ظاهری کلاسیک با باطنی مدرن

ساخت سوپراسپرتی خاص با الهام از جگوار XJ13

2 مرداد 1398 11:54

چندین سال پیش، بخش خودروهای کلاسیک شرکت جگوار9 دستگاه از مدل XKSS را که برای چندین سال ناتمام باقیمانده بودند، به تولید رساند. از مجموع 25 دستگاه تولید شده از این خودرو، تنها 16 دستگاه در اواخر دهه 50 میلادی ساخته شد ولی 9 دستگاه بعدی در جریان آتش‌سوزی که همان سال‌ها در محل کارخانه اتفاق افتاد، از بین رفتند. محصول بعدی جگوار که عمر کوتاهی داشت مدل XJ13 بود که در اواسط دهه 60 میلادی ساخته شد: خودرویی اسپرت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد ولی به دلیل عدم دریافت برخی استانداردها، موفق به دریافت مجوز برای حضور در خیابان‌ها نشد.

برای مدل LM69 که قرار است توسط Ecurie Ecosse ساخته شود تیراژ 25 دستگاهی پیش‌بینی شده، البته این خودرو مجوز حضور در خیابان‌ها را نیز به دست آورده است.قرار بود این خودروی اسپرت که پیشرانه‌ای 12 سیلندر در مرکز بدنه پر از منحنی آن قرار داشت، در مسابقات 24 ساعته لمانز شرکت کند اما همانطور که اشاره شد، این پروژه ناتمام باقی ماند. تنها نمونه ساخته شده از این خودرو در سال 1971 به پیست MIRA برده شد تا در یک فیلم تبلیغاتی برای برند جگوار شرکت نماید اما به دلیل مشکلات پیش آمده برای تایر در سرعت بالا، تصادفی ناگوار برای این خودروی اسپرت رخ داد. اولین خودروی موتور-وسط جگوار چند سال بعد از این تصادف بازسازی شد اما آنطور که شرکت سازنده اعلام کرده، خودرو پس از تعمیر به شرایط اولیه بازنگشته است.

اکنون و در سال 2019، شرکت اسکاتلندیEcurie Ecosse   تصمیم به ساخت خودرویی گرفته که یادآور خودروی مسابقه‌ای ساخت جگوار در دهه 60 میلادی باشد، خودرویی که علیرغم شایستگی‌های خود موفق به شرکت در مسابقات 24 ساعته لمانز و البته حضور در خیابان‌ها نشد.

سوپراسپرتی خاص با الهام از جگوار XJ13

برخلاف خودروی ناکام جگوار، برای مدل LM69 که قرار است توسط Ecurie Ecosse   ساخته شود تیراژ 25 دستگاهی پیش‌بینی شده، البته این خودرو مجوز حضور در خیابان‌ها را نیز به دست آورده است. حتی در نمای ظاهری نیز نمی‌توان LM69 را کپی بازسازی شده از جگوار دانست زیرا خودروی جدید به باله عقب، سقف ثابت، تایرهای پهن و قطعاتی روی بدنه مجهز شده که مقاومت بدنه در برابر جریان هوا را کاهش می‌دهند. همچنین در ساخت بدنه LM69 از مواد کامپوزیت استفاده شده تا وزن کلی خودرو کمتر از جگوار باشد.

همچون نمونه اصلی، Ecurie Ecosse LM69 از پیشرانه 12 سیلندر که در وسط خودرو نصب شده بهره می‌برد. قدرت خروجی این پیشرانه اعلام نشده اما شرکت سازنده اعلام کرده که حجم پیشرانه این خودرو 5 لیتر است درحالی‌که قلب جگوار 7.3 لیتر حجم داشت.

هنوز خبری در مورد قیمت این خودرو اعلام نشده اما به راحتی می‌توان حدس زد که برای خرید LM69 باید مبلغ بسیار زیادی پرداخت کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران