نمایشگاه ژنو: رونمایی با موتور 6 سیلندر

معرفی نسل جدید نیسان Z

15 مهر 1402 16:29

رونمایی در نمایشگاه ژنو 2023

نیسان Z سالهای بسیاری است که دل از ماشین بازها می‌برد. از زمانی که farilady Z به بازار آمد شاید نزدیک به 40 سال گذشته و در نمایشگاه خودرو ژنو 2023، این زرد بی‌نظیر هم دیده شد. با پیشرانه VR-30 نیسان که نسبت نزدیکی با پیشرانه گودزیلا (نیسان GT-R) دارد و یک شش سیلندر V تویین توربو است و میتواند نزدیک 400 اسب بخار را به چرخ‌های عقب برساند.

بررسی نسل جدید نیسان زد

با گذشت بیش از 10 سال از نخستین حضور نیسان 370Z در بازار ، بالاخره نسل جدید این خودرو با مدل 2023 رونمایی شده است. نیسان برای معرفی این مدل در نمایشگاه خودرو نیویورک برنامه‌­ریزی کرده بود، اما به علت ادامه مشکلات ناشی از همه‌­گیری ویروس کرونا، برگزاری این رویداد خودرویی هم لغو شد.

این کوپه ژاپنی در نسل جدید به اسم Z نامگذاری شده و کاملاً به کانسپت Z پروتو شباهت دارد که تقریباً یک سال پیش معرفی شد. نیسان Z در ابتدای عرضه در دو نسخه اسپرت و پرفورمنس عرضه می­‌شود که در دومی، امکان انتخاب پکیج Proto Spec هم فراهم شده است، تا ظاهر نیسان Z با نسخه کانسپت شباهت بیشتری پیدا کند؛ هرچند که این مجموعه تنها در تیراژ 240 دستگاه در ایالات متحده عرضه می­‌شود.

NISSAN Z 2023

طراحی نیسان Z مدل 2023

شیب دماغه جلو، فرم مستطیلی جلوپنجره، چراغ‌های LED با فرم شبیه به محصولات قدیمی برند داتسون، جزئیات تیره در نقاط مختلف بدنه، فرم افقی چراغ‌های عقب متشکل از دو واحد نورانی LED، دیفیوزر مشکی براق و خروجی دوگانه اگزوزها، مهمترین ویژگی‌­های قابل ذکر درمورد طراحی بدنه نیسان Z مدل 2023 است، که هویت این مدل به عنوان جانشین خودروهای اسپرت نیسان را به نمایش می­‌گذارد.

نیسان Z مدل 2023

برای تزئین بدنه نسل جدید نیسان Z می­‌توان از بین 3 رنگ سفارشی و شش ترکیب دورنگ، یکی را انتخاب کرد. ترکیب دورنگ شامل نقره‌­ای Brilliant، خاکستری Boulder، آبی Seiran، زرد Ikazuchi، قرمز Passion و سفید Everest بوده که هرکدام در کنار پوشش مشکی سقف قرار خواهد گرفت. 3 رنگ دیگر شامل مشکی الماسی، خاکستری Gun Metallic و قهوه‌­ای Rosewood است، که تمامی سطح بدنه را تزئین می‌­کند.

رینگ‌های نسخه اسپرت 18 اینچی همراه با تایرهای248/45  از سری Advan Sport ساخت یوکوهاما است، درحالیکه در تریم پرفورمنس رینگ‌های 19 اینچی مشابه با نسخه کانسپت Z Proto همراه با تایرهای Potenza S007 بریجستون با ابعاد 255/40 و 275/35 در جلو و عقب نصب شده است. افزایش عرض تایرها به بهبود 13 درصدی شتاب جانبی در عبور از پیچ‌ها منجر شده است.

طراحی نیسان Z مدل 2023

با سفارش پکیج Proto Spec، رینگ‌ها با نمونه طلایی ساخت RAYS تعویض و کالیپر ترمزهای زرد رنگ به خودرو اضافه می‌­شود.

کابین و امکانات نسل جدید نیسان Z

طراحان نیسان با ترکیب فناوری و راحتی خودروهای مدرن و عناصر طراحی سال‌های گذشته، کابین مدل Z را شکل داده‌­اند.

کابین و امکانات نیسان Z مدل 2023

فرم کنسول میانی با آمپرهای عقربه­‌ای ولت‌متر، بوست توربو و سرعت چرخش پره توربوها، داتسون 240Z را به یاد می‌­آورد درحالی‌که نمایشگر 8 اینچی لمسی، هویت مدرن Z را نمایش می‌­دهد. اندازه این نمایشگر در تریم پرفورمانس به 9 اینچ رسیده و از مسیریاب و اینترنت بی‌سیم هم پشتیبانی می­‌کند. در پکیج Proto Spec تریم پرفورمنس از چرم سفارشی با جزئیات جیر و دوخت زرد برای روکش صندلی­‌ها استفاده شده است.

صندلی های نسل جدید نیسان Z

صندلی‌­های اسپرت این خودرو به نحوی یادآور مدل سوپراسپرت GT-R است و با پارچه یا چرم (قابل سفارش برای تریم پرفورمنس) روکش شده است. ترمز اضطراری خودکار با قابلیت شناسایی عابرپیاده، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، کروزکنترل تطبیق‌­پذیر و هشدار عبور ترافیک از پشت سر، مهمترین ویژگی­‌های جدید نیسان Z در حوزه ایمنی خواهد بود.

پیشرانه و مشخصات فنی نیسان Z مدل 2023

قوای محرکه نیسان Z از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توئین توربوشارژ تامین می‌شود، که 400 اسب­‌بخار قدرت و 475 نیوتن‌متر گشتاور را به محور عقب ارسال می‌­کند. خروجی پیشرانه نسل جدید با افزایش به ترتیب 68 اسب­‌بخار و 108 نیوتن‌متر نسبت به آخرین نسخه 370Z روبرو شده است که بنابر ادعای نیسان، بهبود 15 درصدی شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت را در پی داشته هرچند که هنوز از رقم دقیق شتاب این خودرو بی‌خبر هستیم.

جعبه‌دنده استاندارد نیسان Z شش سرعته دستی است، که به کلاچ اسپرت متصل شده ولی امکان سفارش نمونه 9 سرعته اتوماتیک به همراه دیفرانسیل لغزش محدود هم فراهم است. در تریم پرفورمنس موارد بیشتری شامل سامانه لانچ کنترل و پدال­‌های تعویض دنده در پشت فرمان با طرح الهام گرفته از مدل GT-R اضافه می­‌شود.

هرچند پلتفرم نیسان Z مستقیماً از 370Z برگرفته شده ولی چندین مورد بروزرسانی در سیستم تعلیق، افزایش مقاومت سازه و تغییر سیستم فرمان به برقی، روی آن اعمال شده است.

قیمت و برنامه عرضه نسل جدید نیسان Z

نیسان هنوز قیمت مدل Z را اعلام نکرده است، ولی می­‌توان انتظار داشت که با عددی در حدود 40 هزار دلار روبرو باشیم. فروش این خودروی اسپرت ژاپنی از اوایل سال 2022 آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران