گزینه‌ای جدید برای حمل و نقل آینده

سیتروئن Ami One؛ خودروی تمام برقی دو نفره

2 اسفند 1397 18:28

کانسپتی که شرکت سیتروئن برای شرکت در نمایشگاه خودرو ژنو 2019 آماده کرده Ami One نام دارد، خودرویی که قرار است تصورات شرکت سیتروئن از حمل‌ونقل شهری در آینده را به معرض نمایش بگذارد.

طراحی Ami One با هدف ساخت گزینه‌ای جدید در کنار سیستم حمل‌ونقل عمومی و حالت‌های دیگر جابه‌جایی همچون دوچرخه یا اسکوترهای برقی انجام شده است.این کانسپت تنها 2.5 متر طول و 1.5 متر عرض دارد در حالی‌که ارتفاع آن نیز با عرضش برابر بوده و تنها 425 کیلوگرم وزن دارد. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودروی تمام برقی 45 کیلومتر برساعت است که بر همین اساس برای راندن آن در بسیاری از کشورهای جهان الزامی به در اختیار داشتن گواهینامه رانندگی وجود ندارد.

باتری‌های لیتیوم-یون این خودرو در کف آن جاسازی شده و برای شارژ در ایستگاه‌های عمومی، به 2 ساعت زمان نیاز دارد که پس از آن تا شعاع 100 کیلومتر قابلیت حرکت خواهد داشت. بد نیست بدانید امکان شارژ این خودرو با خروجی‌های عادی برق خانگی نیز وجود دارد که البته برای انجام این کار احتمالاً به سیم بلند نیاز خواهد بود.

براساس قوانین جدید، خودروهای برقی که پس از اول ژانویه 2019 تولید می‌شوند در هنگام حرکت با سرعت پایین باید صدایی تولید کنند تا عابران را از عبور خود آگاه کنند. سیتروئن نیز برای تطابق با قانون جدید، اقدام به ساخت صدایی منحصربه‌فرد برای این خودرو کرده که با توجه به میزان سرعت خودرو، تغییر می‌کند.

برای استفاده از این خودرو که در طراحی آن تاحد زیادی از قطعات متقارن استفاده شده، مدل‌های زیادی اندیشیده شده بدین معنی که Ami One را می‌توان به صورت اشتراکی در مسیرهای کوتاه یا بلند به خدمت گرفت و یا این‌که خودرو در مالکیت شخصی باشد اما صاحب آن برای نگهداری باتری و فضای پارک اجاره ماهیانه پرداخت کند. اکنون که صحبت از قطعات متقارن بدنه شد بد نیست بدانید در سمت راننده روی لولای عقبی می‌چرخد درحالیکه در سرنشین کناری با لولای جلویی چرخش دارد. این تقارن در طراحی سپرها نیز دیده می‌شود.

راننده Ami One برای ورود به خودرو ابتدا باید از کد QR برای باز کردن درها استفاده نماید تا به فضای دونفره کابین وارد شود. سپس باید گوشی همراه هوشمند خود را در فضای پیش‌بینی شده قرار دهد تا تعامل با خودرو آغاز شود. در حقیقت در این خودرو سامانه‌ای با کاربرد مشابه با نمایشگرهای هداپ دیسپلی پیش‌بینی شده که با انعکاس تصویر صفحه نمایش گوشی همراه، به کاربران امکان دسترسی به برنامه‌های موردنیاز برای ارسال دستور به خودرو را خواهد داد.

به منظور برقراری هرچه بهتر این ارتباط، صفحه نمایش 5 اینچی به همراه بلندگوهای بلوتوث با قابلیت کنترل صدا در کابین این خودرو نصب شده است. بدین ترتیب استفاده‌کنندگان این خودرو قادر خواهند بود از میزان شارژ یا روند مصرف باتری‌ها و دیگر اطلاعات موردنیاز از طریق تلفن همراه خود «باخبر» شوند.

شرکت سیتروئن در اظهارنظری رسمی درباره این خودرو اعلام کرده که طراحی Ami One با هدف ساخت گزینه‌ای جدید در کنار سیستم حمل‌ونقل عمومی و حالت‌های دیگر جابه‌جایی همچون دوچرخه یا اسکوترهای برقی انجام شده است.

در ادامه این خودرو با سیتروئن 2CV مقایسه شده که بنابر گفته سیتروئن، توانست مفهوم آزادی عمل در حمل‌ونقل را در قرن گذشته به مخاطبان ارائه دهد. طبق ادعای سیتروئن، Ami One نیز با هویت مردمی و منحصربه‌فردی که دارد می‌تواند تجربه جدیدی از حمل‌ونقل شهری را برای افراد به ارمغان بیاورد.

دیدگاه کاربران
مومن موسوی 1397/12/2
سلام قیمتش برای مشتری جند تمام می شود ؟
پاسخ
0
0
0