خودروهای کلکسیونی نوع جدیدی از سرمایهگذاری هستند که به دلایل متعددی مثل فرار مالیاتی در صدر توجه ابر پولدارها قرار گرفته است.
”طی یک دهه گذشته و با شروع بحران مالی ابر پولدارها شروع به خرید خودروهای کلاسیک بسیار گران کردند.“سرمایهگذاری در خودروهای کلاسیک طی چند دهه اخیر به امری نسبتاً رایج تبدیل شده است. این راه، از عاشقانی که زندگیشان را صرف نگهداری از یک خودرو خاص میکردند شروع و به کلکسیونرهایی ختم شد که صاحب دهها خودرو عتیقه با ارزش چند ده میلیون دلاری بودند.
طی دهه گذشته بیشترین میزان خرید و فروش خودروهای کلکسیونی با ارزش بیش از 5 میلیون دلار صورت گرفته است.
حفظ چیزهای قدیمی در بهترین شرایط ارزشی کلکسیونی به آنها میبخشد. هرچه این چیزها یا کالاها نایابتر باشند میتوانند به ارزش بیشتری خرید و فروش شوند.
محل تلاقی نامهای «کلکسیون» و «خودرو» اسم «سلطان برونئی» بیش از همه به چشم میخورد. اشخاص دیگری هم در این جهان جدید صاحبناماند؛ البته قصد ما در این گزارش پرداختن به اسم بزرگترین و گرانترینها نیست. در اینجا به بررسی روند روبه رشد خرید و فروش خودروهای کلاسیک بسیار گران در دهه گذشته میپردازیم. بازاری که شاید سرریز آن به خودروهای کلاسیک ارزانقیمتتر باشد.
به قیمت طلا: فراری 250GTO
سرمایهگذاری در طلا تاریخچهای طولانی دارد و بسیاری از این راه پولدار شدهاند. حالا خودروهای کلاسیکی وجود دارند که بسیار قیمتی و ارزشمند هستند و باید طلا را در صندلی عقب آنها نشاند.
نمونه این خودروها فراری 250GTO است که در آخرین قیمتگذاری قیمتیترین خودرو کلاسیک (فروش رسمی در حراجی) نام گرفت. خودرویی به تاریخ ساخت 1962 که به معنی واقعی کلمه هر گرم آن به اندازه طلا قیمت دارد. فراری در ماه آگوست به قیمت 48 میلیون و 405 هزار دلار به فروش رسید و در میان گرانترین خودروهای دنیا قرار گرفت.
درحالیکه هر گرم طلا در حدود 44 دلار است، این فراری ارزشی 55 دلاری به ازای هر گرم دارد.
البته همه این فراریها 50 میلیون دلار قیمت نمیخورند ولی با توجه به وضعیت بازار اصلاً بعید نیست طی 5 سال آینده، تولید دیگری از این مدل یا حتی همین مدل به قیمتی باز هم بالاتر فروخته شود. کمتر مالکی اقدام به فروش این مدل بسیار کمیاب میکند و به همین دلیل احتمال کاهش قیمت چنین خودرویی بسیار پایین است.
این 250GTO یکی از 36 دستگاهی بود که از این مدل ساخته شده و دقیقاً همان خودرویی است که قهرمان فرمول 1 جهان «فیل هیل» در سال 1962 به عنوان خودروی آزمایشی در «تارگا فلوریو» مسابقه از آن استفاده کرد.
این خودرو پیشتر در سال 2000 به «گرگ ویتن»، از رئیسان سابق مایکروسافت فروخته شده بود. قیمتی که ویتن در آن سال برای این فراری پرداخت مشخص نیست ولی بهاحتمالزیاد سود سرشاری نصیب ویتن کرده است.
گرانتر از طلا: خرید و تبلیغ هدفمند
گفته میشود در سال 2018 خودروی دیگری از سری 1 فراری 250GTO به قیمت 80 میلیون فروش رفته است. این گرانترین خودرویی است که در تاریخ فروخته شده است. این فروش بهصورت شخصی انجام شده و گزارش رسمی از آن وجود ندارد. شنیدهها حاکی از قیمت 80 میلیون دلاری خودرویی است که نه در حراج بلکه بهصورت خصوصی به «دیوید مکنیل» فروخته است.
خودرویی که توسط مکنیل خریداری شده در میان برترین خودروهای قارهای آمریکا است. خریدار این خودرو مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیزات خودرویی است و تجربهای در سواری با خودروهای اسپرت یا کلکسیونی ندارد. بسیاری این اقدام مکنیل را تبلیغاتی میبینند. چراکه این خودرو در حراج فروخته نشده و قیمت آن میتواند شایعه باشد. در برخی منابع قیمت آن 70 میلیون و برخی دیگر 80 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین این خبر نام شرکت خود یعنی «ودرتک» (Weathertech) را بیشازپیش در میان طرفداران خودرو روی زبان انداخت و از این منظر چنین خریدی علاوهبر سرمایهگذاری بهرهبرداری مناسبی برای این شرکت به حساب میآید.
روش جدید سرمایهگذاری در دهه گذشته
تنها در سالهای 1986 و 87 میلادی دو خودرو «بوگاتی رویال» با قیمتی بالاتر از 6 میلیون دلار به فروش رسید و این رکورد تا سال 2008 به قوت خود باقی ماند. هر دو مدل بسیار خاص «برلین» و «کلنر کوپه» بوگاتی محصول سال 1931 بودند. رکورد سال 2008 هم مربوط به فراری 250GT کالیفرنیا اسپایدر مدل 1957 است که به قیمت تقریبی 11 میلیون دلار فروخته شد.
به طرز غیرقابلباوری از زمانی که بحران اقتصادی آمریکا در سال 2008 شروع شد، فروش خودروهای کلکسیونی رونق گرفت. قیمتهای بالای 10 میلیون دلار از این سال شروع شد و از سال 2016 شدت بیشتری گرفت. در سال 2013 مرسدس بنز W196 مدل 1954 با قیمتی بیش از 29 میلیون دلار فروخته شد. حالا دیگر کلکسیونیها وارد کانال 30 میلیون دلاری میشوند.
در سال 2014 یک فراری 250GTO به مرز 38 میلیون دلار رسید. گرانترین فروشهای سالهای 2015، 2016 و 2017 به ترتیب 28، 35 و 22 میلیون دلار بودند. تا اینکه در سال 2018 مرز 50 میلیون دلاری به طور رسمی و مرز 80 میلیون دلاری به طور غیررسمی شکسته شد.
معمولترین برندهای کلکسیونی
در بررسی فهرست گرانترین خودروهای حراج شده در تاریخ، نام فراری بیش از همه به چشم میخورد.
از فهرست 202 عددی، 104 بار نام مدلهای مختلف فراری آمده است. گرانترین خودروهای فهرست هم عموماً فراری هستند.
پس از فراری، مرسدس بنز با 12 مدل در رتبه دوم قرار دارد. بوگاتی با 10 مدل و بنتلی با 6 مدل در ردههای بعدی قرار دارند.
تاریخ حراج | مدل | سال ساخت | قیمت فروش | تخمین کنونی |
---|---|---|---|---|
2018 | Ferrari 250 GTO | 1962 | 48,405,000 | 48,405,000 |
2014 | Ferrari 250 GTO | 1962 | 38,115,000 | 40,338,000 |
2013 | Mercedes-Benz W196 | 1954 | 29,600,000 | 31,837,000 |
2011 | Ferrari 250 Testa Rossa | 1957 | 16,390,000 | 18,254,000 |
2009 | Ferrari 250 Testa Rossa | 1957 | 12,402,500 | 14,484,000 |
2008 | Ferrari 250 GT SWB California Spider | 1961 | 10,849,900 | 12,678,000 |
1987 | Bugatti Royale Kellner Coupe | 1931 | 9,800,000 | 21,612,000 |
1986 | Bugatti Royale Berline de Voyager | 1931 | 6,500,000 | 14,857,000 |
در آخر باید اشاره کرد که برخی تحلیلها از بازار خودروهای کلکسیونی به شرایط نامساعد کنونی اقتصاد اشاره میکند. گفته میشود که امسال وضعیت بازارهای مالی جهان وضعیتی شبیه یا حتی وخیمتر از سال 2008 دارد و بعید نیست بار دیگر دیوارهای والاستریت ترک بردارد. به همین دلیل برخی نسبت به افزایش قیمت خودروهای کلاسیک طی یکی دو سال آینده خوشبین نیستند و نهایتاً 5 سال را برای احیای بازار در نظر میگیرند.
البته میتوان به همین دهه گذشته اشاره کرد؛ زمانی که بازار با بزرگترین بحران اقتصادی دهههای اخیر مواجه شد، خرید و فروش خودروهای کلاسیک دقیقاً همزمان با آغاز بحران مالی 2008 رشدی بیسابقه را شاهد بود.
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : باما