اگر اخبار مربوط به خودرو را دنبال کرده باشید، حتماً اطلاع دارید که در ماه نوامبر سال گذشته، تصاویری جاسوسی از یک دستگاه بامو X5 آبی رنگ منتشر شده است. باید بدانید که تصاویر منتشر شده متعلق به بامو X5 نسخه M50i بوده است که در واقع جایگزینی برای نسخه xDrive50i از این شاسیبلند آلمانی محسوب میشود. حال شاهد رونمایی رسمی از این خودرو و برادر بزرگتر آن هستیم: بامو X5 نسخه M50i و بامو X7 نسخه M50i.
”این دو شاسیبلند خشمگین باواریایی، از یک پیشرانه هشت سیلندر V شکل مجهز به دو توربوشارژر بهرهمند هستند که توانایی تولید حداکثر قدرتی معادل با 523 اسببخار را دارد.“اگر از علاقهمندان به برند باواریایی بامو باشید، این خبر شما را بسیار هیجانزده خواهد کرد، چرا که این دو مدل در حقیقت قدرتمندترین شاسیبلندهای این خودروساز به شمار میروند. قلب تپنده هر دو مدل پرفورمنس، پیشرانه هشت سیلندر V شکل بامو موسوم به N63 است که 4.4 لیتر حجم داشته و به دو توربوشارژر هم مجهز شده است. جالب است بدانید این پیشرانه چیزی در حدود 11 سال قدمت داشته و تولید آن از سال 2008 میلادی تا به حال ادامه دارد. علاوهبراین، N63 اولین پیشرانه هشت سیلندر V شکل توربوی این خودروساز آلمانی محسوب میشود.
پیشرانه N63 در این دو شاسیبلند جدید، میتواند حداکثر 523 اسببخار قدرت از 5,500 تا 6,000 دور در دقیقه و 750 نیوتنمتر گشتاور از 1,800 تا 4,600 دور در دقیقه تولید کند. با این حساب، این پیشرانه در مقایسه با نسخه نصب شده روی مدلهای X5 نسخه ایکسدرایو50آی و X7 نسخه ایکسدرایو50آی، میتواند 67 اسببخار قدرت بیشتر و 77 نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید کند که پیشرفت قابل توجهی به شمار میرود.
در هر دو شاسیبلند جدید باواریایی، قدرت پیشرانه توسط یک جعبهدنده هشت سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک بامو موسوم به xDrive به هر چهار چرخ انتقال داده میشود. به این ترتیب، X5 فقط در عرض 4.1 ثانیه و X7 هم فقط در مدت زمان 4.5 ثانیه میتوانند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کنند. اما حداکثر سرعت هر دو مدل بستگی به نوع تایرهای آنها دارد: با تایرهای تمام فصل، این رقم به 209 کیلومتر برساعت رسیده و با تایرهای تابستانی پرفورمنس، این عدد به 250 کیلومتر برساعت افزایش پیدا میکند.
البته تغییرات مدلهای X5 نسخه M50i و X7 نسخه M50i فقط به افزایش قدرت و بهبود عملکرد در خط مستقیم محدود نمیشود، بلکه بخش پرفورمنس این خودروساز آلمانی تغییراتی نیز در سیستم تعلیق آنها اعمال کرده است. طبق ادعای بامو، تنظیمات قسمتهای مختلف سیستم تعلیق این دو شاسیبلند جدید طوری تغییر کرده که با افزایش قدرت و بهبود عملکرد آنها هماهنگی داشته باشد.
بامو X5 نسخه M50i با رینگهای 20 اینچی به همراه تایرهای تمام فصل با اندازه 275/45 عرضه میشود. البته رینگهای 21 و 22 اینچی هم به صورت آپشنال برای این خودرو قابل سفارش است. اما مدل بزرگتر یعنی X7 نسخه M50i، به صورت پایه از رینگهای 22 اینچی بهرهمند بوده و اندازه تایرهای آن در جلو برابر با 275/40 و در عقب برابر با 315/35 است.
بامو تصمیم دارد تولید این دو شاسیبلند قدرتمند را از ماه آگوست سال جاری آغاز کند. ناگفته نماند که قیمت پایه بامو X5 نسخه M50i معادل با 82,150 دلار و قیمت پایه بامو X7 نسخه M50i هم معادل با 99,600 دلار اعلام شده است.
مترجم : بهنام اصغریان
منبع : motor1.com