اواخر سال 90 بود که ایران‌خودرو، سدان جدیدی را در سبد فروش خود قرار داد که ماحصل دومین همکاری‌اش با سوزوکی بود؛ خودرویی که کیزاشی نام داشت. سدان زیبا و جسوری که قرار بود در بازار ایران به تولید انبوه برسد و در ابتدا به تعداد کمی وارد شد. کیزاشی برگرفته از کانسپت فوق‌العاده زیبایی بود که سال 2007 در فرانکفورت و با همین نام (کیزاشی) رونمایی شد. نسخه نهایی آن سال 2009 به بازارهای جهانی آمد و در نهایت سال 91 به دست مشتریان ایرانی رسید. کیزاشی یکی از اولین خودروهای موجود در بازار ایران بود که از جعبه‌دنده CVT‌ بهره می‌برد. این ژاپنی که در زمان حضورش در بازار هم‌رده با سوناتا و اپتیما بود، با اتخاذ تصمیمات مدیریتی، از بازی خارج شد و فضا را برای کره‌ای‌ها باز کرد. البته یکی از دلایل بدشانسی کیزاشی، هم‌زمانی عرضه آن با نیسان تی‌ینا از سوی پارس‌خودرو بود. باید اعتراف کرد که کیزاشی در بازارهای جهانی نیز چندان پرفروغ نبود. این خودرو در اواخر عمرش در پاکستان مونتاژ می‌شد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • دوام فنی
    • فرمان‌پذیری
    • شتابگیری ثانویه
    • ترمزهای مطمئن
    • کیفیت ساخت بالا
  • نقاط ضعف
    • بازار دست‌دوم
    • تعلیق نیمه‌اسپرت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 2012
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 185 اسب‌بخار
  • گشتاور 230 نیوتن‌متر
  • شتاب 8.8 ثانیه
  • سرعت 205 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4651 میلی‌متر
  • عرض 1821 میلی‌متر
  • ارتفاع 1481 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2700 میلی‌متر
  • وزن 1495 کیلوگرم
  • حجم باک 63 لیتر
  • چرخ جلو 235/45R18
  • چرخ عقب 235/45R18
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 2012
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 185 اسب‌بخار
  • گشتاور 230 نیوتن‌متر
  • شتاب 8.8 ثانیه
  • سرعت 205 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4651 میلی‌متر
  • عرض 1821 میلی‌متر
  • ارتفاع 1481 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2700 میلی‌متر
  • وزن 1495 کیلوگرم
  • حجم باک 63 لیتر
  • چرخ جلو 215/55R17
  • چرخ عقب 215/55R17
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

32 دیدگاه

_امیرعلی(739 روز پیش)

گیربکس سی وی تی تاخیر زیادی داره و از رده خارج شده، قطعاتشم به راحتی گیر نمیاد. بازار فروش خوبی هم نداره ولی ماشین قدرتمند، زیبا و باکیفیتی هست.

Mohammad (737 روز پیش)

گیربکس سی وی تی از رده خارج شده؟؟؟؟ الان خیلی از کمپانی ها مثل نیسان میتسوبیشی تویوتا هوندا اکثرا دارن ماشینارو با گیربکس سی وی تی بخاطر افزایش راندمان استفاده می کنن

saeedkizzy (736 روز پیش)

در مورد تاخیر تاحدودی با نظرت موافقم ولی راه داره من برا ماشین potent booster خریدم الان عالی شده مخصوصن تو مد sport در مورد قطعات باید بگم الان همه ماشین خارجی این مشکلو دارن قطعات مصرفی تو بازار داخل هست ولی میشه قطعات ماشنو مستقیمن از دبی یا خود ژاپن با پست سفارشی بخری از سایت www.megazip.net. در مورد اینکه CVT از رده خارجه دوستان جواب دادن اصلن اینطور نیست بازار دست دوم و فروش رو نمیدونم تاحالا به فکر فروش نیافتادم حقیقتن

سیدمهدی فرهادی (733 روز پیش)

دوست عزیز ایرادات سوزوکی یکی دوتا نیست. دوستان به صورت کامل گفتن. چهار دنده و موتور ۲۴۰۰ سی سی با این توان!!!. الان موتورهای ۲۰۰۰ سی سی در خودروهای روز عموما توان بالای ۲۰۰ اسب بخار دارند. باید قبول کنید تکنولوژی بکار رفته در موتور به شدت قدیمی است. جای دور نروید موتور سوزوکی ویتارا را با سوزوکی کیزاشی مقایسه کنید تا به قول شما تبلیغ برند دیگری نباشد، هرچند کیزاشی هم مربوط به سال ۲۰۱۲ می باشد. ۱۶ اسب بخار بیشتر با همان حجم و مربوط به همان کارخانه با سال ساخت قدیمی تر. در ضمن کیزاشی وزن کمتر و ارتفاع بسیار کمتر دارد و تعادل بسیار بهتری از سوزوکی دارد. دوست گرامی این خودرو از ابتدا هم جز خودروهای محبوب و پرفروش نبوده، حالا که تکنولوژی اش قدیمی هم شده و به واسطه داخلی شدن بعضی قسمتها افت کیفیت هم داشته. برخی موارد ایمنی هم مانند ای اس پی با کمال تعجب از روی خودرو اصلی حذف شده است !!! در ضمن در این ده سال خودرو سازهای دنیا تعطیل نبودن و الان خودروهای روز بازار ایران بسیار برتر از سوزوکی هستن. آخه دوست گرامی وقتی یه خودرو تحلیل میشه و از معایبش گفته میشه همیشه باید راهکاری ارائه داد و گفت اگه اینو نخرید بجاش چه انتخاب مناسبی در بازار هست که قیمتش در این محدوده یا ارزانتر باشه و معایب این خودرو رو نداشته باشه. شما اگر در مورد نقدها نظر مخالفی دارید لطفاً نظر علمی و فنی خود را بیان کنید.

Mohammad (729 روز پیش)

استاد جای اشتباه نظرتو گذاشتی!

محمد حسین نظرکرده (592 روز پیش)

گیربکس cvt از رده خارج شده؟! الان گیربکس هایcvt_xtronic های نیسان داره پادشاهی میکنه کم مصرفو پرشتاب تاجایی که رنو کلی باج داد به نیسان تا این گیربکس رو روماشیناش بزاره نمونه حی وحاضرشم همین کولئوسه که تو نقاط قوتش تو همین باما زده گیربکس مشترک با ایکس تریل

ماشین باز (438 روز پیش)

در پاسخ به محمد و محمد حسین گیربکس cvt از رده خارج نشده ولی اینیکه شما میگید نیسان و ... دارن ماشیناشونو با cvt میسازن اشتباهه چون الان یا با zf یا با هفت سرعته دو کلاچه ماشینارو میسازن

omiiid70 (303 روز پیش)

سید مهدی فرهادی،از کجا این همه اطلاعات داشتی؟ تو بخدا باید ایرانخودرو سایپو رو بگردونی،یه پیشرفتی حاصل شه.حرفات اصلا ربطی به این داستانا نداره،نمیدونم راجع به کدوم ماشین تو ذهنت رویا پردازی کردی...وجدانا کیزاشی سوار شدی؟!

King88 (8 روز پیش)

آقای فرهادی، ب جز موتور جی‌تی ۸۶ ی موتور بیار ک بدون توربو و سوپرشارژر گفته شما رو تایید کنه! موتور ۲.۵ تویوتا لکسوس ک نمونه‌های اون توی ایران هست و روی جی‌اس و آی‌اس و ائی‌اس و کمری نصبه از ۱۸۵ تا ۲۱۲ اسب قدرت داره در ضمن شما طرفدار پر و پا قرص پژو هستی چرا نگران این ماشینی ک از رده تولید خارج شده؟ و در مورد نقدها نظرمون رو بگیم: بهتر نیست محاسن و معایب خودرو رو با توجه ب بررسی کارشناسی بیان کنیم تا همین جوری حرف بزنیم؟ این ک کسی از ماشین سر دربیاره فقط از روی کاتالوگ ک هنر نیست تجربه استفاده رو باید عرضه کنی نه اطلاعات تئوری رو...

King88 (8 روز پیش)

گیربکس سی‌وی‌تی هم محاسن و معایب خودشو داره ک هر شرکتی برای خودش ایده‌ای داره ک استفاده میکنه در ضمن رنو با زرنگی و التماس گیربکس نیسان رو نگرفته رنو سهامدار نیسان و میتسوبیشی هست بخاطر این ک بتونه از تکنولوژی اونها استفاده کنه مثل کولیوس ک روی پلتفرم ایک‌تریل ساخته شده و همون مشخصات فنی رو داره یا موتور جوک پلاتینیوم روی تالیسمان هست...

rezayari007(484 روز پیش)

من ک میخرمش انشالله پول دستم بیاد' کلا ماشین مافیاییه' پنجره های کوچیک شبیه clc ' قدیمیاا ' مشکی شیشه دودی از همه مهتر داری ی ماشین پروی ژاپنی ک میتوته پوزه کره ایا و حتی ی سری مدل های اروپایی رو ب خاک بماله

Amirreza1362 (145 روز پیش)

این سوزوکیه ها😐😐

rezayari007 (144 روز پیش)

دوست عزیز قبل از اینکه ریپلای بزنی ب کامنت بنده یکبار درست بخون ' بنده گفتم پنجره هاش شبیه پنجره های cls بعدش پایین متن گفتم ک ی ماشین ژاپنی ' بنده از سال ۸۱ مجله ماشین میخونم '

Yasuj (88 روز پیش)

رضا اگر خریدیش بگو آیا تعلیقش نرمه؟

علی قربانی(856 روز پیش)

چرا تولیدش متوقف شد؟

Amirreza1362 (145 روز پیش)

چون یهو اومد و وقتی هم که اومد توان اینو نداشت که فروش النترا و کرولا و سیویک و .... رو پایین بیاره

[email protected](955 روز پیش)

من به مدت شش سال داشتم و فقط از ترس بازار دسته دوم فروختم بدون شک تو تیپ خودش بدونه رقیبه حتی با سوناتا و اپتیمای ۴ سال بعد خودش برابری میکنه و از لحاظ افت فنی من تا ۱۲۰ هزار تا چیزی ندیدم .ولی کمبود بعضی تجهیزات هم مسئله خیلی مهمیه

rima (176 روز پیش)

سلام یه سوال داشتم . این خودرو واقعا چهار چرخ متحرک می باشد؟ یا شایعه می باشد

saeedkizzy (166 روز پیش)

نه مدلی که توایران وارد شده دف جلوعه

۸۸۲۵(785 روز پیش)

حدود پنج سال است دارم .فوق العاده است فقط لاستیک وروغن ولنت.200هزار کیلومتر بدون هیچ مشکلی کارکرده

omiiid70 (303 روز پیش)

منم از سال ۹۳ دارم.فقط لنت و روغن و فیلتر ها.قطعات هم آشنا دارم همه چیش هست! شما فک کن الان قطعات ماشین های دیگه هست؟ مثلا بنز و بی ام و و خودروهای چینی که تو خوده چین هم قطعه ندارن.داداش این ماشین معروفه به سگ جون و بدون استهلاک.از نمایندگی بپرس

اوژن گیوه چی(400 روز پیش)

دارمش عالیه موتور پرشتاب بدنه زیبا و‌محکم صندلی چرم کیفیت ساخت بالا سیستم صوتی راکفورد امریکا بدون مشابه کره ای نمیفروشمش اصرارم نکن عکساشم نویسنده مجله ماشین پارسال تستش کرد بخرید ببینید ژاپنی بازا پرچم بالا تا خود کوه فیجی

سیاوش محسنی(743 روز پیش)

ماشین بسیار ارزشمند از نقطه نظر فنی و طراحی. بسیار دردسر ساز موقع فروش. و متاسفانه به دلیل توقف عرضه در سالهای پیشین و عرضه محدود جهانی و در ایران قطعات به راحتی در بازار گیر نمی‌آید.

saeed(939 روز پیش)

من مدل اتوماتیک نیمه فول 6 ساله دارم کیفیت تولید عالیه موتور قوی و خیلی کم مصرف تو رده 2400 سی سی که اونم بخاطر گیربکس CVT هستش قدرت موتور 185HP برا این بدنه خیلی قویه ولی گشتاور ماشین 170NM یه مقدار کمه ولی درکل نیاز رانندگی رو کاملن برآورده میکنه از نظر ایمنی با داشتن 7 تا ایربگ و سیستم ESP هنوز عالیه. درکل ماشین عالی کم استهلاکه هر کسی داره سخت ازش دل بکنه

Mohammad (937 روز پیش)

گشتاورش 230nm هست اتفاقا مناسبه

saeed (936 روز پیش)

بله درست میفرمایید 230nm

sina.g (786 روز پیش)

کیفیت سواریش چطوره؟مثل کمری نرم؟یا مثل مزدا 3 اسپرت،یا مثه الانترا خشک؟؟؟

Mohammad (748 روز پیش)

به خشکی مزدا ٣ نیست ولی به نرمی کمری هم نیس در کل هم جوون پسنده در عین حال نرمم هست و مث مزدا ٣ یا تلیسمان اذیت نمیکنه

مهدی حسینی(903 روز پیش)

سلام من دنده ای این ماشینو دارم اسفالتو میکنه.کیفیت سواریش از همه کره ای ها بهتره.قیمت دست دومش هم برای مصرف کننده ها عالیه.اپشنها و ایمنی ماشین نسبت به قیمتش عالیه

[email protected](933 روز پیش)

یادآور شوم که شما در حال بررسی درمورد یک سدان نیمه لوکس در سگمنت D کامپکت هستید، که در سال ۲۰۱۰ اولین بار تولید شده و تولیدش در ۲۰۱۳ متوقف شده‌ است. این نشاندهنده این است که این خودرو با توجه به تیراژ کم تولیدش در کل جهان و همچنین تعداد کم وارد شده به ایران (کمتر از ۲۵۰ دستگاه)، و علیرغم نام و برند سوزوکی که اغلب با خودروهای کوچک و اقتصادی معروف است، هنوز هم خوروی قابل اعتنایی است. کیزاشی همکلاس با مرسدس کلاس سی، آئودی ای فور، تویوتا کمری و هوندا اکورد تبلیغ شده است و شاید نزدیک ترین ماشین (از نظر حجم موتور و اسب بخار و نوع گیربکس و نه تعداد سلندر) به آن در ایران، نیسان تیانا باشد (تیانا شش سیلندر و کیزاشی چهر سلندر اما با حجم موتور تقریبا برابر است) و در بدترین حالت کمری و البته از میان کره ای ها، با ارفاق سوناتا و اپتیما. طراحی داخلی و متریال استفاده شده در کیزاشی قابل رقابت با محصولات لوکس تر تویوتا (لکسوس) است و به وضوح از کمری بالاتر است. اصلا فلسفه ساخت کیزاشی برای سوزوکی همین مسله بوده است، رقابت با در ماشینهای نیمه لوکس سگمنت دی. من از سال ۲۰۱۳ مدل فول این ماشین را از صفر در اختیار دارم. در خصوص کیفیت ماشین به اندازه کافی صحبت شده، سایر دوستان هم در مورد نقات قوت و آپشن ها گفته اند. نکته اصلی "کیفیت در مقابل قیمت" است که از نظر اینجانب ماشین دیگری در رنج قیمت فعلی این خودرو وجود ندارد - (حدود ۳۰۰ میلیون در نمونه های فول کم کار و تمیز این خودرو در تاریخ این نوشته).

Show More