بعد از تجربیات فراوانی که ماموت خودرو در عرصه خودروهای تجاری کسب کرد، این شرکت در سال 1395 رسما نمایندگی فولکس واگن را گرفت و اندکی بعد واردات پاسات، تیگوان و گلف را شروع کرد. اما از آنجایی که موضوع واردات خودرو، همیشه در بازار ایران با فرازونشیب همراه بوده، دیری نگذشت که جلوی واردات را گرفتند و ماموت خودرو، در میان انبوهی از شرکت‌های واردکننده کوچک و بزرگ ایران، قربانی این موضوع شد. اما این پایان داستان نبود؛ حالا که اروپایی‌ها وابستگی کامل به آمریکایی‌ها پیدا کرده بودند، ماموت خودرو نگاهش را به بازار آسیای شرقی برگرداند و در چین، شریک جدیدی برای خودش پیدا کرد؛ شرکتی که چه تحریم باشد و چه نباشد، تاثیری روی فعالیتش در بازار ایران نداشت. به این ترتیب، قرارداد همکاری میان ماموت خودرو و خودروسازی دایون (Dayun) بسته شده که اولین نتیجه آن، تولید پیکاپ دایون V5 در سال 1400 بود. ماموت خودرو نیز مانند سایر خودروسازی خصوصی ایران، راه دور زدن قوانین تحریم را می‌دانست و به همین دلیل، برند جدیدی با نام «مکث موتور» را تاسیس کرد و نام پیکاپ دایون را هم به کلوت (Kalut) تغییر داد. برای بیابان‌نشین‌نان یا ساکنین مناطق مرکزی ایران، نام کلوت، نام آشنایی است که از ترکیب دو کلمه کل (به معنی آبادی) و لوت (نام کویر لوت) تشکیل شده و به تپه‌های کلوخی مرتفع، در دل کویرهای ایران می‌گویند. پیکاپ کلوت، در ابتدا قرار بود با موتور 2.0 لیتری در کشورمان تولید شود اما خوشبختانه مکث موتور تصمیمش را تغییر داد و از موتور توربوشارژ 2.4 لیتری که همان موتور پرکاربرد 4K22 میتسوبیشی است، استفاده کرد. پیکاپ کلوت همچنین از سیستم محرکه دو دیفرانسیل 3 حالته (2H و 4H و 4L) بهره می‌برد و برای طی کردن مسیرهای آفرودی، از زاویه حمله 29 درجه‌ای و زاویه فرار 24 درجه‌ای بهره می‌برد. کلوت مانند اکثر پیکاپ‌های چینی بازار، مجهز به گیربکس دستی است ولی طبق گفته‌های مدیران مکث موتور، نسخه اتوماتیک آن نیز در آینده ساخته می‌شود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • توانایی آفرود متوسط
    • دو دیفرانسیل 3 حالته
    • پیشرانه تحت لیسانس میتسوبیشی
    • موتور مشترک با آسنا اتوماتیک
    • اولین پیکاپ مونتاژی با تایرهای AT
  • نقاط ضعف
    • خدمات پس از فروش
    • ناهماهنگی گیربکس با موتور
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دو دیفرانسیل 3 حالته با قفل عقب
  • گیربکس 6 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (4K22)
  • حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 215 اسب‌بخار
  • گشتاور 320 نیوتن‌متر
  • شتاب ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 10.3 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه پیکاپ متوسط
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 5330 میلی‌متر
  • عرض 1870 میلی‌متر
  • ارتفاع 1864 میلی‌متر
  • فاصله محوری 3100 میلی‌متر
  • وزن 1920 کیلوگرم
  • حجم باک 72 لیتر
  • چرخ جلو 245/70R17
  • چرخ عقب 245/70R17
  • سایر ویژگی‌ها ظرفیت بار تا 1000 کیلوگرم
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
1 دیدگاه

AREF1400(10 روز پیش)

کیفیت رو که نمی‌دونم ولی قدرت موتورش واقعا خوبه