به بهانه ورود غول‌های دنیا به بازار خودروهای برقی

اولین محصولات برقی خودوسازان مشهور جهان

28 شهریور 1397 19:00
  • 1996

    جی‌ام EV-1

    در میانه دهه نود میلادی، ایالت کالیفرنیا قوانین جدیدی وضع کرد و براساس آن باید خودروسازان درصد مشخصی از تولیدات و فروش خود را به خودروهای بدون آلایندگی اختصاص می‌دادند. جنرال‌موتورز اولین خودروسازی بود که این دعوت را پذیرفت و برپایه کانسپت Impact Electric، مدلی با نام EV-1 را تولید کرد. این خودرو دو نفره کوچک، ظاهری فوق مدرن و قابلیت پیمایشی در حدود 160 کیلومتر داشت. بعدها جنرال‌موتورز سعی کرد تا همه 1117 دستگاه ساخته شده را پس بگیرد و اوراق کند. علل این تصمیم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

    در میانه دهه نود میلادی، ایالت کالیفرنیا قوانین جدیدی وضع کرد و براساس آن باید خودروسازان درصد مشخصی از تولیدات و فروش خود را به خودروهای بدون آلایندگی اختصاص می‌دادند. جنرال‌موتورز اولین خودروسازی بود که این دعوت را پذیرفت و برپایه کانسپت
  • 1997

    تویوتا راوفور EV

    دومین خودروسازی که تصمیم گرفت تا با ایالت کالیفرنیا در زمینه عرضه خودروهای پاک همکاری کند، تویوتا بود. براین اساس تویوتا برپایه شاسی‌بلند کوچک محبوبش، راوفور یک نمونه الکتریکی ساخت. این خودرو ظاهری دقیقاً مشابه نمونه بنزینی داشت و بردش به حدود 150 کیلومتر می‌رسید. موفقیت و هزینه پایین ساخت راوفور سبب شد تا خودروسازان دیگری همانند فورد نیز به فکر ساخت مدل‌های برقی برپایه نمونه‌های بنزینی بیافتند.

     

    تویوتا راوفور
  • 1997

    هوندا EV پلاس

    هوندا نیز به سبک GM تصمیم گرفت تا برای همکاری با ایالت کالیفرنیا، یک خودرو پاک تماماً الکتریکی طراحی کند. این محصول با نام EV Plus در سال 1997 رونمایی شد که یک هاچ‌بک شهری کوچک و سبک بود که بردی در حدود 160 کیلومتر داشت. به دلیل قیمت بالای 54 هزار دلاری در آن زمان، این مدل در قالب یک برنامه لیزینگ به مشتریان هوندا عرضه و حدود 300 دستگاه از آن تا سال 2000 تحویل داده شد.

    هوندا نیز به سبک
  • 2008

    تسلا رودستر

    پس از ایجاد یک وقفه در اوایل قرن 21، خودروسازان دوباره تصمیم به ساخت خودروهای الکتریکی برپایه محصولات بنزینی گرفتند. در این بین اما خودروساز جدیدی در ایالت کالیفرنیا تاسیس شد که توانست جهان خودروهای برقی را متحول کند. تسلا زاده ذهن نابغه آمریکایی ایلان ماسک بود و اولین محصول آن یعنی مدل رودستر که برپایه پلتفرم لوتوس الیز شکل گرفته بود، توانست نظر همگان را دگرگون کند. چرا که تا پیش از آن همگان خودروهای برقی را محصولاتی کند و ملال‌آور می‌پنداشتند. برد 320 کیلومتری و شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه‌ای این خودرو استثنایی بودند.

    پس از ایجاد یک وقفه در اوایل قرن 21، خودروسازان دوباره تصمیم به ساخت خودروهای الکتریکی برپایه محصولات بنزینی گرفتند. در این بین اما خودروساز جدیدی در ایالت کالیفرنیا تاسیس شد که توانست جهان خودروهای برقی را متحول کند. تسلا زاده ذهن نابغه آمریکایی <a href="https://bama.ir/news/5265//%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87">ایلان ماسک</a> بود و اولین محصول آن یعنی مدل رودستر که برپایه پلتفرم لوتوس الیز شکل گرفته بود، توانست نظر همگان را دگرگون کند. چرا که تا پیش از آن همگان خودروهای برقی را محصولاتی کند و ملال&zwnj;آور می&zwnj;پنداشتند. برد 320 کیلومتری و شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه&zwnj;ای این خودرو استثنایی بودند.
  • 2009

    میتسوبیشی i-MiEV

    میتسوبیشی در اقدامی انقلابی، خودرویی با ظاهری شبیه به محصولات مفهومی را در قالب یک خودرو برقی پاک راهی بازار کرد. i-MiEV یک خودرو شهری کوچک بود که به نحوی اولین خودرو شهری پاک با قابلیت حرکت بدون هیچ مشکلی در بزرگراه‌های سراسری محسوب می‌شد. موفقیت بالقوه این پروژه سبب شد تا پژو و سیتروئن نیز در بازاریابی این خودرو نقش داشته باشند و این خودرو در برخی بازارها با نام‌های پژو iON و سیتروئن C-Zero عرضه شود.

    میتسوبیشی
  • 2010

    نیسان لیف

    نیسان با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری قابل توجه، در سال 2010 اولین خودرو مستقل تماماً الکتریکی خود را معرفی کرد. مدل لیف طبق گفته نیسان قرار بود تا محصولی الکتریکی باشد که از نظر کاربری و حس رانندگی، تفاوتی با خودروهای احتراق داخلی روزمره نداشته باشد. بازاریابی خوب نیسان کافی بود تا لیف بتواند خودرویی محبوب و پرفروش باشد و در اقصی نقاط جهان با توجه به معافیت‌های مالیاتی، با قیمتی مقبول‌تر از سایر محصولات برقی به دست مشتریان برسد.

    نیسان با برنامه&zwnj;ریزی دقیق و سرمایه&zwnj;گذاری قابل توجه، در سال 2010 اولین خودرو مستقل تماماً الکتریکی خود را معرفی کرد. مدل لیف
  • 2011

    فیسکر کارما

    تا پیش از دهه جاری، خودروهای برقی بیشتر محصولاتی تحقیقاتی و یا خودروهای شهری کوچک و کم‌مصرف بودند. پس از موفقیت تسلا در عرضه مدل رودستر، برند تاسیس شده توسط طراح سابق ب‌ام‌و یعنی هنریک فیسکر به سراغ ساخت یک سدان لوکس اسپرت رفت. حاصل کار مدل کارما بود که از نظر عملکرد فنی و امکانات رفاهی با خودروهایی همانند پورشه پانامرا قابل مقایسه بود و به لطف ظاهر خاص و قیمتش، مورد توجه ثروتمندانی که دوست داشتند متفاوت باشند، قرار گرفت.

    تا پیش از دهه جاری، خودروهای برقی بیشتر محصولاتی تحقیقاتی و یا خودروهای شهری کوچک و کم&zwnj;مصرف بودند. پس از موفقیت تسلا در عرضه مدل رودستر، برند تاسیس شده توسط طراح سابق ب&zwnj;ام&zwnj;و یعنی هنریک فیسکر به سراغ ساخت یک سدان لوکس اسپرت رفت. حاصل کار مدل کارما بود که از نظر عملکرد فنی و امکانات رفاهی با خودروهایی همانند پورشه پانامرا قابل مقایسه بود و به لطف ظاهر خاص و قیمتش، مورد توجه ثروتمندانی که دوست داشتند متفاوت باشند، قرار گرفت.
  • 2012

    اسمارت Electric Drive

    گروه دایملر در میانه‌های دهه قبل به طور جدی وارد عرصه خودروهای الکتریکی شد و در تیراژی بسیار محدود، نمونه برقی خودروی شهری کوچک اسمارت را تولید کرد. اما در حقیقت این نسل سوم این خودرو بود که در سال 2012 رونمایی و به طور کاربردی و در تیراژی قابل توجه تولید شد. وزن سبک و ابعاد کوچک اسمارت کافی بود تا بدل کردن آن به خودرویی الکتریکی، کمترین دردسر را برای دایملر داشته باشد.

    اسمارت
  • 2012

    شورولت ولت

    جنرال‌موتورز پس از مدتی کلنجار رفتن با بحران اقتصادی و فاصله گرفتن از تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، محصولی جدید را با نام ولت عرضه کرد. شورولت ولت قرار بود تا دقیقاً همان بازار نیسان لیف را هدف بگیرد؛ مردمی که به دنبال خرید خودرویی با قیمت مناسب، سواری راحت، ظاهر و ابعادی مشابه خودروهای عادی و در نهایت بدون آلایندگی هستند. ولت توانست به نحوی اولین خودروی پاک موفق آمریکایی باشد.

    جنرال&zwnj;موتورز پس از مدتی کلنجار رفتن با بحران اقتصادی و فاصله گرفتن از تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، محصولی جدید را با نام ولت عرضه کرد. شورولت ولت قرار بود تا دقیقاً همان بازار نیسان لیف
  • 2012

    رنو توییزی

    رنو و نیسان مدت‌ها بود که مشغول طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی بودند و کانسپت‌های متعدد و نیسان LEAF حاصل این سرمایه‌گذاری گسترده محسوب می‌شوند. در نهایت اما رنو یک خودرو شهری شخصی با ظرفیت دو نفر را برای بازار اروپا طراحی کرد که با نام توییزی ((Twizzy معرفی شد. هدف از ساخت این خودروی کوچک، پدید آوردن بستری مناسب برای اشخاصی بود که از دوچرخه و یا موتورسیکلت استفاده می‌کردند و نسبت به استفاده از خودروهای پاک علاقمند بودند.

    رنو و نیسان مدت&zwnj;ها بود که مشغول طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی بودند و کانسپت&zwnj;های متعدد و نیسان
  • 2013

    کیا سول EV

    خودروسازان کره‌ای نیز از دهه قبل به دنبال توسعه خودروهای پاک بودند. اما اولین محصول الکتریکی تولید انبوه این برندها، توسط کیا و برپایه مدل محبوب و موفق سول عرضه شد. کیا سول EV در حقیقت به نحوی اولین کراس‌اور کوچک تولید انبوه و پاک در جهان بود که نقاط قوت مدل محبوب سول را در کنار آلایندگی صفر عرضه می‌کرد. موفقیت این مدل سبب شد تا سایر خودروسازان بیش از پیش به ساخت نمونه‌های الکتریکی خودروهای احتراق داخلی ترغیب شوند.

    کیا سول
  • 2014

    فولکس‌واگن E-Golf

    فولکس‌واگن دهه‌ها روی کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین استفاده از پیشرانه‌های دیزل سرمایه‌گذاری کرده بود. اما روند رو به رشد عرضه خودروهای الکتریکی به ناچار این گروه را نیز به سمت طراحی یک مدل برقی سوق داد. عاقلانه‌ترین کار ساخت یک خودرو الکتریکی برپایه موفق‌ترین محصول شرکت بود که در نهایت حاصل آن عرضه گلف الکتریکی با نام E-Golf بود. در سال 2013 این مدل معرفی و از سال بعد راهی خط تولید شد.

    فولکس&zwnj;واگن
  • 2014

    ب‌ام‌و i3

    ب‌ام‌و یکی از خودروسازانی بود که در دهه نود میلادی تلاش‌های زیادی برای توسعه خودروهای الکتریکی کرد و چندین کانسپت نیز حاصل این روند بودند. اولین خودرو برقی تولید انبوه این خودروساز با نام i3 در سال 2013 رونمایی و تولید آن از سال بعد آغاز شد. ب‌ام‌و با گنجاندن یک ژنراتور بنزینی، بازدهی و برد i3 را نسبت به رقبا افزایش داد و سعی داشت در طراحی آن، بیشترین وفاداری را نسبت به طرح‌های اولیه داشته باشد.

