برای بیستمین سال همکاری BMW و MotoGP

ب ام و M8؛ خودروی ایمنی مسابقات موتورسواری

4 شهریور 1399 11:00

معمولا شرکت‌ها وقتی حامی مالی مسابقات و رویدادهای ورزشی می‌شوند، تمام تلاش خود را برای معرفی هرچه بهتر بکار می‌گیرند. ب‌ام‌و نیز که سابقه‌ای طولانی در همکاری با مسابقات موتو جی‌پی دارد، تصمیم گرفته به صورت کامل حمایت مالی گرندپری 2020 را برعهده بگیرد.

ب ام و سری 8 گرن کوپه

مسابقات گرندپری موتوجی پی در Styria قرار است اواخر هفته جاری برگزار شود ولی خبر مهم این است که پیست Spielberg نه تنها شاهد مدل‌های M3  و  M4 GT3خواهد بود بلکه مدل جدید M8 گرن کوپه هم به عنوان خودروی ایمنی (Safety Car) در مسابقه حاضر می‌شود.

مدتی پیش تصویر مدل‌هایM4  و  M4 GT3در این پیست در حالی منتشر شد که این خودروها را با پوشش استتاری نشان می‌داد. ب‌ام‌و در همان زمان، وعده داد که نسخه نهایی این کوپه های قدرتمند را در ماه سپتامبر 2020 به معرض نمایش می‌گذارد. البته ب‌ام‌و فیلم کوتاهی نیز از حرکت این خودروها در پیست تهیه کرده که می‌تواند تا قبل از رونمایی رسمی در ماه آینده، نظر علاقمندان را جلب نماید.

اکنون بامو، بدنه نمونه‌ای از نسخه Competition از M8 گرن کوپه را با نوارهای تشکیل شده با رنگ‌های M تزئین کرده است. ضمن اینکه بخش عمده بدنه با مشکی مات پوشیده شده. علت انتخاب رنگ مات برای بدنه این خودرو را باید در عدم بازتاب نور بر روی آن و برهم نزدن تمرکز سایر رانندگان جستجو کرد.

این خودروی کوپه چهار در، علاوه بر پیشرانه هشت سیلندر با قدرت 625 اسب بخار، به برخی موارد موجود در کاتالوگ محصولات M نیز مجهز شده که از میان آنها می‌توان به کاور فیبرکربن پیشرانه، باله عقب و دیفیوزر اشاره کرد. ضمن اینکه برخی قطعات همچون فلاپ‌ها و ورودی‌های هوا به صورت دست‌ساز و از جنس کربن نیز بر روی آن نصب شده است.

ب ام وی سری 8 کوپه

رقابت‌های MotoGP را به جرات می‌توان گل سرسبد مسابقات موتورسواری دانست چراکه تقریباً همان نقشی که رقابت‌های فرمول یک در عالم اتومبیلرانی دارد را MotoGP برای علاقمندان به موتورسیکلت ایفا می‌کند.

شرکت ب‌ام‌و که در طول 20 سال گذشته به عنوان تامین‌کننده خودروی ایمنی رقابت‌های MotoGP با برگزارکنندگان آن همکاری داشته، در جدیدترین دوره این مسابقات نیز خودرویی را روانه میدان کرده که از هرجهت شایستگی حضور در معتبرترین پیست‌های جهان و همراهی با موتورسیکلت‌های قدرتمند حاضر در این میادین را داشته باشد.

دومین مارشال ب‌ام‌و چیزی نیست جزء ب‌ام‌و M8 MotoGP که براساس مدل تازه معرفی شده M8 Competition ساخته شده و به عنوان پرچمدار ناوگان خودروهای ایمنی پیشاپیش آن‌ها حرکت خواهد کرد. با استناد بر گفته‌های مدیر بخش خودروهای M شرکت ب‌ام‌و یعنی آقای Markus Flasch، طراحی و توسعه M8 و نسخه مسابقه‌ای آن یعنی M8 GTE به صورت موازی انجام شده است.

وی در صحبت‌های خود از منطق انتخاب مدل M8 Competition به عنوان پایه و اساس ساخت خودروی ایمنی مسابقات MotoGPدفاع کرده زیرا به گفته ایشان این خودرو در نمونه تولیدی نیز به لطف مشخصات فنی و فناوری‌های نوآورانه موجود در آن، برای حضور در پیست‌های مسابقه عملکرد بسیار مناسبی ارائه داده و می‌تواند مرزهای جدیدی را تعریف نماید.

همان‌طور که از چنین خودرویی انتظار می‌رود، نسخه ویژه ب‌ام‌و M8 که به عنوان خودروی ایمنی در مسابقات MotoGP شرکت خواهد داشت باید خودرویی سبک، با آیرودینامیک بالا و ظاهر جذاب باشد که البته هرچند این ویژگی‌ها در نسخه استاندارد M8 نیز یافت می‌شود اما به واسطه تغییر در برخی قطعات فنی مدل استاندارد، باز هم عملکرد بهتری برای این نسخه حاصل شده است.

اضافه شدن چراغ‌های گردان، تجهیزات مخصوص خودروهای مسابقه‌ای و البته تجهیزات ایمنی را می‌توان تکمیل‌کننده ظاهر و باطن این خودروی قدرتمند دانست که 625 اسب‌بخار قدرت در سینه دارد. اکنون که صحبت از قدرت ب‌ام‌و M8 شده، بد نیست بدانید قوای محرکه آن از پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو تامین می‌شود که نیروی خود را از طریق جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار به تمام چرخ‌ها ارسال می‌کند. به لطف این پیشرانه قدرتمند، M8 ظرف تنها 3.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست می‌یابد.

دیدگاه کاربران