-
1964
آغاز ماجرا
پروتوتایپی توسط یاماها ساخته و پرداخته میشود که قرار است یک خودروی اسپرت و مدرن باشد. پیچیدگیهای فنی و قیمت احتمالاً بالای آن سبب میشود تا نیسان آن را رد کند. نهایتاً بعدها این پروتوتایپ توسط تویوتا با نام 2000GT روانه بازار میشود.
-
1969
ظهور نشان Z
اولین مدل Z با نام داتسون 240Z عرضه شد. این خودرو در ژاپن Fairlady Z نام دارد که در حقیقت برگرفته از محصول اسپرت قبلی داتسون است. پیشرانه 2.4 لیتری 150 اسببخاری در کنار ظاهر جذاب و فرمانپذیری خوب، 240Z را به موفقترین خودرو اسپرت جهان بدل کرد.
-
1970
اولین حضور در مسابقات
داتسون Z برای اولین بار با تیم BRE راهی مسابقات شد. در سالهای آتی موفقیتهای متعددی توسط مدلهای مسابقهای نسلهای مختلف Z کسب میشود.
-
1971
Z خاص برای ژاپنیها
گونه خاصی از 240Z با پسوند ZG مختص بازار ژاپن معرفی شد. تفاوتهای فنی جزئی در ترکیب با ظاهر خاص آن، از این مدل یک اسطوره ساخت.
-
1974
ورود داتسون Z به آمریکا
در پی نیاز مبرم بازار اصلی Z یعنی آمریکای شمالی به مدلی با پیشرانه حجیمتر، سری دوم با نام 260Z عرضه شد که از قلب 2.6 لیتری با قدرت 154 اسببخار و گشتاور بیشتر، کابین جادارتر و یک فیسلیفت جزئی بهره میبرد. واردات داتسون Z به ایران در این سری افزایش چشمگیری پیدا کرد.
-
1975
تقویت Z در آمریکا
علاقه شدید بازار آمریکا و پاسخ مثبت آن به مدل 260 سبب شد تا 280Z با پیشرانه 2.8 لیتری 170 اسببخاری و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شود.
-
1978
ورود به نسل دوم
نسل دوم Z با ظاهری متفاوت و مدرن با کد 280ZX روانه بازار شد. پیشرانه 135 اسببخاری و امکانات رفاهی بیشتر و سقف تارگا، در این نسل جلب توجه میکرد.
-
1981
Z توربو
نمونه توربو 280ZX با 180 اسببخار قدرت و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شد.
-
1983
سومین نسل
نسل سوم Z با ظاهری کاملاً متفاوت با نسلهای قبل به بازار آمد. 300ZX هنوز هم نام داتسون را یدک میکشید و پیشرانههای آن بین 160 تا 200 اسببخار (برای توربو) قدرت داشتند. حداقل یک نمونه از این خودرو به ایران وارد شد.
-
1987
نیسان به جای داتسون
فیسلیفتی کلی برای 300ZX عرضه شد که عقب خودرو را به طور جدی دستخوش تغییرات کرد. پس از نزدیک به 18 سال، دیگر Z تحت برند داتسون عرضه نشد و لوگوی نیسان بر پیشانی آن خودنمایی میکرد.
-
1989
نسل چهارم نیسان Z
نوبت به معرفی نسل چهارم Z و نسل دوم 300ZX رسید. نیسان تجربیات مسابقات اتوموبیلرانی و خودروهای کانسپتی همانند MID4 را در این مدل به کار بست. این مدل بین 222 تا 300 اسببخار (برای توربو) قدرت و در بهترین نمونه شتاب صفر تا صد 5 ثانیهای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت داشت. تعداد اندکی از این خودرو به ایران وارد شد که یک نمونه به دفعات در مسابقات سرعت ایران حاضر بود.
-
1992
نیسان Z با سقف باز
برای اولین بار نمونه روباز Z عرضه شد. قدرت نمونه توربو به حدود 320 اسببخار افزایش یافت.
-
1999
کانسپتی برای نمایش نسل جدید
پس از کنار گذاشتن نیسان Z از بازار آمریکا به علت اصلی فروش نه چندان خوب و مشکلات مالی، دوباره نیسان به فکر احیای آن افتاد و کانسپت 240Z را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد. این خودرو ظاهری الهام گرفته از نسل اول Z داشت و از متعلقات فنی مدل 240SX بهره میبرد.
-
2002
نسل پنجم نیسان Z
بالاخره نسل جدید Z با نام 350Z و با پیشرانه 3.5 لیتری 285 اسببخاری عرضه شد. با وجود برخی انتقادات، بیشتر متخصصان با روی خوش از این خودرو استقبال کردند. این اولین محصول اسپرت نیسان پس از خریداری سهامش توسط رنو بود. تقریباً همزمان با آن مدل کانورتیبل نیز عرضه شد.
-
2009
نیسان 370Z
پس از یک بهروز رسانی کلی نسل جدیدی با نام 370Z معرفی شد. پیشرانه 6 سیلندر 3.7 لیتری آن 335 اسببخار قدرت داشت که توانست بالاخره رکوردهای نسل آخر 300ZX توربو را بشکند.
-
2019
تولد 50 سالگی
نیسان در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 پکیجی برای یادبود پنجاه سالگی Z عرضه کرد که شامل گرافیک بدنه مشابه مدل مسابقهای BRE بود. همزمان خبر میرسد از سال آینده نمونه کانورتیبلی در کار نیست و شایعاتی نیز مبنی بر عرضه نسل بعدی Z در قالب یک کراساور شنیده میشود.
-
2020
نیسان Z پروتو
نیسان 370Z علیرغم شایستگیهایی که دارد، از سال 2009 تاکنون در خط تولید قرار داشت و خودرویی قدیمی بشمار میآمد. به همین خاطر پس از مدتها انتظار، بالاخره نسخه کانسپت از جانشین این خودرو با نام نیسان Z پروتو معرفی شد.
-
2021
نسل ششم نیسان Z
بالاخره نسخه تولیدی از نسل جدید این خودرو معرفی میشود. این کوپه ژاپنی در نسل ششم به اسم Z نامگذاری شده است و کاملاً به کانسپت Z پروتو شباهت دارد. قوای محرکه نیسان Z از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توئین توربوشارژ تامین میشود، که 400 اسببخار قدرت و 475 نیوتنمتر گشتاور را به محور عقب ارسال میکند. نسبت به آخرین نسخه 370Z، خروجی پیشرانه به ترتیب 68 اسببخار و 108 نیوتنمتری افزایش داشته است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما