حاصل همکاری مشترک بی‌وای‌دی و دایملر

دنزا X، کراس‌اوری برقی از چین

29 مهر 1398 15:00

شرکت دِنزا (DENZA) یک خودروساز چینی است که در سال 2012 آغاز به کار کرده و خودروهای برقی لوکس تولید می­‌کند. دنزا در واقع یک جوینت ونچر بین یک خودروساز چینی یعنی بی‌وای‌دی و دایملر محسوب می­‌شود.

دنزا برای پیشرانه این کراس‌اور جدید به مشتریان چینی دو انتخاب داده است: پیشرانه پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی.چیزی در حدود پنج ماه پیش بود که شاهد رونمایی از کانسپت X توسط دنزا بودیم، کراس‌اوری زیبا و مدرن که توسط مرسدس بنز طراحی شده بود. اما همان طور که می­‌دانید، در صنعت خودروی چین همه چیز بسیار سریع اتفاق می‌­افتد و حال شاهد رونمایی از نسخه تولیدی این کانسپت هستیم. نکته مهم این است که طراحی نسخه تولیدی بسیار شبیه به نسخه کانسپت است، اتفاقی که معمولاً در صنعت خودرو شاهد آن نیستیم. فقط مواردی جزئی در نسخه تولیدی تغییر کرده که به طور مثال می‌­توان به دستگیره درها اشاره کرد. علاوه‌براین، در نسخه تولیدی دوربین­‌های دید عقب هم حذف شده اند.

البته سپرها و چراغ‌­های نسخه تولیدی هم تغییراتی داشته‌اند. این شاسی‌بلند چینی با 4.89 متر طول، ظرفیت هفت سرنشین را دارد. دنزا X از نظر ابعاد با مرسدس‌بنز GLE برابری می­‌کند.

کابین دنزا X

موضوعی که در فضای داخلی دنزا X جلب توجه می­‌کند، صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگی است که در قسمت میانی داشبورد به چشم می‌­خورد. البته موضوع فقط به همین جا ختم نمی­‌شود، چرا که این صفحه نمایش امکان چرخش هم دارد و می‌­توانید یکی از دو حالت عمودی یا افقی را برای آن انتخاب کنید. علاوه‌براین، دنزا برای قسمت پشت آمپر هم یک صفحه نمایش در نظر گرفته است.

دنزا برای پیشرانه این کراس‌اور جدید به مشتریان چینی دو انتخاب داده است: پیشرانه پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی. پیشرانه پلاگین هیبرید ترکیبی از موارد زیر است:

  • پیشرانه بنزینی 2.0 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر با حداکثر 189 اسب‌بخار قدرت
  • دو موتور برقی
  • یک باتری

موتور برقی اول در قسمت جلو نصب شده و می­‌تواند حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت تولید کند. موتور برقی دوم هم در قسمت عقب نصب شده که توانایی تولید حداکثر قدرتی معادل با 242 اسب‌بخار را دارد.

در واقع پیشرانه پلاگین هیبرید دنزا X با پیشرانه شاسی‌بلند هیبرید بی‌وای‌دی یعنی مدل تانگ یکسان است. البته این دو شاسی‌بلند چینی از پلتفرم یکسانی هم بهره می­‌برند. این پیشرانه می‌­تواند حداکثر قدرتی بیش از 396 اسب‌بخار تولید کند و این خودروساز چینی مدعی است نسخه پلاگین هیبرید از دنزا X می‌­تواند در کمتر از 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کند!

دنزا X کراس اور حاصل همکاری دایملر و بی وای دی

نسخه تمام برقی دنزا X فقط به یک موتور برقی مجهز شده که حداکثر قدرت آن به 242 اسب‌بخار می­‌رسد و با هر بار شارژ می­‌تواند مسافت تقریبی 500 کیلومتر را پیمایش کند.

دنزا تصمیم دارد در نمایشگاه خودروی گوانگژو که 22 نوامبر یعنی چیزی در حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد، جزئیات بیشتری از این مدل جدید منتشر کند. ناگفته نماند که تحویل دنزا X به مشتریان چینی در اوایل سال میلادی آینده آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران