-
1969
سانگیانگ Keohwa/Korando
اولین محصول واقعی صنعت خودروی کره جنوبی، جیپ CJ-5 آمریکایی بود که از دهه شصت در کارخانجات هادانگ هوآنگ تولید میشد. در ادامه دهه هفتاد اما شرکت تغییراتی اساسی در این محصول ایجاد کرده و رفتهرفته به استفاده از پیشرانه خودروسازانی دیگر همانند ایسوزو روی آورد. این محصول با نام Keohwa شناخته میشد و برپایه مدل جدیدتر CJ-7 ساخته شد. بعدها نمونه کشیده این اتاق نیز با نام کوراندو عرضه شد و بعدها تمامی نمونههای این خودرو با همان نام کوراندو شناخته شدند. تولید این جیپ کلاسیک تا 1996 ادامه داشت.
-
1985
Asia Rocsta
همزمان با تولید جیپ در کارخانجاتی که بعدها سانگیانگ نامیده شد، جیپ در کارخانه دیگری نیز تولید میشد که بعدها به عنوان Asia Motors مشهور شد. برای ما ایرانیان این شرکت با سری جیپهای KM شناخته شده است. این برند که به نحوی زیرمجموعهای از کیاموتورز بود، برداشت خودش از جیپهای سری CJ-5 و CJ-7 را با ظاهری جدید در سال 1985 با نام راکستا عرضه کرد. این جیپ کوچک و دوستداشتنی یکی از شاسیبلندهای نسبتاً مدرن کرهای بود که در مقابل کوراندوی نسبتا کهنه کار قرار داشت.
-
1991
هیوندای گالوپر
پس از کیا و سانگیانگ، هیوندای به عنوان بزرگترین خودروساز کره وارد عرصه شاسیبلندسازی شد و اولین محصول خود را به کمک یار دیرین ژاپنیاش یعنی میتسوبیشی طراحی کرد. اولین شاسیبلند هیوندای با نام گالوپر برپایه نسل اول میتسوبیشی پاژرو طراحی و ساخته شد و همانند پاژرو، با تریمها، ابعاد و فرمهایی متفاوت راهی بازار شد. پس از چند فیسلیفت گوناگون، این خودرو کمکم به محصولی با اسم و رسم خودش بدل شد و حتی موفقیتهایی نیز در عرصه جهانی و صادرات کسب کرد.
-
1993
کیا اسپورتیج
کیا پس از موفقیت مدل راکستا، تصمیم گرفت یک شاسی بلند کوچکتر شهری بسازد. در آن زمان همکاری مزدا و فورد با کیا سبب شده بود تا کیا به پلتفرمهای مدرن و جذابی دسترسی داشته باشد و برای این شاسی بلند جدید که اسپورتیج نام گرفت، از پلفترم مزدا بانگو که یک مینی ون دو دیفرانسیل بود بهره برد. اسپورتیج با وجود تمامی نقصها و انتقادات، محصولی موفق از آب درآمد و حتی قرار بود تا در اواخر دهه هفتاد در پارسخودرو نیز مونتاژ شود. بخشی از بازار اروپا توسط اسپورتیجهای مونتاژ شده در کارخانه بائور آلمان تامین میشدند.
-
1993
سانگیانگ/دوو موسو
سانگیانگ به عنوان قدیمیترین خودروساز کره جنوبی، سعی کرد تا در دهه نود نیز تمرکز خود را روی خودروهای شاسیبلند نگه دارد. در آن زمان همکاری سانگیانگ با مرسدسبنز و سرمایهگذاری در اروپا، سبب شد تا محصول نهایی با طراحی اروپایی و پیشرانههای مرسدسبنز ساخته شود. این خودروی جدید یعنی موسو توانست نظر مثبت بسیاری از متخصصان را جلب کند و به عنوان خودرویی راحت، بادوام و تا حدی لوکس، حتی در برخی بازارها با نام مرسدسبنز نیز عرضه شد. بعدها سانگیانگ از طریق برند موفق دوو این خودرو را به برخی بازارهای جدید همانند انگلستان فرستاد. موسو در ایران هم از سال 1382 تا 1386 با دو پیشرانه متفاوت توسط مرتبخودرو مونتاژ میشد.
-
1996
سانگیانگ کوراندو
در میانه دهه نود بالاخره سانگیانگ دست از مونتاژ یار قدیمی یعنی جیپ آمریکایی کشید و تصمیم گرفت کوراندوی جدید را برپایه همان اصول اولیه و حتی با الهام از ظاهر نسل اول عرضه کند. همکاری با مرسدسبنز در آن زمان نیز ادامه داشت و همین سبب شد تا کوراندو از پیشرانههای این برند استفاده کند. با وجود آن که طراحی این نسل از کوراندو با انتقاداتی روبهرو شد، اما در نهایت خودرویی موفق از آب درآمد. این محصول سانگیانگ نیز در ایران حضور داشت.
-
2000
هیوندای سانتافه
هیوندای که با گالوپر توانسته بود جای پایی برای خودش در بازار خودروهای شاسیبلند دست و پا کند، سعی کرد تا از اواسط دهه نود تمرکزش را روی طراحی و توسعه محصولاتی تماماً کرهای بگذارد. اولین شاسیبلند مستقل هیوندای با نام سانتافه در سال 2000 معرفی شد. خودرویی که شاید از نظر بسیاری طراحی زیبا و عملکردی استثنایی نداشت، اما خودرویی بادوام، راحت با امکانات رفاهی مناسب و قیمتی ایدهآل بود که به فروشی بسیار خوب دست یافت و پایه و اساس موفقیتهای آتی این برند در سراسر جهان شد.