پیشنهاد بالاتر نبود، فروخته شد!
10 خودروی گرانقیمت در حراجیهای 2018
پیشنهاد بالاتر نبود، فروخته شد!
دو هفته از سال پرهیاهوی 2018 گذشت. سالی که آبستن حوادث بزرگ سیاسی بود. بازار اپل تریلیون دلاری شد، عربستان ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد، رئیسجمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی سر یک میز نشست و البته سالی پر از اتفاقات سینوسی برای صنعت خودرو. از جهش ناگهانی محبوبیت خودروهای برقی گرفته تا فراخوانهای تاسفبار از سوی خودروسازان بزرگ. از پیشرفت ترسناک خودروهای خودران گرفته تا بازگشت هیولاهای هشت سیلندر.
2018 برای کل صنعت خودروسازی دنیا، سال بدی نبود. اگرچه تنش تجاری میان آمریکا و چین بازارها را با آشفتگی روبهرو کرد ولی ظهور بازارهای جدیدی مثل هند و روسیه توازن را به بازی برگرداند. حالا کمکم آمارها منتشر میشوند. یک بار لیست
10 - 1985 پورشه 959 Paris-Dakar
$5,945,000
چندی پیش طی مراسمی به عنوان هفتادمین سالگرد تولید خودرو توسط پورشه، یکی از منحصربهفردترین مدلهای مسابقهای این شرکت به قیمت 5.9 میلیون دلار فروخته شد. این خودرو که در واقع ویرایش بهینهسازی شده کوپه 959 به حساب میآید، یکی از 3 مدلی است که تیم پورشه آنها را به رالی پاریس-داکار سال 1985 فرستاد و یکی از 7 نسخهای که است که پورشه آنها را به صورت آزمایشی تولید کرده بود. بد نیست بدانید پورشه سال 1931 تأسیس شد ولی اولین خودرو واقعیاش را سال 1948 تولید کرد. مدل 959 فوق دارای یک پیشرانه توربو 2.8 لیتری شش سیلندر خوابیده بود که به طرز باورنکردنی 400 اسببخار قدرت تولی
9 - 1932 آلفارومئو Tipo B
$6,060,986
در روزهایی که فراری هنوز آنقدر کوچک بود که مسابقات جایزه بزرگ را از روی سکوی تماشاگران نظاره میکرد، آلفارومئوی مغرور پشت سر هم پیروزی به دست میآورد. تیپو B یکی از همان قهرمانهای بالفطرهای بود که سبک نوین اسپرتسازی را در کل دنیا رواج داد. ابتدای دهه 30 میلادی خودروسازان هنوز درگیر ساز و کار موتورهایشان بودند ولی آلفا با همین خودرو خیابانها را به آتش میکشید. این ایتالیایی اصیل را میتوان پایهگذار مسابقات فرمول یک نوین دانست. این خودرو در جشنواره سرعت گودوود 4.6 میلیون پوند فروخته شد؛ یعنی همان 6 میلیون دلار. این خودرو دارای یک پیشرانه 2.9 لیتری با 299 اسببخار قدرت بود.
8 - 1958 فراری 250GT Tour de France
$6,600,000
نام تور دو فرانس (تور فرانسه) همواره یادآور مسابقات باشکوه دوچرخهسواری است؛ اما سالها پیش خودروهای مسابقهای، رقابتی به همین نام را در سرزمین گال (Gaul که اشاره به فرانسه، بلژیک و سوئیس فعلی دارد) برگزار میکردند. فراری از 1956 تا 1964 همیشه قهرمان این رقابتها بود. اگرچه مدل 250 جیتی شهرتی جهانی دارد اما ویرایش تور دو فرانس آن، یکی از کمیابترینها به حساب میآید چراکه یکی از معدود تولیدات شرکت بود که به صورت LWB (محول طولی عریض) ساخته میشد. نسخه سفارشی TDF (مخفف Tour De France) که روی کوپه رویایی
7 - 1965 فراری 275GTB Speciale
$8,085,000
وقتی در سال 1964 تولید فراری 250 رویایی پایان یافت، تقریباً همه مطمئن بودند که اسب سرکش مارانلو دیگر چیزی برای جانشینی او ندارد. البته واقعیت هم همین بود. مدل 275 هرگز نتوانست گوشهای از محبوبیت 250 را به دست بیاورد؛ اما داستان نسخه GTB این خودرو چیز دیگری است. در حالی که اغلب دیگر تولیدات توسط اسکاگلیتی طراحی میشد، این مدل به صورت کاملاً سفارشی برای باتیستا پینینفارینا مؤسس برند Pininfarina ساخته شد. در واقع هیچ یک از دیگر مدلهای 275 با این جزئیات طراحی تولید نشدند. باتیستا کمی بعد از در اختیار گرفتن این خودرو فوت کرد.
6 - 1966 فورد GT40 Mk II
$9,795,000
هربار که حرف از آمریکاییهای کلاسیک به میان آورده میشود، اغلب فورد موستانگ، شورولت کامارو، دوج چلنجر و دیگر عضلانیهای این سرزمین مطرح میشوند؛ اما از دید کلاسیکبازان حرفهای فورد جیتی از ارزشی منحصربهفرد برخوردار بود. بهویژه مدل خاصی که در سال 1966 تولید شد. این خودرو همان کابوس شوم فراری بود که توانست طی 6 مسابقه پیاپی در رقابتهای 24 ساعته لمان، روح ایتالیاییها را قبضه کند. حالا چرا مدل 1966؟ این خودرو در رقابت آن سال توانست مقامهای یک، دو و سه 24 ساعته لمان را یکجا به دست بیاورد. حقیقتاً 9.8 میلیون دلار برازنده این آمریکایی است.
5 - 1961 آستون مارتین DB4 GT Zagato
$13,302,239
همکاری استونمارتین و زاگاتو مانند همکاری انیشتین و چارلی چاپلین است. تلفیق استادانه هنر و علم. سال 61 میلادی وقتی زاگاتوی ایتالیایی مجاب شد که با استون روی پروژه دیبی 4 جیتی کار کند، کمتر کسی تصور میکرد که ماحصل این همکاری یکی از نوادر روزگار خودرویی باشد. گفته میشود از این محصول تنها 20 دستگاه ساخته شد که فقط 3 دستگاه آن با شاسی سبکوزن تولید شده بودند. مدل فوق یکی از همان سه دستگاه است. شاید فراری 250GTO یک کوپه اسپرت افسانهای باشد ولی ایتالیاییها محصول فوق را تنها برای رو کمکنی انگلیسیها تولید کرده بودند.
4 - 1963 آستون مارتین DP215
$21,455,000
سخت بتوان قبول کرد که کسی خواسته باشد این نگین درخشان را در یک حراجی به فروش برساند. در حالی که بعد از همکاری موفقیتآمیز زاگاتو و استون روی پروژه دیبی 4 جیتی حرف و حدیثها مبنی بر ناتوانی انگلیسیها در زمینه تولید یک کوپه جانشین به اوج رسیده بود، شرکت از آستین خود دیپی 215 (مخفف Design Project 215 به معنی پروژه طراحی با کد 215) را بیرون آورد. فقط تصور کنید خودرویی در اوایل دهه 60 میلادی میتوانست به سرعت 320 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. بد نیست بدانید شاسی این خودرو از جنس آلیاژ آلومینیوم و منیزیم است.
3 - 1935 دوزنبرگ SSJ
$22,000,000
شاید به خاطر نوع تلفظش باشد که خیلیها فکر میکنند این برند آلمانی است. البته پربیراه هم نیست. اگرچه دوزنبرگ ماهیتاً آمریکایی محسوب میشود ولی برادران آگوست و فردریک اصلیتی آلمانیتبار داشتند. بگذریم. تنها دو دستگاه اساسجی از آسمان فرو افتاد. این یکی همان مدلی است که به عنوان خودروی شخصی گری کوپر (بازیگر معروف هالیوود) خریداری شد. هیجانانگیزتر آنکه بعد از کوپر، همکارش کلارک گیبل بود که همان دستگاه را خریداری کرد. دوزنبرگ فوق مجهز به یک پیشرانه عجیب بود. پیشرانهای 6.9 لیتری هشت سیلندر خوابیده که 400 اسببخار قدر
2 - 1956 فراری 290MM
$22,005,000
در آخرین حراجی سال 2018، یک دستگاه فراری 290 امام به قیمت 22 میلیون دلار فروش رفت؛ اما چرا؟ فراری سال 1956 تنها چهار دستگاه از سری MM (مخفف Mile Miglia به معنی 1000 مایل) را برای حضور در رقابتهای استقامتی مایل میلیا تولید کرد. پیشرانه این خودرو در نوع خودش بینظیر بود. پیشرانهای 3.5 لیتری 12 سیلندر V شکل که به راحتی 320 اسببخار قدرت را در دور موتور وحشتناک 7200 rpm تولید میکرد. این یعنی دستیابی آسان به سرعت نهایی 280 کیلومتر برساعت. همین مدل با همین شماره شاسی توانست قهرمان مایل میلیا سال 56 میلادی شود.
1 - 1962 فراری 250GTO
$48,405,000
جای تعجب داشت اگر یک فراری را به عنوان گرانترین خودروی فروختهشده در حراجیها نمیدیدیم و باز هم بیشتر تعجب میکردیم اگر این فراری مدل 250GTO نبود. کوپه اسپرتی که بارها خودش رکورد قیمت کهکشانی خودش را شکسته است؛ اما با هر مقیاسی هم حساب کنید واقعاً 48 میلیون و 405 هزار دلار زیاد است. با خرده این مبلغ یعنی 405 هزار دلار میتوان یک لامبورگینی اونتادور LP740 SV خریداری کرد. این خودرو با شماره شاسی 3413 سومین تولیدی 250GTO از بین کل 36 دستگاه آن است. خودرویی که بیش از 15 قهرمانی در مسابقات معتبر اروپایی دارد.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران حسین حفظی 1397/11/15خودروی فراری 290 MM یک خودرو مسابقهای است و بازسازی نشده و همچنان با رنگ بدنه، موتور و جعبه دنده اولیه خود در دسترس است که در نوع خود کمنظیر به شمار میرود نخستین حضور آن در مسابقات به سال ۱۹۵۶ بازمیگردد و موتور آن از نوع ۳.۵ لیتری ۴ سیلندر Monza است. البته فراری ۱۹۵۶ ۲۹۰ MM کمی بعد به دلیل مشکل باتری از مسابقات کنار گذاشته شد. در مجموع ۴ دستگاه از این خودرو ساخته شده که در حال حاضر ۳ دستگاه آن موجود است.پاسخ000حسین حفظی 1397/11/15به نظر بنده آستون مارتینDP215 جزو بهترین ها در زمان خودش بوده و به جرات میشه گفت اولین!!! من یادمه وقتی به میلان سفر کرده بودم این ماشین رو تو ویترین یه نمایشگاه ماشین دیدم که همگان رو مجذوب هیبت خودس کرده بود.پاسخ000