یانکی‌های سریع و قوی

مهم‌ترین سوپراسپرت‌های آمریکایی

15 شهریور 1397 16:00
  • 1989

    وکتور W8 تویین توربو

    جرالد ویگرت در دهه هفتاد میلادی رویای ساخت لامبورگینی آمریکایی را در سر می‌پروراند. در سال 1978 بالاخره رویای وی با معرفی پیش نمونه وکتور W2 به حقیقت نزدیک شد. با این حال به خاطر پیچیدگی‌های فنی و مشکلات مالی، این پروژه تا اواخر دهه هشتاد به تعویق افتاد تا آن که بالاخره در سال 1989 نمونه نهایی با نام W8 عرضه شد. این ابر خودرو ظاهری فضایی داشت و در کابین آن نیز از جنگنده‌های فوق مدرن آمریکایی الهام گرفته شده بود. پیشرانه تویین توربو هشت سیلندر 6 لیتری آن نیز در حدود 625 اسب‌بخار تولید می‌کرد. در نهایت پس از تولید 22 دستگاه و ارائه محصول بعدی یعنی W3-X، وکتور ورشکست شد و به یک شرکت مالزیایی سپرده شد. محصول بعدی آن‌ها یعنی M12 در تیراژی بسیار محدود و برپایه متعلقات لامبورگینی دیابلو ساخته شد.

    جرالد ویگرت در دهه هفتاد میلادی رویای ساخت لامبورگینی آمریکایی را در سر می‌پروراند. در سال 1978 بالاخره رویای وی با معرفی پیش نمونه وکتور
  • 2000

    سالین S7

    استیو سالین از دهه هشتاد مشغول به تیونینگ انواع محصولات فورد مشغول بود و وی را بیشتر با نمونه‌های سریعی که برپایه موستانگ ساخته می‌شناسند. با این حال اولین سوپراسپرت فیبرکربنی موتور وسط آمریکا را وی در سال 2000 رونمایی کرد. این مدل که S7 نام داشت، قرار بود تا برداشتی آمریکایی از محصولاتی همانند مک‌لارن F1 باشد که در ظاهر خودرو نیز تا حدی نمایان بود. سالین همانند سایر محصولاتش، با S7 در مسابقاتی متعدد شرکت کرد و توانست مقام‌هایی نیز کسب کند. در سال 2005 اما نمونه تویین توربویی از این مدل معرفی شد که با 750 اسب‌بخار قدرت، یکی از سریع‌ترین خودروهای خیابانی بود. پس از قطع تولید در سال 2007، سالین مجدداً به سمت تیونینگ خودرو متمایل شد.

    استیو سالین از دهه هشتاد مشغول به تیونینگ انواع محصولات فورد مشغول بود و وی را بیشتر با نمونه‌های سریعی که برپایه موستانگ ساخته می‌شناسند. با این حال اولین سوپراسپرت فیبرکربنی موتور وسط آمریکا را وی در سال 2000 رونمایی کرد. این مدل که
  • 2001

    موسلر MT900

     وارن موسلر در میانه دهه هشتاد شرکت کوچک موسلر را پایه‌گذاری کرد. اولین محصول آن‌ها، یعنی Consulier GTP با بدنه فایبرگلاس و پیشرانه 4 سیلندر کرایسلر در وسط خودرو، در همان دوران عرضه شد. به تدریج او طرح اولیه خود را به کمال رساند تا آن که مدلی جدید با ظاهری شکیل و به دور از خودروهای کیت، با نام MT900 را در سال 2001 معرفی کرد. موسلر به لطف شاسی استثنایی و عملکرد خوب پیشرانه 5.7 لیتری به عاریه گرفته شده از کوروت، توانست رویای وران موسلر را برای حضور در لمان و موفقیت در مسابقات GT تحقق بخشد. در نهایت کمتر از 50 دستگاه از انواع این خودرو برای استفاده خیابانی عرضه شد.

    وارن موسلر در میانه دهه هشتاد شرکت کوچک موسلر را پایه‌گذاری کرد. اولین محصول آن‌ها، یعنی
  • 2004

    فورد GT

    در اواسط دهه شصت میلادی، فورد با خریدن طرح اولیه خودرویی به نام Lola GT، با طراحی و توسعه مدل GT40 به جنگ فراری رفت و توانست این نام ایتالیایی را در لمان به زانو درآورد. برای بزرگداشت چهلمین سالگرد این واقعه، فورد مجدداً نمونه‌ای جدید با الهام از GT40 را عرضه کرد که با توجه به استقبال عمومی، در سال 2004 راهی خط تولید شد. با وجود ظاهر نوستالژیک، فورد GT خودرویی تماماً مدرن بود و از متعلقات فنی جدید و پیشرانه هشت سیلندر مودولار بهره می‌جست. تا سال 2006 بیش از 4000 دستگاه فورد GT تولید شد که توانست دوباره این برند را به عرصه ساخت و عرضه سوپراسپرت‌ها وارد کند.

    در اواسط دهه شصت میلادی، فورد با خریدن طرح اولیه خودرویی به نام
  • 2006

    SSC آلتیمیت آیرو

    شرکت SSC (مخفف شلبی سوپرکارز) در قرن بیست و یکم با هدف ساخت سریع‌ترین خودروی خیابانی جهان تاسیس شد. اولین محصولشان با نام آیرو ((Aero در سال 2004 به نمایش درآمد و هدف شرکت برای رسیدن به جایگاهی که بوگاتی ویرون به تازگی کسب کرده بود، علنی شد. در نهایت در سال 2006 نمونه اولیه مدل Ultimate Aero و سپس نمونه تویین توربو معرفی شدند که دومی راهی خط تولید شد. در سال 2007 بالاخره این خودرو توانست با ثبت رکورد میانگین 412 کیلومتربرساعت، رکورد بوگاتی را حدود 5 کیلومتربرساعت بهبود دهد.

    شرکت
  • 2011

    هنسی ونوم GT

    جان هنسی از دهه هشتاد به تیونینگ و ساخت نمونه‌های برتر شورولت کوروت، دوج وایپر و سایر تولیدات آمریکایی اشتغال داشت. با این حال وی همیشه رویای ساخت سریع‌ترین خودروی جهان توسط خودش و به صورت محصولی جداگانه را در سر می‌پروراند. در نهایت این خودرو با نام ونوم GT در سال 2011 معرفی شد. تنها 13 دستگاه از این ابرخودرو که براساس پلتفرم دگرگون شده لوتوس الیز طراحی شده بود، ساخته شد. هنسی ونوم توانست با ثبت رکورد 435 کیلومتربرساعت، انتظارات جان هنسی را برآورده کند.

    هنسی ونوم
  • 2015

    فورد GT

    پس از یک وقفه نسبتاً طولانی و گذر از بحران اقتصادی، مدیران و مهندسین فورد به فکر ساخت جانشینی برای مدل GT و بزرگداشت پنجاهمین سالگرد موفقیت GT40 افتادند. در ابتدا عرضه مدل جدید در حد یک شایعه به نظر می‌آمد، اما به یک باره مدل جدید در سال 2015 معرفی شد. برخلاف انتظار همگان، مدل جدید از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری بهره می‌برد که نشان از عظم راسخ فورد برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در کنار افزایش کارایی بود. در نهایت اما فورد توانست به آرزوی خود دست یابد و این خودرو به مقام اول مسابقات لمان دست یابد و پس از پنجاه سال این موفقیت را تکرار کند.

    فورد
  • 2017

    هنسی ونوم F5

    پس از موفقیت اولین خودروی تماماً مستقل هنسی، این خودروساز مدلی جدید با نام F5 را در سال 2017 رونمایی کرد. جان هنسی این بار نیز عنوان کرد که هدفش از ساخت این خودرو، شکستن تمامی رکوردهایی است که توسط ابرخودروهای اروپایی همانند بوگاتی شیرون ثبت شده است. باید منتظر ماند و دید آیا این خودرو 1.6 میلیون دلاری با پیشرانه 7.6 لیتری 1600 اسب‌بخاری، توان ثبت رکوردهایی ماندگار را دارد یا خیر؟

    هنسی ونوم
  • 2018

    SSC تواتارا

    در سال 2011 محصول جدید شرکت SSC برای شکست تمامی رکوردهای بوگاتی ویرون و بدل شدن به سریع‌ترین خودروی جهان معرفی شد. این خودرو که توتارا ((Tuatara نام داشت، با کمک تیمی از طراحان پینین‌فارینا طراحی شده و قرار بود تا در سریع‌ترین زمان ممکن به تولید برسد. با این حال مدت‌ها از این خودرو خبری نبود تا آن که به تازگی و در حاشیه برنامه پبل بیچ، نمونه نهایی با برخی تغییرات ظاهری و فنی رونمایی شد. SSC عنوان کرده که برنامه تولید این خودرو را با پیشرانه 5.9 لیتری با قدرتی در حدود 1750 اسب‌بخار در سر دارد.

    در سال 2011 محصول جدید شرکت
دیدگاه کاربران