مهم‌ترین ابرپروژه‌های حمل‌ونقلی

پرهزینه‌ترین راه‌های جهان

21 آبان 1397 20:00
  • مهم‌ترین ابرپروژه‌های حمل‌ونقلی

    مهم‌ترین ابرپروژه‌های حمل‌ونقلی

    راه‌ها از ضروری‌ترین و البته پرهزینه‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جهان هستند. این زیر‌ساخت‌ها گاهی به دلیل حفر تونل پرهزینه می‌شوند و گاهی هم به دلیل ساخت پل. در میان آبراه‌ها، راه‌آهن‌ها، پل‌ها و ... گران‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی جهان، بزرگراه‌های سرتاسری هستند. چه آن‌هایی که در امتداد ساحل هند کشیده خواهند شد و چه شبکه‌هایی از راه‌ها که ایالت‌های آمریکا را به هم متصل می‌کنند. این ابرزیرساخت‌ها از عجایب سازه‌ای جهان هستند؛ شبکه راه‌آهن پرسرعت چین 27 هزار کیلومتر طول دارد که 60 درصد کل خطوط آهن پرسرعت جهان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر شگفتی‌های مهندسی چین در اینجا برخی دیگر از پرهزینه‌ترین پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقلی را معرفی می‌کنیم. باما همراه باشید.

  • 1 - بزرگراه‌های بین ایالتی آیزنهاور (114 میلیارد دلار)

    1 - بزرگراه‌های بین ایالتی آیزنهاور (114 میلیارد دلار)

    شبکه بزرگراه‌های بین ایالتی آیزنهاور به بزرگراه‌هایی در آمریکا اطلاق می‌شود که 48 ایالت‌ این کشور را به هم متصل می‌کند. ساخت شبکه 77 هزار کیلومتری بزرگراه بین ایالتی از سال 1956 آغاز شد و در سال 1992 تکمیل شد. طی 36 سال زمان ساخت این شبکه نزدیک به 114 میلیارد دلار هزینه شد. این مبلغ با احتساب نرخ تورم (تا سال 2005) حدود 425 میلیون دلار تخمین زده شد.

    جالب است بدانید که 70 درصد این سرمایه از طریق مالیاتی که دولت بر بنزین اعمال می‌کرد،‌ جذب شد.

  • 2 - پروژه پل هونشو-شیکوکو (48 میلیارد دلار)

    2 - پروژه پل هونشو-شیکوکو (48 میلیارد دلار)

    پروژه هونشو-شیکوکو مجموعه‌ای از پل‌هاست که جزایر هونشو و شیکوکو را در دریاهای داخلی ژاپن به هم وصل می‌کند. تا پیش‌ازاین پل‌ها راه ارتباطی میان این جزایر قایق‌های بزرگ بود. این پروژه متشکل از سه پل است که اولین آنها در دهه هشتاد میلادی ساخته شد. دو پل بعدی تا سال 1999 تکمیل شدند و مجموعاً هزینه ساخت آنها 48 میلیارد دلار هزینه داشت. تنها یکی از این پل‌ها در حقیقت از 6 پل اصلی تشکیل شده است و حدود 13 کیلومتر طول دارد.

  • 3 - خط ریل پرسرعت اسپانیا (44 میلیارد دلار)

    3 - خط ریل پرسرعت اسپانیا (44 میلیارد دلار)

    «رنفه»، شرکت ملی راه‌آهن اسپانیا، مالک دومین خط ریلی پرسرعت در جهان است. خط ریل پرسرعت اسپانیا که به‌اختصار AVE (Alta Velocidad Española) خوانده می‌شود، بزرگ‌ترین خط اروپا در نوع خود است و فرانسه را به «اندلس» و جبل‌الطارق متصل می‌کند. اولین خط این شبکه در سال 1992 مادرید را به سویل متصل می‌کرد. در سال 2016 طول این خط ریلی به 3240 کیلومتر رسید و قرار است تا سال 2023 توسعه این خط ادامه پیدا کند. حداکثر سرعت قطارهای آن 310 کیلومتر بر ساعت است. هزینه ساخت این خط در 24 سال گذشته به 44 میلیارد دلار می‌رسید.

  • 4 - پروژه حمل‌ونقل واحد آلمان (42 میلیارد دلار)

    4 - پروژه حمل‌ونقل واحد آلمان (42 میلیارد دلار)

    پروژه حمل‌ونقل واحد آلمان یا به‌اختصار VDE (Verkehrsprojekt Deutsche Einheit) یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جهان است که به‌قصد متصل کردن شرق و غرب آلمان (آلمان واحد) از سال 1991 اجرا شد. تا سال 2016 این پروژه نزدیک به 42 میلیارد دلار هزینه برداشت و قرار است تا سال 2020 توسعه آن ادامه پیدا کند. این ابرپروژه شامل خط ریل برقی، بزرگراه و آبراه می‌شود.

  • 5 - خط ریل پرسرعت پکن-شانگهای (34 میلیارد دلار)

    5 - خط ریل پرسرعت پکن-شانگهای (34 میلیارد دلار)

    جدیدترین پروژه در میان بزرگ‌ترین ابرزیرساخت‌های حمل‌ونقلی جهان مربوط به چین است. ساخت راه‌آهن پرسرعت پکن-شانگ‌های از سال 2008 تا 2011 به طول انجامید. این راه‌آهن 1318 کیلومتری سالیانه 130 میلیون نفر را جابجا می‌کند. سرعت عملیاتی این خط 350 کیلومتر است. طی مسافت 1300 کیلومتری با قطارهای این خط بین 3 تا 5 ساعت طول می‌کشد. هزینه این راه‌آهن در ابتدا 21 میلیارددلار برآورد می‌شد ولی به دلیل افزایش ناگهانی دستمزد، هزینه نهایی تأسیس آن به 34.7 میلیارد دلار رسید. این خط روی چند دهنه از بزرگ‌ترین پل‌های جهان ساخته شده است. پل‌های این خط آهن شامل «پل بزرگ دانیانگ-کونشان» که بزرگ‌ترین پل جهان است و «پل بزرگ تاینجین» که دومین پل طولانی جهان است می‌شود.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران