پیش نمایش هفتمین نسل Z

نیسان Z پروتو؛ کانسپتی با لباس قدیمی

27 شهریور 1399 15:00

نیسان 370Z علیرغم شایستگیهایی که دارد، از سال 2009 تاکنون در خط تولید قرار داشته و بیاغراق خودرویی قدیمی بشمار می‌­آید. اکنون پس از مدتها انتظار بالاخره جانشین این خودرو با نام Z Proto معرفی شده است.

Proto از کلمه پروتوتایپ آمده؛ پس همچنان باید منتظر نسخه تولیدنهایی آن باشیم.اگر پسوند Proto در انتهای نام این خودرو نشانی از کلمه پروتوتایپ باشد، بدین معنی است که هنوز با نسخه نهایی این مدل روبرو نیستیم ولی با این حال با مشاهده همین مدل هم می‌­توان تصور کاملی از نیسان Z جدید به دست آورد. 

برخی جزئیات طراحی ظاهری Z Proto اشاره به نسل‌های گذشته سری Z نیسان دارد. مخصوصا چراغ‌های دایره‌ای شکل نیسان Fairlady Z یا همان داتسون 240Z و همچنین چراغ‌های عقب300ZX . فرم کلی بدنه نیز بسیار شبیه به مدل‌های قبلی بوده که نمود بارز آن را می‌توان در ستون عقب مشاهده کرد.

فرم بدنه Z Proto با کاپوت بلند، چراغ­‌های دایره­‌ای شکل و جلوپنجره مستطیل شکل،چراغ‌های افقی عقب و شاید مهم‌تر از همه، فرم خمیده بخش انتهایی بدنه تحت تاثیر نسل‌های گذشته نیسان Z طراحی شده و رنگ زرد مرواریدی بدنه نیز یادآور رنگ نسل اول این خودرو با کد 240 است.

استفاده از فیبرکربن در ساخت قطعاتی همچون رکاب‌های جانبی و زیرسپری عقب، رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی و خروجی دوگانه اگزوز نمایی مدرن به این خودروی اسپرت بخشیده است.

طول، عرض و ارتفاع بدنه نیسان Z Proto به ترتیب برابر با 4.38، 1.84و 1.31 متر بوده که نسبت به نیسان 370Z کمی افزایش نشان می‌­دهد.

طراحی کابین نیسان Z Proto چندان یادآور نسل‌های قبلی این خودرو نبوده و بسیار مدرن طرح شده است. فرمان سه شاخه با نشان Z روی آن، پوشش چرم و آلکانترا صندلی‌­ها با دوخت زرد رنگ روی صندلی، فرمان، داشبورد و اهرم تعویض دنده، صفحه پشت آمپر دیجیتال 12.3 اینچی، نمایشگر لمسی مشابه نسل جدید نیسان روگ (به ابعاد 9 اینچ) و 3 خروجی دایره­‌ای شکل سیستم تهویه، طرح کلی فضای داخلی نیسان Z Proto را تشکیل می‌­دهند.

در سینه نیسان Z Proto قلب تپنده شش سیلندر توئین توربوشارژ نصب شده که مشخصات دقیق آن اعلام نشده ولی نمونه مشابه همین موتور در سری  Red Sportمحصولات اینفینیتی، 400 اسب بخار قدرت تولید می­‌کند.

درصورتی که حدس ما صحیح باشد، نیروی Z Proto نه تنها نسبت به 370Z افزایش داشته، بلکه نسبت به رقبای فعلی یعنی تویوتا سوپرا (382 اسب بخار) و یا کوپه‌های آمریکایی مثل موستانک GT و شورولت کامارو SS نیز می‌تواند برتری فنی را نصیب این کوپه نیسان نماید.

نیروی پیشرانه شش سیلندر Z Proto از طریق جعبه دنده شش سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌­شود هرچند اعلام شده گیربکس خودکار نیز برای این مدل قابل سفارش است.

همانطور که اشاره شد، نیسان Z Proto فعلا یک مدل مفهومی بوده ولی انتظار می­رود سال آینده و با مدل 2022 وارد خط تولید شود. همچنین احتمال دارد این خودرو با قیمت پایه در حدود 40 هزار دلار به فروش برسد، یعنی رقمی کمتر از تویوتا سوپرا.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران