


کمتر خودرویی در بازار ایران پیدا میشود که اینگونه آرام و سر به زیر، مطیع، باکیفیت، پرقدرت، بی دردسر و زیبا باشد. در آن سوی آبها به مزدا «فامیلیا» معروف است؛ وجه تسمیهای که بهشدت درست است و اشاره خوبی به خانوادگی بودن آن دارد. در ژاپن و برخی بازارهای دیگر به آن 323 میگویند. از اوایل دهه 70 شمسی که تولیدش در گروه بهمن آغاز شد و تا اواسط دهه 80 ادامه پیدا کرد، یکی از بینقصترینهای بازار خودروی کشور بود. سدان محبوبی که هنوز هم اگر کسی نسخه تر و تمیز آن را داشته باشد، تمایلی به فروشش ندارد. با آن موتور کم سر و صدایش قدرت خوبی را فراهم میکرد. اگر خوششانس میبودید و یکی از نسخههای اتوماتیک 323 را میخریدید، الان دیگر نیازی به هزینه بسیار زیاد برای خرید کرهایها نداشتید. نسخههای فول آپشن 323، تیپ 3 (دندهای) و تیپ 5 (اتومات) آن بودند. تیپ 4 آن نیز همان تیپ 5 است و فقط سانروف ندارد.
رانندگی و عملکرد فنی طراحی ظاهری کابین و امکانات ارزش در مقابل قیمت کیفیت
-
مزایای مزدا 323
- دوام فنی
- ارزش خرید
- مصرف اقتصادی
- ترمزهای مطمئن
- راحتی صندلیها
- پایداری در سرعت بالا
-
معایب مزدا 323
- صدای تعلیق عقب
- روغنریزی (در برخی مدلها)
وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 1383 تا 1386
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس 4 دنده اتومات
- پیشرانه 4 سیلندر
- حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 106 اسببخار
- گشتاور 145 نیوتنمتر
- شتاب 12.5 ثانیه
- سرعت 180 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 8.8 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان جمع و جور
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل هشتم (BJ) - فیس لیفت دوم
- طول 4365 میلیمتر
- عرض 1705 میلیمتر
- ارتفاع 1410 میلیمتر
- فاصله محوری 2605 میلیمتر
- وزن 1073 کیلوگرم
- حجم باک 55 لیتر
- چرخ جلو 185/65R14
- چرخ عقب 185/65R14
-
سایر ویژگیها
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
- توزیع نیرو ترمز تیپ5
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز ترمز عقب کاسهای
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو هالوژن
-
سایر ویژگی روشنایی
فرمان
- نیروی کمکی هیدرولیکی
-
روکش چرم
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 6 اسپیکر - سیستم پخش کاست
-
مانیتور
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
-
قابلیت پشتیبانی
-
سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 1
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه دستی
-
کول باکس
- صندلی راننده 5 حالته دستی
- صندلی سرنشین جلو 5 حالته دستی
- ویژگی صندلی عقب تاشو دوتکه
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی پارچه مخملی
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
-
سایر ویژگی کابین
آینه و شیشه
-
آینه عقب الکتروکرومیک
- آینه جانبی تاشو برقی تیپ5
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
