بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخچه نیسان Z

بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخچه نیسان Z

خودرو اسپرت مردمی برچسبی است که خودروسازان بسیاری روی محصولاتشان گذاشته‌اند. از تویوتا سلیکا گرفته تا تولیدات MG و مزدا میاتا و حتی فولکس واگن گلف. در این بین اما شاید تنها یک خودرو اسپرت مردمی به معنای واقعی تا به امروز دوام آورده است. نیسان Z که از سال 1969 با مدل 240Z به بازار معرفی شد، امروزه با مدل نسبتاً پا به سن گذاشته 370Z هنوز هم پرطرفدار و محبوب است. به تازگی این خودرو پنجاه ساله شد و نیسان نیز با عرضه گونه‌هایی، از موفقیت پرفروش‌ترین خودرو اسپرت تاریخ تجلیل به عمل آورد. «باما» باشید تا نگاهی گذرا به پنجاه سال تاریخچه Z محبوب داشته باشیم.

  • 1964

    آغاز ماجرا

    پروتوتایپی توسط یاماها ساخته و پرداخته می‌شود که قرار است یک خودروی اسپرت و مدرن باشد. پیچیدگی‌های فنی و قیمت احتمالاً بالای آن سبب می‌شود تا نیسان آن را رد کند. نهایتاً بعدها این پروتوتایپ توسط تویوتا با نام 2000GT روانه بازار می‌شود.

  • 1969

    ظهور نشان Z

    اولین مدل Z با نام داتسون 240Z عرضه شد. این خودرو در ژاپن Fairlady Z نام دارد که در حقیقت برگرفته از محصول اسپرت قبلی داتسون است. پیشرانه 2.4 لیتری 150 اسب‌بخاری در کنار ظاهر جذاب و فرمان‌پذیری خوب، 240Z را به موفق‌ترین خودرو اسپرت جهان بدل کرد.

  • 1970

    اولین حضور در مسابقات

    داتسون Z برای اولین بار با تیم BRE راهی مسابقات شد. در سال‌های آتی موفقیت‌های متعددی توسط مدل‌های مسابقه‌ای نسل‌های مختلف Z کسب می‌شود.

  • 1971

    Z خاص برای ژاپنی‌ها

    گونه خاصی از 240Z با پسوند ZG مختص بازار ژاپن معرفی شد. تفاوت‌های فنی جزئی در ترکیب با ظاهر خاص آن، از این مدل یک اسطوره ساخت.

  • 1974

    ورود داتسون Z به آمریکا

    در پی نیاز مبرم بازار اصلی Z یعنی آمریکای شمالی به مدلی با پیشرانه حجیم‌تر، سری دوم با نام 260Z عرضه شد که از قلب 2.6 لیتری با قدرت 154 اسب‌بخار و گشتاور بیشتر، کابین جادارتر و یک فیس‌لیفت جزئی بهره می‌برد. واردات داتسون Z به ایران در این سری افزایش چشمگیری پیدا کرد.

  • 1975

    تقویت Z در آمریکا

    علاقه شدید بازار آمریکا و پاسخ مثبت آن به مدل 260 سبب شد تا 280Z با پیشرانه 2.8 لیتری 170 اسب‌بخاری و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شود.

  • 1978

    ورود به نسل دوم

    نسل دوم Z با ظاهری متفاوت و مدرن با کد 280ZX روانه بازار شد. پیشرانه 135 اسب‌بخاری و امکانات رفاهی بیشتر و سقف تارگا، در این نسل جلب توجه می‌کرد.

  • 1981

    Z توربو

    نمونه توربو 280ZX با 180 اسب‌بخار قدرت و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شد.

  • 1983

    سومین نسل

    نسل سوم Z با ظاهری کاملاً متفاوت با نسل‌های قبل به بازار آمد. 300ZX هنوز هم نام داتسون را یدک می‌کشید و پیشرانه‌های آن بین 160 تا 200 اسب‌بخار (برای توربو) قدرت داشتند. حداقل یک نمونه از این خودرو به ایران وارد شد.

  • 1987

    نیسان به جای داتسون

    فیس‌لیفتی کلی برای 300ZX عرضه شد که عقب خودرو را به طور جدی دستخوش تغییرات کرد. پس از نزدیک به 18 سال، دیگر Z تحت برند داتسون عرضه نشد و لوگوی نیسان بر پیشانی آن خودنمایی می‌کرد.

  • 1989

    نسل چهارم نیسان Z

    نوبت به معرفی نسل چهارم Z و نسل دوم 300ZX رسید. نیسان تجربیات مسابقات اتوموبیلرانی و خودروهای کانسپتی همانند MID4 را در این مدل به کار بست. این مدل بین 222 تا 300 اسب‌بخار (برای توربو) قدرت و در بهترین نمونه شتاب صفر تا صد 5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت داشت. تعداد اندکی از این خودرو به ایران وارد شد که یک نمونه به دفعات در مسابقات سرعت ایران حاضر بود.

  • 1992

    نیسان Z با سقف باز

    برای اولین بار نمونه روباز Z عرضه شد. قدرت نمونه توربو به حدود 320 اسب‌بخار افزایش یافت.

  • 1999

    کانسپتی برای نمایش نسل جدید

    پس از کنار گذاشتن نیسان Z از بازار آمریکا به علت اصلی فروش نه چندان خوب و مشکلات مالی، دوباره نیسان به فکر احیای آن افتاد و کانسپت 240Z را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد. این خودرو ظاهری الهام گرفته از نسل اول Z داشت و از متعلقات فنی مدل 240SX بهره می‌برد.

  • 2002

    نسل پنجم نیسان Z

    بالاخره نسل جدید Z با نام 350Z و با پیشرانه 3.5 لیتری 285 اسب‌بخاری عرضه شد. با وجود برخی انتقادات، بیشتر متخصصان با روی خوش از این خودرو استقبال کردند. این اولین محصول اسپرت نیسان پس از خریداری سهامش توسط رنو بود. تقریباً همزمان با آن مدل کانورتیبل نیز عرضه شد.

  • 2009

    نیسان 370Z

    پس از یک به‌روز رسانی کلی نسل جدیدی با نام 370Z معرفی شد. پیشرانه 6 سیلندر 3.7 لیتری آن 335 اسب‌بخار قدرت داشت که توانست بالاخره رکوردهای نسل آخر 300ZX توربو را بشکند.

  • 2019

    تولد 50 سالگی

    نیسان در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 پکیجی برای یادبود پنجاه سالگی Z عرضه کرد که شامل گرافیک بدنه مشابه مدل مسابقه‌ای BRE بود. همزمان خبر می‌رسد از سال آینده نمونه کانورتیبلی در کار نیست و شایعاتی نیز مبنی بر عرضه نسل بعدی Z در قالب یک کراس‌اور شنیده می‌شود.

  • 2020

    نیسان Z پروتو

    نیسان 370Z علیرغم شایستگی‌هایی که دارد، از سال 2009 تاکنون در خط تولید قرار داشت و خودرویی قدیمی بشمار می‌­آمد. به همین خاطر پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره نسخه کانسپت از جانشین این خودرو با نام نیسان Z پروتو معرفی شد.

  • 2021

    نسل ششم نیسان Z

    بالاخره نسخه تولیدی از نسل جدید این خودرو معرفی می‌شود. این کوپه ژاپنی در نسل ششم به اسم Z نامگذاری شده است و کاملاً به کانسپت Z پروتو شباهت دارد. قوای محرکه نیسان Z از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توئین توربوشارژ تامین می‌شود، که 400 اسب­‌بخار قدرت و 475 نیوتن‌متر گشتاور را به محور عقب ارسال می‌­کند. نسبت به آخرین نسخه 370Z، خروجی پیشرانه  به ترتیب 68 اسب­‌بخار و 108 نیوتن‌متری افزایش داشته است.

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما