کراس‌اوری کامپکت با ظاهری جذاب برای بازار اروپا

رونمایی رسمی از کیا اکسید مدل 2020

9 تیر 1398 10:26

خودروی جذابی که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، کراس‌اوری کامپَکت (Compact) است که مخصوص بازار اروپا ساخته شده. در میان محصولات این خودروساز کره‌­ای، اکسید بین مدل­‌های اِستونیک و اسپورتیج قرار می­‌گیرد. کیا برای این خودرو سیستم تمام چرخ محرک در نظر نگرفته و در اکسید نیروی پیشرانه فقط به چرخ‌­های جلو انتقال داده می­‌شود.

کیا اکسید (XCeed) بر پایه مدل هاچ‌بک سید (Ceed) ساخته شده، اما در مقایسه با آن طول، عرض و ارتفاعش افزایش پیدا کرده است.درست است که کیا اکسید از سیستم تمام چرخ محرک بی‌بهره مانده است، اما فاصله پایین­‌ترین قطعه در کف خودرو از سطح زمین در مقایسه با کیا سید با 42 میلی‌­متر افزایش همراه بوده که سبب می­‌شود اکسید در مسیرهای خارج شهری اندکی تواناتر ظاهر شود. علاوه‌براین، طبق ادعای کیا، مهندسان این خودروساز کره‌­ای تغییراتی در اکسید اعمال کرده‌اند که باعث بهبود کیفیت سواری آن شده و صدای ناشی از حرکت تایرها برروی سطح مسیر هم کاهش یافته است.

ممکن است کیا این خودرو را به عنوان یک کراس‌اور شهری معرفی کند، اما قطعاً اکثر افراد اکسید را نسخه‌­ای مرتفع­‌تر از مدل هاچ‌بک سید به حساب خواهند آورد که ظاهر آن کمی به خودروهای شاسی‌بلند شبیه است. یکی از نکات قابل توجه در اکسید این است که ابعاد این خودرو نسبت به هاچ‌بک پنج در کیا با تغییراتی همراه بوده که عبارتند از:

  • طول اکسید با 85 میلی‌­متر افزایش، به 4395 میلی­‌متر رسیده است.
  • ارتفاع اکسید با 43 میلی­‌متر افزایش، به 1490 میلی­‌متر رسیده است.
  • عرض اکسید با 26 میلی­‌متر افزایش، به 1826 میلی‌­متر رسیده است.

این خودرو با رینگ­‌های 16 یا 18 اینچی عرضه خواهد شد و رنگ زرد خاصی که در تصاویر قابل مشاهده است، فقط مخصوص اکسید در نظر گرفته شده است.

کیا اکسید مدل 2020

همان‌طور که انتظار می‌­رفت، کیا اکسید مدل 2020 با پیشرانه‌های بنزینی 1.0 و 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر عرضه خواهد شد. البته همانند مدل­‌های سید جی‌تی (Ceed GT) و پروسید جی‌تی (Proceed GT)، این خودرو با یک پیشرانه 1.6 لیتری قدرتمند مجهز به توربوشارژر هم به فروش خواهد رسید. مشخصات این سه پیشرانه به شرح زیر است:

  • پیشرانه 1.0 لیتری سه سیلندر با حداکثر قدرت 120 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 172 نیوتن‌متر
  • پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت 140 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 242 نیوتن‌متر
  • پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت 204 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتن‌متر

کیا مدل اکسید را با یک پیشرانه دیزلی 1.6 لیتری - موسوم به اِسمارت اِستریم (Smartstream) با 115 اسب‌بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور به همراه جعبه‌دنده دستی هم عرضه می­‌کند. اگر همین پیشرانه را با جعبه‌دنده اتوماتیک دو کلاچه سفارش دهید، قدرت آن تغییری نکرده اما گشتاور آن به 300 نیوتن٬متر افزایش پیدا می­‌کند. البته کیا یک نسخه دیزلی دیگر از این خودرو را هم عرضه خواهد کرد که قدرت آن 136 اسب‌بخار اعلام شده، اما حداکثر گشتاور آن بسته به نوع جعبه‌دنده برابر با 280 یا 320 نیوتن‌متر خواهد بود.

کابین کیا اکسید، کراس‌اوری مخصوص بازار اروپا

به غیر از پیشرانه پایه که فقط امکان سفارش آن با جعبه‌دنده دستی وجود دارد، کیا برای همه پیشرانه‌های اکسید امکان انتخاب دو نوع جعبه‌دنده را به شما خواهد داد: شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه. البته اگر تمایلی به خرید اکسید با پیشرانه دیزلی ندارید، باید بدانید که از ابتدای سال آینده، کیا این خودرو را با دو نوع پیشرانه پلاگین هیبرید و هیبرید ملایم هم عرضه خواهد کرد.

فروش کیا اکسید با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در سه ماهه سوم سال جاری در بازار اروپا آغاز خواهد شد.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران