اولین پروژه مستقل یان کالوم

معرفی استون‌مارتین ونکوئیش 25

13 شهریور 1398 16:50

ماه قبل و مدتی پس از آن‌که یان کالوم طراح سابق شرکت‌های جگوار و استون‌مارتین از شرکت جگوار-لندرور بازنشسته شد، کارگاه مستقل خود را افتتاح کرد. این شرکت که «گروه طراحی کالوم» نام گرفته، اکنون اولین محصول خود را معرفی کرده است. از این خودرو که ونکوئیش 25 نام دارد و براساس نسل اول استو‌ن‌مارتین ونکوئیش ساخته شده، تنها به تعداد 25 دستگاه عرضه خواهد شد.

طراح سابق شرکت‌های جگوار و استون‌مارتین به تازگی گروه طراحی مالکوم را تاسیس کرده که اولین محصول آن‌ها خودرویی بر مبنای نسل اول استون‌مارتین ونکوئیش است.نکته مهم اینجاست که قرار نبوده به اضافه شدن چند قطعه ظاهری به استون‌مارتین ونکوئیش اکتفا شود بلکه برای ساخت این خودرو، تمام قطعات مدل اصلی تا رسیدن به سازه اصلی از یکدیگر جدا شده و خودرو با استفاده از مواد و فناوری‌های جدید دوباره از نو ساخته می‌شود. پروسه انجام این کار در کارگاه کالوم انجام می‌شود و شامل تغییرات فنی و ظاهری خواهد بود.

در قدم نخست، کالوم به همراه شرکت‌هایی که در این پروژه او را یاری می‌کنند اقدام به ساخت دو نمونه پیش‌تولید کرده که یکی به منظور کار تحقیقاتی بر سیستم تعلیق ساخته شده و دیگری قرار است تغییرات ظاهری و خارجی خودرو را به معرض نمایش بگذارد.

تمام 25 نمونه از این ونکوئیش قرار است به پیشرانه 12 سیلندر استون‌مارتین مجهز شوند که به لطف بهسازی‌های نرم‌افزاری، به کارگیری قطعات جدید و البته بازنگری در سیستم اگزوز قدرتی نزدیک به 600 اسب‌بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. کالوم جعبه‌دنده جدید شش سرعته اتوماتیک را برای نصب در این مدل پیشنهاد داده هرچند که جعبه‌دنده مشابه مدل اولیه نیز همچنان قابل سفارش خواهد بود.

 استون‌مارتین ونکوئیش 25

هرچند که ظاهر استون‌مارتین ونکوئیش 25 همچنان مشابه مدل اصلی باقیمانده، اما نمی‌توان فناوری‌ها و امکانات جدید به کار گرفته شده در این خودرو همچون چراغ‌های LED جلو و عقب، ترمزهای کربن-سرامیک، رینگ‌های 20 اینچی، تایرهای سفارشی میشلین، کابین بازطراحی شده با صندلی‌های اسپرت جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی به همراه نمایشگر و بسیاری تجهیزات دیگر را نادیده گرفت.

بد نیست بدانید اولین پروژه کالوم حاصل چندین ماه کار بوده است. یان کالوم در انجام این پروسه تنها نبوده و طراحانی چون David Fairbairn، Adam Donfrancesco و Tim Bird نیز به او یاری رسانده‌اند. هرکدام از نمونه‌های ونکوئیش 25 را می‌توان از میان خودروهای شکل گرفته توسط کارگاه کالوم سفارش داد و یا یکی از مدل‌های قدیمی موجود را برای اعمال تغییرات لازم به این شرکت سپرد.

دیدگاه کاربران