شاسی‌بلند برقی و گران‌قیمت چشم‌بادامی‌ها

رونمایی از مدل جدید تسلای چین؛ نیو ES6

26 آذر 1397 11:01

طی یک مراسم بزرگ با حضور حدوداً 10 هزار نفر علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی و خواننده مشهور پاپ دنیا، برونو مارس، شرکت نیو (Nio) از شاسی‌بلند تمام الکتریکی جدید خود با نام نیو ES6 در شهر شانگهای چین رونمایی کرد.

ES6این شاسی‌بلند سایز متوسط بسته‌ به تریم انتخابی قیمتی بین 51 تا 65 هزار دلار دارد و برای کاهش هزینه، امکان حذف پک باتری و اجاره آن فراهم شده است. دومین خودروی الکتریکی شرکت است که بعد از شاسی‌بلند بزرگ ES8 رونمایی می‌شود. شرکت پک باتری بزرگ‌تری برای ES6 در نظر گرفته تا خودرو ظرفیت پیمایش بالایی با یک بار شارژ داشته باشد. به لطف سرویس تعویض باتری نیو، مالکان ES8 نیز از سال آینده قادر به تعویض پک باتری‌های 70 کیلووات ساعتی خود با پک جدید 84 کیلووات ساعتی خواهند بود. اعلام این خبر از سوی مدیران نیو در سالن حتی بیشتر از همه اجرای ترانه‌های برونو مارس جمعیت را توانست به وجد بیاورد.

جشن روز نیو 2018

کنسرت برونو مارس و رونمایی نیو ES6 شور و حال خاصی به Nio Day 2018 بخشیده بود. این جشن سالیانه را هر ساله استارت آپ چینی نیو برای هواداران برند و مالکان خودروهای شرکت تدارک می‌بیند. نیو از ماه ژوئن فروش مدل ES8 را شروع کرده و تاکنون در بازار چین بالای 9700 دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان داده است. ویلیام لی، موسس و مدیرعامل نیو طی برگزاری مراسم گفته که برای مراسم امسال، آن‌ها موفق شده‌اند 1098 دستگاه ES8 را گرد هم جمع کنند. وی ادعا کرده که مراسم امسال روز نیو بزرگ‌ترین گردهمایی یک خودروی خاص در دنیا محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری ES6 شباهت زیادی به ES8 دارد، ولی برخی تغییرات جزئی توانسته ظاهر آن را در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش تهاجمی‌تر کند. شرکت نیو قصد دارد ES6 را در شش رنگ بدنه مختلف روانه بازار کند و همه این شش مدل را به مراسم آورده بود.

موتورهای الکتریکی قوی برای نیو ES6

فروش ES6 اکنون در بازار چین آغاز شده و کار تحویل نخستین مدل‌ها قرار است از تابستان آینده شروع شود. این خودرو در دو نسخه مدل پایه و مدل Premier Edition وارد بازار خواهد شد. مدل پایه از دو موتور الکتریکی 214 اسب‌بخاری روی هر اکسل استفاده کرده و صفر تا صد را می‌تواند در 5.6 ثانیه پر کند. در نسخه Premier Edition خروجی قدرت موتور الکتریکی عقب به 321 اسب‌بخار افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع صفر تا صد را به 4.7 ثانیه کاهش می‌دهد.

با در نظر گرفتن دو تریم مذکور، در کل چهار نسخه مختلف از ES6 وجود دارد. این چهار نسخه متشکل از تریم ها با آپشن پک باتری 70 یا 84 کیلووات ساعتی بوده و قیمت آن بین 358 تا 448 هزار یوان (51800 تا 64800 دلار) متفاوت است.

خرید خودروی الکتریکی بدون باتری!

تقریباً 95 درصد مالکان ES8 به هنگام خرید آپشن اجاره کردن باتری‌های خودروهای خود را انتخاب می‌کنند و همین قیمت پایه خودروها را 100 هزار یوان یا 14 هزار و 400 دلار کاهش می‌دهد. این آپشن را نیو در اختیار خریداران ES6 هم قرار خواهد داد. اجاره‌کنندگان باتری ES8 ماهانه باید مبلغی برابر با 1200 یوان (123 دلار) پرداخت کنند و به ایستگاه‌های تعویض باتری نیز دسترسی دارند. برای اجاره باتری ES6 مالکان این خودرو باید ماهانه 1660 یوان (240 دلار) پرداخت کنند.

ظرفیت پیمایش از 400 تا 500 کیلومتر

هنوز خبری از ظرفیت پیمایش دقیق این خودرو در دست نیست و نیو فقط ظرفیت پیمایش تخمینی آن‌ها را مطابق با چرخه NEDC اعلام کرده است. میزان پیمایش نیو ES6 از 410 کیلومتر در تریم پایه با پک باتری 70 کیلووات ساعتی تا 510 کیلومتر تریم Premier Edition با پک باتری 84 کیلووات ساعتی تفاوت دارد.

راهکارهایی برای حذف نگرانی‌های شارژ

اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که نگرانی‌های زیادی بابت مشکلات شارژ باتری‌ها دارند، نیو راهکارهای مختلفی برای شما اندیشیده است. مهم‌ترین آن‌ها ایستگاه‌های تعویض باتری بوده که هم‌اکنون 18 ایستگاه کار خود را شروع کرده‌اند و تعدادشان روز به روز در حال افزایش است. یک راهکار دیگر نیو برای رفع مشکل شارژ ون‌های NIO Power هستند که با دو پک باتری 70 کیلووات ساعتی می‌توانند به محل خودروی شما آمده و باتری آن را شارژ کنند. این سرویس از طریق اپلیکیشن نیو ارائه شده و مدیرعامل شرکت می‌گوید تاکنون بالای 28 هزار بار انجام شده است.

ES6 حداکثر سرعتی برابر با 200 کیلومتر برساعت داشته و از سرعت 100 کیلومتر تا توقف کامل مسیری برابر با 33.9 متر طی می‌کند. خودرو به سه حالت رانندگی اسپرت، کامفورت و کاستوم مجهز است و آپشن سیستم تعلیق بادی را هم می‌توان برای آن سفارش داد.

تسلای چینی‌ها دست پر آمده

سیستم‌های کمکی رانندگی ADAS و سیستم نیمه خودران نیو پایلوت روی خودرو نصب شده‌اند و زمانی که آماده فعال‌سازی باشند، می‌توان از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری خودرو آن‌ها را فعال کرد. گرچه در مراسم مذکور شاهد حضور یک نیو ES6 نیمه خودران روی صحنه بودیم، ولی این تکنولوژی حداقل تا سال آینده در اختیار مشتری‌ها قرار نخواهد گرفت.

هوشمندتر از همیشه

ES6 هم مانند برادر بزرگ‌تر خود به یک دستیار هوش مصنوعی به نام Nomi مجهز است که در قالب یک صفحه‌نمایش دایره‌ای روی داشبورد قرار می‌گیرد و به دستورات صوتی راننده از جمله پخش موسیقی، پاسخ‌گویی به سوالات و گرفتن عکس سلفی از سرنشین‌ها پاسخ می‌دهد.

ES6 همچنین نخستین بار به یک «سیستم بوی هوشمند» مجهز شده و Nomi هر زمانی که احساس کند شما خسته‌اید، یک بوی طراوت‌بخش داخل کابین پخش خواهد کرد.

دیدگاه کاربران