کمتر خودرویی در بازار ایران پیدا می‌شود که این‌گونه آرام و سر به زیر، مطیع، باکیفیت، پرقدرت، بی دردسر و زیبا باشد. در آن سوی آب‌ها به مزدا «فامیلیا» معروف است؛ وجه تسمیه‌ای که به‌شدت درست است و اشاره خوبی به خانوادگی بودن آن دارد. در ژاپن و برخی بازارهای دیگر به آن 323 می‌گویند. از اوایل دهه 70 شمسی که تولیدش در گروه بهمن آغاز شد و تا اواسط دهه 80 ادامه پیدا کرد، یکی از بی‌نقص‌ترین‌های بازار خودروی کشور بود. سدان محبوبی که هنوز هم اگر کسی نسخه تر و تمیز آن را داشته باشد، تمایلی به فروشش ندارد. با آن موتور کم سر و صدایش قدرت خوبی را فراهم می‌کرد. اگر خوش‌شانس می‌بودید و یکی از نسخه‌های اتوماتیک 323 را می‌خریدید، الان دیگر نیازی به هزینه‌ بسیار زیاد برای خرید کره‌ای‌ها نداشتید. نسخه‌های فول آپشن 323، تیپ 3 (دنده‌ای) و تیپ 5 (اتومات) آن بودند. تیپ 4 آن نیز همان تیپ 5 است و فقط سانروف ندارد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • دوام فنی
    • ارزش خرید
    • مصرف اقتصادی
    • ترمزهای مطمئن
    • راحتی صندلی‌ها
    • پایداری در سرعت بالا
  • نقاط ضعف
    • صدای تعلیق عقب
    • روغن‌ریزی (در برخی مدل‌ها)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1382 تا 1387
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 106 اسب‌بخار
  • گشتاور 145 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.5 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.8 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل هشتم (BJ) - فیس لیفت دوم
  • طول 4365 میلی‌متر
  • عرض 1705 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2605 میلی‌متر
  • وزن 1073 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1382 تا 1387
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 106 اسب‌بخار
  • گشتاور 145 نیوتن‌متر
  • شتاب 11 ثانیه
  • سرعت 195 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل هشتم (BJ) - فیس لیفت دوم
  • طول 4365 میلی‌متر
  • عرض 1705 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2605 میلی‌متر
  • وزن 1073 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

51 دیدگاه

ManiGR(20 روز پیش)

۳۲۳ یکی ایربگ داره؟

Ali77 (2 روز پیش)

واسه ماشین بنده فقط راننده داشت

ManiGR(8 روز پیش)

تا مدل چند روغن ریزی داره؟

Ali77 (2 روز پیش)

ربطی ب مدل نداره، بیشتر آپاراتی‌ها و همچنین نمایندگی‌ها ‌همچنین صاحبان ۳۲۳ نمیدونن مقدار دقیق روغن باید چقدر باشه ‌مطلق مقایسه حجم موتور با موتور پژو TU5 میرن همون مقدار میریزن ک چون زیادتر از مقدار استاندارد مزدا هست باعث میشه کاسه‌نمدها آسیب ببینه و روغن مدام نشت کنه از موتور، ک توی دفترچه ماشین مقدار دقیق رو نوشته ۳ لیتر و ۲۰۰ سی‌سی

Aminetc(95 روز پیش)

من ۴ سال مدل ۸۳ اتومات داشتم که یکماه پیش دادم به داداشم هندلینگ عالی چسبندگی عالی سر هیچ پیچی با هر چقدر بار شرمندتون نمیکنه ترمز عالیی مصرف خوب گیربکس تیز تو خاکی تخته گاز کنید آخ نمیگه من کقتی داشتم سر هیچ سرعتگیر معمولی ترمز نمیزدم ، جاده های چاله چوله دار هم با سرعت میرفتم تو ۴ سال ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر هم راه رفتم لوازم نمیخواد یکی دوباریم که عوض کردم استوک گرفتم هر قطعه ای هم یکبار خریدم برای همیشه کلا خراب نمیشه فقط روغن و فیلتر روغنشو ۳ تا ۴ هزار کیلومتر عوض کردم بهم گفته بودن فقط حواست به روغنش باشه که منم با دقت پیگیری کردم روغنم بهران پیشتاز ۱۰ ۴۰ میریختم کلا و حتما توصیه میکنم به همه برای مصرف شخصی و عمومی فقط یه کمی قیافش از مد رفته هر جا آقایون میبینن دوسش دارن هزینش نسبت به خانواده پژو منفیه شاید منفی ۵۰ 😁

Ali77(171 روز پیش)

ابتدا حقیقتا از گروه باما ممنونم ب عنوان کسی ک مدتی از محصولات سدان گروه بهمن استفاده میکردم جهت آگاهی بیشتر عرض میکنم و ازقبل هم همینجا تعدادی توضیح داده بودم: مزدا واقعا یک ماشین ژاپنی است و باکیفیت اما دلیل نمیشه واسه کشورما و شرایط کشورما بدون نقص باشه ۳۲۳ بخصوص اگه تیپ ۵ (فول) باشه آپشن‌های کاربردی مثل ایربگ، ای‌بی‌اس و ای‌بی‌دی ترمزها، سانروف بجا و خوش‌اندازه، گیربوکس اتومات خیلی بهتر از اتومات فرنسوی‌ها رو داراست، اجازه نصب مانیتور رو دارید روی داشبوردتون ک معمولا باعث حواس‌پرتری راننده هم میشه چون در قسمت روی داشبورد نیست مثل مگان بلکه داخل داشبورد هست اما برای بقیه تقریبا خوبه و همیشه انیمیشن با فرمت ام‌پی‌جی میذاشتم واسه کوچولوها آینه‌های تاشو باحالی داره ک خیلی‌ها نمیدونن و مدام بادست بازوبسته میکنن کم‌سروصداتر از انواع ۲۰۶ و پارس و ۴۰۵ هست اما از مگان اتومات بهتر نیست معایبی ک بنده خودم تجربه کردم: مهم‌ترین آیتم واسه ما ایرانی‌ها توو این شرایط کشور اینه ک وسیله‌ای ک داریم کم‌تر خراب شه و اگه خراب میشه سریع درست شه اما متأسفانه گروه بهمن خدمات پس از فروشخوبی رو در تمام نقاط کشور نداره و جز چندتا شهر بزرگ دیگه خدمات مناسبی نداره، نمونه‌ش بنده ب یکی از نمایندگی‌های مزدا در تهران مراجعه کردم بابت چک بلبرینگ‌ها، گفتند مزدا حالاحالاها بلبرینگ خراب نمیشه و این چیزخاصی نیست شما برو مسافرت و برگرد اونوقت، نرسیده ب اصفهان، یکی از بلبرینگهای جلو آنچنان ب صدا افتاد ک گفتم بهتره بریم داخل اصفهان و نمایندگی سری بزنیم کلا ۲تا نمایندگی رسمی داخل اصفهان بود و اونم اونقدر شلوغ بود و بد خدمات میدادند ک دیونه شدیم باز ناجار بودیم و بهمون گفتند ۲روز طول میکشه تا نوبت ب شما برسه هرچی گفتیم مسافریم قبول نکردند و مجبور شدیم ب مکانیک معمولی‌ای ک خودشون معرفی کردند بریم و اونم گند زد توو ماشین یک شب مارو الکی نگه داشت توو اصفهان باکای اعصاب‌خوردی، سیستم تعلیق مزدا و بسترن بسیار بسیار نرم و باحاله اما نه واسه جاده‌های ایران پرچاله‌چوله، وقتی شما با ۴ سرنشینان و صندوق نیمه پر میری میفهمی وای چقدر سروصدا میاد و مدام عقب ماشین میکوبه و اصلا ب درد جاده‌های ایران نمیخوره مدام میکوبه اونقدر ک دیوانه‌ت میکنه تا بری نمایندگی میگه این مهندسی ژاپنیه اصلا دست نزن، در صورتی ک توی طراحی این ماشین کسی نوع جاده‌های ایران رو درنظر نگرفته یا لااقل مثل فرانسوی‌های مونتاژی ایرانیزه نشده ک بالاخره گروه بهمن متقاعد شد در مزدا۳نیو تیپ ۴ ب مزدا ژاپن سفارش سیستم تعلیق مناسب ایران رو بده، پس فرانسوی‌های موجود در سیستم تعلیق خیلی بهتر از ۳۲۳ و مزدا ۳ها هستند ترمز‌های خوبی داره این ماشین اما نه ب اندازه ۲۰۶ تیپ ۵و۶ تا مدل‌های ۹۰ و در مقابل ترمزهای مگان اصلا حرفی واسه گفتن ندارند چ ۳۲۳ و چ مزدا ۳های جدید و قدیم ک بارها ب نمایندگی مراجعه میکردم و میگفتم این دیگه چ ترمزیه اونا میگفتن با چ ماشینی مقایسه میکنی میگفتم مگان، هیچی نمیگفتن و هرچقدر ریگلاژ میکردن تنها کمی بهتر میشد قیمت قطعات این ماشین واقعا بالا است بخصوص اگه قطعات باکیفیت بخواید بندازین خیلی گرون میشه دست‌مزدش هم بالاست نسبت ب فرانسوی‌های تا مدل ۹۰ مصرف بنزین مناسبی در کل داره اما مدل اتومات توی شهر پر مصرف‌تر از مگان ۲۰۰۰ هست اما از ۲۰۶ اتومات کم‌مصرف‌تره آپشن کامپیوتر سفری و کروزکنترل می‌تونست خیلی کاربردی‌تر بکنه این ماشین رو نسبت ب سنی ک داره لاسیتک‌های میشلن اگه بندازید تعادل ماشین رو در سرعت‌های بالا خیلی بهتر میکنه اما اگه رینگ و لاستیک اسپرت بندازید واقعا کیفیت سواری‌تون رو خیلی میاره پایین و مدام از اون عقب ماشین دچار کوبش‌های شدید میشید زمانی ک صندوق نیمه‌پر دارید یا ۲نفر اون عقب میشینن کیفیت رنگ بسیار نامناسبی انواع مزدا داره بجز مزدا ۳ قدیم پس ۳۲۳ هم بجز در رنگ سفید، بقیه رنگ‌ها واقعا کم‌کیفیت هستند اگه این ماشین رو فرد یا افرادی ک مالک بودند درست و با اصول استفاده و نگهداری کرده باشند عالیه، وگرنه اونقدر اذیت میکنه و پر خرجه ک حاضر ب فروش همین ژاپنی میشید با ضرر. ممنون از لطفتون ک تحمل فرموید

Alifallah(553 روز پیش)

با سلام به هیچ وجه تغییر در ارتفاع خودرو و دستکاری سیستم تعلیق رو توصیه نمیکنم به چند دلیل : اول اینکه اگر از لحاظ سواری ماشین میخوای این کارو انجام بدی این ماشین به قدری هندلینگ و چسبندگیش مناسب و کامله که اصلا نیاز به کم شدن ارتفاع نداره (درصورتی که بسیاری از خودروها این ویژگی رو ندارند و با کاهش ارتفاع هندلینگشون بهتر میشه) دوم اینکه اگر برای زیبایی این‌کار رو میخوای انجام بدی باید بگم با این‌کار زیبایی خودرو کمتر میشه و روشهای بهتری برای افزایش زیبایی هست مثل رینگهای استاندارد سایز بزرگ و ...(هرچند زیبایی این‌ماشین در حالت استاندارد هم کاملا مناسبه) ودلیل سوم این هست که شما با این کار فاتحه خودروتون رو در بلند مدت باید بخونید چراکه به مرور زمان باعث فشار بیشتر به سیستم تعلیق ، جلوبندی ، چرخها و... میشه و ضمنا باعث میشه اتاق خودرو به صدا بیافته . اگر عمری باقی بود پاسخگوی سوالات عزیزان هستم به امید روزی که بتونیم آزادانه هر کالایی رو با قیمت واقعی و جهانیش بخریم ( مخصوصا خودرو)

Alifallah(553 روز پیش)

باسلام . در یک جمله خلاصه میکنم : هنگامی که پس از رانندگی با ۲۰۶ سوار مزدا میشید و میرونید به شکوه و عظمت تکنولوژی و ساخت ژاپن و بی کیفیتی و بی کفایتی ایرانخودرو پی میبرید . بدرود

Alifallah(553 روز پیش)

من یه تیپ 5 اتومات 83 نسبتا تمیز از این ماشینو از آشنا گرفتم که 180 تا رفته بود و الان ده تا باهاش روندم و فوق العاده راضی هستم. قبل از این پرشیا ریو و چانگان داشتم، این ماشین در مجموع به مراتب از همه شون بهتره. هزینه های مصرفی و زیربندی ماشین بالا نیست، شاید از پرشیا یه کمی بالاتره و از ماشینای چینی خیلی کمتره. اما اگر مثلن باهاش تصادف کنید یا خرج اساسی موتور و گیربکس بخوره به زحمت میفتین، مخصوصن که بعضی قطعاتش رو سخت میشه گیر اورد. موقع خرید به سلامت کامل ماشین خیلی توجه کنید. توی این بازار مزخرف فعلی این ماشین بهترین ارزش در برابر قیمت رو داره دلیلشم خراب نشدن بازارش توسط دلالاست وگرنه نباید مثلن سراتوی 2008 با همین امکانات و استهلاک بیشتر از این قیمتش یک و نیم برابر بیشتر باشه. کیفیت سواری ماشین فوق العاده نرم و بی صدا و عالیه، توی جاده کاملن مسلط و تعادل عالی، فرمون نرم، گیربکس اتوماتش خوبه و معکوسارو به موقع میده، توی کفی 180 رو به راحتی پر میکنه و یه چیزیش که خیلی جالبه اینه که دور موتور روی 6 هزار و 500 هم که بره هیچ مشکلی نیست و آخ نمیگه. موتور با اینکه 1600 ه ولی هیچ رقم کم نمیاره و توی سربالاییا هم نسبتا راحت شتاب میگیره. مصرفش توی جاده حدود 7 و شهر حدود 10 ه. آپشنای کاربردی مثل سانروف و اینه برقی و تاشو رو داره. کولر فوق العاده عالیه. یه چیز جالب دیگشم اینه که با استفاده ای که من تا حالا کردم به نظرم این ماشین جوش آوردنش تقریبن غیرممکنه! همه اجزاش انقد باهم هماهنگه که به این راحتیا لگن نمیشه. خلاصه میشه با خیال راحت هزارتا هزارتا گذاشت روی کیلومترش و رفت. اگه هم خرجی براش پیش بیاد میدونی که همون یه بار میره تا چند سال دیگه. معایبش هم به نظرم ایناست: کیفیت سیستم صوتی و باندهای ضعیف با توجه به زمان تولید و نبود سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب که به راحتی قابل حل هستن. بالا بودن قیمت بعضی قطعات غیرمصرفی و کمیاب بودن بعضیشون، به علاوه پایین بودن کیفیت بعضی قطعات چینی موجود در بازارش نبود نشانگر وضعیت دنده روی نمایشگر خلاصه اگه تمیزشو گیر اوردین شک نکنین برای دم دستی و کارکرد بالا بهترین ماشینه.

ali1179(569 روز پیش)

سلام هركي داره نفروشه اگه واقعا ميخواين سواري بگيرين از ماشين يه بار خرجش كنيد يه عمر سوار شين اين ماشين فقط يه مشكل داره اونم اينه كه خراب نميشه 😄خلاصه اين كه مزدا سوار ميدونه فرقشو با تمام ماشينا

Abolfazl89(580 روز پیش)

سلام دوستان. بنده قصد خرید ماشین دارم بودجم 37ملیون تومنه با این قیمت مزدا 323 مدل 78 با کارکرد 300 هزار تا پیدا میشه الان دو دلم بین ین ماشین و ریو 85 که با 34-35 ملیون هم میشه خرید. دلم پیش مزدا 323 هست اگر دوستان کسی خبره هست ممنون میشم راهنمایی کنه. کلا مزدا 323 مدلای 78 تا 80 تو این رنج قیمت گیر میاد ارزش داره بنظرتون؟

Ali77(585 روز پیش)

مزدا ۳۲۳ دارم. قبلش ۲۰۶ تیپ ۵ داشتیم، خدایی از نظر مصرف، کم‌صدایی، کم‌استهلاکی، تعادل، نرمی فرمون، تعویض دنده اتومات عالی، ترمزهای قوی‌تر، سانروف باحال و تهویه کننده هوا، آینه‌های تاشو برقی، صندوق خوب و ب اندازه، نور جلوی بهتر، مانیتور کاربردی بخصوص واسه بچه‌ها جهت دیدن انیمیشن و فیلم و ساکت بودنشون و ایراد نگرفتن در ماشین و صندلی‌های خیلی بهتر از خانواده پژو و سمند در طولانی مدت و مسافرت.

Show More