- آینه جانبی با گرمکن تیپ5
-
سقف پانوراما
- سانروف تیپ5
-
سایر ویژگی ظاهری
وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 1382 تا 1386
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس 5 دنده دستی
- پیشرانه 4 سیلندر
- حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 106 اسببخار
- گشتاور 145 نیوتنمتر
- شتاب 11 ثانیه
- سرعت 195 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان جمع و جور
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل هشتم (BJ) - فیس لیفت دوم
- طول 4365 میلیمتر
- عرض 1705 میلیمتر
- ارتفاع 1410 میلیمتر
- فاصله محوری 2605 میلیمتر
- وزن 1073 کیلوگرم
- حجم باک 55 لیتر
- چرخ جلو 185/65R14
- چرخ عقب 185/65R14
-
سایر ویژگیها
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
- توزیع نیرو ترمز تیپ3
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز ترمز عقب کاسهای
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو هالوژن
-
سایر ویژگی روشنایی
فرمان
- نیروی کمکی هیدرولیکی
-
روکش چرم
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 6 اسپیکر - سیستم پخش کاست
-
مانیتور
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
-
قابلیت پشتیبانی
-
سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 1
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه دستی
-
کول باکس
- صندلی راننده 5 حالته دستی
- صندلی سرنشین جلو 5 حالته دستی
- ویژگی صندلی عقب تاشو دوتکه
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی پارچه مخملی
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
-
سایر ویژگی کابین
آینه و شیشه
-
آینه عقب الکتروکرومیک
- آینه جانبی تاشو برقی تیپ3
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
- آینه جانبی با گرمکن تیپ3
-
سقف پانوراما
- سانروف تیپ3
-
سایر ویژگی ظاهری
-
کیا ریو (مونتاژ)
1387
-
بسترن B50
1394
-
هیوندای آوانته
1387
mohsen123(547 روز پیش)
سلام.ما از سال 80 مزدا 323 داریم.اگر ماشین ژاپنی سوار بشوید دیگر نمیتوانید ماشین های دیگر را سوار بشید.سال 89 هم مزدا 3 خریدیم.(هر دو هنوز هستند) تجربه این 20 سال: 1.مزدا فقط اب و روغن نیاز دارد و لازم مصرفی عادی 2.نرم بودن خودرو در دست انداز ها، هندلینگ عالی،تسلط کامل راننده بر خودرو و جاده 3.لذت رانندگی در تمامی شرایط و حس راحتی سرنشنینان و جادار بودن 4.مصرف رضایت بخش و ایده ال در کنار شتاب خوب و کافی به نسبت توان موتور 5.لوازم ان گران نیست مقایسه کنید با خودرو های ایرانی ها هم رده و هم قیمت، یکسان است و دوم اینکه ایا قطعه ژاپنی را از نظر دوام با ایرانی قابل مقایسه است؟!یک بار تعویض یک عمر راحتی!حتی استوک! 6.زیبایی طراحی(هنوز هم این خودرو کم نمی اورد!) 7.تمامی لوازم ان موجود می باشد و کمبودی در ایران وجود ندارد.
Fardads (370 روز پیش)
آیا مدل ۸۴ ۸۵ اتوماتش منطقیه بخرم؟
Ali77 (89 روز پیش)
اتومات مزدا ۳۲۳ خیلی خیلی عملکرد بهتر و دوان بیشتری نسبت ب ۲۰۶ و ۲۰۷ اتومات داره، چیزی ک براساس همون روز اول خانمم با اینکه از فنی ماشین زیاد سردر نمیاره سریع متوجه شد و گفت چرا این پژو اینقدر مردهست، اما ب شرطی ک گیربوکس مزدا سالم سالم باشه یا ببری اورهال کنی
Unnnn(137 روز پیش)
با سلام یه سوال داشتم از دوستانی که این ماشین رو داشتن یا اطلاعات کاملی ازش دارن آیا اولین مدل مزدا ۳۲۳( f) بجز تفادت های ظاهریش با مدل های جی ال ایکس و اف ال، همان کیفیت ساخت و دوام و هندینگ و سواری و پایداری و ارزش خرید و .... رو داره یا ن؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.🌹🙏
nasrin13(202 روز پیش)
دوستان لطفا منو راهننایی کنید.قبلا من پژو ۲۰۷ اتومات فرانسه داشتم واقعا عالی بود ولی مشکل من به خاطر دیسک گردنم و فشاری که به دستم میومد برای پارک ماشین با فرمون و ترمز دستی کلی اذیت میشدم، حالا با این شرایطم با ۳۲۳ این مشکل را نخواهم داشت ای کسانیکه ۳۲۳ دارید؟ ممنون از پاسختون
Emrannn(340 روز پیش)
دوستان کسی مشهد میشناسه واسه لوازم یدکیش؟ چندتا هست ولی همونام زنگ میزنن تهران ۲۰درصد میکشن رو قیمت! میشناسید جایی ک ب قیمت تهران مشهد لوازم بده؟
Fardads(370 روز پیش)
دوستانی ک این ماشینو دارند آیا خرید مزدا مدل ۸۳ ۸۴ منطقی هست یا نه؟
ManiGR(580 روز پیش)
۳۲۳ یکی ایربگ داره؟
Ali77 (561 روز پیش)
واسه ماشین بنده فقط راننده داشت
AMSq (529 روز پیش)
تو برخی مدل ها یکی تو برخی مدلها چند ایربگه هستند
BARDIYA123(555 روز پیش)
با سلام عرض ادب به تمامی دوستان محترم وسایت باما بنده مزدا 323 مدل85 نقره ای دارم تک و خاص ترین مزدا در ایران بدون دست کاری تازه سفارشی هم نیست. جساراتا تعدادی از اشتباه هاتون رو بهتون میگم لطفا اصلاح کنید. ممنونم. سپر ماشین خودم وسطش مه شکن داره با شاسی چرخشی جایی که چراغ ها رو خاموش روشن میکنیم. سپر خودرو تا حالا عوض نشده فابریک به شرط / یک مانتیور 4 اینچی بالای دریچه کولر فابریک ژاپن مال خودش بوده وقتی که بچه بودم پدرم اون زمان 10 الی 20 میلیون از معمولی گرانتر خرید / دوربین عقب با کیفیت 240 این کیفیت مانیتور منو یاد پلی استشین 2 ( سونی 2 ) میندازه / سنسور عقب با قابلیت هشدار و بوق زدن حتی پشت رو نشون میده چند متر فاصله داری / از هرکسی میپرسم اکثر سایت های خودرو نمیدانند مزذا 323 یعنی چه؟ یا ندیدن یا تجربه و یا آشنایی ندارند جسارات منظوری نداشتم جور دیگری برداشت نکنید فقط خواستم بگم یکم دقت کنید یا برید 323 رو از نزدیک ببینید / هشدار کمربند ایمنی پیش کشنده دقیقا مثل سمندهای مدل قدیمی هست سیستم سخنگو میگه آب داغ هست موتور داغ هست درب و صندوق باز است چراغ روشن است روغن داغ هست و غیره / صندوق پران هم از داخل خودرو میشه باز کرد هم از پشت صندوق یک شاسی داره حالت قرمز مانند که اونو میزنی خودش به صورت اتوماتیک بسته میشه / سایر ویژگی ها سانروف داره دوحالته دستی و از داخل یک شاسی داره 30 ثانیه صبر میکنیم تا کامل باز بشه این به صورت اتوماتیک بود حالت دستی هم اهرم رو به پایین فشار میدیم که یک دست اهرم رو نگه میداریم و دومی دست اون رو به سمت بالا میکشیم و بعدش که به سمت بالا رفت حالت ریلی داره اونو مثل درب کشویی که دیده باشید بعضی از مغازه ها دارند و مثل حالت کمد کشویی هست میکشیم یک طرف میشه کشید مشخصه امتحان کردنش سخت نیست / باتشکر از سایت فوق العاده و ویژه باما خودم مزدا باز هستم. برای سایت باما آرزوی موفقیت دارم / راستی هر چهار تا شیشه بالابر و تنظیم صندلی و آینه برقی میباشد
مرتضی هستم! (548 روز پیش)
بردیا جان ارادت. بسیار ممنونم بابت توضیحاتتون. اما در نظر داشته باشید که 323 در 5 تیپ عرضه شده و بعضی از ویژگی هایی که شما در اینجا گفتید، در تیپ های پایه این خودرو، وجود نداره
ManiGR(567 روز پیش)
تا مدل چند روغن ریزی داره؟
Ali77 (561 روز پیش)
ربطی ب مدل نداره، بیشتر آپاراتیها و همچنین نمایندگیها همچنین صاحبان ۳۲۳ نمیدونن مقدار دقیق روغن باید چقدر باشه مطلق مقایسه حجم موتور با موتور پژو TU5 میرن همون مقدار میریزن ک چون زیادتر از مقدار استاندارد مزدا هست باعث میشه کاسهنمدها آسیب ببینه و روغن مدام نشت کنه از موتور، ک توی دفترچه ماشین مقدار دقیق رو نوشته ۳ لیتر و ۲۰۰ سیسی
Aminetc(654 روز پیش)
من ۴ سال مدل ۸۳ اتومات داشتم که یکماه پیش دادم به داداشم هندلینگ عالی چسبندگی عالی سر هیچ پیچی با هر چقدر بار شرمندتون نمیکنه ترمز عالیی مصرف خوب گیربکس تیز تو خاکی تخته گاز کنید آخ نمیگه من کقتی داشتم سر هیچ سرعتگیر معمولی ترمز نمیزدم ، جاده های چاله چوله دار هم با سرعت میرفتم تو ۴ سال ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر هم راه رفتم لوازم نمیخواد یکی دوباریم که عوض کردم استوک گرفتم هر قطعه ای هم یکبار خریدم برای همیشه کلا خراب نمیشه فقط روغن و فیلتر روغنشو ۳ تا ۴ هزار کیلومتر عوض کردم بهم گفته بودن فقط حواست به روغنش باشه که منم با دقت پیگیری کردم روغنم بهران پیشتاز ۱۰ ۴۰ میریختم کلا و حتما توصیه میکنم به همه برای مصرف شخصی و عمومی فقط یه کمی قیافش از مد رفته هر جا آقایون میبینن دوسش دارن هزینش نسبت به خانواده پژو منفیه شاید منفی ۵۰ 😁
Ali77(730 روز پیش)
ابتدا حقیقتا از گروه باما ممنونم ب عنوان کسی ک مدتی از محصولات سدان گروه بهمن استفاده میکردم جهت آگاهی بیشتر عرض میکنم و ازقبل هم همینجا تعدادی توضیح داده بودم: مزدا واقعا یک ماشین ژاپنی است و باکیفیت اما دلیل نمیشه واسه کشورما و شرایط کشورما بدون نقص باشه ۳۲۳ بخصوص اگه تیپ ۵ (فول) باشه آپشنهای کاربردی مثل ایربگ، ایبیاس و ایبیدی ترمزها، سانروف بجا و خوشاندازه، گیربوکس اتومات خیلی بهتر از اتومات فرنسویها رو داراست، اجازه نصب مانیتور رو دارید روی داشبوردتون ک معمولا باعث حواسپرتری راننده هم میشه چون در قسمت روی داشبورد نیست مثل مگان بلکه داخل داشبورد هست اما برای بقیه تقریبا خوبه و همیشه انیمیشن با فرمت امپیجی میذاشتم واسه کوچولوها آینههای تاشو باحالی داره ک خیلیها نمیدونن و مدام بادست بازوبسته میکنن کمسروصداتر از انواع ۲۰۶ و پارس و ۴۰۵ هست اما از مگان اتومات بهتر نیست معایبی ک بنده خودم تجربه کردم: مهمترین آیتم واسه ما ایرانیها توو این شرایط کشور اینه ک وسیلهای ک داریم کمتر خراب شه و اگه خراب میشه سریع درست شه اما متأسفانه گروه بهمن خدمات پس از فروشخوبی رو در تمام نقاط کشور نداره و جز چندتا شهر بزرگ دیگه خدمات مناسبی نداره، نمونهش بنده ب یکی از نمایندگیهای مزدا در تهران مراجعه کردم بابت چک بلبرینگها، گفتند مزدا حالاحالاها بلبرینگ خراب نمیشه و این چیزخاصی نیست شما برو مسافرت و برگرد اونوقت، نرسیده ب اصفهان، یکی از بلبرینگهای جلو آنچنان ب صدا افتاد ک گفتم بهتره بریم داخل اصفهان و نمایندگی سری بزنیم کلا ۲تا نمایندگی رسمی داخل اصفهان بود و اونم اونقدر شلوغ بود و بد خدمات میدادند ک دیونه شدیم باز ناجار بودیم و بهمون گفتند ۲روز طول میکشه تا نوبت ب شما برسه هرچی گفتیم مسافریم قبول نکردند و مجبور شدیم ب مکانیک معمولیای ک خودشون معرفی کردند بریم و اونم گند زد توو ماشین یک شب مارو الکی نگه داشت توو اصفهان باکای اعصابخوردی، سیستم تعلیق مزدا و بسترن بسیار بسیار نرم و باحاله اما نه واسه جادههای ایران پرچالهچوله، وقتی شما با ۴ سرنشینان و صندوق نیمه پر میری میفهمی وای چقدر سروصدا میاد و مدام عقب ماشین میکوبه و اصلا ب درد جادههای ایران نمیخوره مدام میکوبه اونقدر ک دیوانهت میکنه تا بری نمایندگی میگه این مهندسی ژاپنیه اصلا دست نزن، در صورتی ک توی طراحی این ماشین کسی نوع جادههای ایران رو درنظر نگرفته یا لااقل مثل فرانسویهای مونتاژی ایرانیزه نشده ک بالاخره گروه بهمن متقاعد شد در مزدا۳نیو تیپ ۴ ب مزدا ژاپن سفارش سیستم تعلیق مناسب ایران رو بده، پس فرانسویهای موجود در سیستم تعلیق خیلی بهتر از ۳۲۳ و مزدا ۳ها هستند ترمزهای خوبی داره این ماشین اما نه ب اندازه ۲۰۶ تیپ ۵و۶ تا مدلهای ۹۰ و در مقابل ترمزهای مگان اصلا حرفی واسه گفتن ندارند چ ۳۲۳ و چ مزدا ۳های جدید و قدیم ک بارها ب نمایندگی مراجعه میکردم و میگفتم این دیگه چ ترمزیه اونا میگفتن با چ ماشینی مقایسه میکنی میگفتم مگان، هیچی نمیگفتن و هرچقدر ریگلاژ میکردن تنها کمی بهتر میشد قیمت قطعات این ماشین واقعا بالا است بخصوص اگه قطعات باکیفیت بخواید بندازین خیلی گرون میشه دستمزدش هم بالاست نسبت ب فرانسویهای تا مدل ۹۰ مصرف بنزین مناسبی در کل داره اما مدل اتومات توی شهر پر مصرفتر از مگان ۲۰۰۰ هست اما از ۲۰۶ اتومات کممصرفتره آپشن کامپیوتر سفری و کروزکنترل میتونست خیلی کاربردیتر بکنه این ماشین رو نسبت ب سنی ک داره لاسیتکهای میشلن اگه بندازید تعادل ماشین رو در سرعتهای بالا خیلی بهتر میکنه اما اگه رینگ و لاستیک اسپرت بندازید واقعا کیفیت سواریتون رو خیلی میاره پایین و مدام از اون عقب ماشین دچار کوبشهای شدید میشید زمانی ک صندوق نیمهپر دارید یا ۲نفر اون عقب میشینن کیفیت رنگ بسیار نامناسبی انواع مزدا داره بجز مزدا ۳ قدیم پس ۳۲۳ هم بجز در رنگ سفید، بقیه رنگها واقعا کمکیفیت هستند اگه این ماشین رو فرد یا افرادی ک مالک بودند درست و با اصول استفاده و نگهداری کرده باشند عالیه، وگرنه اونقدر اذیت میکنه و پر خرجه ک حاضر ب فروش همین ژاپنی میشید با ضرر. ممنون از لطفتون ک تحمل فرموید