بررسی مشخصات پیکان وانت

پس از ورود پیکان به ایران بعد از مدت کوتاهی و در سال 1348 تولید وانت پیکان نیز آغاز شد. با وجود اینکه پیش‌تر رقبا برای این وانت بیشتر بودند، در سال‌های دهه 60 خورشیدی و بعد از خروج رقبا از ایران، وانت پیکان تبدیل به یکی از ایده‌آل ترین خودروهای کار و تجاری برای مصرف داخل شهر شد. تا پیش از فیس‌لیفت پیکان، وانت پیکان با همان چراغ‌های گرد هیلمن مینکس در ایران تولید می‌شد اما در سال 1977 پس از باز طراحی ظواهر پیکان توسط رویدن اکس، چراغ‌های جلو تبدیل به چراغ‌های بزرگتر ملقب به «چراغ بنزی» شدند. پس از توقف تولید پیکان سدان، نام وانت پیکان به «باردو» تغییر یافت و با پیشرانه 1.6 لیتری OHV با استاندارد یورو2 که در دهه 80 خورشیدی به سیستم انژکتور نیز مجهز شده بود، تولیدش ادامه یافت. وانت باردو در سال 1391 و به منظور افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی، بار دیگر دچار تغییرات ظاهری (مانند نصب سپرهای جدید و چراغ شفاف) و همچنین تغییرات مهم فنی شد و به ترمزهای ABS مجهز گشت و با پیشرانه بهبودیافته پژو روآ، یا همان موتور 1.7 لیتری OHV2 با استاندارد یورو4 دوباره به بازار آمد. این پیشرانه همچون گذشته، در یک نسخه دوگانه‌سوز با نام OHVG2 نیز در اختیار خریدارانش قرار می‌گرفت که در حالت گازسوز، حدود 76 اسب‌بخار به همراه 125 نیوتن‌متر، خروجی داشت. به همین دلیل نیز شتاب خودرو به 14 ثانیه افزایش یافته بود و حداکثر سرعتش با کاهش 15 واحدی، به حدود 145 کیلومتربرساعت می‌رسید. ایران خودرو در اواخر عمر باردو، ویژگی‌هایی مانند چراغ مه‌شکن عقب و به همراه رفلکتور عقب، چراغ راهنمای جانبی، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای (که قبلا دو نقطه‌ای بود)، ضربه‌گیر درب‌ها (برای افزایش ایمنی سرنشینان در تصادف از بغل) و همچنین دسته برف‌پاک‌کن جدید را نیز به این خودرو اضافه کرد. تولید وانت باردو نهایتا تا سال 1393 و پیش از جایگزین شدن با وانت آریسان، در کارخانه ایران خودرو ادامه داشت.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای پیکان وانت

    • مخارج پایین تعمیرات
    • توان متناسب با وزن خودرو
  • معایب پیکان وانت

    • نداشتن کولر
    • صدای زیاد پیشرانه
    • مصرف سوخت زیاد
    • عدم امکان تنظیم صندلی
    • فرمان بدون هیدرولیک

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1348 تا 1393

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 4 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر OHV2
  • حجم موتور 1.7 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 86 اسب‌بخار
  • گشتاور 140 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.7 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (هیلمن اونجر)
  • طول 4332 میلی‌متر
  • عرض 1620 میلی‌متر
  • ارتفاع 1422 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2502 میلی‌متر
  • وزن 960 کیلوگرم
  • حجم باک 45 لیتر
  • چرخ جلو 165/80R13
  • چرخ عقب 165/80R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1348 تا 1393

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 4 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر OHVG2 دوگانه سوز
  • حجم موتور 1.7 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 86 اسب‌بخار
  • گشتاور 140 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.7 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (هیلمن اونجر)
  • طول 4332 میلی‌متر
  • عرض 1620 میلی‌متر
  • ارتفاع 1422 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2502 میلی‌متر
  • وزن 960 کیلوگرم
  • حجم باک 45 لیتر
  • چرخ جلو 165/80R13
  • چرخ عقب 165/80R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی - مخزن گاز 70 لیتری

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
7 دیدگاه

Essi66(173 روز پیش)

سواری بسیار نرم هندلینگ عالی موتور پرقدرت سواریش واقعا عالیه 😂😂😂

Bardo1392 (142 روز پیش)

مشتی به غیر از موتور بقیش دسته کمی از این ماشینای شاتون و واشر elxنداره ها...

abbbbbba(263 روز پیش)

من خودم مدل آخر دارم لال لال. حتی تو دور موتور بالا..کولره روآ هم روش نصب کردم..با کولر بدون کولر اصلا کم نمیاره کلا ماشین سگ جونیه اصلا مرگ نداره...فرمونشم دادم یهخورده خلاص کردن با یه دست همچین میچرخونم از دور نگا کنی میگی هیدرولیکه فقط عیب اصلی این ماشین اینکه یه دنده نداره یعنی ۴ دنده‌ س اگه گیربکس روآ سال بندازی روش(۵ دنده) اونموقع پابه پا ماشین های پژو.زانتیا.ef7.میاد...شک نکنید😉

AMIR1TK (255 روز پیش)

خیلی بالایی داداش😀

BOB350 (169 روز پیش)

در پاسخ به AMIRITK خیلی مال یک دقیقشه دوستمون یه دیفرنسیل هم عوض کنه احتمالا بی ام و و بنز ها راهم رنده میکنه . البته وقتی خود باما سرعت 160 تا و شتاب 12 ثانیه ای را براش اعلام میکنه از ما وانت سوارها هم باید چنین ادعاهایی را شنید . بنده خودم یدونه از همین وانت پیکان ها دارم البته دوستمون راست میگه توی جاده آخر سر یه دنده کم داره اما گیربکس اگر ده تا دنده هم داشته باشه دنده آخرش نسبت یک به یک داره و بازم با این دیفرنسیل دنده کم میاره مگر اینکه اوردرایو داشته باشه و نسبت یک به هفتاد یا هفتاد و پنج داشته باشه . درهرحال خوب شد که تولیدش را متوقف کردن چون بازم اون قدیمی هاش بخاطر طراحی داخلی ساده تر جادار تر بود با این صندلی های و داشبرد فرمان میچسبه به شکم آدم راه نمیره فرمانش باعث میشه پشت بازو بیاری مصرف بالا و ازهمه بدتر عبور لوله اگزوز و کاتالیست از زیر پای راننده که تابستان واقعا پاشنه ها توی کفش آب پز میشه و بجای کولر سیستم آرامپز راننده داره ضمنا توی اتوبان و بدون شیب و در حالت کفی بکشیش 120 تا 125 تا بیشتر نمیره اونم با دور موتور نزدیک 5 هزارتا که آدم احساس میکنه هر لحظه ممکنه سوپاپ ها از لوله اگزوز بیرون بریزن . اما برای ما ملت همیشه راضی حتی با این قیمت گزاف خوبه و از سرمون هم زیاده

Bardo1392 (142 روز پیش)

در جواب به bob 35۰...در مورد پارگراف آخر هستم باهات.. همون باردو ۱۳۹۳ هستم منتها اون حسابم پرید حالا جواب های بعدیت رو بدم تا بدونی با یه وانت باز طرف حسابی نه ۴ تا آدمی که از ما تحت مرغم سر در نمیارن یا وانت نداری داری ادعا میکنی...یا پشت یه وانت لش نشستی که قطعا هم همینطوره ولی اینکه وانتت تو کفی ۱۲۰..۱۲۵ تا میره...ماشینت یبوست داره مشتی..حتما مشکلشو بر طرف کن،،، این از این..در مورد موتوراش..دوتا موتور بیشتر نداره..یه ۱۶۰۰ یه ۱۷۰۰ که ۱۰۰ سیسی اختلاف حجم دارن..ولی راندمانشون آسمون تا زمین فرقشه...که صد درصد مدل وانت شما زیر ۹۲ هستش از این تیپ های ۱۶۰۰ هستش شک نکن...سره خودتم کلاه نزار...دفر تویوتایی بنداز رو ماشینت تا بفهمی شتاب کشش چیه روی ۱۶۰۰ گیربکس ۵ دنده جواب گو نیس داشم..من مدل ۹۳ دارم ریمپ شدس هدرز دستساز روشه..خدا بخواد یه سوپر شارژ هم بهش نصب میکنم...یه نکته دیگه،،، گیربکسه ۵ دنده روی ۱۷۰۰ ها عالی جواب میده که هیچ ،،،ثاثیر منفی هم روی موتور یا کولر گرفتن اللخصوص در سربالایی نداره...که با بار یکمی حس میشه افت قدرت...اونم داری میگی با بار😉خو این هم از این....بریم بعدی... من تابستون ۹۹ یه کولر روش بستم با ۴،۵۰۰...جرات نمیکنی بیشتر از ۲۰ دقیقه کولر روشن کنی تو جاده باید هر از چند گاهی خاموش کنی...مصرف سوخت این جور چیزا هم..باید سرویس دوره ای انجام بدی..حالا تنبلی از خودته دلیل میشه که مصرف سوختت افتضاح بالائه خیلی افتضاح...چون من تو جاده صدی ۷ تا میزنم داخله شهرم میانگین با ۱۰۰ کیلومتر پیمایش اگرم باشه که ۱۰۰ تا نمیرم تو شهر بازم نزدیک که ۵ تا ۸ میزنم....سوال و ادعای دیگه ای بود در خدمتم🙌

Bardo1392 (142 روز پیش)

باب ۳۵۰ در ضمن در مورد کوچیکی کابین هستم باهات ولی فرمونتو حتما ببر جلوبندی بگو روی سیستم فرمونت کار کنه...مثلا رو سیبک..سگدست میل موجگیر یا همون تعادل و اینکه اللخصوص طبق هات که یکم جلوبندیت ردیف شه...اون نیسانه که باهاش جلو بازو در میاری نه پیکان البته بعضیاشون😂