    ب&zwnj;ام&zwnj;و یکی از خودروسازانی بود که در دهه نود میلادی تلاش&zwnj;های زیادی برای توسعه خودروهای الکتریکی کرد و چندین کانسپت نیز حاصل این روند بودند. اولین خودرو برقی تولید انبوه این خودروساز با نام
  • 2018

    جگوار I-Pace

    برند جگوار در اقدامی هوشمندانه و در راستای تب کراس‌اورها، اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه خود را در فرم یک کراس‌اور کوچک اسپرت راهی بازار کرد. این خودرو که به نحوی برادر پاک مدل E-Pace محسوب می‌شود، برگرفته از تجارب جگوار در مسابقات فرمول E است. برد 470 کیلومتری و شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه‌ای این خودرو آن را با محصولات اسپرت این رده قابل رقابت می‌سازد.

    جگوار
  • 2018

    هیوندای Ioniq

    هیوندای به عنوان بزرگترین خودروساز کره جنوبی، مدتی است که به ساخت خودروهای پاک اشتغال دارد. اما این مدل Ioniq بود که در حقیقت سرآغاز ورود همه جانبه این خودروساز به این عرصه محسوب می‌شود. در مدل Ioniq تنها گونه‌های هیبریدی و تماماً الکتریکی قابل سفارش هستند و خبری از مدلی با پیشرانه احتراق داخلی تنها نیست. با این حال برای بازاریابی و محک زدن خودرو، نمونه برقی این مدل در حال حاضر تنها در ایالت کالیفرنیا قابل سفارش است.

    هیوندای
  • 2018

    مرسدس‌بنز EQC

    موفقیت مدل‌های مختلف برند تسلا در کنار ورود خودروسازانی همانند جگوار و پورشه به عرصه خودروهای الکتریکی سبب شد تا مرسدس‌بنز نیز دست به کار شود و زیر برند EQ را در سال 2016 معرفی کند. اولین محصول تولیدی این برند نیز چندی پیش با نام EQC معرفی شد که یک کراس‌اور لوکس متوسط است که بازار محصولاتی همانند تسلا مدل X را هدف گرفته است.

    مرسدس&zwnj;بنز
  • 2018

    آئودی E-Tron

    شرکت آئودی بالاخره شهر سن‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا را برای رونمایی از اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود انتخاب کرد. آئودی آن را یک شاسی‌بلند لوکس سایز متوسط تمام الکتریکی با ظرفیت 5 سرنشین معرفی می‌کند، که برای پاسخ‌گویی به نیاز خریداران این سگمنت، به امکانات فوق‌العاده‌ای مجهز شده است. با پیمایش حدوداً 400 کیلومتری، رقیبی جدی برای مرسدس‌بنز EQC و تسلا مدل ایکس خواهد بود.

    شرکت آئودی بالاخره شهر سن&zwnj;فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا را برای رونمایی از <a href="https://bama.ir/news/8515//%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%A6%D9%88%D8%AF%DB%8C-e-tron-%D9%85%D8%AF%D9%84-2019-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7">اولین شاسی&zwnj;بلند تمام الکتریکی</a> خود انتخاب کرد. آئودی آن را یک شاسی&zwnj;بلند لوکس سایز متوسط تمام الکتریکی با ظرفیت 5 سرنشین معرفی می&zwnj;کند، که برای پاسخ&zwnj;گویی به نیاز خریداران این سگمنت، به امکانات فوق&zwnj;العاده&zwnj;ای مجهز شده است.&nbsp;با پیمایش حدوداً 400 کیلومتری، رقیبی جدی برای مرسدس&zwnj;بنز
دیدگاه کاربران