-
1983
نسل اول (V10)
این خودرو سال 1983 بهعنوان جانشین مدل کرونا رونمایی شد. سدان کامپکت ژاپنی در کنار برادر کوچکتر خود، کرولا، در اوایل دهه 70 میلادی تویوتا را به پرفروشترین برند وارداتی آمریکا تبدیل کرد. تویوتا برای آن نامی جدید در نظر گرفت: کمری. این اسم از واژه ژاپنی kanmuri به معنی تاج گرفته شده است. تویوتا قصد دارد تفاوتهایی بین این سدان 4 در دیفرانسیل جلو و مدل قدیمی دیفرانسیل عقبی که جانشینش شده ایجاد کند. برهمین اساس نسل اول کمری در دو فرم بدنه سدان و لیفتبک ارائه شد و طولی برابر با 4460 میلیمتر داشت. این عدد تقریباً 190 میلیمتر کمتر از طول نسل فعلی کرولا است.
شرکت آن را ابتدا با یک پیشرانه 2 لیتری انژکتوری تک میلسوپاپ چهار سیلندر خطی 92 اسببخاری و یک جعبهدنده 5 سرعته دستی یا 4 دندهاتومات روانه بازار کرد. بعدها یک مدل توربودیزل هم به مجموعه مدلهای نسل اول کمری اضافه شد، که فروش خیلی خوبی نداشت. با این حال بهعنوان خودرویی جادارتر از کرونا، کمری به سرعت جایگاه خوبی برای خود در بازار آمریکا دستوپا کرد. کمری انتخاب اول کسانی بود که به دنبال خودرویی با سواری راحت و استهلاک کم بودند. هوندا آکورد را میتوان جدیترین و نزدیکترین رقیب کمری در آن زمان دانست.
-
1987
نسل دوم (V20)
4 سال بعد از رونمایی اولین کمری، تویوتا نسل دوم را در سال 1987 میلادی معرفی کرد. مدل جدید فضای کابین جادارتری داشت و تنوع مدلهای آن بیشتر بود. گرچه طول بین دو محور آن در مقایسه با نسل اول تغییری نکرد، ولی خودروی جدید از نظر طول و عرض رشد داشت و صندوقعقب جادارتری داشت. شکل کلی طراحی «سدان سه جعبهای» آن دستنخورده باقی ماند اما مشخصههای آیرودینامیکی آن بهبود یافت. در این نسل نسخه استیشن کمری برای اولین بار ارائه شد که از همان پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ مدل سدان استفاده میکرد. این پیشرانه جدید در مقایسه با مدل قبلی 20 اسببخار قویتر بود و کل خروجی آن به 112 اسب بخار میرسید.
در سال 1988، تویوتا یک خط تولید جدید در جورج تاون کنتاکی باز کرد تا پاسخگوی تقاضای بازار آمریکای شمالی برای کمری باشد. در این سال گزینههای پیشرانه کمری هم بیشتر شد. مدلهای 4 سیلندر برای اولین بار با آپشن سیستم دو دیفرانسیل به نام All-Trac ارائه شدند. این سیستم از یک دیفرانسیل مرکزی برای تقسیم بهتر گشتاور بین محورهای عقب و جلو بهره میبرد. علاوهبراین یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی جدید با 153 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور برای هر دو مدل سدان و استیشن ارائه شد.
با این تغییرات فروش نسل دوم کمری بیشتر شد و برای اولین بار در سال 1988 در آمریکا، رکورد 200 هزار دستگاه فروش سالانه را شکست.
-
1992
نسل سوم (XC10)
نسل سوم کمری که سال 1992 رونماییشد را میتوان یک نقطه عطف در تاریخ این خودرو دانست. برای نخستین بار، کمری آمریکایی با دیگر نسخههای جهانی متفاوت بود و از یک ترکیب بدنه عریض جدید استفاده میکرد. اتفاقی که آن را از سگمنت کامپکت یک پله بالاتر، به دسته سایز متوسطها برد. کمری جدید که 182 میلیمتر درازتر و 61 میلیمتر پهنتر از مدل قبلی بود، فضای کابین بیشتری داشت و طراحی بدنه آن بسیار زیباتر شده بود. عرضه نسخههای سدان و استیشن همچنان ادامه داشت، منتهی با دو پیشرانه جدید و قویتر: یک 2.2 لیتری 4 سیلندر و یک 3 لیتری شش سیلندر خورجینی.
در سال 1994، تویوتا مدلی کوپه و دو در از کمری را روانه بازار کرد. این خودرو که ابعادی مشابهی با مدل سدان دارد، از همان پیشرانههای 4 سیلندر و 6 سیلندر خورجینی استفاده میکرد و گزینهای با طراحی اسپرتتر برای جوانان بود.
-
1997
نسل چهارم (XV20)
بیشتر کارهای طراحی و توسعه نسل چهارم کمری برعهده مرکز مهندسی تویوتا واقع در ایالت میشیگان بود. ازاینرو، نسل چهارم این خودرو آمریکاییترین مدل کمری تا به امروز است. باقی کارهای مهندسی این خودرو در ژاپن انجام شد. این خودرو با 61 میلیمتر افزایش طول بین دو محور از نسل قبلی بزرگتر بود. با وجود افزایش ابعاد وزن کمتری داشت و قیمت آن نیز ارزانتر بود. دو پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر خطی و 3 لیتری شش سیلندر خورجینی در این مدل هم مورد استفاده قرار گرفتند. البته با تیونینگهایی متفاوت، خروجیهای قدرت آنها به ترتیب به 133 و 194 اسببخار رسیده بود. سال 1997 کمری شش سیلندر به لیست 10 خودرو برتر مجله «کار اند درایور» راه یافت و در همین سال، کمری برای نخستین بار عنوان پرفروشترین خودروی آمریکا را به خود اختصاص داد و تا سالیان سال این عنوان را نزد خود نگه داشت.
اتفاق مهم در این نسل توقف عرضه نسخه استیشن در آمریکا بود، همچنین و طی دو سال 1997 و 1998 خبری از مدل کوپه نبود. تا اینکه در سال 1999، کمری سولارا خودی نشان میدهد. کوپه جدید تویوتا اسم و طراحی متفاوتی نسبت به مدل سدان داشت، اما همچنان اکثر بخشهای مکانیکی آن با کمری سدان مشترک بود. برای سال 2000، نسخه کانورتیبل سولارا به بازار آمد و رقابتی جدی با نسخه روباز کرایسلر سبرینگ ایجاد کرد.
-
2002
نسل پنجم (SV30)
کمری بار دیگر رشد اندازه را تجربه کرد، موضوعی که در کنار بازطراحی اوایل قرن بیست و یکم توجه خیلیها را به خودرو جلب کرد. نسل پنجم طول بین دو محور بیشتری داشت و ارتفاعش هم افزایش یافته بود. این موارد منجر به افزایش ارتفاع صندلی راننده و سرنشین جلو و همچنین افزایش فضای پا برای سرنشینهای عقب شد. برای همگام شدن با افزایش اندازه بدنه، کمری به سراغ یک پیشرانه پایه بزرگتر 2.4 لیتری 4 سیلندر با 157 اسببخار قدرت رفت. پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3 لیتری همچنان روی خودرو عرضه میشد، گرچه در این نسل دیگر شاهد ترکیب این پیشرانه و جعبهدنده دستی نبودیم. تریم اسپرت SE، بعد از یک نسل غیبت دوباره به مجموعه مدلهای کمری بازگشت و برای نخستین بار تویوتا در این مدل سیستم ناوبری را ارائه کرد.
کمری سولارا کوپه و کانورتیبل برای سال 2004 و بعد از بهروزرسانی بزرگ سدان نسل پنجم، بازطراحی شدند. طراحی متفاوت این مدلهای دو در بسیار زیبا و تهاجمی بود و دیگر هیچکس نمیتوانست این دو را متهم به شبیه بودن به مدل سدان کند. همان سال، تویوتا پیشرانه قوی 3.3 لیتری 6 سیلندر خورجینی سولارا را در سدان کمری SE هم ارائه کرد.
-
2007
نسل ششم (XV40)
در بازار تقریباً همه به رونمایی یک نسل جدید کمری هر 4 تا 5 سال یک بار عادت کرده بودند. هر نسل جدید بزرگتر، قویتر و مجهزتر از همیشه بود و نسل ششم هم از این قاعده مستثنا نبود. زمانی که کمری جدید سال 2007 رونمایی شد، تویوتا در همان سال رکورد فروش جدیدی برای کمری ثبت کرد. فقط در آن سال 473 هزار و 108 دستگاه کمری جدید، به مشتریان تحویل شد.
