مروری بر افسانه پورشه 935

مروری بر افسانه پورشه 935

برند پورشه از ابتدای تاسیس در اواخر دهه چهل میلادی تا به امروز، ارتباط تنگاتنگی با مسابقات اتوموبیل‌رانی داشته است و محصولات متعددی از آن توانسته‌اند در کلاس‌ها و مسابقات مختلف، افتخارآفرین باشند. با این حال ارتباط نمونه‌های مسابقه‌ای جدید و قدیمی پورشه بسیار محدود است. به تازگی اما پورشه دوباره نام یکی از اسطوره‌های قدیمی خود یعنی 935 را با عرضه یک نمونه جدید، بر سر زبان‌ها انداخت. «باما» همراه باشید تا تاریخچه این مدل موفق را مرور کنیم.

  • 1974

    911 RSR

    با آن که مدل‌های مسابقه‌ای 911 از همان سال 1963 که این محصول معرفی شد وارد خط تولید شدند، اما سری RSR را باید نقطه عطفی در تاریخچه مدل‌های مسابقه‌ای 911 دانست. چند نمونه مختلف از سری RSR تولید شدند که برخی بسیار شبیه به مدل Carrera RS خیابانی داشتند. بهترین نمونه اما با پیشرانه 2.7 لیتری توربو و کیت بدنه اغراق شده، توانست در مسابقات مختلفی همانند لمان شرکت کند. حداقل یک دستگاه RSR در دهه پنجاه شمسی به ایران وارد شده بود که در مسابقات دور پیست آزادی (ورزشگاه 100 هزار نفری) نیز شرکت کرد.

  • 1975

    934

    پورشه مدل جدید مسابقه‌ای خود را مطابق با قوانین گروه 4 مسابقات FIA و برای رقابت با امثال ب‌ام‌و 3000 با کد 934 در میانه دهه هفتاد میلادی عرضه کرد. 934 از پیشرانه توربو، کیت بدنه عریض و باله عقب مشهور به Whale Tail (دم نهنگ) بهره می‌برد و توانست در کلاس خود فاتح مسابقات لمان شود. در این بین نمونه خیابانی با کد 930 و با نام رسمی 911 توربو با پیشرانه 3 لیتری عرضه شد. موفقیت مدل 911 توربو سبب شد تا حتی پس از پایان تولید 400 دستگاهی که برای حضور 934 در مسابقات باید انجام می‌گرفت، تولید آن ادامه داشته باشد. یک نمونه 934 مشکی رنگ برای فیروز انصاری به ایران وارد شد که امروز در موزه خودروهای تاریخی تهران دیده می‌شود.

  • 1976

    935

    اولین سری 935 در سال 1976 و برپایه 934 براساس قوانین گروه 5 مسابقات طراحی و ساخته شد. پورشه در این مدل سعی کرد آیرودینامیک را بهبود ببخشد. به همین دلیل تنها پس از چند مسابقه، دماغه جدیدی برای آن طراحی شد و چراغ‌های جلوی گرد سنتی پورشه حذف شد. از سال 1977 به تدریج پورشه 935 را به تیم‌های خصوصی نیز عرضه کرد. همین مساله سبب شد تا از اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد میلادی، تعداد زیادی از این خودرو در مسابقات دیده می‌شدند.

  • 1978

    935 Moby Dick

    تجربه موفق ساخت نمونه‌های کشیده یا Long Tail خودروهای مسابقه‌ای پورشه را برآن داشت تا برای پیروزی در لمان، که هنوز توسط 935 کسب نشده بود، سری کشیده 935 را طراحی کند. این مدل با نام مستعار موبی‌دیک (نهنگ افسانه‌ای) شناخته شد و به لطف طراحی آیرودینامیک و پیشرانه 845 اسب‌بخاری، در دورهای ابتدایی به راحتی با اختلاف فاحشی پیش افتاد. متاسفانه مشکلات مکانیکی سبب شد تا در پایان، موبی‌دیک به مقام هشتم نایل شود. پورشه از آن به بعد پروسه بهبود 935 را تقریباً متوقف کرد.

  • 1979

    935 K3

    همزمان با طراحی و توسعه مدل 935 توسط پورشه، یک تیم خصوصی آلمانی با نام Kremer با خرید چند دستگاه 935، کار روی مدل‌های خاص خودش را آغاز کرد. سری اول با پسوند K3 شناخته شد که تفاوت بسیار کمی با 935 کارخانه داشت. با این حال به تدریج مدل‌های K2 تا K4 نیز ساخته شدند. مدل K3 توانست به لطف دوام و طراحی بی‌نقصش، در لمان 1979 به قهرمانی دست یابد. تا پایان دوره رسمی حضور 935 یعنی سال 1984، بیش از 150 پیروزی برای این مدل کسب شد.

  • 1981

    911 SE

    موفقیت مدل 935 و تقاضا برای مدل خیابانی آن سبب شد تا پورشه در سال 1981، آپشن خاصی با نام پکیج SE برای مدل توربو عرضه کند. در این نمونه، پیشرانه با افزایش قدرت 30 اسب‌بخاری توانمند شده بود و به لطف باله‌ بزرگتر، رینگ‌های خاص و آبشش جلوی گلگیر عقب، ظاهر خودرو بسیار جذاب‌تر بود. دماغه پکیج SE نیز به لطف چراغ‌های مخفی شونده و آبشش‌های کوچک، تفاوتی عمده با 911 توربو عادی داشت. این آپشن 30 هزار دلاری به طور محدود عرضه شد که بیشتر با اسامی Slant Nose و یا Flachbau شناخته می‌شود.

  • 1983

    935 Street Version

    چند تیونر همانند راف، در دهه‌های هفتاد و هشتاد برخی از 935‌های مسابقه‌ای را به خودروهای خیابانی تبدیل کردند و پورشه نیز یک دستگاه را برای میلونر کانادایی یعنی والتر ولف دچار تغییراتی جزئی کرد. اما شاید خاص‌ترین و عجیب‌ترین نمونه خیابانی، در سال 1983 به سفارش منصور اوجه، رئیس وقت تیم مک‌لارن و توسط خود پورشه ساخته شد. شاسی و متعلقات فنی از 935 به عاریه گرفته شده بود و بدنه نیز ترکیبی از دماغه پکیج SE با دم 935 بود. کابین اما یک فضای لوکس و خاص بود. این خودرو با قیمتی نزدیک به 500 هزار دلار در سال 2014 به فروش رسید.

  • 1994

    964 Flachbau

    پورشه در اواخر دهه هشتاد سعی داشت تا براساس تکنولوژی معرفی شده در مدل 959، جانشینی برای 911 توربو سری 930 بسازد و دیگر سری 911 توربو را ادامه ندهد. با این حال مشکلات مالی سبب شد تا پروژه مذکور با کد 965/969 عملاً لغو شود. در عوض برخی ایده‌های این مدل همانند دماغه صاف و کیت بدنه عریض، در قالب پکیج 60 هزار دلاری Flachbau عرضه شد. این مدل به نحوی میراث‌دار فلسفه مدل 935 بود و در تیراژی بسیار محدود عرضه شد.

  • 2018

    935

    در اواخر ماه سپتامبر سال جاری بود که پورشه از سری جدید 935 پرده برداشت. این مدل که قرار است در تیراژ محدود 77 تایی ساخته شود، براساس متعلقات مدل GT2 RS ساخته شده است و از یک پیشرانه 700 اسب‌بخاری بهره می‌برد. ظاهر و گرافیک بدنه 935 جدید اما به طور واضحی از نمونه موبی‌دیک مدل 1978 الهام گرفته است. اگر 817 هزار دلار در حساب بانکی خود دارید، باید هر چه زودتر دست به کار شوید! هر چند امکان راندن 935 در خیابان را نخواهید داشت.

منبع: باما