




اواخر سال 90 بود که ایرانخودرو، سدان جدیدی را در سبد فروش خود قرار داد که ماحصل دومین همکاریاش با سوزوکی بود؛ خودرویی که کیزاشی نام داشت. سدان زیبا و جسوری که قرار بود در بازار ایران به تولید انبوه برسد و در ابتدا به تعداد کمی وارد شد. کیزاشی برگرفته از کانسپت فوقالعاده زیبایی بود که سال 2007 در فرانکفورت و با همین نام (کیزاشی) رونمایی شد. نسخه نهایی آن سال 2009 به بازارهای جهانی آمد و در نهایت سال 91 به دست مشتریان ایرانی رسید. کیزاشی یکی از اولین خودروهای موجود در بازار ایران بود که از جعبهدنده CVT بهره میبرد. این ژاپنی که در زمان حضورش در بازار همرده با سوناتا و اپتیما بود، با اتخاذ تصمیمات مدیریتی، از بازی خارج شد و فضا را برای کرهایها باز کرد. البته یکی از دلایل بدشانسی کیزاشی، همزمانی عرضه آن با نیسان تیینا از سوی پارسخودرو بود. باید اعتراف کرد که کیزاشی در بازارهای جهانی نیز چندان پرفروغ نبود. این خودرو در اواخر عمرش در پاکستان مونتاژ میشد.
رانندگی و عملکرد فنی طراحی ظاهری کابین و امکانات ارزش در مقابل قیمت کیفیت
-
مزایای سوزوکی کیزاشی
- دوام فنی
- فرمانپذیری
- شتابگیری ثانویه
- ترمزهای مطمئن
- کیفیت ساخت بالا
-
معایب سوزوکی کیزاشی
- بازار دستدوم
- تعلیق نیمهاسپرت
وضعیت در بازار ایران
- سال های موجود 2012
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس CVT
- پیشرانه 4 سیلندر
- حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 185 اسببخار
- گشتاور 230 نیوتنمتر
- شتاب 8.8 ثانیه
- سرعت 205 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان متوسط
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل اول
- طول 4651 میلیمتر
- عرض 1821 میلیمتر
- ارتفاع 1481 میلیمتر
- فاصله محوری 2700 میلیمتر
- وزن 1495 کیلوگرم
- حجم باک 63 لیتر
- چرخ جلو 235/45R18
- چرخ عقب 235/45R18
-
سایر ویژگیها
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز اتوهلد
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو زنون
-
سایر ویژگی روشنایی
فرمان
- نیروی کمکی برقی
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 10 اسپیکر 425 واتی - سیستم پخش Rockford - هندزفری
- مانیتور 6.1 اینچی
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3 - iPod
- سایر ویژگی مالتی مدیا نمایشگر صفحه کیلومتر
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 7
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه اتومات دوگانه - دریچه تهویه عقب
-
کول باکس
- صندلی راننده 10 حالته برقی - مموری
- صندلی سرنشین جلو 4 حالته برقی
- ویژگی صندلی عقب تاشو دوتکه
- گرمکن صندلی جلو
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی چرم مشکی یا بژ
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
- سایر ویژگی کابین دسترسی به صندوق
آینه، شیشه و اتاق
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
- سایر ویژگی ظاهری شیشه دودی عقب
وضعیت در بازار ایران
- سال های موجود 2012
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس CVT
- پیشرانه 4 سیلندر
- حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 185 اسببخار
- گشتاور 230 نیوتنمتر
- شتاب 8.8 ثانیه
- سرعت 205 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان متوسط
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل اول
- طول 4651 میلیمتر
- عرض 1821 میلیمتر
- ارتفاع 1481 میلیمتر
- فاصله محوری 2700 میلیمتر
- وزن 1495 کیلوگرم
- حجم باک 63 لیتر
- چرخ جلو 215/55R17
- چرخ عقب 215/55R17
-
سایر ویژگیها
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز اتوهلد
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو هالوژن
-
سایر ویژگی روشنایی
فرمان
- نیروی کمکی برقی
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 7 اسپیکر
- مانیتور 6.1 اینچی
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی USB - CD/DVD - MP3 - iPod
- سایر ویژگی مالتی مدیا نمایشگر صفحه کیلومتر
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 7
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه اتومات دوگانه - دریچه تهویه عقب
-
کول باکس
- صندلی راننده 6 حالته دستی
- صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی
- ویژگی صندلی عقب تاشو دوتکه
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی پارچه مشکی یا بژ
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
- سایر ویژگی کابین دسترسی به صندوق
آینه، شیشه و اتاق
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
- سایر ویژگی ظاهری شیشه دودی عقب
-
رنو لتیتود
2012
-
تویوتا کمری
2011
-
کیا اپتیما
2012
Behrooozkh
من حدود شش ساله که دارمش بسیار ازش راضیم و هرگز به فروشش فکر نکردم ..قبلش اپتیما داشتم صفر کیلومتر واقعا میگم بدون اغراق هرگز حاضر نیستم با هم مقایسه شون کنم. ماشین بسیار پر قدرت با کیفیت ساخت عالی و کم استهلاک.
اوژن گیوه چی
دارمش عالیه موتور پرشتاب بدنه زیبا ومحکم صندلی چرم کیفیت ساخت بالا سیستم صوتی راکفورد امریکا بدون مشابه کره ای نمیفروشمش اصرارم نکن عکساشم نویسنده مجله ماشین پارسال تستش کرد بخرید ببینید ژاپنی بازا پرچم بالا تا خود کوه فیجی
Mrsg3366
هر چیزی ژاپنیش بهترینه از مافیا تا مهندسی فن مهندسی ژاپن تا ابد بقول رفیقمون تا کوه فیجی
Rrrrr
کیزاشی که دیگه اظهار نظر نداره(به قول معروف حرف نداره) من ۶ ساله سوارم و بغیر بنزین و روغن و لنت چیزی نیاز نداشتم که بدونم قطعات و تعمیراتش چطوره. فقط میدونم که فوق العاده هست.
_امیرعلی
گیربکس سی وی تی تاخیر زیادی داره و از رده خارج شده، قطعاتشم به راحتی گیر نمیاد. بازار فروش خوبی هم نداره ولی ماشین قدرتمند، زیبا و باکیفیتی هست.
Mohammad
گیربکس سی وی تی از رده خارج شده؟؟؟؟ الان خیلی از کمپانی ها مثل نیسان میتسوبیشی تویوتا هوندا اکثرا دارن ماشینارو با گیربکس سی وی تی بخاطر افزایش راندمان استفاده می کنن
saeedkizzy
در مورد تاخیر تاحدودی با نظرت موافقم ولی راه داره من برا ماشین potent booster خریدم الان عالی شده مخصوصن تو مد sport در مورد قطعات باید بگم الان همه ماشین خارجی این مشکلو دارن قطعات مصرفی تو بازار داخل هست ولی میشه قطعات ماشنو مستقیمن از دبی یا خود ژاپن با پست سفارشی بخری از سایت www.megazip.net. در مورد اینکه CVT از رده خارجه دوستان جواب دادن اصلن اینطور نیست بازار دست دوم و فروش رو نمیدونم تاحالا به فکر فروش نیافتادم حقیقتن
سیدمهدی فرهادی
دوست عزیز ایرادات سوزوکی یکی دوتا نیست. دوستان به صورت کامل گفتن. چهار دنده و موتور ۲۴۰۰ سی سی با این توان!!!. الان موتورهای ۲۰۰۰ سی سی در خودروهای روز عموما توان بالای ۲۰۰ اسب بخار دارند. باید قبول کنید تکنولوژی بکار رفته در موتور به شدت قدیمی است. جای دور نروید موتور سوزوکی ویتارا را با سوزوکی کیزاشی مقایسه کنید تا به قول شما تبلیغ برند دیگری نباشد، هرچند کیزاشی هم مربوط به سال ۲۰۱۲ می باشد. ۱۶ اسب بخار بیشتر با همان حجم و مربوط به همان کارخانه با سال ساخت قدیمی تر. در ضمن کیزاشی وزن کمتر و ارتفاع بسیار کمتر دارد و تعادل بسیار بهتری از سوزوکی دارد. دوست گرامی این خودرو از ابتدا هم جز خودروهای محبوب و پرفروش نبوده، حالا که تکنولوژی اش قدیمی هم شده و به واسطه داخلی شدن بعضی قسمتها افت کیفیت هم داشته. برخی موارد ایمنی هم مانند ای اس پی با کمال تعجب از روی خودرو اصلی حذف شده است !!! در ضمن در این ده سال خودرو سازهای دنیا تعطیل نبودن و الان خودروهای روز بازار ایران بسیار برتر از سوزوکی هستن. آخه دوست گرامی وقتی یه خودرو تحلیل میشه و از معایبش گفته میشه همیشه باید راهکاری ارائه داد و گفت اگه اینو نخرید بجاش چه انتخاب مناسبی در بازار هست که قیمتش در این محدوده یا ارزانتر باشه و معایب این خودرو رو نداشته باشه. شما اگر در مورد نقدها نظر مخالفی دارید لطفاً نظر علمی و فنی خود را بیان کنید.
Mohammad
استاد جای اشتباه نظرتو گذاشتی!
محمد حسین نظرکرده
گیربکس cvt از رده خارج شده؟! الان گیربکس هایcvt_xtronic های نیسان داره پادشاهی میکنه کم مصرفو پرشتاب تاجایی که رنو کلی باج داد به نیسان تا این گیربکس رو روماشیناش بزاره نمونه حی وحاضرشم همین کولئوسه که تو نقاط قوتش تو همین باما زده گیربکس مشترک با ایکس تریل
ماشین باز
در پاسخ به محمد و محمد حسین گیربکس cvt از رده خارج نشده ولی اینیکه شما میگید نیسان و ... دارن ماشیناشونو با cvt میسازن اشتباهه چون الان یا با zf یا با هفت سرعته دو کلاچه ماشینارو میسازن
omiiid70
سید مهدی فرهادی،از کجا این همه اطلاعات داشتی؟ تو بخدا باید ایرانخودرو سایپو رو بگردونی،یه پیشرفتی حاصل شه.حرفات اصلا ربطی به این داستانا نداره،نمیدونم راجع به کدوم ماشین تو ذهنت رویا پردازی کردی...وجدانا کیزاشی سوار شدی؟!
King88
آقای فرهادی، ب جز موتور جیتی ۸۶ ی موتور بیار ک بدون توربو و سوپرشارژر گفته شما رو تایید کنه! موتور ۲.۵ تویوتا لکسوس ک نمونههای اون توی ایران هست و روی جیاس و آیاس و ائیاس و کمری نصبه از ۱۸۵ تا ۲۱۲ اسب قدرت داره در ضمن شما طرفدار پر و پا قرص پژو هستی چرا نگران این ماشینی ک از رده تولید خارج شده؟ و در مورد نقدها نظرمون رو بگیم: بهتر نیست محاسن و معایب خودرو رو با توجه ب بررسی کارشناسی بیان کنیم تا همین جوری حرف بزنیم؟ این ک کسی از ماشین سر دربیاره فقط از روی کاتالوگ ک هنر نیست تجربه استفاده رو باید عرضه کنی نه اطلاعات تئوری رو...
King88
گیربکس سیویتی هم محاسن و معایب خودشو داره ک هر شرکتی برای خودش ایدهای داره ک استفاده میکنه در ضمن رنو با زرنگی و التماس گیربکس نیسان رو نگرفته رنو سهامدار نیسان و میتسوبیشی هست بخاطر این ک بتونه از تکنولوژی اونها استفاده کنه مثل کولیوس ک روی پلتفرم ایکتریل ساخته شده و همون مشخصات فنی رو داره یا موتور جوک پلاتینیوم روی تالیسمان هست...
mamaleki
شما گیربکس سیویتی رو از رده خارج کردی؟؟؟ یا دستور دادی خارج کنن؟؟؟ تمام برندهای دنیا دارن ماشیناشون رو سیویتی میکنن!!!
Shayan2022
سیدمهدی فرهادی یه خودرو معرفی کن با موتور 2 لیتری توانش بالای 200 اسب باشه
saeedkizzy
بعد از 10 سال رانندگی 165 هزار تا کارکرد با این ماشین هنوز بنظرم صفره هیچ هزینه ای نداشته ماشین جز روغن و فیلتر و لنت اگه به گیربکسش برسی تا 500 هزار کیلومترم میره امیدوارم یه روزی بتونم انقدر کارکرد از این ماشین بکشم :)
mamaleki
خیلی میگن چهر چرخ متحرکش وارد نشد، بنده خودم چهار چرخ متحرک رو داشتم!!! این ماشین در تیپ النترا و سراتو و کرولا نیست! نه از لحاظ ابعاد و نه از لحاظ موتور!!! این ماشین در تیپ کمری و سوناتا و اپتیما قرار میگیره!!! دلیل اینکه نتوانست با برندهای تویوتا و هیوندایی و کیا رقابت بکنه، این بود که دیرتر از آنها وارد بازار شد و تحویل دادنشون مردم رو زخم میکرد!!! من پدرم تویوتا آریون داشت که از هر لحاظ از تمام خودروهای هم تیپ خودش مثل جنسیس و سنتنیال بهتر بوده، ولی هر وقت پشت ماشین من مینشست بینهایت از راحتی و تعلیق راضی بود، بتده اشتباه کردم و بخاطر ترس از فروش با توجه به مخاطب کم فروختمش و بعدش اپتیما خریدم، مدل ۲۰۱۴، الان پشیمانم!!! ماشین فوقالعاده ای بود
Roooooooooooo
ماشین به این خوبی چرا این قدر دوستش ندارن ؟
rezayari007
من ک میخرمش انشالله پول دستم بیاد' کلا ماشین مافیاییه' پنجره های کوچیک شبیه clc ' قدیمیاا ' مشکی شیشه دودی از همه مهتر داری ی ماشین پروی ژاپنی ک میتوته پوزه کره ایا و حتی ی سری مدل های اروپایی رو ب خاک بماله
Amirreza1362
این سوزوکیه ها😐😐
rezayari007
دوست عزیز قبل از اینکه ریپلای بزنی ب کامنت بنده یکبار درست بخون ' بنده گفتم پنجره هاش شبیه پنجره های cls بعدش پایین متن گفتم ک ی ماشین ژاپنی ' بنده از سال ۸۱ مجله ماشین میخونم '
Yasuj
رضا اگر خریدیش بگو آیا تعلیقش نرمه؟
Saravan
عزیز برند های درجه اول ژاپن از نظر استهلاک و خرج و مصرف خیلی سر تر از اروپاییا هستن و عمر بهتری در بلند مدت دارن سوزوکی و تویوتا و هوندا هم درجه ۱ ژاپن هستند و حرفی توشون نیست حتی درجه ۲ های ژاپن مثل نیسان و میتسوبیشی فوق العاده ماشین های خوب و کم استهلاکی دارن
علی قربانی
چرا تولیدش متوقف شد؟
Amirreza1362
چون یهو اومد و وقتی هم که اومد توان اینو نداشت که فروش النترا و کرولا و سیویک و .... رو پایین بیاره
hamedat81@yahoo.com
من به مدت شش سال داشتم و فقط از ترس بازار دسته دوم فروختم بدون شک تو تیپ خودش بدونه رقیبه حتی با سوناتا و اپتیمای ۴ سال بعد خودش برابری میکنه و از لحاظ افت فنی من تا ۱۲۰ هزار تا چیزی ندیدم .ولی کمبود بعضی تجهیزات هم مسئله خیلی مهمیه
rima
سلام یه سوال داشتم . این خودرو واقعا چهار چرخ متحرک می باشد؟ یا شایعه می باشد
saeedkizzy
نه مدلی که توایران وارد شده دف جلوعه