تبدیل شاسی بلند ژاپنی به آلمانی به لطف لیبرتی واک

از جیمنی تا جی مینی

20 دی 1397 12:00

شرکت تیونینگ لیبرتی واک در تازه‌ترین پروژه خود شاسی ‌بلند ریزاندام سوزوکی یعنی Jimny را با بادی‌کیت مرسدس ‌بنز G کلاس تولید کرد. خودرویی که از سوی این تیونر به G Mini (جی کوچک) نام‌گذاری شده است.

دستاورد جدید لیبرتی واک آن‌قدر جذاب و دقیق است که نمی‌توان را یک ابتذال در طراحی و یا به‌نوعی تقلید دانست. واقعیت این است که سوزوکی فوق تا اندازه فوق‌العاده‌ای شبیه به شاسی ‌بلند لوکس-آفرود آلمان‌ها شده است. لیبرتی واک با استادی هرچه تمام‌تر ریزه‌کاری‌های نسخه جی‌کلاس را در جی مینی پیاده کرده است. رعایت جزئیات ریزه‌کاری به‌ویژه در سپرها، گلگیر، چراغ‌ها، جلوپنجره، کاپوت و شیشه این ژاپنی را بی‌اندازه به شاهکار آلمان‌ها شبیه و البته از سویی دیگر جیمنی جدید تجربه آفرود سواری در مقیاس کوچک و ارزان را میسر کرده است.

استفاده از رینگ و تایرهای مخصوص مسیرهای سخت، سیستم تعلیق با ارتفاع بالا، هواکش‌های مخصوص تنفس حضور خودرو در آب و البته چراغ‌های LED‌ روشنایی روز از جمله ویژگی‌های خارج جاده‌ای جی مینی است.

دستاورد جدید لیبرتی واک آن‌قدر جذاب و دقیق است که نمی‌توان را یک ابتذال در طراحی و یا به‌نوعی تقلید دانست. چراکه اساساً جیمنی از نظر کلاس بدنه یک سر و چند گردن از جی کلاس کوتاه‌تر است. گویی تیونینگی که روی سوزوکی انجام شده مانند یک ماکت یک‌دوم مرسدس‌ بنز G کلاس است.

تازه‌کار ولی پخته

لیبرتی واک شرکت کهنه‌کاری نیست. ژاپنی خوش سلیقه‌ای که اخیراً به خاطر پروژه‌های دوست داشتنی‌اش شهرتی جهانی پیدا کرده است. پیش از آنکه لیبرتی واک را در قامت سوزوکی جیمنی ببینیم، مدل‌های موفقی هم‌چون ب‌ام‌و i8،‌ لامبورگینی‌های هوراکان و اونتادور،‌ لکسوس LC500، نیسان GT-R، فورد ماستنگ، هوندا NSX،‌ مرسدس‌بنز C63، مک‌لارن 650S، فراری‌های 458 و 488 و انواع و اقسام آئودی‌ها، پورشه‌ها، مازراتی و دوج‌ها را نیز روانه بازار کرده بود.

آفرود در مقیاس لی‌لی‌پوت‌ها

به چهره‌اش که نگاه می‌کنید اصلاً به نظر نمی‌رسد که خودرویی با فروش بیش از 2 میلیون و 850 هزار دستگاه باشد. تقریباً 50 سال پیش سوزوکی شاسی ‌بلند ریزاندامی را تولید کرد که توانست در 194 کشور دنیا به گزینه‌ای بی‌رقیب تبدیل شود. تقریباً یک سال پیش بود که نسل چهارم این خودرو رونمایی شد. این همان ویرایشی بود که توسط لیبرتی واک تبدیل به جی کلاس کوچک شده است. جیمنی جدید مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری 100 اسب‌بخاری با 138 نیوتن‌متر گشتاور است. سوزوکی برای این خودرو سه نوع جعبه‌دنده 5 سرعته دستی، 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته نیمه‌اتوماتیک در نظر گرفته است. طول جیمنی حتی به 3.7 متر هم نمی‌رسد.

دیدگاه کاربران