتی را نداشت، منصوری آن را تقویت کرد. وقتی ثروتمندان با وسواس به رولزرویس فانتوم دست می‌ِزدند،‌ منصوری این فوق لوکس را متحول کرد. لامبورگینی، مک‌لارن، مازراتی، آئودی، پورشه، فراری، استون‌مارتین، بنتلی و چندین برند دیگر با اشتیاق خود را زیر تیغ جراحی منصوری می‌برند. مشتریانش، متمولانی از ابوظبی، سنگاپور، اوزاکا و لس‌آنجلس هستند. منصوری که زاده چالوس است، حالا در آلمان و سوئیس برای خود خط تولیدی راه انداخته است. در تیم او، سرمهندس AMG، زیرمجموعه موتوراسپرت مرسدس‌بنز نیز دیده می‌شود. کوروش استاد بازی

  • 2 - آرش فربد

    2 - آرش فربد

    سال 2002 با Farboud GT سری در سرها بلند کرد. یک سال بعد با نسخه GTS توانست نظر کارشناسان را جلب کند. در 2009 و با معرفی AF10 بود که در اقدامی خبرساز شورولت کوروت را به مبارزه دعوت کرد. دست آخر در سال 2014 توانست با یک سوپراسپرت رویایی به اسم AF8 دنیای ابرخودروهای دست‌ساز را فتح کند. پشت تمام این هیولاها نام یک ایرانی می‌درخشد. آرش فربود. موسس و مالک برند Arash. برندی که از آن در غرب به اسم «غول‌کش» یاد می‌شود. آن‌طور که خودش می‌گوید، شرکت آرش تیم کوچکی است که باورهای بزرگ دارد. آرش فربود نسبت به فردا خوش‌بین است و این را بزرگ‌ترین دلیل موفقیت‌اش می‌داند. برند آرش یکی از معدود شرکت‌هایی است که تقریباً ت

  • 3 - هرمیداس اتابیکی

    3 - هرمیداس اتابیکی

    کمتر کسی باور می‌کند که یکی از طراحان ارشد رنو بوده و پروژه‌هایی مثل Clio و Megane I‌ را در کارنامه دارد. حیرت‌انگیز آن‌که لامبورگینی ایتالیا از مشاوره‌های او روی مدل معروف Diablo استفاده گسترده‌ای کرده است. از همان 9 سالگی که ایران را ترک کرد عاشق نقاشی بود. هنوز هم هست. با این تفاوت که حالا نقاشی‌هایش رنگ و بوی خودرویی دارند. آن‌قدر کارش خوب است که دنیای خودرو نیز فراتر رفته است. هم قطار طراحی می‌کند هم کشتی. هم شیشه عطر و هم عینک دودی. درباره هرمیداس اتابکی صحبت می‌کنیم. چند بار به ایران آمد تا آموخته‌های ارزشمندش را با خودروسازان وطنی به اشتراک بگذارد. البته پیش‌بینی هم می‌شد که طرح‌هایش اینجا خریداری پیدا نکردند. شاید در زمینه خودرو با داخلی‌ها

  • 4 - نادر فقیه‌زاده

    4 - نادر فقیه‌زاده

    آیا وقار ب‌ام‌و سری 7 شما را مسحور خود نمی‌کند؟ آیا شیفته جادوی سری 6 گرن‌کوپه نمی‌شوید؟ پشت این زبان بصری گیرا، یک جوان تهرانی است؛ نادر فقیه‌زاده. او بر جایگاهی تکیه زده که نام‌های بزرگی مثل کریم حبیب، آدریان فن‌هویدونک، هنریک فیسکر و کریس بنگل افسانه‌ای زمانی روی آن قرار داشتند. از 10 سالگی که به آلمان رفت، مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. نادر حالا بهتر از هر ایرانی دیگری می‌داند که لوکس‌گرایی توام با اسپرت‌گرایی چیست. فقیه‌زاده سبک مدرنی در استفاده از چراغ‌های LED‌ را باب کرد. این مهندس جوان مثل هر ایرانی دیگر، ذهنی خلاق و فانتزی دارد. نادر برای هر خودرو شخصیتی خاص در نظر می‌گیرد. داستان آن را می‌سازد و همین باعث می‌شود که بر تن این شخصیت خیالی لباسی فاخر از جنس واقعیت تن کند. فقیه‌زاده مسیری را

  • 5 - پیمان کارگر

    5 - پیمان کارگر

    مدیرعامل پیشین رنو پارس، قائم‌مقام پیشین مدیرعامل رنو در خاورمیانه و قائم‌مقام فعلی مدیرعامل نیسان در خاورمیانه، آفریقا و هندوستان است. کارگر را یکی از بازوهای موثر در عقد بزرگ‌ترین قرارداد صنعت خودروی ایران بعد از برجام می‌دانند؛ یعنی کنسرسیوم رنو در ایران. فیس‌لیفت تندر 90، ساندرو، سیمبل و وانت تندر از دستاوردهای این مدیر ارشد بین‌المللی صنعت خودرو است. پروژه جدید کوئید که هنوز به مرحله اجرا نرسیده نیز از پروژه‌های پیمان کارگر بوده است. برخلاف اغلب مدیران ایرانی صنعت خودرو، کارگر اعتقادی به حضور و کمک دولتی‌ها ندارد. او مدرک مهندسی خود را در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه لیون فرانسه اخذ کرد و سپس MBA خود را از دانشگاه بیزینس لندن کسب کرد. آن‌هایی که با کارگر در زمان حضورش در ایران همکاری کرده بودند، نسبت به دقت وسواس‌گونه و مدیریت جامع او اظ

  • 6 - میثم طاهری

    6 - میثم طاهری

    با احتساب امسال، 16 سال می‌شود که از ایران رفته و در امارات اقامت دارد. یک راننده تمام عیار کلاس جی‌تی. دیر یا زود یکی از نامداران مسابقات 24 ساعته می‌شود. در کارنامه‌اش سابقه رانندگی در رقابت‌های Super Trofeo لامبورگینی را نیز دارد. این جوان 38 ساله تاکستانی سال 2015 توانست مقام اول رقابت‌های NGK دوبی را کسب کند. همان سال در رقابت‌های دشوار TRD 86‌ ابوظبی به مقام سوم رسید. سال 2017 نیز توانست در رقابت‌های اروپایی ناسکار خودنمایی کند و به مقام دوم برسد. طاهری تقریباً در 35 درصد مسابقاتش روی پودیوم رفته است. این را خودش می‌گوید. رابطه میثم با کشورش قطع نشده است. در امارات یک آکادمی برای ایرانیان راه‌اندازی کرده و شخصاً مسئولیت آموزش حرفه&zw

  • 7 - سهیل عیاری

    7 - سهیل عیاری

    در سرتاسر دنیا نامی شناخته‌شده است. در فرانسه که دیگر شهره عام و خاص است. لیست قهرمانی‌ها و موفقیت‌هایش از شماره خارج است. مقام اول رقابت‌های FFSA جی‌تی، مقام اول رقابت‌های Open GT، مقام اول رقابت‌های Super GT و یک دو جین دیگر از مقام‌های اول در رقابت‌های مختلف جی‌تی؛ اما بی‌شک سهیل عیاری را باید به خاطر قهرمانی در رقابت‌های 24 ساعته لمان فرانسه تحسین کرد. او هم در کلاس LMGT1‌ موفقیت کسب کرده بود و هم در کلاس LMP2. عیاری یک راننده از کشور فرانسه به حساب می‌آید و با پرچم این کشور است که مسابقه می‌دهد. از پدری ایرانی و مادری فرانسوی به دنیا آمده است. 48 ساله است و فارسی را به سختی صحبت می&zwnj

  • 8 - امید مستقیمی

    8 - امید مستقیمی

    بهتر است او را همان‌طور که آلمان‌ها صدا می‌زنند، صدا کنیم؛ دکتر امید. سرمهندس بخش الکترونیک تیم فرمول یک مرسدس AMG. مستقیمی مدرک PhD خود را در زمینه الکتریسیته در قوای محرکه با کارایی بالا از دانشگاه نیوکاسل اخذ کرده است. سال 2014 بخش موتوراسپرت مرسدس‌بنز به‌طور ویژه‌ای از مستقیمی تشکر کرد. چراکه ایده‌های عملی او در زمینه بهینه‌سازی سیستم برق خودرو باعث قهرمانی در دورهای استرالیا، مالزی، بحرین و چین شده بود. او پیش از آن‌که به آلمان‌ها بپیوندد همکاری موفقی با پتروناس، فورس ایندیا، ویلیامز و مک‌لارن داشت. چه شغلی بهتر از کار کردن در شرکت مرسدس‌بنز؟ آن هم در تیم فرمول یک این شرکت. این جملاتی است که امید می‌گوید. مدیران ارشد مرسدس بر این باورند که با حضور این نخبه ای

  • 9 - نیکلاس لطیفی

    9 - نیکلاس لطیفی

    هنوز 23 سالش هم تمام نشده ولی مسیری را رفته که بسیاری سال‌ها در آرزویش سوختند و ساخته‌اند. او در یک قدیمی فرمول یک است. این ایرانی کانادایی‌تبار در حال حاضر راننده اصلی تیم آردن از برندهای نام‌آشنای فرمول 2 است. فعالیت حرفه‌ای لطیفی سال 2012 با رقابت‌های جی‌تی کانتیننتال در 2012 آغاز شد. سپس وارد فرمول 3 شد. مدتی را با تیم تویوتا همکاری کرد. جایگاه فعلی لطیفی که اعتبار او را در سطح جهانی افزایش داده، راننده رزرو برای تیم فورس ایندیا در فرمول یک واقعی است. دلیل این اوج‌گیری ناگهانی درخشش او به‌عنوان راننده تست در فصل 2016 فرمول یک در تیم رنو بوده است. بر کسی پوشیده نیست که او برنامه‌های فشرده‌ای برای حضور در فصل 2019 رقابت‌های فرمول یک دارد. نیکلاس، فرزند مایکل لطیفی است. یک تاجر شناخته‌شده ایرانی-کانادایی که در این کشور موسس برند غذایی Sofina

  • 10 - فِریس رضوانی

    10 - فِریس رضوانی

    غول (Beast) را دیگر همه می‌شناسند. ابرهیولای دنیای اسپرت‌ها که مرزهای قدرت و سرعت را جابجا کرده است. تردیدی نیست که یکی از شیفتگان شورولت کوروت و لامبورگینی مورسیه‌لاگو بوده است. این را می‌شود به خوبی در طراحی خودروهایش مشاهده کرد. اهل سنگسر سمنان است. سابقه همکاری حرفه‌ای با استون‌مارتین و فراری را نیز دارد. پدرش خلبان هواپیمای شکاری بود و شاید همین دلیل او را به سمت جسارت کشانده است. وقتی 9 سال داشت به همراه خانواده‌اش از ایران به آمریکا رفت. حالا دیگر باید در آستانه 40 سالگی باشد. کریس براون خواننده مطرح آمریکایی اولین مشتری کوپه اسپرت بیست بود. به‌طوری‌که همان ابتدا با پرداخت 200 هزار دلار شاسی شماره یک را از آن خودش کرد. حالا در آمریکا رضوانی موتور، برندی شناخته‌شده و قابل احترام است. نسخه بعدی X نام د

  • 11 - آرش بادیانلو

    11 - آرش بادیانلو

    این روزها طراحی خودروهای هیوندای، موجی از تحسین را برایشان به ارمغان آورده است. هرگز باورکردنی نیست که این برند کره‌ای خود را در حد و اندازه‌های نامداران آلمانی و آمریکایی نشان داده است. آنچه که به اسم زبان طراحی مدرن هیوندای می‌شناسیم در واقع فلسفه‌ای است که در مرکز طراحی آن‌ها در کالیفرنیا شکل می‌گیرد. استودیوی پیچیده‌ای که تنها در خود را به روی نوابغ گرافیک صنعتی باز کرده است. یکی از همین افراد آرش بادیانلو است. جوان خوش‌سیمای ایرانی که سابقه همکاری با رنو و فولکس‌واگن را نیز دارد؛ اما اکنون یکی از اعضای ثابت تیم طراحی هیوندای به شمار می‌رود. موفقیت آرش را نباید تنها منوط به استعداد ذاتی او دانست. بادیانلو یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه هنر سان‌فرانسیسکو است. زاده آمریکاست. پدری ایرانی دارد که خلبان بوده و مادرش یک دورگه اسپانیایی-اسکاتلندی. داستان حضور او در صن

دیدگاه کاربران