محبوبیت سردمدار کره‌ای در 3 دهه حضور

سرگذشت خودروهای هیوندای در ایران

2 دی 1397 13:55
  • محبوبیت سردمدار کره‌ای در 4 دهه حضور

    محبوبیت سردمدار کره‌ای در 4 دهه حضور

    امروزه نام هیوندای در ایران از اعتبار قابل توحهی برخوردار است. برندی با سابقه تقریباً پنجاه ساله که کارش را با مونتاژ محصولات فورد و سپس میتسوبیشی آغاز کرد و توانست با ساخت محصولاتی برپایه پلتفرم و یا متعلقات فنی میتسوبیشی، به خودروسازی مطرح بدل شود و از دهه نود نیز با عرضه محصولاتی متنوع، در بازار اروپا به موفقیت‌ دست یابد. همزمان با رسیدن به اروپا، هیوندای به ایران نیز آمد و دوران اوج‌گیری آن در میانه دهه قبل همزمان شد با از سر گیری واردات و این گونه شد که هیوندای امروزه یکی از برندهای مطرح و رایج بازار کشورمان است. در ادامه به بررسی حضور هیوندای در بازار ایران خواهیم پرداخت پس «باما» همراه باشید.

  • تا پایان دهه هفتاد؛ معرفی به ایران

    تا پایان دهه هفتاد؛ معرفی به ایران

    این که اولین محصول هیوندای کی و چگونه به ایران وارد شد را نمی‌توان به سادگی دریافت. با این حال تعداد انگشت شماری از اولین محصولات مطرح این برند، همانند نسل دوم پونی و مدل سدان استلار، در تیراژی بسیار محدود در دهه شصت به ایران آمدند. واردات این برند اما به طور جدی در دهه هفتاد آغاز شد. در آن زمان مدل اکسل به ایران معرفی شد که نمونه سدان آن توانست علاوه‌بر فروش مناسب، به ناوگان تاکسیرانی نیز راه پیدا کند. علاوه‌بر اکسل، تعداد محدودی از مدل‌های سوناتا، النترا، اسکوپ و اکسنت نیز وارد کشورمان شدند. اکسنت قرار بود تا در میانه این دهه با قیمتی در حدود 3 میلیون تومان به ایران بیاید. اما بسته شدن مرزها سبب شد تا نمونه‌های وارد شده (توسط خانواده‌ای که این روزها واردات محصولات تویوتا را برعهده دارند)، در نهایت برای فرار از ماندن در گمرک، به کیش بروند و تاکسی شوند.

  • دهه هشتاد؛ مونتاژ و سپس واردات

    دهه هشتاد؛ مونتاژ و سپس واردات

    برخلاف دوو و کیا که با در پیش گرفتن تولید و مونتاژ، توانستند در بازار ایران بمانند، هیوندای در دهه هفتاد مونتاژ نشد تا حضورش در بازار ایران چند سال به وقفه بیافتد. اما در دهه هشتاد وضعیت تغییر کرد و کرمان خودرو با مونتاژ دو مدل ورنا (اکسنت) و آوانته (النترا)، دوباره هیوندای را به ایران آورد. دیری نپایید که مرزها به روی واردات باز شد و هیوندای نیز این بار با آسان موتور به کشورمان آمد. در آن زمان مدل‌های سوناتا، آزرا، سانتافه، توسان و کوپه توانستند تقریباً پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی باشند. موفقیت این مدل‌ها سبب شد تا واردات نسل‌های متمادی این مدل‌ها ادامه پیدا کند.

  • دهه نود؛ تسخیر بازار

    دهه نود؛ تسخیر بازار

    در پایان دهه هشتاد بود که هیوندای برند جنسیس را پایه‌ریزی کرد و در حقیقت دو مدل جنسیس و جنسیس کوپه به ایران نیز رسیدند. این دو مدل توانستند اعتبار و پرستیژ هیوندای را بالاتر ببرند. علاوه‌براین، سانتافه به نماد شاسی‌بلند شهری متوسط در بازار ایران و سوناتا نیز به یکی از محصولات بسیار محبوب بازار بدل شد. محدود شدن واردات براساس حجم پیشرانه و سپس قیمت خودرو، واردات برخی خودروهای ساخت این برند را از اوایل دهه جاری با مشکلاتی مواجه کرد. به هر حال، هنوز هم محصولاتی متنوع از هیوندای به ایران آمدند. پس از برجام نیز کرمان خودرو علاوه بر واردات دوباره به مونتاژ محصولات هیوندای مشغول شد و چهار مدل i10، ،i20

دیدگاه کاربران