پیشرانه پایه 2.4 لیتری 4 سیلندر 158 اسببخاری از نسل قبلی در این مدل ماند، ولی پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر جای خود را به یک پیشرانه کاملاً جدید 3.5 لیتری 268 اسببخاری داد. علاوهبراین برای نخستین بار، مدل هیبریدی کمری مجهز به سیستم Hybrid Synergy Drive تویوتا روانه بازار شد. تویوتا مصرف سوخت ترکیبی معادل 5.8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر برای آن پیشبینی میکرد. این عدد در کنار 187 اسببخار قدرت کلی سیستم، کمری هیبریدی را به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل کرد.
کمری سولارا کوپه و کانورتیبل از سال 2009 از بازار خارج شدند و بدین ترتیب، هوندا آکورد کوپه در سگمنت مدلهای سایز متوسط دو در دیفرانسیل جلو تقریباً بدون رقیب باقی ماند.
-
2012
نسل هفتم (XV50)
یک کمری جدید بدون هرگونه هیاهوی رسانهای سال 2012 رونمایی شد. علی رغم طراحی جدید بدنه، پیشرانههای آن تقریباً دستنخورده از نسل قبل منتقل شدند. به جزء پیشرانه هیبریدی که پس از به روزرسانی، مصرف سوختش کاهش پیدا کرد. نسل هفتم سدان محبوب ژاپنیها اولین مدل کمری است که دیگر با دنده دستی عرضه نشد و کل مدلهای آن بهصورت استاندارد به یک جعبه دنده اتوماتیک مجهز بودند. کابین خودرو اندکی جادارتر شد و یکی از اولین تویوتاهایی بود که با سیستم اطلاعات سرگرمی جدید Entune شرکت به بازار عرضه شد.
هر چند فروش نسل هفتم کمری در آمار خوب بود، ولی نقدهای متفاوت و گاهاً نهچندان خوب از سوی مجلات مختلف، تویوتا را وادار به واکنش کرد. برای سال 2015، یک مدل فیس لیفت از کمری ارائه میشود. تویوتا بارها تاکید میکند که این فیس لیفت بسیار با فیس لیفتهای جزئی میانه عمر تفاوت دارد و تنها بخش خودرو که دستنخورده باقیمانده، سقف آن است. طراحی جدید خودرو شجاعانهتر شد و کابین آنهم بسیارارتقا پیدا کرد، ولی باز هم شاهد استفاده از همان پیشرانههای نسبتاً قدیمی بودیم و از نظر عملکرد فنی، خودرو بدون تغییر باقی ماند.
-
2018
نسل هشتم (XV70)
با رونمایی از نسل هشتم کمری در نمایشگاه خودروی دیترویت 2017، و استقبال خوبی که مردم از طراحی زیبای آن کردند، انتظارات را از سدان پرفروش تویوتا بسیار بالا برد. نسل جدید کمری برای اولین بار در طی سالیان دراز روی یک پلتفرم کاملاً جدید ساخته شده، این پلتفرم جدید در واقع همان معماری TNGA تویوتا است. زمانبندی این تغییر بزرگ در پلتفرم کمری بسیار خوب بود، چراکه هوندا آکورد جدید با دست پر برای رقابت با کمری آماده میشود. باور کنید یا نه، این دو رقیب قدیمی هیچوقت در طول تاریخ دراز خود در یک سال بهصورت همزمان بازطراحی نشده بودند.
گرچه همه از دینامیک رانندگی جذاب کمری 2018 راضی هستند و پیشرانههای قویتر 4 سیلندر، شش سیلندر خورجینی و هیبریدی عملکرد خوبی از خود نشان میدهند، اما برخلاف آکورد، کمری موفق به حضور در لیست 10 خودرو برتر «کار اند درایور» نمیشود. از سویی دیگر به دلیل تغییر سلیقه مردم آمریکا از سدانها به سمت کراساورها، کمری دیگر آن شکوه گذشته را ندارد. در سال 2017، تویوتا راوفور با فروش بیش از 20 هزار دستگاهی، موفق میشود عنوان پرفروشترین مدل تویوتا را از کمری بگیرد. بااینحال، کمری بهعنوان یک مدل سدان یکی از بهترینهاست و چند هزار دستگاه فروش بیشتر یک کراساور، قطعاً نخواهد توانست این شرکت ژاپنی را مجبور به خارج کردن آن از خط تولید کند.