ایران‌خودرو و همکاری مجدد با چینی‌ها

ماجرای 2 دانگ‌فنگ وارداتی چیست؟

24 اردیبهشت 1398 09:43

حضور 2 دستگاه از خودروهای جدید دانگ‌فنگ چین در محوطه شرکت ایران‌خودرو حرف و حدیث‌های بسیاری را پدید آورده است. از قرار معلوم یکی از این مدل‌ها AX3 و دیگری AX4 است. ایران‌خودرو هنوز موضع‌گیری رسمی در اینباره اتخاذ نکرده است ولی کارشناسان گمانه‌زنی‌های متعددی را ارائه می‌دهند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودروها آمده‌اند تا پروسه تست و امکان‌سنجی را پشت سر بگذارند.این اتفاق از یک سو می‌تواند نشانه‌هایی از همکاری قریب‌الوقوع ایرانی‌ها با طرف چینی برای تولید و مونتاژ مدل‌های جدید باشد. اولین همکاری ایران‌خودرو با این برند به تولید H30 کراس انجامید. در ادامه نیز تولید سدان S30 نهایی شد.

مدل AX3 مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 117 اسب‌بخاری با 153 نیوتن‌متر گشتاور است. البته یک نمونه سبک 999 سی‌سی 3 سیلندر نیز موجود است که به لطف توربو می‌تواند 125 اسب‌بخار قدرت تولید کند. قیمت نمونه اول چیزی حدود 11 هزار و 500 دلار و قیمت نسخه توربو 12 هزار و 120 دلار است. البته این قیمت‌ها نرخ FOB هستند و در صورت مونتاژ می‌تواند به مراتب انتظار اعداد و ارقامی پایین‌تر را داشت. با این حال پیش‌بینی عرضه این خودرو با قیمتی کمتر از 120 میلیون تومان کمی خوشبینانه است.

دانگ‌فنگ AX3 سمت چپ - دانگ‌فنگ AX4 سمت راست

محصول دیگر AX4 است که می‌توان ماهیت آن را جدی‌تر تلقی کرد چراکه این خودرو می‌تواند رقیب خوبی برای چانگان CS35، بایک X25، جک S3 و ام‌وی‌ام‌ X22 باشد. غیر از پیشرانه تکراری 1.6 لیتری قبلی، بر روی مدل فوق می‌توان از یک نمونه جدید 1.4 لیتری توربو با 140 اسب‌بخار قدرت و 196 نیوتن‌متر گشتاور بهره برد. هنوز پشت پرده حضور این محصولات در محوطه ایران‌خودرو به درستی مشخص نشده ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودروها آمده‌اند تا پروسه تست و امکان‌سنجی را پشت سر بگذارند.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران