مروری بر سرگذشت گلف ژاپنی

هوندا سیویک از گذشته تا امروز

1 آذر 1397 17:00
  • 1972

    نسل اول

    با آن که هوندا در دهه شصت میلادی با محصولات اسپرت کوچک سری S خودروساز شده بود، اما این سیویک بود که برای اولین بار موفقیتی جهانی از آن هوندا کرد. این خودروی جمع‌وجور، در دو گونه سدان و هاچ‌بک با قیمت پایه 1415 دلار عرضه شد و آپشن‌هایی مثل سیستم تهویه مطبوع، جعبه‌دنده اتوماتیک، تایرهای رادیال و برف پاک‌کن عقب برایش قابل سفارش بودند. از سال 1975 با اضافه شدن تکنولوژی CVCC به پیشرانه‌هایش (که از نظر برخی منبع الهام نام سیویک است)، عملکرد فنی آن بهبود یافت.

    نسل اول
  • 1979

    نسل دوم

    موفقیت نسل اول سیویک در بازار داخلی و جهانی، علی‌الخصوص آمریکا، سبب شد تا نسل دوم آن به سرعت معرفی شود. ابعاد بزرگ‌تر، پیشرانه‌های قوی‌تر با تکنولوژی CVCC و امکانات رفاهی بیشتر از جمله تغییرات اصلی نسل دومی بودند که از نظر ظاهری، وامدار نسل اول بود. علاوه‌براین، نمونه‌های هاچ‌بک پنج در، سدان چهاردر و استیشن پنج در نیز به لیست گونه‌های قابل سفارش اضافه شدند.

    نسل دوم
  • 1983

    نسل سوم

    هوندا برای افزایش فروش سیویک، در نسل سوم علاوه‌بر افزایش خلاقیت در طراحی و ابعاد خودرو، فلسفه آن را به سایر هاچب‌ک‌های موفق بازار نزدیک کرد. تغییرات خبر از جهت‌گیری هر چه بیشتر این مدل به سمت و سو خودروهای اسپرت داشت. مدل Si به عنوان نمونه سریع سیویک معرفی شد و برپایه پلتفرم آن، یک کوپه جذاب با نام CRX راهی بازار شد. علاوه‌براین، مدل‌های هاچ‌بک پنج در و استیشن با هم ادغام شدند تا مدلی با نام Wagovan متولد شود.

    نسل سوم
  • 1987

    نسل چهارم

    تغییر کاراکتر موفق سیویک از یک هاچ‌بک دوست داشتنی کوچک به خودرویی با اسپرت در نسل سوم سبب شد تا هوندا تمامی المان‌های موفق نسل سوم را در نسل چهارم این خودرو با غلظتی بیشتر تکرار کند. شاسی و پیشرانه‌های نسل چهارم به طور حیرت‌انگیزی قابلیت تقویت و بدل شدن به پایه یک خودرو اسپرت را داشتند. در این نسل، برای اولین بار نمونه دو دیفرانسیل نیز معرفی شد که برای مدل استیشن قابل سفارش بود. تریم‌های HF، DX، Si و CRX از جمله اصلی‌ترین مدل‌های نسل چهارم بودند.

    نسل چهارم
  • 1992

    نسل پنجم

    کمتر کسی فکرش را می‌کرد که نسل پنجم سیویک، به یکی از اسطوره‌های تاریخ خودروسازی ژاپن بدل شود. خودرویی با طراحی به مراتب‌ مدرن‌تر از اجدادش که برای اولین بار نیز به طور انبوه به ایران وارد شد تا نام سیویک برای بازار کشور ما نیز همزمان با سایر نقاط جهان، به سرعت مطرح شود. علت اصلی موفقیت این نسل از سیویک پلتفرم انعطاف‌پذیرش بود که آن را به انتخاب اول تیونرها و گزینه‌ای ایده‌آل به خودروهای مسابقات خیابانی در دهه‌های نود و قرن بیست و یکم بدل کرد.

    نسل پنجم
  • 1996

    نسل ششم

    هوندا برای اولین بار در نسل ششم، تفاوت میان نمونه‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی سیویک را پررنگ‌تر کرد، و این تغییر در ظاهر آن‌ها نیز نمود پیدا کرد. علاوه‌براین، تغییر بزرگ دیگر در عرضه اولین ابرسیویک تاریخ یعنی تایپ R سریع و آتشینی بود که به نحوی به اسطوره علاقمندان خودروهای ژاپنی بدل شد. با وجود شباهت کلی فرم این نسل با نسل قبلی، تغییرات قابل توجهی در ساختار آن ایجاد شده بود.

    نسل ششم
  • 2001

    نسل هفتم

    دومین دگرگونی اساسی در فلسفه سیویک اما در نسل هفتم این خودرو رخ داد. سیویک از نظر ابعاد خارجی به طور جزئی و از نظر جادار بودن کابین به طور قابل توجهی جهش داشت. همین امر سبب شد تا سیویک یک پله دیگر در کلاس‌های خودرویی بالاتر برود. در نسل هفتم نیز هوندا بیش از پیش به اسپرت بودن فلسفه و ظاهر خودرو توجه داشت و مدل تایپ R نیز برای اولین بار در خارج از ژاپن به طور رسمی ارائه شد. تا سال 2006، بیش از 16.5 میلیون دستگاه از انواع سیویک تولید شده بود.

    نسل هفتم
  • 2006

    نسل هشتم

    با وجود آن که تنها پنج سال فاصله بین نسل‌های هفتم و هشتم سیویک وجود دارد، اما ظاهر سیویک در نسل هشتم به قدری اساسی دگرگون شد که بسیاری نسل هشتم را نقطه عطفی جدید در تاریخ این مدل می‌دانند. علاوه‌براین، روند جدا شدن مدل‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی به قدری شدید شد که این سه از نظر ظاهری کاملاً متفاوت بودند. از نظر بسیاری مدل اروپایی انقلابی‌ترین طرح بود. با این وجود، بسیاری نسل هشتم را از نظر فنی، یک عقب‌گرد کلی برای سیویک می‌دانند.

    نسل هشتم
  • 2012

    نسل نهم

    سیویک در نسل نهم، به لطف بحران اقتصادی و مواردی از این دست، با تغییراتی ملایم‌تر راهی بازار شد. بنابراین دو مدل اروپایی و آمریکایی بیش از پیش به هم نزدیک شدند و در بازار آسیا نیز، بسته به وضعیت کلی، یکی از این دو مدل عرضه شدند. نسل نهم اما بازگشت مجدد رسمی سیویک به ایران بود، هرچند عرضه این مدل به طور محدود برای مدتی کوتاه ادامه یافت. در نمونه اروپایی، سعی بر حفظ چهره انقلابی بود و مدل‌های آسیایی و آمریکایی نیز بیشتر ذاتی اقتصادی داشتند.

    نسل نهم
  • 2016

    نسل دهم

    پس از مدتی مدید، دوباره هوندا تصمیم گرفت تا مدل‌های مختلف سیویک در بازارهای مختلف را با ظاهری یکسان عرضه کند. این یک دست سازی سیویک، با استقبالی قابل توجه مواجه شده و مدل تایپ R نیز به لطف شاسی استثنایی و فرمان‌پذیری و مشخصات فنی بی‌نظیرش، دوباره در آستانه کسب عنوان برترین هاچ‌بک اسپرت جهان است. علاوه‌براین، برای اولین بار به طور رسمی این مدل در بازار آمریکا نیز قابل سفارش است. نسل جدید هوندا اینسایت هیبریدی نیز برپایه پلتفرم نسل دهم سیویک طراحی شده است.

    نسل دهم
  • 2022

    نسل یازدهم

    با معرفی هوندا سیویک 2022، شاهد آغاز حیات یازدهمین نسل از این خودروی مشهور و محبوب هستیم. در این نسل از سیویک دیگر نسخه کوپه تولید نخواهد شد ولی مدل‌های Si (سدان) و تایپ R (هاچ‌بک) با جعبه‌دنده دستی و البته با کمی فاصله زمانی نسبت به سیویک استاندارد، به دست مشتریان می‌­رسند.

     

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران