آبروداری آمریکاییها در غیاب بزرگان
گزارش تصویری از نمایشگاه دیترویت 2019
آبروداری آمریکاییها در غیاب بزرگان
نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 بزرگترین نمایشگاه خودرو در آمریکای شمالی است که در این دوره میزبانی بحثبرانگیزی را به نمایش گذاشت. پس از دههها این آخرین دوره برگزاری نمایشگاه در ماه ژانویه است، چراکه به دلیل تلاقی با نمایشگاه الکترونیک CES از این پس در ماه ژوئن (ماه ششم) برگزار خواهد شد. در واقع دیترویت 2020 پنج ماه دیگر برگزار خواهد شد. البته جالب است که پیشتر حرف و حدیثهایی مبنی بر برگزاری آن در ماه اکتبر (ماه دهم) مطرح شده بود که البته چندان جدی گرفته نشد. هرچه هست دیگر ژوئن برای برگزاری این گردهمایی نهایی شده است. غیر از تغییر تاریخی زمان برگزاری دیترویت، انصراف جنج
فورد موستانگ شلبی GT500
هرچقدر که صنعت خودروسازی مدرن با اغراق در مفاهیم آیندهنگر، خودروهایی با طراحیهای عجیب و غریب تولید کرده است، اما به نظر میرسد فورد با معرفی مدل جدید شلبی جیتی 500 دنیای اسپرتهای هیجانانگیز را زنده کرده است. عضلانی دلهرهآوری که توانسته سریعترین و قویترین موستانگ تمام تاریخ لقب بگیرد. فورد با همکاری مهندسان شلبی توانست بیش از 700 اسببخار قدرت از پیشرانه 5.2 لیتری سوپرشارژ این خودرو بیرون کشید. این پیشرانه درواقع پکیج تقویتشده همان شلبی جیتی 350 است که مجهز به سوپرشارژرهای 2.65 لیتری شده است. این یعنی سوپرشارژی بزرگتر از شورولت کامارو ZL1 و دو
رم 3500HD
تعجبی ندارد که بزرگان خودروسازی آمریکا برای بزرگترین نمایشگاه کشور خودشان سنگ تمام بگذارند. زیرمجموعه تجاریساز دوج با معرفی یک پیکاپ غولآسا از دو کلاس 2500 و 3500 اچدی نشان داد که عملاً نسبت به فانتزیهای برقی و محافظهکار دنیا بیتفاوت است. پیکاپ عظیم رم در حالت پایه دارای پیشرانهای 6.4 لیتری هشت سیلندر V شکل است که به راحتی میتواند 410 اسببخار قدرت و 581 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. نسخه نهایی این پیکاپ با پیشرانه ترسناک 6.7 لیتری هشت سیلندر V شکل دیزلی Cummins میتواند 370 اسببخار قدرت و 1151 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. رم برای این محصولات سراغ جعبهدندههای 6 سرعته اتوماتیک رفته است.
کادیلاک XT6
بهوضوح معلوم است که کادیلاک با رونمایی از این شاسیبلند لوکس، پاسخی آمریکایی به آئودی Q7 آمریکایی و اینفینیتی QX60 ژاپنی ارائه کرده است. کادیلاک XT6 جدید را میتوان نسخه تنومند شده مفهومی Escala قلمداد کرد. این شاسی بلند در دو تیپ عرضه میشود که البته هر دو نمونه تا بالاترین حد ممکن لوکسگرایی را حفظ کردهاند. نسخه پایه با رینگهای 20 و نمونه فول با رینگهای 21 اینچی عرضه میشود. نکته جالب درباره این خودرو فضای قسمت عقب آن است که با وجود سه ردیفه بودن صندلیها به حجمی م
فورد اکسپلورر
اگرچه فورد F150 پرفروشترین محصول شرکت به حساب میآید ولی میتوان شاسی بلند اکسپلورر را نیز در لیست محبوبترینهای فورد قرار داد. بهویژه آنکه محبوبیت این مدل با رونمایی از نسخه 2020 دوچندان شده است. ویژگی اصلی محصول جدید این آمریکایی رویکرد اسپرتتر این خودرو بعد از چندن سال تمرکز روی قابلیتهای آفرود است. مصداق بارز این اقدام تعبیه کردن سیستم صوتی 14 بانده بنگاند اولوفسن درون آن است. به محض ورود درون کابین میتواند نمایشگر لمسی 12.3 اینچی آن را در میان داشبورد مشاهده کرد. فورد برای این خودرو یک پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ 300 اسببخاری در نظر گرفته است. دقیقاً به دلیل همین قابلیتها بوده که ف
فولکس واگن پاسات
فیسلیفت جدید پاسات اتفاق خوبی برای مشتریان آمریکایی این خودرو به حساب میآید. خودرویی که فولکس پلتفرم جدیدی برای آن در نظر نگرفته و در واقع همان پاسات اروپایی راهی بازار آمریکا میشود. این یعنی پاسات 2020 با همان پیشرانه 2 لیتری توربوشارژی که 174 اسببخار قدرت تولید میکند وارد میدان شده است؛ اما نکته جالب اینجاست که گشتاور سدان جدید آلمانها از 249 به 281 نیوتنمتر افزایش پیدا کرده است. البته جعبهدنده همچنان 6 سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت FWD (محور متحرک جلو) است؛ مانند نمونههای قبلی، پاسات جدید در حالت پایه با رینگهای 17 اینچی عرضه میشود.
تویوتا سوپرا
بیتردید نسل جدید تویوتا سوپرا بحثبرانگیزترین خودروی دیترویت امسال بود. کوپه جدید ژاپنیها با قیمت پایه 49 هزار و 990 دلار راهی بازار خواهد شد. مدل میانی سوپرا قیمتی معادل 53 هزار و 990 دلار دارد و در نهایت ویرایش فول آپشن آن با 55 هزار و 250 دلار قیمتگذاری شده است. درباره مدل آخر بد نیست بدانید که از آن تنها 1500 دستگاه تولید خواهد شد. تویوتا برای این اسپرت ریزاندام خود سراغ یک پیشرانه عجیب 3 لیتری شش سیلندر خطی رفته است که به لطف توربوشارژرش میتواند 335 اسببخار قدرت و 494 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. شتاب صفر تا صد تویوتا سوپرا فقط 4.1 ثانیه است.
لکسوس RC F ترک ادیشن
بعد از معرفی چند مدل شاسیبلند و شهری از سوی لکسوس، زیر مجموعه لوکسساز تویوتا بر آن شد تا بار دیگر سری به دنیای مسابقات بزند. کوپه RC جدید که به F مخصوص پیست مشهور شده، میرود تا بار دیگر نام لکسوس را در رقابتهای IMSA و سوپر جیتی سر زبانها بیاندازد. به طرزی باورنکردنی برای این خودرو یک پیشرانه 5 لیتری تنفس طبیعی هشت سیلندر V شکل در نظر گرفته شده است. خروجی این قلب تپنده 472 اسببخار و 536 نیوتنمتر اعلام شده است. آر.سی جدید میتواند یکی از خاصترین سوپراسپرتهای دنیا باشد چراکه استفاده از پیشرانههای حجیم بدون سیستم
سوبارو STI S209
سوبارو نیز بعد از مدتها بیخبری با یک رکوردشکنی به نمایشگاه دیترویت 2019 آمد. ژاپنیها با معرفی نسخه تقویتشده STI توانستند قویترین محصول تاریخ شرکت را عرضه کنند. بخش آمریکایی سوبارو که مجری اصلی تولید این خودرو بوده، ویرایش جدید را نسبت به S207 و S208 سازگارتر با پیست معرفی کرده است. اصرار همیشگی سوبارو به استفاده از پیشرانه 2.5 لیتری را روی نسخه جدید هم میبینیم. خروجی این خودرو به لطف استفاده از توربوشارژر HKS میتواند فشاری معادل با 18 psi را فراهم کند. این تراکم برای ثبت قدرت 341
کیا تلوراید
بزرگترین شاسی بلند کیا موتورز با ظرفیت 8 نفر و پیشرانهای که مدتها بود از کرهایها ندیده بودیم وارد بازی شد. تلوراید پس از رونمایی نسخه کانسپت آن در سال گذشته، بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد. برای این خودرو یک پیشرانه 3.8 لیتری شش سیلندر V شکل در نظر گرفته شده است. قوای محرکهای با 291 اسببخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 355 نیوتنمتر گشتاور در 5200 دور در دقیقه. این پیشرانه خروجیاش را توسط یک جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک به صورت AWD به همه چرخها منتقل میکند. بد نیست بدانید سیستم صوتی این خودرو 10 بانده از برند هارمن کاردون و با قدرت 630 وات است.
هیوندای النترا جیتی N لاین
النترا اسپرت هاچبک، بهترین هدیهای بود که طرفداران این خودرو میتوانستند در دیترویت 2019 شاهد آن باشند. خودروی جدید که تا حدودی شبیه هیوندای i30 N از آب درآمده، با خواص اسپرتگرایی بیشتر پای به آمریکا گذاشته است. درباره وسواس کرهایها نسبت به این خودرو همین بس که تایرهای آن از برند میشلین مدل PS4 به اندازه 225.40 میلیمتری 18 اینچی است. تایرهای قبلی این خودرو از برند هنکوک بودند. النترا به سبک سنتی سراغ پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با 201 اسببخار قدرت و 265 نیوتنمتر گشتاور رفته است. قیمت پایه النترای فوق 24 هزار و 400 دلار است.
هیوندای ولوستر N TCR
استراتژی جدید خودروسازان کرهای برای نزدیک شدن به دنیای مسابقات موتوراسپرت را بهخوبی میتوان در دیترویت 2019 دید. نسخه اسپرت ولوستر بهعنوان هاچبک جدید کرهایها که قرار است تنها در پیست استفاده شود، علاقهمندان به اسپرتهای ارزانقیمت را به وجد آورد. در واقع هیوندای ولوستر فوق آمده تا با فولکسواگن گلف GTI TCR و هوندا سیویک تایپ R سری TCR سرشاخ شود. به طرزی تحسینبرانگیز کرهایها کاری کردهاند که 350 اسببخار قدرت از پیشرانه 2 لیتری آن حاصل شود. تیم موتوراسپرت شرکت میگوید رانندگان این خودرو در رقابتهای جیتی پیش رو 18 و 20 ساله خواهند بود.
ماهیندار ماراتزو
با اینکه در دیترویت شاهد رقابت شدید فناوریهای مهندسی در بین خودروسازان بودهایم، اما هندیها از یک محصول سنتی و ساده رونمایی کردند. ماهیندرا با معرفی ماراتزو، یک ون جدید را به دیترویت آورد. هندیها در نظر دارند تا چندی دیگر فروش این محصول را در خاک آمریکا آغاز کنند. طراحی این خودرو را نباید یک تقلید تمام عیار دانست ولی انصافاً رگههایی از نسل اول هوندا Odyssey را میتوان در طراحی آن مشاهده کرد. ماهیندرا میگوید پیشرانه این خودرو 1.5 لیتری دیزلی با 121 اسببخار است. جعبهدنده این خودرو 6 سرعته دستی است. ماراتزو میتواند تا 8 نفر را درون خود جای بدهد.
نویسنده : نیما حدادی
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید